Ajoittainen käynnistysongelma
Ajoittainen käynnistysongelma
-01 9-3 2,0t A 255tkm.
Selailin noita aiempia ketjuja joissa oli mainittu bensan syöttölinjan takaiskuventtiili.
Käyntiinlähtö ongelma on joskus aamuisin kun auto seissyt puoli vrk ja toisinaan taas
työpäivän päätyttyä. Saa kelata pitkään, pitkään kunnes alkaa luvata ja kun lähtee heti
käy kunnolla kuin ei mitään eikä töki ajossa, vain kerran teki viime viikolla lämpimällä
koneella vartin päästä sammutuksesta.
Tavan huollot tehty suodatinvaihtoineen yms. muttei auttanu.
Joskus taannoin oli ajokkina Audi 100 2.2 5E jossa takaiskuventtiili laski aina puolen vrk
sisään bensan putkesta luultavasti tankin pinnan tasolle ja sitä sai sitte kinuta tulille aina
ja venttiilin vaihto lopetti ongelman.
Kysymys onkin, missä tämmöinen venttiili fyysisesti sijaitsee jos kokeilis sen vaihtamisella?
Selailin noita aiempia ketjuja joissa oli mainittu bensan syöttölinjan takaiskuventtiili.
Käyntiinlähtö ongelma on joskus aamuisin kun auto seissyt puoli vrk ja toisinaan taas
työpäivän päätyttyä. Saa kelata pitkään, pitkään kunnes alkaa luvata ja kun lähtee heti
käy kunnolla kuin ei mitään eikä töki ajossa, vain kerran teki viime viikolla lämpimällä
koneella vartin päästä sammutuksesta.
Tavan huollot tehty suodatinvaihtoineen yms. muttei auttanu.
Joskus taannoin oli ajokkina Audi 100 2.2 5E jossa takaiskuventtiili laski aina puolen vrk
sisään bensan putkesta luultavasti tankin pinnan tasolle ja sitä sai sitte kinuta tulille aina
ja venttiilin vaihto lopetti ongelman.
Kysymys onkin, missä tämmöinen venttiili fyysisesti sijaitsee jos kokeilis sen vaihtamisella?
-00 95 Aero farkku
Re: Ajoittainen käynnistysongelma
Takaisku sijaitsee siinä muovisessa bensalinjan liittimessä joka menee polttoainetankin kannen läpi. Paine ja paluu puolella on oma takaisku. Kaada takapenkki, sen alla on kansi jonka alta löytyy bensalinjat.
#6723
9-3 Aero
9-5 Sentronic
9-5 Aero
9-3 Aero
9-5 Sentronic
9-5 Aero
Re: Ajoittainen käynnistysongelma
Jos kukaan ei ole leikannut pohjapeltiä jälkikäteen, niin ei sen alkuperäisen luukun kautta löydä kuin sähköliittimet pumpulle ja tankin anturille.
Jossain täällä on ohjeet bensapumpun vaihtoon yläkautta, siitä ketjusta löytyy kuvat ja ohjeet joilla takaiskuventtiilikin löytyy...
Jossain täällä on ohjeet bensapumpun vaihtoon yläkautta, siitä ketjusta löytyy kuvat ja ohjeet joilla takaiskuventtiilikin löytyy...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: Ajoittainen käynnistysongelma
Bensanpainemittauksella voi seurata miten pitkään paineet säilyy sammuttamisen jälkeen. Vastaavasti paineiden nousu käynnistyksessä on kiinnostavaa katsottavaa käynnistysongelmien yhteydessä.
Ehjälläkin takaiskuventtiilillä voi väsähtäneen pumpun yhteydessä olla käynnistysvaikeuksia, pumppu ei jaksa nostaa paineita startin pyöriessä, pumpulle tulevan jännitteen ollessa normaalia alempi. Esipumppausta virrat päälle kääntämällä tai hyppylangalla voi kokeilla.
Suosin mittaamiseen ja havainnointiin perustuvaa vianhakua, pyrin välttämään osien vaihtamista umpimähkään.
Ehjälläkin takaiskuventtiilillä voi väsähtäneen pumpun yhteydessä olla käynnistysvaikeuksia, pumppu ei jaksa nostaa paineita startin pyöriessä, pumpulle tulevan jännitteen ollessa normaalia alempi. Esipumppausta virrat päälle kääntämällä tai hyppylangalla voi kokeilla.
Suosin mittaamiseen ja havainnointiin perustuvaa vianhakua, pyrin välttämään osien vaihtamista umpimähkään.
Re: Ajoittainen käynnistysongelma
Bensanjakotukissa on valmiiksi Schrader-venttiili bensanpaineen mittaamista vaten, venttiili löytyy kun ottaa imusarjan päältä musta suojamuovin pois.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: Ajoittainen käynnistysongelma
Kiitoksia tiedoista. Tämä auttaa paljon eteenpäin. Niinkös tuo pumppu jos on väsähtämässä
jaksaa sitten kuitenkin toimia käynnistymisen jälkeen moitteetta? Ajossa ollessa ei huomaa
tökkimistä ja kun käsketään, lähtee kuin nakki haulikosta? Outoa..
Paljonko tuon paineen täytyy olla liittimellä ja olenko käsittänyt oikein että pumppu alkaa
muodostamaan painetta vasta kun startataan eikä vain pelkästään virta päällä?
jaksaa sitten kuitenkin toimia käynnistymisen jälkeen moitteetta? Ajossa ollessa ei huomaa
tökkimistä ja kun käsketään, lähtee kuin nakki haulikosta? Outoa..
Paljonko tuon paineen täytyy olla liittimellä ja olenko käsittänyt oikein että pumppu alkaa
muodostamaan painetta vasta kun startataan eikä vain pelkästään virta päällä?
-00 95 Aero farkku
Re: Ajoittainen käynnistysongelma
Mun käsittääkseni bensanpaineen pitäisi muuttua suhteessa imusarjan paineeseen, eli regulaattori säätelee paluu virtausta bensatukilta tankkiin ja vertaa bensanpainetta imusarjan paineeseen.
Joku jolla on WIS käsillä voisi katsoa mitä siellä sanotaan bensanpaineen mittaamisesta?
Joku jolla on WIS käsillä voisi katsoa mitä siellä sanotaan bensanpaineen mittaamisesta?
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Ajoittainen käynnistysongelma
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 3%A4kauttaippe kirjoitti: Jossain täällä on ohjeet bensapumpun vaihtoon yläkautta, siitä ketjusta löytyy kuvat ja ohjeet joilla takaiskuventtiilikin löytyy...
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Ajoittainen käynnistysongelma
Paljon kiitoksia klubilaisille tiedoista. Nyt kun vaimo oli kotopuolessaan viikonlopun käymässä
auto ei ollut koukkuillu kertaakaan mutta täytyy tähän paneutua ennen pakkasia, aloittaa vaikkapa
tuolla paineen mittauksella. Ilmoittelenpa kuin kävi, luultavasti pellin leikkuuseen joutuu.
auto ei ollut koukkuillu kertaakaan mutta täytyy tähän paneutua ennen pakkasia, aloittaa vaikkapa
tuolla paineen mittauksella. Ilmoittelenpa kuin kävi, luultavasti pellin leikkuuseen joutuu.
-00 95 Aero farkku