Saab 9-3 2.0i ja flexifuel
Saab 9-3 2.0i ja flexifuel
Saako 9-3 2.0i vapariin laitettua eflexfuel-ohjaimen? Tähän listaan vaparia ei ole laitettu http://www.saabcom.fi/mallit.html#93
Entä millaiset tulpat kannattaa laittaa eflexfuel käyttöä varten? Tällä sivulla http://www.saabcom.fi/faq.html lukee "SAAB suosittelee käytettäväksi NGK BCPR7ES-11 -sytytystulppia RE85-käytössä."
Tällä sivulla https://www.maptunparts.fi/huolto-osat/ ... es-11.html lukee "EI sovi V6 or i maleihin" eli eikö NGK BCPR7ES-11 sytytystulppia kannata käyttää 2.0i vapari koneessa?
Entä millaiset tulpat kannattaa laittaa eflexfuel käyttöä varten? Tällä sivulla http://www.saabcom.fi/faq.html lukee "SAAB suosittelee käytettäväksi NGK BCPR7ES-11 -sytytystulppia RE85-käytössä."
Tällä sivulla https://www.maptunparts.fi/huolto-osat/ ... es-11.html lukee "EI sovi V6 or i maleihin" eli eikö NGK BCPR7ES-11 sytytystulppia kannata käyttää 2.0i vapari koneessa?
Re: Saab 9-3 2.0i ja flexifuel
Biopower ohjelmoinnit Saabeihin eri asia kuin nuo RE85 muutossarjat.
Re: Saab 9-3 2.0i ja flexifuel
Trionic 7 moottorin ohjauksella olevat saabit (Turboja) saa softattua biopowereiksi. Vapari saabissa on Motronic moottorin ohjaus ja sen laittaminen viinalle tapahtunee juuri noilla etanoli boxeilla. Tosin toimivuus saattaa olla vähän sinnepäin.
Vanhemmista Trionic 5 ohjauksella olevat (Turbot) saa toimimaan viinalla, mutta ei flexi fueliksi. Pitää olla 2 ECU purkkia, jonka joutuu vaihtamaan jos vaihtaa polttoainetta viinan ja bensan välillä.
Vanhemmista Trionic 5 ohjauksella olevat (Turbot) saa toimimaan viinalla, mutta ei flexi fueliksi. Pitää olla 2 ECU purkkia, jonka joutuu vaihtamaan jos vaihtaa polttoainetta viinan ja bensan välillä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Saab 9-3 2.0i ja flexifuel
vm. 1994 eteenpäin vapaastihengittäviin JA jakajasytytyksellä oleviin 2,0 ja 2,3 Saabin koneisiin ei tarvitse laittaa häiriösuojattua, eli R:llistä tulppaa. Tulpanjohdot ovat jo häiriösuojatut eivätkä näin tarvitse tuplasuojausta. Tuplasuojaus heikentää kipinää entisestään, joka eteenkin haittaa etanolilla.
em. vapaastihengittävissä saabin moottoreissa kannattaa käyttää seuraavaa NGK:n tulppaa, niin etanolilla kuin bensalla ajettaessa.
NGK BCP6ES (HUOM! VAIN ja ainoastaan vapaastihengittäviin ja jakajasytytyksellä!)
Jos laitat em. tulpan DI-kasetilla varustettuun saappiin, kasetti hajoaa varmasti heti koska DI-kasetilliset vaativat aina häiriösuojatun tulpan.
em. vapaastihengittävissä saabin moottoreissa kannattaa käyttää seuraavaa NGK:n tulppaa, niin etanolilla kuin bensalla ajettaessa.
NGK BCP6ES (HUOM! VAIN ja ainoastaan vapaastihengittäviin ja jakajasytytyksellä!)
Jos laitat em. tulpan DI-kasetilla varustettuun saappiin, kasetti hajoaa varmasti heti koska DI-kasetilliset vaativat aina häiriösuojatun tulpan.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Saab 9-3 2.0i ja flexifuel
Miten noiden ng900 ja 9-3 vapareiden tehojen käy kun ne muuttaa erillisellä boxilla etanolikäyttöiseksi, nouseeko samassa suhtessa kuin turbojen.
Re: Saab 9-3 2.0i ja flexifuel
Väittäisin että teho ei ainakaan kasva. Turboissa tehon kasvu perustuu etanolin parempaan puristuksen kestoon -> ei nakuta -> voidaan lisätä ahtopaineita. Vaparissa ei taho saada lisää ilmaa konstillakaan tehon kasvattamiseksi, ainakaan mainittavia määriä.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Saab 9-3 2.0i ja flexifuel
Sain Saabeihin erikoistuneelta pitkän linjan ammattilaiselta kokemusperäistä tietoa, että ng 900 vapaasti hengittävällä B204I toimisi ilman muutossarjaa 50% etanoli - bensiinisekoituksella. Lähdin omalla -96 900 s:llä kokeilemaan, ja ensimmäisten kymmeninen kilomtetrien kokemuksen mukaan kulutus nousi 3 - 5 desiä vähän riippuen, mihin lähtölukemaan vertasi. Ajotietokone nollattiin heti tankkauksen jälkeen.
Autolla ajetaan mäkistä soratieosuutta päivittäin ja kulutus bensiinillä oli 8,8 - 9,0. Nyt kokeilun jälkeen 9,1 - 9,4. Katsotaan miten empiirinen koe etenee. Tulppina ne omistajan käsikirjan suosittelemat iridiumit, en muista mitkä.
Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Tällä foorumilla jossain taisi olla puhetta, että etanolimuutossarja (Se Pirkkalalaisen firman) sekoittaisi näissä ajotietokoneen ilmoittamia kulutuslukemia verrattuna todelliseen kulutukseen. Ainakin ilman muutossarjaa tietokoneen lukeman pitäisi pitää paikkansa..?
Autolla ajetaan mäkistä soratieosuutta päivittäin ja kulutus bensiinillä oli 8,8 - 9,0. Nyt kokeilun jälkeen 9,1 - 9,4. Katsotaan miten empiirinen koe etenee. Tulppina ne omistajan käsikirjan suosittelemat iridiumit, en muista mitkä.
Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Tällä foorumilla jossain taisi olla puhetta, että etanolimuutossarja (Se Pirkkalalaisen firman) sekoittaisi näissä ajotietokoneen ilmoittamia kulutuslukemia verrattuna todelliseen kulutukseen. Ainakin ilman muutossarjaa tietokoneen lukeman pitäisi pitää paikkansa..?
-84 99 GL, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
- Saab 9-3 2000
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 99
- Liittynyt: Ti Helmi 19, 2019 14:25
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Saab 9-3 2.0i ja flexifuel
Itsellä on T5 koneisesta turbosta kokemusta 40/60 seoksesta ja hyvin toimi. Eli 40% etanolia.
Re: Saab 9-3 2.0i ja flexifuel
Minkäslaiset oli sulla vaikutukset kulutukseen?
-84 99 GL, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
- Saab 9-3 2000
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 99
- Liittynyt: Ti Helmi 19, 2019 14:25
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Saab 9-3 2.0i ja flexifuel
Kyllähän se vähän nous mut ei tullu mitattua kunnolla. Vois testata taas jossain vaiheessa ja mitata.
Re: Saab 9-3 2.0i ja flexifuel
T5 ja samanikäiset motronic vaparit mittaa suuttimien aukioloajasta (suuttimen johtosarjasta) polttoaineen syöttömäärän ja täten pystyy kulutuksen laskemaan. Oletuksena on tietyn kokoinen suutin ja bensanpaine. Niitä jos menee sorkkimaan niin kulutusmittaus menee pieleen.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit