Nopeat kysymykset

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Hook »

Bensapumppuista noin 90% hajoaa välillä 190-250tkm. Osuisi hyvin tohon..
Kokeile kaataa imusarjaan pari ruokalusikallista bensaa ja starttaa. Jos hörähtää ja käy 3-5sec, niin se on ilmeisimmin pumppu.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
anttimonty
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: La Maalis 16, 2013 10:28

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja anttimonty »

Antaako bensapumppu tai sytkäkasetti vikakoodia?
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja SS »

Pumppu ei, sytkäkasetti ehkä. Ei voi sanoa varmaksi.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Markku84
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Helmi 25, 2014 19:57
Paikkakunta: Kaustinen

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Markku84 »

Onko kenelleekkään tuttu valkoinen 93 MY 98 BIS-631 ? Auto tuli minulle vasta ja pitäis olla joku ohjelma ja muuta. Myyjä ei tiennyt autoista mitään.
Opel Tigra (Saara) B204
OG 93 t5 stage jotain.
900 Talladega 2.0 T stage3.5 -97 EX
9000 turbo -86
#6290
anttimonty
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: La Maalis 16, 2013 10:28

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja anttimonty »

Hook kirjoitti:Bensapumppuista noin 90% hajoaa välillä 190-250tkm. Osuisi hyvin tohon..
Kokeile kaataa imusarjaan pari ruokalusikallista bensaa ja starttaa. Jos hörähtää ja käy 3-5sec, niin se on ilmeisimmin pumppu.
No kyllä se hörähti, mutta ei kyllä millään käynyt 3-5s, ehkä sekunnin korkeintaan. Liekö johtunut kylmästä ilmasta... Onkos bensapumpun rele missä ja onko sitä mahdollista vaihtaa jonkun muun releen kanssa päikseen?
Gare
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Pe Helmi 27, 2015 21:10
Paikkakunta: HKI

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Gare »

Hmmh. Huomasin tuossa pari päivää sitten että kun kaasun nostaa niin (bypass?) suhahtaa. En tuohon kiinnittänyt sen kummemmin huomiota kun tehot on kuitenkin tallella ja auto toimi hyvin. Nyt tuossa sidiä tutkiessa huomasin että fcod=4368, eli jotain bypassiin liittyvää. Vikakoodi kuitenkin katosi tuossa kauppareissun aikana eikä ole sen jälkeen näkynyt. Suhinaa silti kuuluu.

Pitäisikö huolestua? Paljon löytyy juttua ilmeisesti tuon ohittamisesta, mutta onko tarpeen? Yleensä vähän laajemmat "viat" jutuissa mitä löytää. Mair ja Pinl seuraa toisiaan kuten ennenkin, tosin liukkaalla hankala saada max paineita edes aikaiseksi.
2001 T7 9-3 Coupe. Stage1
RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

anttimonty kirjoitti:Sytkäkasetti, bensapumppu vai joku muu?

Saabi -01 oireili oudosti tuossa kovilla pakkasilla, kun oli E85 tankissa. Auto lähti huonosti käyntiin yön seisonnan jälkeen jos se oli ollut pitkään lämppärissä, mutta jos jätti lämppäriä käyttämättä niin lähti varmemmin käyntiin :?

Nyt tankissa 95E10 ja hyvin starttailut aamusta, kunnes päätti nyt olla starttaamatta kokonan. Kerran hörähti, mutta ei sen jälkeen edes luvannut vaikka minuutti tolkulla sahasin.

Tulpat, öljyt ja suodatin on viime kuussa vaihdettu. Sytkäkasetista en ole varma, että onko kyseessä alkuperäinen vai jo kertaalleen vaihdettu 205tkm on nyt mittarissa.
Hajonneen bensapumpun ja parin anturin kokemuksella osaan sanoa, että
1) Bensapumpun pitää kuulua edes vähän, ainakin takapenkki nostettuna, kun kääntää virran päälle.
2) Jos on kuuro tai ei luota kuuloonsa, niin T7-koneesta pitäisi löytyä suutintukista liitin painemittarille. Moottorin suojamuovi pois ja löytyy tulipellin puolelta. Käsistään kätevä voi vaikka ruuvimeisselin kärjellä suhauttaa siitä bensat pitkin moottoritilaa, jos painetta löytyykin. Mikäli takaisku vuotaa, niin paineet eivät siellä kauhean pitkään pysy avaimen vääntelyn jälkeen.
3) Jos kierroslukumittari ei nouse startatessa yhtään tai SIDistä ei saa luettua RPM:ää, kampiakselin asentoanturi on sökönä.
4) Joissakin E85-ohjelmissa tuntuu olevan pikkupakkasilla käynnistyminen tuskaista. Ainakin omassani. Tämä voisi selittää tuskaista käynnistyvyyttä aiemmin. Voipi tietysti myös olla että liittyy isompaan käynnistysongelmien kuvioon.
anttimonty
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: La Maalis 16, 2013 10:28

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja anttimonty »

No on tämä kans. Saabi seissyt nyt kas päivää tallissa. Piti mennä kokeileen, että tuleeko sieltä bensapumpusta mitään ääntä. Pyysin kaveria kääntään virrat päälle, no se ei ainoastaan vääntänyt virtoja päälle vaan starttas ja mitäs helvettiä saabi hörähti laakista käymään ja kehräs kuin kissa mummon sylissä...

Selvitä tässä nyt sit missä vika on :(

Edit: laiha lohtu taas ei starttaa. Ei kyllä kuulu yhtään mitään pumpulta, tosin iso taustamelu tallissa tai voi olla korvissakin vikaa. Olis varmaan pitänyt heti ajaa ulos tallista, kun käymään lähti ja jättää käymään pidemmäksi aikaa. Nyt annoin käydä vain noin 10s, jos sitäkään, kun ovet oli kiinni.

Asentoantruissa ei kyllä ole vikaa, se näyttää ihan normaalisti noin 200rpm kun starttailee. Kait sitä pumppu on vaan tilattava.

Missä tuon bensapumpun rele on? Ei löytynyt relelaatikosta konehuoneen puolelta...

EDIT: Jaa kaipa se rele toimii, kun startin aikana bensapumpun sulakkeelta saa mitattua 10,5 VDC ja kun laittaa virrat päälle niin noin 1s 12 VDC.
anttimonty
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: La Maalis 16, 2013 10:28

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja anttimonty »

Uutta pummpua siis hankkimaan. Mistäs kannattaa ostaa? Motonetin pumpussa huomautus "Ei sovellu E85 polttoaineelle."

Polar-parts.de:stä löytyis tällainen: http://www.polar-parts.de/engine/air_un ... 1594_0.htm

Helppo ainakin vaihdon kannalta, mutta mahtaakohan tuokaan tukea E85

Samalla voisi hankkia uuden polttoainesuodattimen. Mitäs siihen suosittelette?
Löytyiskö tampereen alueelta puljua, jossa tarvittavat osat hyllyssä?

Tjaa Biltemasta löytyis koko paketti 109€, asiakaspalvelu lupasi selvitellä onko E85 yhteensopiva. Ilmoittelen sitten tännekin.

EDIT: Bilteman pumppua ei suositella käytettävän E85 kanssa.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... 000034076/

Eipä tunnu löytyvän kuin mutua foorumin täydeltä E85 yhteen sopivasta pumpusta. Toisilla Walbro 255 kestänyt vain muttaman tkm.

Pitäisköhän sitä vaan hommata toi Biltema ja laittaa sormet ristiin, jos sillä vaikka vielä 50tkm ajelis, niin sit oli 250tkm rikki ja saabi valmis paaliin osaltani.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja SS »

Entäs tämä: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... rtId=52200
Noista Bilteman irtopumpuista löytyy kokemuksia ainakin täältä:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... u#p1099983
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Ite hankin joskus Femmaan Fixus liikkeestä "aidon" Walbron, sillä on nyt menty e85:lla 100 tkm. Hintaa about 90 euroa.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
anttimonty
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: La Maalis 16, 2013 10:28

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja anttimonty »

Kiitokset kaikille, Saabi on taas kunnossa. Hain Bilteman ämpärin (tuotto 130l/h jos on valmistajaan uskominen), niin homma hoitu nopsaan. On kuulemma lukkis:ella sekin kestänyt E85:ttä jo 30tkm :lol: Itse en taida koittaa onnea vaan tilata RXP521 pumpun ja vaihdella sen tuohon vanhaan ämpäriin. Takakonttiinhan voi sitten jättää varalle Bilteman ämpärin, kun vaihtokin onstuu jatkossa tien päällä. Varmaan pitäis tuo DI-kasettikin jo hommailla sinne takakonttiin odottamaan. :twisted:
harr1
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Ti Maalis 26, 2013 17:32

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja harr1 »

Eilen starttailin auton tavalliseen tapaan ja lähdin ajelemaan kauppaan.
Puolessa välissä matkaa alkoi jalkoja kylmää ja huomasin, että eihän Saabbi puhalla ollenkaan kabiiniin ilmaa.

Kaksi vuotta sitten kävi sama homma ja silloin korjaantui puhaltimen moottorin uusimisella.
Kai tuon moottorin nyt pitäisi yli 2v kestää? Silloin puhallin toimi satunnaisesti, nyt se simahti kerralla.

Hommaanko taas uuden moottorin vai etsinkö vikaa muualta(sulake ok)? Auto -98 9-3 SE automaatti-ilmastoinnilla.
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

fetti paskana tai sit toinen mikä omassa kettuilee on se liitin mikä tulee sille puhaltimen moottorille. Eli pura pois pyyhkijät ja se muovi niiden alta. Sit raikkari boxista kansi pois ja raikkari pois niin näät sen liittimen. Sitä nylkkäämällä ja heiluttelemalla oma elpynyt jo monta kertaa.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
JP151
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Huhti 18, 2013 21:36
Paikkakunta: Oulu

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja JP151 »

Mystistä ongelmaa pukkaa

Elikkä ajelin motarilla cruise päällä ja alkoi yhtäkkiä vilkuttamaan check engine valoa. Fcod 4864 näkyi sidissä eli ilmeisesti multiple misfire. Löysinkin täältä jo infoa, että mistä mahdollisesti voisi johtua kuten bensapumppu,di kassu, tulpat, tukkoinen katti ja IMM. Ko. autossa kuitenkin IMM ja bensapumppu vaihdettu 40tkm sitten. Ja pumppuna toimii walbro 255. Tulpat muutama tonni sitten. Joten ihmettelen kyllä jos ne ovat jo nyt paskana... Kasetti takuuseen vaihdettu,mutta kylläkin 200tkm sitten. Autolla ajettu 236tkm.

Autosta sen verran että ruutat ovat ev14 870cc, e85 polttoaineena, mitsun hyrrä ja softa tietysti niiden mukainen. Putkisto ja cooleri tosin toistaiseksi vielä vakiot.

Ongelma ei ole ilmennyt nyt vikakoodin nollauksen jälkeen. Mutta jokin sen on aiheuttanut ja sitä yritän selvittää.

Silloin kun tuo alkoi vikavaloa välkyttämään, oli missfirejä kertynyt: 1. 0 2. 2 3. 29 4. 69
koodin nollauksen jälkeen kävin kengittämässä autoa ja sain ainoastaan 2 mifiä kakkospyttyyn.

Pientä dataa yritin ottaa noista perusarvoista:

eka veto
Pinl 2300
mreg 1250
mair 1150

toinen veto
Pinl 2100
mreg 1200
mair 1100

Hieman oli vaikea saada kunnon dataa ylös koska tiet liukkaat ja alkoi motari nopeuksissa vitosellakin lyömään tyhjää.. Kärsään on puhalleltu vuotojen selvittelyksi mutta mistään ei suhise.

Voiko olla että kasetti loppu ja aiheuttaa kaiken tämän? Ei vaan mitenkään muuten ole oireillut ja se tässä ihmetyttääkin.
#6049
9-3 2.0t -01 Biopower Nappe / 9-5 2.3t Vector -03 Biopower Suokko / 9-5 2.3t Vector -07 Biopower
Vastaa Viestiin