Moro,
Nämä takakaaret kun tuntuvat kukkivan herkästi alkoi asia askarrutamaan sen verran että mentiin pintaa syvemmälle. Vaimon molemmat ex 9-3:set on korjattu perus menetelmillä eli puhdistus, ruosteenesto ja kaikenmailman muita aineita käyttäen ruostumisen ehkäisemiseksi on lopputulos ollut aina sama. Kukkii!
Nyt omassani alkoi sama ongelma ja päätettiin katsoa mitä nuo kaaret on syöneet kun aina menee samasta kohdasta. Paljastui mielenkiintoinen valmistustapa. Itse takakaari ja takasiipi eivät kohtaa puskusaumalla, vaan ovat noin 5 cm matkalta päällekkäin joka aiheuttaa peltien väliin taskun jossa tuo mätä muhii. Samassa kohdassa on kaikenlisäksi sivulistan kiinnitysreiät josta pääsee likaa tuonne väliin. Katso kuva.
http://aijaa.com/musyjv
Tapa korjata ongelma on siis poistaa tuo sisempi pinta kaaresta pois. Teimme viellä tuon pintapuoleisen palan uudesta pellistä johon askarreltiin viellä tuo ns feikki sauma. Nyt takasiipi ja takakaari kohtaavat puskusaumalla.
Tässä kuva kun tuo murheenkryyni pala on poistettu ja lopuksi kuva uudelleen hitsatusta kaaresta.
http://aijaa.com/JKI1Bo
http://aijaa.com/pBcIjE
Jos tämä ratkaisu ei pidä niin.......
9-3 Takakaarien korjausvinkki
Re: 9-3 Takakaarien korjausvinkki
Vaikutti fiksulta korjaustavalta.
Miten käsitelit hitsatun alueen "kotelon puolelta"? Saitko ruiskutettua maalia/sinkkiä/suoja-ainetta jostain välistä?
Miten käsitelit hitsatun alueen "kotelon puolelta"? Saitko ruiskutettua maalia/sinkkiä/suoja-ainetta jostain välistä?
Saabiton Saabisti
Re: 9-3 Takakaarien korjausvinkki
Tuttu vaiva kyseessä. Syy ruostumiseen lienee, että tuo päällekkäissauma muhii sisäpuolelta ja lopulta ruoste tulee pintaan ja siinä vaiheessa "fiksaus" ei enää auta.
Ihan siististi hitsattu ja tinattu, kestänee tämän auton eliniän.
Ihan siististi hitsattu ja tinattu, kestänee tämän auton eliniän.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: 9-3 Takakaarien korjausvinkki
TommyW kirjoitti:Vaikutti fiksulta korjaustavalta.
Miten käsitelit hitsatun alueen "kotelon puolelta"? Saitko ruiskutettua maalia/sinkkiä/suoja-ainetta jostain välistä?
Saumaan ihan liimaa ja sitten pohjamaali/ruostesuojaus. Kylkilistan kiinnitys rei'stä juoksevaa Dinitrolin kotelosuojaa niin että varmasti oli jokapaikassa kaaren sisällä. Oikein muuta kautta ei päässyt käsiksi. Maalauksen jälkeen viellä toinen aimo annos kotelosuojaa/alustamassaa.
Jos porukalla on kiinnostusta niin saattaisi olla mahdollista että näitä korjauksia voitaisiin tehdä muillekin tässä Pk-seudulla. Maalaus on toki vähän haasteellisempi eli se tulisi hoitaa omasta takaa.
- Castrol
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 67
- Liittynyt: La Touko 28, 2016 22:59
- Paikkakunta: Hellsinki
- Viesti:
Re: 9-3 Takakaarien korjausvinkki
Tämä kuulostaa hyvältä vaikka jonkun verran pysyykin sähköliimakolvi sun muut värkit käsissä. Kuskinpuolella omassa kukkiva peruna
-MY:2001 OG9-3 aero stg1,5 By:Trollolotechnologies
-EX MY:1996 NGR900 By:Trollolotechnologies
-MY:Lucifer Og9-5 aero SW By:Trollolotechnologies
#7136
-EX MY:1996 NGR900 By:Trollolotechnologies
-MY:Lucifer Og9-5 aero SW By:Trollolotechnologies
#7136
Re: 9-3 Takakaarien korjausvinkki
Itse ainakin olisin kiinnostunut korjaamaan/korjaututtamaan nuo kaaret, omassa mätinyt jo aika huolella.
OG 9-5 -02 B234/B235
OG 9-5 -97 HX35 PRO MFS
OG 9-5 -97 HX35 PRO MFS
Re: 9-3 Takakaarien korjausvinkki
Omastani korjasin jo toisen puolen, saman totesin surkeasta alkuperäistoteutuksesta. Pellin sisäpuolen hikoillessa kondenssi valuu sauman sisään ja sitten vielä listanpätkän kiinnitysreikä samassa.
Korjauksen tein poistamalla kymmenkunta senttiä ja uutta sinkkipeltiä tilalle, hitsaus puskusaumalla. Listanpätkää en enää laittanut, on minun silmään paremman näköinenkin ilman. Kotelosuoja-ainetta varten tein sopivaan kohtaan pyöräkoteloon oviaukon puolelle reiän ja siihen muovitulppa päälle.
Hyvä tuli, pari kaveria kysy missä siinä on korjattu kohta. Aikaa meni 3 päivää ilman kiiremoodia.
Korjauksen tein poistamalla kymmenkunta senttiä ja uutta sinkkipeltiä tilalle, hitsaus puskusaumalla. Listanpätkää en enää laittanut, on minun silmään paremman näköinenkin ilman. Kotelosuoja-ainetta varten tein sopivaan kohtaan pyöräkoteloon oviaukon puolelle reiän ja siihen muovitulppa päälle.
Hyvä tuli, pari kaveria kysy missä siinä on korjattu kohta. Aikaa meni 3 päivää ilman kiiremoodia.
Auto on SAAB, radio on Saba