Nopeat kysymykset

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1468
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja ippe »

Jos starttaus tuottaa tuollaista ongelmaa, niin oletko kokeillut käynnistää apuvirran kanssa.

Maadoitus akun, korin ja moottorin välillä kannattaa myös tarkastaa, laita vaikka apukaapeli akun miinus-navasta moottorin nostosilmukkaan ja kokeile auttaako se starttataamista...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja AZP »

Aika paljon kertoo jo se, kun mittaa akun napajännitettä kun toinen kääntää startista. Silloin kun tuollaista naksumista ilman startin pyörittämistä esiintyy, niin jännitteen ei pitäisi ehjässä akussa laskea kovinkaan paljoa, ellei sitten startti tai solenoidi ole oikkarissa ja ime sen vuoksi virtaa. Jos ongelma on virtalukonpohjassa tai jossain muualla liittimissä, kytkimissä jne. niin lähtökohtaisesti jännitteen ei pitäisi kyykähtää radikaalisti. Jos taas akku on huonona (minkä toteaminen pelkällä kuormittamattoman akun volttimittauksella on aika epävarmaa), kyykkää jännite todella alas, ja se on myös syy startin pyörimättömyyteen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
ValPe
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Loka 16, 2012 11:02
Paikkakunta: Nurmes / Mikkeli

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja ValPe »

Kaverin Mazdassa oli tismalleen samanlaista vikaa. Ei käynnistynyt avaimesta, startti ei suostunut pyörimään vaikka akussa oli hönkää, kontaktipinnat tarkistettu ja toisella autolla antoi varavirtaa. Releet vain naksuivat. Loppupeleissä viaksi ilmeni starttimoottori, joka ei saanut aina kosketusta - hiilet lopussa. Satunnaisesti käynnistyi avaimesta, mutta yleensä mäkistartilla taikka vetämällä piti käynnistää.
Saab 9³ SC 1.9TiDS A -08 | Saab 9⁵ 4D 2.0t -99
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
KKB1
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Pe Touko 24, 2013 13:18
Paikkakunta: Espoo

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja KKB1 »

Maakaapeli ok. Akussa ilman kuormaa jännite 12,5 ja kun kääntää avaimesta starttiasentoon putoaa 11,9 lukemaan.
Nyt kuuluu vain releiden naksuminen ja bensapumppu yrittää lähteä pyörimään kun virrat kääntää päälle. Jännite pysyy kuitenkin 12,3 lukemassa....
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei noiden lukemien perusteella vika ainakaan akussa liene, eikä ole starttikaan oikosulussa tai vastaavaa. Muuten jännite kyykkäisi kyllä useamman voltin. Sitten jos vielä mittaa miten paljon jännitettä tulee startille kun avainta kääntää starttiasentoon, niin selviää tuleeko sähköä riittävästi sinne asti minne kuuluu.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Otto K
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: To Joulu 04, 2008 13:03

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Otto K »

Mikä mahtaa omaa autoani Taas vaivata vaikka en ole sillä paljoa ajanutkaan.

Lambda arvo tyhjäkäynnillä lähtee 0 ja nousee kokoajan kohti maksimia 2500. Kun saavuttaa maksimin kone murahtaa hieman ja taas sama homma. Lukema alkaa 0 noustem 2500 ja murahdus. Alipaineletkuko???

Lambda ei ole mikään kauhean vanha ja on aito bosch.

Kiitos ja anteeksi :)
#6161
96 -79 projekti
9-3 turbojubilee -02BioPower T5/T7+ #15T
9-3 Aero -04, 9-3 vapari -00
KKB1
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Pe Touko 24, 2013 13:18
Paikkakunta: Espoo

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja KKB1 »

Terve,

Nyt alkaa kaikki käynnistykseen liittyvät ongelmat olemaan pois suljettu. Epäilykset kallistuvat vahvasti virtalukon pohjaan. Onko kenelläkään tietoa mistä moista kannattaisi hankkia?
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1468
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja ippe »

Mä kysyisin virtalukon pohjaa ihan ensin Oriolta (ns. marmoritiskiltä) ja Pro Car Serviceltä, niiden jälkeem tulisi Maptun, Neobrothers ja Parts for saab...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
KKB1
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Pe Touko 24, 2013 13:18
Paikkakunta: Espoo

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja KKB1 »

ippe kirjoitti:Mä kysyisin virtalukon pohjaa ihan ensin Oriolta (ns. marmoritiskiltä) ja Pro Car Serviceltä, niiden jälkeem tulisi Maptun, Neobrothers ja Parts for saab...

Kiitos tiedosta. Laitoin kyselyä marmorille, Pro Car Servicelle ja Maptunille. Muilla ei näyttänyt olevan. Tätyy viellä koluta tuo ebay. Onneksi on auto aika levällään "pienen" päivitys/restaurointi projetkin ansiosta niin ei ihan kamala kiire ole saada käyntiin :roll:
JP151
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Huhti 18, 2013 21:36
Paikkakunta: Oulu

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja JP151 »

Mitäs suuttimia suosittelette kolkkiin, kun tehoja haetaan viinalla sen 250hp. Riittääkö Boschin EV14 570cc? Eli Finjectroilta http://www.finjector.com/verkkokauppa/f ... 33885-186/
#6049
9-3 2.0t -01 Biopower Nappe / 9-5 2.3t Vector -03 Biopower Suokko / 9-5 2.3t Vector -07 Biopower
markusR
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: To Syys 02, 2010 20:28
Paikkakunta: Loviisa/Gammelby

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja markusR »

JP151 kirjoitti:Mitäs suuttimia suosittelette kolkkiin, kun tehoja haetaan viinalla sen 250hp. Riittääkö Boschin EV14 570cc? Eli Finjectroilta http://www.finjector.com/verkkokauppa/f ... 33885-186/

Boschin EV14 670cc niin saattaa päästä jopa vähän tavoitteen ylikin.. :roll:
Peugeot 508 sw GT -12
EX-SAAB 9-5 2.0L Victor Wagon Aut. -02 E85 stage3 [software by Nappe]
Honda CBR 954rr -03
JP151
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Huhti 18, 2013 21:36
Paikkakunta: Oulu

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja JP151 »

Nuo 670 ovat finjectorilta loppuneet, eikä vissiin lisää ole tulossa? Mikähän olisi lähimpänä tuota 670:stä?
#6049
9-3 2.0t -01 Biopower Nappe / 9-5 2.3t Vector -03 Biopower Suokko / 9-5 2.3t Vector -07 Biopower
markusR
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: To Syys 02, 2010 20:28
Paikkakunta: Loviisa/Gammelby

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja markusR »

JP151 kirjoitti:Nuo 670 ovat finjectorilta loppuneet, eikä vissiin lisää ole tulossa? Mikähän olisi lähimpänä tuota 670:stä?
Kyllä nuo 570cc riittänee myös pitkälle ainakin silloin jos korottelee bensanpaineita.
Peugeot 508 sw GT -12
EX-SAAB 9-5 2.0L Victor Wagon Aut. -02 E85 stage3 [software by Nappe]
Honda CBR 954rr -03
RiikkaK
"Hirsch"
Viestit: 948
Liittynyt: Su Elo 11, 2013 08:47
Paikkakunta: Joroinen

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja RiikkaK »

Nyt äkkiä apuja..kokeilin jo etsiä, mutta ei osunut kohilleen.. :roll:

Tänään kauppareissulla pölläytti loput(kin) öljyt pihalle, moniurahihnan puolelta..
Maananataina jo tuoksahti lämppärin kautta öljy, mutta enpä sitä sen kummemmin ajatellut..

MITÄÄN oireita ei ole ollut, nesteet ja öljyt erillään, nyt pestynä pihassa odottelee koekäyntiä..

Huohotinsarjaa epäili heti yksi henkilö, muita ehdotuksia? EI ole syönyt öljyä, vaihdettu aina 10 välein

Ai niin, normi vapari 2.0 :)
Nro 6180
9-3 1999 2.0/R.I.P. 900 1983 2.0/9-3 1999 2.0T
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Hook »

Öljypumpun orengas murtunut poikki vanhuuttaan? Tuolloin tulee parhaimmillaan luokkaa litra/1km öljyjä ulos..
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Vastaa Viestiin