OG9-3 ja korkea kulutus SIDin mukaan

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Vodetti
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 10:04
Paikkakunta: Kellokoski

OG9-3 ja korkea kulutus SIDin mukaan

Viesti Kirjoittaja Vodetti »

Hei kaikille foorumilaisille ja muille saabisteille!

Uuden auton etsinnän jälkeen päädyin tuollaiseen 2000-luvun taitteen Saab 9-3:een ja toistaiseksi en ole valintaa katunut :wink: Tuttavapiiristä saabisteja löytynyt aina ja nyt oli minun aika kantaa korteni kekoon. Mukava harrasteltava ja tyylikäs ulkonäkö.

Nyt eteen on kuitenkin tullut seuraavanlainen "ongelma", eli tuo korkea kulutus, jonka SID minulle ilmoittaa. Lukemat huitelivat alkuun 30-40 l/100km, mutta tajusin lopulta kuinka tuo laite nollataan. Tein nollauksen, mutta edelleen maantieajossa lukemat noin 14-15 l/100km ja kaupunki/seka-ajossa lähennellään jo 20 l/100km. Mistä tämä voisi johtua?

Ajotyylini on suhteellisen maltillinen ja olen kokeillut myös sen vaikutusta asiaan. Rengaspaineet ovat ok. Tulpat on ok. Öljyt vaihdettu ja autoa on pidetty uudesta lähtien kuin kukkaa kämmenellä, mikäli huoltokirjaa ja ulkoista olemusta on katsominen. Turbo on uusittu marraskuussa.

Lämmitän auton aina hyvin ennen matkaan lähtöä ja yritän välttää turhia kiihdyttelyitä ennekuin kone on lämmin. Tämä jäänyt noista 2-tahti vehkeistä itsellä ja ei varmaan kovin pieleen mennä.

Öljylämpötila pysyy kello 9 kokoajan. Nätisti kulkee auto muutenkin jokaisella kierrosalueella, vedoissa ei siis ongelmaa.

Jarrut ei tunnu laahaavan eikä ylimääräisiä ääniä kuulu alustasta muutenkaan.

Autossa on re85 softa ja myyjä ilmoitti tehoiksi noin 200-220 hp. Dynolla tämäkin selviäisi. Polttoaineena olen käyttänyt etanolia, joka toisaalta (täältä lukenut) puheiden mukaan nostaisi kulutusta hieman.

Mistä vikaa kannattaisi alkaa etsimään? Työkalut pysyy kädessä ja paljon pystyn itse tekemään. Kuinka luotettava tuo SIDin antama lukema on? ns. "käsin" en ole vielä kulutusta laskenut, mutta tuntuu tuossa jotain kummaa olevan. :(


t. Vode, aloitteleva saabisti.
Nykyinen: Saab 900 Classic 1993
Ex-Saab NG9-3 1.9 TTID Aero vm. 2008
Ex-Saab OG9-3 vm. 2003
RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: OG9-3 ja korkea kulutus SIDin mukaan

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

Etanolilla, maantiellä, pitäisi mennä alle kymmentä litraa etanolia tasaisen satasen vauhdissa.

Olen itse kummastellut SIDin suuria lukemia ja arvioinut sen jokseenkin hullaantuvan pidemmistä tyhjäkäynneistä. Onko tuo 14-15 litran lukema ihan aidosti maantieajoa? Sitten kuullostaa suurelta.

Pari vuotta harrastaneena voin myös sanoa sen, että jos et tiedä milloin tulpat on vaihdettu, niin pistä vaihtoon ellet "ok"-tsekkauksessa katsonut kärkiväliä. Etanolilla tuntuu nimittäin olevan krantumpi sopivasta kärkivälistä. Ja joku viisaampihan osaa sitten sanoa mikä se tulpan malli oli. Hihasta ja kevyellä googlella heittäisin NGK BCPR7ES-11.

Odottelen fiksumpien estradille astumista.
J.Erlandz
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: La Heinä 06, 2013 12:36
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: OG9-3 ja korkea kulutus SIDin mukaan

Viesti Kirjoittaja J.Erlandz »

Suoratie, myötätuuli ja vauhti ~90 niin 9,3. Heti kun vauhti kasvaa hieman tai tulee muutosta tiehen niin nousee 12.9-14.
-01 kolkki mitsulla ja 3"dp
Jos on just nollannu niin tyhjäkäynnillä hetkessä nousee kyllä
RYH- Saab 9-3 2.0T -00
Saab 9-3 AVO 2.3 at. -98
Osia saatavilla 900, 9000, 9-3, 9-5
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 573
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: OG9-3 ja korkea kulutus SIDin mukaan

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

Onkos tossa jo T7-kone, jos on niin tuon sun etanolisoftan kylkiäisenä vois olla aktivoitu OpenSID käyttöön, sieltähän noita arvoja näkisi joista sitten gurut täällä voi kysellä ja arvuutella...?

SID Info symbolit
Vodetti
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 10:04
Paikkakunta: Kellokoski

Re: OG9-3 ja korkea kulutus SIDin mukaan

Viesti Kirjoittaja Vodetti »

RokRoland kirjoitti:Etanolilla, maantiellä, pitäisi mennä alle kymmentä litraa etanolia tasaisen satasen vauhdissa.

Olen itse kummastellut SIDin suuria lukemia ja arvioinut sen jokseenkin hullaantuvan pidemmistä tyhjäkäynneistä. Onko tuo 14-15 litran lukema ihan aidosti maantieajoa? Sitten kuullostaa suurelta.

Pari vuotta harrastaneena voin myös sanoa sen, että jos et tiedä milloin tulpat on vaihdettu, niin pistä vaihtoon ellet "ok"-tsekkauksessa katsonut kärkiväliä. Etanolilla tuntuu nimittäin olevan krantumpi sopivasta kärkivälistä. Ja joku viisaampihan osaa sitten sanoa mikä se tulpan malli oli. Hihasta ja kevyellä googlella heittäisin NGK BCPR7ES-11.

Odottelen fiksumpien estradille astumista.
Tuossa 14-15 litran kulutuksessa on mukana jonkinverran seka-ajoa, mutta suurimmaksiosaksi maantieajoa. Jatkan tämän osalta vielä testailua ja tarvittaessa kokeilen samaa vielä 98 kanssa 8)
Kiitokset vinkistä tulppien suhteen. Ne voisi olla hyvä tarkistaa ihan varmuuden vuoksi.
Audiojack kirjoitti:Onkos tossa jo T7-kone, jos on niin tuon sun etanolisoftan kylkiäisenä vois olla aktivoitu OpenSID käyttöön, sieltähän noita arvoja näkisi joista sitten gurut täällä voi kysellä ja arvuutella...?

SID Info symbolit
T7 kone kyseessä ainakin DI-kasetista päätellen. Tuosta OpenSIDistä minulla ei ole tarkkaa tietoa, mutta tutkitaan tämä myös. Huomenna olisi täällä etelä-suomessa potkijaiset jos vaikka sieltä löytyisi apuja tuohon!

Kiitokset vastauksista! Jatkan asian selvittelyä ja harrastelua 8)
Nykyinen: Saab 900 Classic 1993
Ex-Saab NG9-3 1.9 TTID Aero vm. 2008
Ex-Saab OG9-3 vm. 2003
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1743
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: OG9-3 ja korkea kulutus SIDin mukaan

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Kylläpä se seka-ajossa E85:sta tahtoo sen 13-16 litraa viedä:

Kuva
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Vodetti
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 10:04
Paikkakunta: Kellokoski

Re: OG9-3 ja korkea kulutus SIDin mukaan

Viesti Kirjoittaja Vodetti »

jmaatta kirjoitti:Kylläpä se seka-ajossa E85:sta tahtoo sen 13-16 litraa viedä:
Kiitokset tuosta diagrammista! Taisi tämä siis aivan normaalia olla tuon etanolin kanssa ja kun mukaan sitä seka-ajoa mahtuu myös mukaan. Kesällä voisin pidemmän lenkin ajella taas tuonne itä-suomeen ja tutkia samalla kulutusta 8) Täytyypä tutkia jos vastaavanlainen diagrammi löytyisi 98:lla ajettuna. Voisi olla omaan ajoon soveltuvampi tuo 98 käyttö ja viikonloppuajoihin vaihdella etanolit tankkiin. Oppia ikä kaikki ja kokeilut jatkuu.
Nykyinen: Saab 900 Classic 1993
Ex-Saab NG9-3 1.9 TTID Aero vm. 2008
Ex-Saab OG9-3 vm. 2003
Vastaa Viestiin