
Saab sammuu ajossa
Saab sammuu ajossa
Arvon Saabistit
Autona on ng900 2.3i automaatti ja oireena sammuminen yhtäkkiä kesken ajon. Kaikki alipaineletkut on vaihdettu,hall-anturi vaihdettu ja lisäilmaluisti putsattu. Eli kun esim. Lähtee liikkeelle niin saattaa sammua lyhyellä matkalla varoittamatta parikin kertaa mutta lähtee hyvin käyntiin sammumisen jälkeen ja toimii taas. Mikähän mahtaa riivata? Toinen vika autossa on mittariston vilkkuminen. Mittaristo purettu ja tinaukset juoteltu uudelleen mutta vika jäi. Mikä kohta mittaristossa yleensä oireilee.

Re: Saab sammuu ajossa
Omassa NG900 cabessani oli suht täsmälleen samanlaiset oireet aiemmin. Syynä oli virtalukon pohja.
Re: Saab sammuu ajossa
Vuoden 1996 NG900 2.0 manuaali vaparissa oli helteillä kuumaksi ajettuna starttiongelma. Eli ei lähtenyt paitsi tuurilla ja avain tuhannesosa millin tarkkuudella oikeassa asennossa.
Virtalukon pohjasta oli toinen kiinnitysruuvi kokonaan irti ja toinen sormikireydellä eli tarkalla oli sähkön kulku. Uusi pohja kiinni ja ruuveihin lukitetta eikä ole sen koommin starttivika oireillut. Puolisentoista tuntia purkamisimeen kokoamisineen hommaan meni todellisen asiantuntijan opastaessa.
Virtalukon pohjasta oli toinen kiinnitysruuvi kokonaan irti ja toinen sormikireydellä eli tarkalla oli sähkön kulku. Uusi pohja kiinni ja ruuveihin lukitetta eikä ole sen koommin starttivika oireillut. Puolisentoista tuntia purkamisimeen kokoamisineen hommaan meni todellisen asiantuntijan opastaessa.
9-3 2.0t 2001
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
Re: Saab sammuu ajossa
Kiitos vastauksista. Eli ilmeisesti kannattaa vian haku aloittaa virtalukonpohjan vaihdolla. Mistä olette pohjan ostaneet/tilanneet? Motonethan tarjoaa ilmeisesti käypäistä pohjaa hintaa 110€. Mitä olette mieltä auttaako tuo Pohjan vaihto mittariston vilkkumiseen/toimimattomuuteen?
Re: Saab sammuu ajossa
Moikka taas. Mittarivalo-hakusanalla löytyy aika paljon aiheesta, mutta tossa sopiva:
"Lieneekö kysyjä jo löytänyt aiheuttajan. Virtalukon pohja aiheuttaa tuollaisia oireita, mittarivalojen sammuilua ja montusta uudelleen syttymistä. SIDin keskikulutuskin sekoilee näyttäen liian pieniä, ja SID saattaa herjata olemattomia muka takavalovikaa. Vastaan sillä oletuksella että tuos olisi rakenteeltaan sama virtalukko kuin 9-3 vm-98:ssa
Virtalukon pohjan kosketinnastat muistuttavat katkojan kärkiä ja väliin muodostuu pieniä metallihauleja kipinöinnin seurauksena. Ne voi kunnostaakin hiomalla. Pohjan sähköosiin käsiksi pääseminen vaatii pientä askartelua."
Oman ostin Pro Car Serviceltä reilu kolme vuotta sitten oisko ollut ~50 euroa.
Pura ensin ja katso onko ruuvit löysällä tai edes kiinni virtalukon pohjassa. Lukitteella vaan kunnolla kiinni.
"Lieneekö kysyjä jo löytänyt aiheuttajan. Virtalukon pohja aiheuttaa tuollaisia oireita, mittarivalojen sammuilua ja montusta uudelleen syttymistä. SIDin keskikulutuskin sekoilee näyttäen liian pieniä, ja SID saattaa herjata olemattomia muka takavalovikaa. Vastaan sillä oletuksella että tuos olisi rakenteeltaan sama virtalukko kuin 9-3 vm-98:ssa
Virtalukon pohjan kosketinnastat muistuttavat katkojan kärkiä ja väliin muodostuu pieniä metallihauleja kipinöinnin seurauksena. Ne voi kunnostaakin hiomalla. Pohjan sähköosiin käsiksi pääseminen vaatii pientä askartelua."
Oman ostin Pro Car Serviceltä reilu kolme vuotta sitten oisko ollut ~50 euroa.
Pura ensin ja katso onko ruuvit löysällä tai edes kiinni virtalukon pohjassa. Lukitteella vaan kunnolla kiinni.
9-3 2.0t 2001
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
Re: Saab sammuu ajossa
Lilsu kirjoitti:Moikka taas. Mittarivalo-hakusanalla löytyy aika paljon aiheesta, mutta tossa sopiva:
"Lieneekö kysyjä jo löytänyt aiheuttajan. Virtalukon pohja aiheuttaa tuollaisia oireita, mittarivalojen sammuilua ja montusta uudelleen syttymistä. SIDin keskikulutuskin sekoilee näyttäen liian pieniä, ja SID saattaa herjata olemattomia muka takavalovikaa. Vastaan sillä oletuksella että tuos olisi rakenteeltaan sama virtalukko kuin 9-3 vm-98:ssa
Virtalukon pohjan kosketinnastat muistuttavat katkojan kärkiä ja väliin muodostuu pieniä metallihauleja kipinöinnin seurauksena. Ne voi kunnostaakin hiomalla. Pohjan sähköosiin käsiksi pääseminen vaatii pientä askartelua."
Oman ostin Pro Car Serviceltä reilu kolme vuotta sitten oisko ollut ~50 euroa.
Pura ensin ja katso onko ruuvit löysällä tai edes kiinni virtalukon pohjassa. Lukitteella vaan kunnolla kiinni.
Itselläni on mittarivalojen sekä keskikonsolin valojen vilkkuminen ollut ongelma viime syksystä lähtien. Viime päivinä valot eivät ole juuri lainkaan enää toimineet, joten asialle pakko tehdä jotakin. (NG900 1997)
Itsellänikin mittariston valot syttyvät välillä kovaan monttuun ajaessa, tai soratien tärinästä. SID toimii moitteetta, mutta ilmoittaa välillä juuri tuosta takavalon viasta, vaikka se on täysin toiminnassa normipolttimoilla.
Ensimmäisenä epäilin reostaattia eli sitä portaatonta kirkkauden säädintä, sillä sehän on liitettynä suoraan kaikkiin vilkkuviin valoihin. Tosin kääntelemällä kirkkauden säädintä valoissa ei näytä olevan mitään vikaa kun kirkkaus muuttuu ilman oireilua, eli se näyttäisi kuitenkin toimivan täysin oikein.
Olisikohan kyseessä sitten virtalukon pohja vai mittariston vika? Kierroslukumittari ollut toimimatta jo kauan, muut kunnossa.
2005 Saab 9-5 Wagon 2.3T & 1997 NG900 2.3
-Arto
-Arto