Nopeat kysymykset

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja vmt »

Meikällä puolestaan on lämmönsäätö jumissa. Samanlaisia tankoja ja samaa kautta käsiksi vai miten?
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Nassek
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Pe Helmi 28, 2014 15:10
Paikkakunta: Tampere

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Nassek »

Onkohan mitään tehtävissä kun autoni sigun ng 900 syö öljyä suht paljon. Autolla ajettu n. 320tkm. Ei vuoda öljyä.
Koneremonttia en toki ala tekemään mutta ajattelin kysäistä onko jotain todennäköistä syytä miksi ysisatku syö öljyä muutakun että männät on väljät. 10tkm öljyn vaihtovälillä olen nyt joutunut lisäämään öljyä koneeseen kolmisen kertaa ja vielä on 3-4tkm öljynvaihtoon..
Saab 9-3 SS -04 1,8t Stage 1 Autom.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Todennäköisemmin venttiilivarsien kumit kuitenkin. T5 männät ei kovin herkästi ala ohipuhaltamaan, ellei sitten todella likaisilla öljyillä ole vuosikausia ajeltu.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

Ja pakkasten tullessa taas ilmenee. Onko ohjelmassa vikaa, vai kenties muualla vikaa, kun Steg 1-ohjelmalla varustettu 9-3 tekee seuraavaa:

Kun etanolia on tankissa vähänkin, käynnistyminen vaikeutuu kylmällä huomattavasti. Kun lähtee käyntiin, käy hakaten muutaman kymmenen sekuntia, kuin kävisi kolmella tai ehkä jopa kahdella. Tänään ei nollakelillä edes halunnut käynnistyä, vaikka lupasikin pariin otteeseen, 5 minuuttia roikassa auttoi riittävästi, tämä etanoliarvon ollessa ~400, tosin sahata sai tuossakin.

Bensapumppu ja tulpat on vaihdettu kesällä joten ovat tuollaiset 10tkm vanhat, immulla on ajettu 3tkm ja kampuran anturikin on uusi. Viime talvena oli samoja oireita mutta taisinpa ajella kylmät kelit bensalla.

Vinkkejä otetaan vastaan.
Lilsu
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: La Tammi 15, 2011 19:38
Paikkakunta: LOHJA

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Lilsu »

Ilmeneekö starttiongelma tankkauksen jälkeen toisella startilla eli kun on adaptoitunut uuteen polttoaineeseen? Vai onko ongelma joka startilla, kun on kylmempi keli?
Kuulostaa siltä, että starttaa sikarikkaalla eikä tahdo oikein palaa, ennen kuin Lambda alkaa jonkun ajan päästä säätämään seosta sopivammaksi.
Omassa kolkissa on flexisofta ja tankkauksen jälkeen adaptaatio kestää välillä kymmeniä kilsoja. Jos pysäyttää auton ja adaptaatio näyttää vaikka 60% viinaa ja tankissa on pelkkää 98E:tä, niin seuraava startti on juuri kuvailemasi. Bensaa lentää putkesta raakana ja käy 2-3 pytyllä Lambdan korjaukseen asti. Bosch-Lambda, DI-kasetti, tulpat, bypass, mankuvena ja takaiskut ja letkut vaihdettu-> ei muutosta. En ole vaivaan saanut oikein kunnon vastauksia. Ihmetellään.

Imuilman lämpötila-anturi?
9-3 2.0t 2001
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Eikö tästä ollut joku aika sitten jotain juttua jcarlsonin toimesta, että jollain softaversioilla tekee tuota? Tai jokin parametri softassa "aiheuttaa" tuon? En muista, oliko tällä puolella vai OG 9-5 puolella, mutta jotenkin tuommoinen muistikuva jäi.

Se, että onko kyse samasta ongelmasta, ei ole yhtään varmaaa; pelkän muistikuvan varassa kun olen :oops:.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Karpov
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2011 19:33

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Karpov »

Miksi saabin tekniikka ei kestä? Kannentiiviste menee ja jakoketju. Tuskin muilla merkeillä niin usein? Sitten vielä sytytyskasettikin. Aikaa on ollut vuosikymmen näitä parantaa mutta ei?


Ei tarkoitus trollata. Yhtä kävin taas katsomassa mistä pahvi sökö. Ei huvita pahvinlaitot heti.
Saab 9000 CD Turbo 1989 stage 1?
RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

Lilsu kirjoitti:Ilmeneekö starttiongelma tankkauksen jälkeen toisella startilla eli kun on adaptoitunut uuteen polttoaineeseen? Vai onko ongelma joka startilla, kun on kylmempi keli?
Kuulostaa siltä, että starttaa sikarikkaalla eikä tahdo oikein palaa, ennen kuin Lambda alkaa jonkun ajan päästä säätämään seosta sopivammaksi.
Omassa kolkissa on flexisofta ja tankkauksen jälkeen adaptaatio kestää välillä kymmeniä kilsoja. Jos pysäyttää auton ja adaptaatio näyttää vaikka 60% viinaa ja tankissa on pelkkää 98E:tä, niin seuraava startti on juuri kuvailemasi. Bensaa lentää putkesta raakana ja käy 2-3 pytyllä Lambdan korjaukseen asti. Bosch-Lambda, DI-kasetti, tulpat, bypass, mankuvena ja takaiskut ja letkut vaihdettu-> ei muutosta. En ole vaivaan saanut oikein kunnon vastauksia. Ihmetellään.

Imuilman lämpötila-anturi?
Aloitetaan helpommasta: Imuilman lämpöjä aloin kyttäämään, kun sitä osasin epäillä, vasta lämpöisellä moottorilla tosin. Ulkoilman ollessa nollaa, tAir näyttää 12-15 astetta. Kai tässä voisi jotakin olla?

E85-arvoa olen seurannut, ja kyllä se järkeviä lukemia on antanut. Tarkoituksella olen tankkaamisen jälkeen ajanut vähintään venytetyt siivut - tuossa edelliskerrassa oli takana vain 200km ajoa... Eli vika ei ole siinä.
9000 automaatilla kirjoitti:Eikö tästä ollut joku aika sitten jotain juttua jcarlsonin toimesta, että jollain softaversioilla tekee tuota? Tai jokin parametri softassa "aiheuttaa" tuon? En muista, oliko tällä puolella vai OG 9-5 puolella, mutta jotenkin tuommoinen muistikuva jäi.
Alkaa kiinnostaa kovasti tämä. Pitäisikö käydä vaihtamassa softa? 8O
Saabium196
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
Paikkakunta: Epsoo

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Saabium196 »

Romelimoo kirjoitti:Moi, mitä luulette mikä hajottaa NG 900S etupolttimoita kuukauden välein? Kokeiltu normihalogeenia (osram 6,9€) ja philipsin 4500K +150 extra kirkas jne mutta valot napsahtelevat noin kuukaudessa pimeäksi. Joskus poltin palaa käynnistäessä, välillä taas kesken ajon vilkahtaa ja sid ilmoittaa valon palaneen. Jännitteet mitattu molemmille lampuille ok, eikä ajossakaan jännite heittele..
Polttimot asennettu hansikkain ja viellä puhdistettu ennen käyttöä joten ei voi olla siinäkään.
Tulee kalliiksi ostella polttimoita kuukauden välein, philipsejä saannut takuuseen onneksi.
:saab: :evil:
Virtakatkos jossain (liitin, johto hiertynyt, virtavuoto)
Valorele (hae foorumilta)
Kosteutta
Lämpöä
Polttimon kiinnitys - tärisee
Noiden extra-polttimoiden kestoja on moitittu.
Kokeile käynnistää vain parkit päällä?
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

Lilsu kirjoitti:Ilmeneekö starttiongelma tankkauksen jälkeen toisella startilla eli kun on adaptoitunut uuteen polttoaineeseen? Vai onko ongelma joka startilla, kun on kylmempi keli?
Kuulostaa siltä, että starttaa sikarikkaalla eikä tahdo oikein palaa, ennen kuin Lambda alkaa jonkun ajan päästä säätämään seosta sopivammaksi.
Laitoin viimeksi bensaa tankkiin niin, että E85 näyttääpi 150, ja lähti kuin palmun alta näin kolmen asteen pakkasessa.

Jotenkin jopa tuntuisi, että ongelma olisi sikalaihalla starttaus, mutta mistä minäkään näitä tietäisin.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mitä kautta pääsee vaihtaan pissapojan takaiskun numero 22 (säiliön vieres)
http://1drv.ms/1QEaDo8

Konepellille vaihdoin jo molemmat(tosin ei orkkiksia) mutta hantin puolel ei vieläkään suihki, parii käytettyy oon kans sinne jo testannu.

T-kappaleen nro 21 haara on varmaan lampuille?

-99 kolkist siis kyse.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
RiikkaK
"Hirsch"
Viestit: 948
Liittynyt: Su Elo 11, 2013 08:47
Paikkakunta: Joroinen

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja RiikkaK »

Jäähdytinjärjestelmän kokonaistilavuus ja minkä väristä? :) Ja paljos menee ohjaustehostimen litkuja ja mitä suosittelette kyseiseksi nesteeksi??
Nro 6180
9-3 1999 2.0/R.I.P. 900 1983 2.0/9-3 1999 2.0T
Romelimoo
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Heinä 29, 2015 20:14
Paikkakunta: Hamina

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Romelimoo »

Saabium196 kirjoitti:
Romelimoo kirjoitti:Moi, mitä luulette mikä hajottaa NG 900S etupolttimoita kuukauden välein? Kokeiltu normihalogeenia (osram 6,9€) ja philipsin 4500K +150 extra kirkas jne mutta valot napsahtelevat noin kuukaudessa pimeäksi. Joskus poltin palaa käynnistäessä, välillä taas kesken ajon vilkahtaa ja sid ilmoittaa valon palaneen. Jännitteet mitattu molemmille lampuille ok, eikä ajossakaan jännite heittele..
Polttimot asennettu hansikkain ja viellä puhdistettu ennen käyttöä joten ei voi olla siinäkään.
Tulee kalliiksi ostella polttimoita kuukauden välein, philipsejä saannut takuuseen onneksi.
:saab: :evil:
Virtakatkos jossain (liitin, johto hiertynyt, virtavuoto)
Valorele (hae foorumilta)
Kosteutta
Lämpöä
Polttimon kiinnitys - tärisee
Noiden extra-polttimoiden kestoja on moitittu.
Kokeile käynnistää vain parkit päällä?



Virtakatkoksen paikkaa etsitty mutta ei ainakaan konehuoneessa ole, rele uusittu ei vaikutusta,
valot ei ainakaan lämpene tavallista enempää ja kosteudesta en tiedä kun yöt lämpöisessä tallissa.
Ei tunnu tärinää eikä väljystä ja ei auta vaikka miten käynnistää kun napsahtelee ajossakin
Kesäauto/harraste NG900S 2.0T 1996
Käyttis/talviauto NG9-3 1.9TTID Aero 2008
TECH2 Haminassa, vikakoodit osaan lukea mutta niiden ymmärrys jää vastapuolelle 😆
0445533079
ramba
"Aero"
Viestit: 330
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 23:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja ramba »

Biopowerilla bensalla ajettaessa 98 vai 95e10 tankkiin? Mielipiteitä?
joonas112
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Heinä 22, 2013 17:55

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja joonas112 »

ramba kirjoitti:Biopowerilla bensalla ajettaessa 98 vai 95e10 tankkiin? Mielipiteitä?
aivan sama. makuasia
Saab 9-3se og 2,0t stage1/e85
Vastaa Viestiin