Varapyöräkotelon ruosteet 9-3 -98

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1270
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Varapyöräkotelon ruosteet 9-3 -98

Viesti Kirjoittaja kostape »

Ei löydy keskustelua aiheesta.
Uushankinnan varapyöräkotelon pohjassa on kumitulppien reikien ympäristöt pahasti hapertuneet, ohutta on peltikin. Jotain pitäisi tehdä. Onko ollut saatavana korjauspeltiä? Vai pitäisikö soveltaa venemiesten konsteja? Vaiko vain pellinpaloja ja pop-niittejä? Ajokm vain 160 tkm.
pentti3.kostamo@gmail.com
045-2502018
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia
ramba
"Aero"
Viestit: 331
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 23:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Varapyöräkotelon ruosteet 9-3 -98

Viesti Kirjoittaja ramba »

Minulla oli sama ongelma, koko kotelon pohja hitsattiin uutta peltiä.
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1270
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Varapyöräkotelon ruosteet 9-3 -98

Viesti Kirjoittaja kostape »

Se isompi hitsaus on yksi keino. Kun korjauspeltiä ei taida olla saatavissa, niin hitsarilla pitää olla hieman mielikuvitusta kuinka tekee.
Itse olen yrittänyt selvitä pienemmillä tempuilla. Poksauttelin irti ne muovitulpat reijistä ja hioin ruosteet pois. Maalasin pohjamaalilla pariin kertaan ja kiinnitin liimalla niitä muovitulppia etteivät vauhdissa putoa. Kahteen reikään piti tehdä jotain parannusta kiinnityksen varmentamiseksi. Nyt odottelen alustamassan kuivumista.

Ihmetystä herättää koko rakennelma. Mikä tarkoitus on noilla reijillä ja niiden muovitulpilla, onko tarkoitus päästää vettä ulos vai sisään? Joissakin tulpissa kun näkyy olevan pieni reikäkin. Ostamani auton kummallisuus on varapyörän peittävä kovalevyn kappale maton alla. Onkohan se omatekoinen välikatto ja miksi. Tulee ihan wanhat Saabit mieleen, joissa oli kovalevyjä lattioilla.

Keskustelupalstalla on ollut puhetta auton takapään vesivuodoista ja niiden tukkimisesta. Onkohan tuo kovalevy veden ohjaamiseksi pois varapyörän poterosta, jos niin minne?
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5224
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Varapyöräkotelon ruosteet 9-3 -98

Viesti Kirjoittaja Risto »

kostape kirjoitti:Mikä tarkoitus on noilla reijillä ja niiden muovitulpilla, onko tarkoitus päästää vettä ulos vai sisään?
Reikien tarkoitus on korin uppomaalausvaiheessa päästää ylimääräinen maali valumaan ulos. Valmistusprosessin jälkeen niistä ei ole kuin harmia.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: Varapyöräkotelon ruosteet 9-3 -98

Viesti Kirjoittaja 900i »

Kuljetettu jotain painavaa kontissa. Sekun ei ole mikään tukeva se matto.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1270
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Varapyöräkotelon ruosteet 9-3 -98

Viesti Kirjoittaja kostape »

Seuraava kysymys. Olisi hyvä laittaa kiinni vetokoukkukin. Ko. auton käyttöohje esittelee sivukuvaa, jossa vetokoukku kiinnittyy takapuskurin alapuolelle ja pää ulottuu siitä eteenpäin roiskeläppien tasolle, eli sen mukaan kiinnittyisi sinne varapyöräkotelon alle.
Tarvikeliikkeen sivuilla taas on kuva "lyhyestä" vain puskurin alle kiinnittyvästä vetokoukusta, tieto on vuosimallin ym mukainen. Selvittely jatkuu.
Oba
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Syys 23, 2015 16:24
Paikkakunta: Ulvila

Re: Varapyöräkotelon ruosteet 9-3 -98

Viesti Kirjoittaja Oba »

Itse asensin omaan 9-3:een vetokoukun viime kesänä. Muistaakseni aika simppeli homma. Puskuri irti ja siihen sapluunan mukaan pitää leikata alareunaan kolo. Itse koukkurakennelma kiinnittyi muistaakseni kahdella pultilla puskuripalkkiin, missä oli jo valmiiksi reiät paikallaan. Sitten siitä vielä jatkui tuet sinne varapyöräkotelon alle. Sinne piti itse porata reiät ja pultata kiinni. Lopuksi vielä sähköt paikalleen ja puskuri kiinni.
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1270
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Varapyöräkotelon ruosteet 9-3 -98

Viesti Kirjoittaja kostape »

Vetokoukku on jo paikallaan, ohjeet ovat olleet hyviä.
Jäljellä on vain yksi isompi homma: sähkötyöt. Vm -98 autosta löytyy liitin perävaunun valoja varten, mutta tarvikeliikkeen mukaan vuoden -98 9-3:een ei ole saatavana tyyppikohtaista vetokoukun sähkösarjaa.

Siispä pitää jatkaa askartelua
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1522
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Varapyöräkotelon ruosteet 9-3 -98

Viesti Kirjoittaja ippe »

Ainakin mun 2002-autossa siihen autosta löytyvään liittimeen pystyi työntämään tavallisia lattaliittimiä.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Vastaa Viestiin