Nyt tarvis apua,miten nuo tapit lähtee satulasta että voi palat vaihtaa. Oon yrittäny kaikenlaisilla puikoilla koittanut hakata mutta ei lähde. Satulaa en haluais irrottaa kun menee kanta pyöreäks jarruputkesta.
Auto pitäis ens kuussa leimata ja olis muutaki laitettavaa vielä...
Kuva http://i6.aijaa.com/b/00343/14084682.jpg
T. Juho
takajarrut
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 96
- Liittynyt: To Syys 30, 2004 19:49
- Paikkakunta: Hyvinkää
- Viesti:
Re: takajarrut
Juhozz,
Ei tuosta selviä muuten kuin vaan naputtelemalla ja CRC-liottinta uittamalla, nuo tapit ovat toisaalta niin paksussa rusteessa että ottaisin ja kalvaisin kerroksia pois (meisselillä tmv:lla), jotta se mahtuisi ulkoreunan reiästä läpi. Tapin päässä (ulkoreunalla) on jousirengas, joka sekin on ilmeisesti jumiutunut kunnolla kiinni jarrusatulaan. Sitkeyttä operointiin.
Ei tuosta selviä muuten kuin vaan naputtelemalla ja CRC-liottinta uittamalla, nuo tapit ovat toisaalta niin paksussa rusteessa että ottaisin ja kalvaisin kerroksia pois (meisselillä tmv:lla), jotta se mahtuisi ulkoreunan reiästä läpi. Tapin päässä (ulkoreunalla) on jousirengas, joka sekin on ilmeisesti jumiutunut kunnolla kiinni jarrusatulaan. Sitkeyttä operointiin.
#5943, Hyvinkää
SAAB kokemuksia 28 vuotta, 351 Mm
nyt yritetään mennä Audi:lla
SAAB kokemuksia 28 vuotta, 351 Mm
nyt yritetään mennä Audi:lla
Re: takajarrut
Mulla oli taannoin ihan samassa kunnossa nuo tapit. Kyllä ne sieltä irtosi, kun ensin väänteli tuosta keskeltä pihdeillä pahimmat ruosteet irti. Sitten sopivalla purasimella (joskus myös sopivan kokoinen naula ollut käytössä) ja vasaralla naputtelemalla työntää tapit pois.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: takajarrut
Koita lyödä välistä väärään suuntaan, niin minä olen saanut auki
-99 Turbo 1979-
-99 1969-
-99 1969-
Re: takajarrut
Jos ei ole jo uusi asennussarja haettuna uusien palojen lisäksi, niin ehkä ihan hyvä ettet vielä saanut noita irti. Näyttää värinänvaimennuslipareet jääneen matkan varrelle ja muutenkin tapit aika happaman oloiset. Saa sitten kerralla kuntoon kun on kaikki tarvittavat osat hankittuna.
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/2 ... oneuvo=499
http://ys3.se/catalogue/node/1998/695/
Eikös tuohon ihan tavallinen tuurna sovi:
http://m.motonet.fi/fi/tuote/801310/Lie ... rja-3-86mm
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/2 ... oneuvo=499
http://ys3.se/catalogue/node/1998/695/
Eikös tuohon ihan tavallinen tuurna sovi:
http://m.motonet.fi/fi/tuote/801310/Lie ... rja-3-86mm
Viimeksi muokannut jus, Ke Tammi 27, 2016 20:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: takajarrut
Kiitoksia vastauksista..
Palojen asennussarjat ym. tuli ostettua myös kun käsijarruosat ja levyt ostin. Pitää huomenna yrittää ruosteita irrottaa ja sopiva tuurna ettiä jostain ja naputella.
Palojen asennussarjat ym. tuli ostettua myös kun käsijarruosat ja levyt ostin. Pitää huomenna yrittää ruosteita irrottaa ja sopiva tuurna ettiä jostain ja naputella.
Re: takajarrut
Silloin kun mulla oli kolkki ihmetytti huolto-ohjelmassa oleva takasatuloiden liukupintojen voitelu 20000 km/vuoden välein. Tunnollisena auton pitäjänä tuon teinkin vuoden välein ja tämän kuvan nähtyäni näyttäis siltä että ei se turha toimenpide ollutkaan.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97