9-3:n etupyörän laakerin vaihto
-
- "Viggen"
- Viestit: 571
- Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38
9-3:n etupyörän laakerin vaihto
Mitä hintaluokkaa korjaamoilla tuollainen homma, ja mitä mieltä seuraavista:
https://www.skruvat.fi/Pyoranlaakerisarja-P119985.aspx
https://www.skruvat.fi/Pyoranlaakerisarja-P52557.aspx
Oletteko itse vaihtaneet? Vinkkejä?
https://www.skruvat.fi/Pyoranlaakerisarja-P119985.aspx
https://www.skruvat.fi/Pyoranlaakerisarja-P52557.aspx
Oletteko itse vaihtaneet? Vinkkejä?
Re: 9-3:n etupyörän laakerin vaihto
Korjaamosta ja osien jumiutumisesta riippuen aikaa saa kulumaan pari-kolme tuntia.
Tollasen no-name halpislaakerin jättäisin kauppaan, usea tapaus monen merkkisissä autoissa, jotka kestäneet n. vuoden ja ovat väljänä.
Laatumerkkejä mm. SKF, FAG, SNR, HL.
Vaihtoon tarvitsee prässin tai pyöränlaakerin vaihtotyökalusarjan, prässillä tulee parempi lopputulos .
Korjaamolta saanet hankittua järkevällä hinnalla 2-3v takuulla olevan laadukkaan laakerin, eikä tarvitse laakerin hajotessa takuuaikana maksaa asennusta uudelleen (rohkenen epäillä, että skruvat ei uudelleenvaihtotyötä kustanna).
Tollasen no-name halpislaakerin jättäisin kauppaan, usea tapaus monen merkkisissä autoissa, jotka kestäneet n. vuoden ja ovat väljänä.
Laatumerkkejä mm. SKF, FAG, SNR, HL.
Vaihtoon tarvitsee prässin tai pyöränlaakerin vaihtotyökalusarjan, prässillä tulee parempi lopputulos .
Korjaamolta saanet hankittua järkevällä hinnalla 2-3v takuulla olevan laadukkaan laakerin, eikä tarvitse laakerin hajotessa takuuaikana maksaa asennusta uudelleen (rohkenen epäillä, että skruvat ei uudelleenvaihtotyötä kustanna).
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
-
- "Viggen"
- Viestit: 571
- Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38
Re: 9-3:n etupyörän laakerin vaihto
Ei. Kuvassa vaihdetaan napaa ilmeisesti femmaan. Kuvan operaatio on ihan pihassa suoritettavaa hommaa parilla hassulla työkalulla, jos vetonivel ei oo jymähtäny napaan. Itse hajotin kolme ulosvetäjää operaatiossa toisella puolella ja toisella puolella irtos ku kerran pajavasaralla napautti.. Coltilla ja muilla ammattilaisilla lienee paremmat työkalut.
Tossa on se paljon puhuttu prässäyskohde.
Tossa on se paljon puhuttu prässäyskohde.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
-
- "Viggen"
- Viestit: 571
- Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38
Re: 9-3:n etupyörän laakerin vaihto
Eihän tuossa sitten muuta ihmeellistä, kuin että saa alapallonivelen kumineen ehjänä pois.
Re: 9-3:n etupyörän laakerin vaihto
Niin ja tuo laakeri pitää saada pois, ja uusi tilalle. Prässiä kaikki aina huutaa, joten ei taida pelkkä kosaani ja arkkupakastin riittää. Itse en ole kyseistä operaatiota tehnyt, joten lämpötilaerojen hyväksikäyttämättömyys menee 100% mutulla.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
-
- "Viggen"
- Viestit: 571
- Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38
Re: 9-3:n etupyörän laakerin vaihto
Käyttää joustintukea korjaamolla, niin selviää ilman noitumista.
Re: 9-3:n etupyörän laakerin vaihto
Jos ei ole prässiä käytössä, mutta talosta löytyy MIG-hitsauskone, käy vanhan laakerin poisto kotioloissa varsin vaivattomasti.
Löysin viime vuonna netistä vinkin, joka epäilyksistäni huolimatta osoittautui varsin toimivaksi:
kun sisäkehät on nuijittu vanhasta laakerista irti ja laakerin pysymisen varmistavat lukkorenkaat poistettu, vedetään mig:llä ulkokehän juoksukehiin hitsipalko; viisi minuuttia jäähdyttelyä ja sauman jäähtyessä ja kutistuessa, kutistuu laakerin ulkokehäkin sen verran, että se käytännössä tipahtaa omalla painollaan pois jousitolpan laakeripesästä. Ja epäilijöille tiedoksi: ainakaan minun invertteri-migissä ei riitä tehot siihen, että ulkokehä hitsaantuisi jousitolpan laakeripesään kiinni.
*** Kuvat eivät näemmä osaa renderöityä enää tälle sivulle, liekö kyse siitä, että kuvia hostaava palvelin on HTTP, ei HTTPS. Kuvat kuitenkin näyttäisi saavan esiin, jos esim. klikkaa kuvan kohdalla hiiren kakkospainiketta ja valitsee "Avaa kuva uudella välilehdellä" / "Open image in new tab" ***
Löysin viime vuonna netistä vinkin, joka epäilyksistäni huolimatta osoittautui varsin toimivaksi:
kun sisäkehät on nuijittu vanhasta laakerista irti ja laakerin pysymisen varmistavat lukkorenkaat poistettu, vedetään mig:llä ulkokehän juoksukehiin hitsipalko; viisi minuuttia jäähdyttelyä ja sauman jäähtyessä ja kutistuessa, kutistuu laakerin ulkokehäkin sen verran, että se käytännössä tipahtaa omalla painollaan pois jousitolpan laakeripesästä. Ja epäilijöille tiedoksi: ainakaan minun invertteri-migissä ei riitä tehot siihen, että ulkokehä hitsaantuisi jousitolpan laakeripesään kiinni.
*** Kuvat eivät näemmä osaa renderöityä enää tälle sivulle, liekö kyse siitä, että kuvia hostaava palvelin on HTTP, ei HTTPS. Kuvat kuitenkin näyttäisi saavan esiin, jos esim. klikkaa kuvan kohdalla hiiren kakkospainiketta ja valitsee "Avaa kuva uudella välilehdellä" / "Open image in new tab" ***
Viimeksi muokannut TommyW, Ke Tammi 19, 2022 09:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabiton Saabisti
Re: 9-3:n etupyörän laakerin vaihto
toinen hyvä keino on kaasuvehkeet+liukuvasara
Saab 9-3se og 2,0t stage1/e85