Ellinor kirjoitti:Miten paljon maksaa suurinpiirtein puslien uusiminen?
Minulle maksoi vaihtotyöt sis. taakse isot puslat ja eteen "isot" puslat, tukivarsien sisäpään uretaanipuslat, kallistuksenvakaajan runkopuslat yht. 275e, ja olin jo vaihtanut toisen takapuslan itse (laskun mukaan 40e per puoli). Autoon tehtiin jousi- ja iskariremonttia samalla, mikä hinnoiteltiin erikseen mutta varmasti laski hintaa, sillä samojen kohteiden kanssa siinä painitaan. Osat eivät sisältyneet hintaan, kun olin itse kerinnyt tilata itse laitettavaksi ne. Niihin upposi luokkaa ~170e mutta tässä olisi voinut hieman säästää, jos olisi laittanut Skruvatin tuotteet joka paikkaan.
Varoituksen sana, polyuretaanipuslat parantavat ajettavuutta mukavuuden kustannuksella. Tosin oman Saabini ajettavuus parani reippaaseen mutkatieajoon sopivaksi - lähtötilanteena auto tuntui jo moottoritiellä liki hengenvaarallisen levottomalta. Toki itselleni tuli muitakin päivityksiä, lähinnä Aero-mallin jouset ja iskarit sekä takavakaajan päivitys, ja hammastangon kiinnitystä olin jo itse parantanut. Ei tuosta silti Alfa Romeota saanut, mutta ero on kokonaisuutena kuin yöllä ja päivällä.
Ainakin takapään alkuperäispuslat olivat mulla oman asennushavainnon perusteella aivan tuhoutuneet, joten myös alkuperäisen kaltaiset puslat varmasti parantaisivat tilannetta. Hakujeni perusteella yleinen foorumiviisaus on, että takapään puslat ja etupään isot puslat sekä hammastangon oikean puolen kiinnitys ovat ne ajettavuutta merkittävästi parantavimmat. Omaa kokemusta on sen verran, että levottomuus kaistanvaihdoissa väheni huomattavasti jo pelkällä takapään toisen puolen remontilla ja ohjaus parani merkittävästi hammastangon kiinnityksellä, mutta sen enempää en uskalla ottaa kantaa.
Sinuna kysäisisin joltakin Saabeja tuntevalta korjaamolta tarjousta ja näkemystä. Itseäni palveli loistavasti tamperelainen ET-Autotech.