Öljynpaine 2,0T tai 2,3T T5 moottoreissa
Re: Öljynpaine 2,0T tai 2,3T T5 moottoreissa
Wissin mukaan suoruudessa sallitaan 0,1 millin poikkema. Kartiookkuutta sallitaan vain 0,005 mm.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Öljynpaine 2,0T tai 2,3T T5 moottoreissa
Tallissani on yksi vanha 2,3t lohko jossa 3 runkolaakeri tuhonnut laakeri pesän. 4 pesässä merkkejä vauriosta. Lohkossa olleesta kampiakselista ei tietoa. Tasapainoakselit paikallaan mutta ketju oli hypännyt hammasrattailta hammasrattaiden ja lohkon väliin jostain syystä joten akselit eivät ole pyörineet mukana. 1 ja 3 kaulaltahan öljy menee tasapainoakselien laakerien voiteluun. Lohkossa laakeripukit ei todellakaan ole enää linjassa edes muidenkaan laakereiden osalta. Tuntuu kuin koko lohko olisi vioittunut. Mäntien alapintaan menevä öljysuihkuhan tulee pääöljykanavasta. Testasin yhden suuttimen avautumispaineen niin oli alle 1bar. Olisikohan niin että öljyvirtauksen pitäisi riittää liian moneen kohteeseen. Ahtaan linjan vastus riittäisi pitämään näennäisen paineen öljykellolle mutta ei 3-runkolaakerin pinnalla.
Kanavat näyttivät puhtailta. Pääseekö öljy tasapainoakseleiden laakereista liian helposti jos akselit ei pyöri.
Sekin tuli mieleeni että Turbo lämmittää lohkon pakopuolta voimakkaasti. Voisikohan lohko elää lämpötila erojen vuoksi liiaksi. Lohkohan on sisäpuolelta kevytrakenteinen. Jäykempi osahan on sylinterien yläosa jossa vesitila sijaitsee. Kampiakselikin on vastapainojen osalta aika kevyt rakenteinen koska tarvitsee tasapainoakseleita. Dampperin toiminnastakaan en olisi vakuuttunut. Onko eroa 3-laakerin kestävyydessä eroa jos on automaatti/manuaali laatikko. Vauhtipyörän massahan on näissä eri. Onko kaikissa turbollisissa saabin moottoreissa samat ongelmat....
Kanavat näyttivät puhtailta. Pääseekö öljy tasapainoakseleiden laakereista liian helposti jos akselit ei pyöri.
Sekin tuli mieleeni että Turbo lämmittää lohkon pakopuolta voimakkaasti. Voisikohan lohko elää lämpötila erojen vuoksi liiaksi. Lohkohan on sisäpuolelta kevytrakenteinen. Jäykempi osahan on sylinterien yläosa jossa vesitila sijaitsee. Kampiakselikin on vastapainojen osalta aika kevyt rakenteinen koska tarvitsee tasapainoakseleita. Dampperin toiminnastakaan en olisi vakuuttunut. Onko eroa 3-laakerin kestävyydessä eroa jos on automaatti/manuaali laatikko. Vauhtipyörän massahan on näissä eri. Onko kaikissa turbollisissa saabin moottoreissa samat ongelmat....