Uretaanipuslien ostoslista
Re: Uretaanipuslien ostoslista
Itsekkin just laittelin noi, ihan hyvät tuntuu olevan. Präsillä otin itsekkin pois, toinen vaihtoehto on rikkoa pusla ja sahailla ulkokehä rikki ja sitten jollain naputtelee irti.
-
- "Ruisku"
- Viestit: 124
- Liittynyt: Ti Touko 26, 2015 06:05
- Paikkakunta: Askola
Re: Uretaanipuslien ostoslista
Sisustan prässäs ulos, vingul veti ulkokehän niin sai lyöntitapilla hyvin sen ulkokehän sieltä ulos
Re: Uretaanipuslien ostoslista
Tuolla aiemmin annoin risuja...Simeoni kirjoitti:Tekikös näillä mitä https://www.skruvat.fi/Tukivarren-hela-P21208.aspx ja onko miten hankala irrottaa vanhat kumiset pois? Omassa on aika väljät nuo, ihmettelen jos eivät leimalla mainitse noista, jos en kerkee vaihtaa ennen sitä. Samalla vois tietysti vaihtaa muitakin puslia kun varmaan joutuu irrottamaan tuon tukivarren.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Ruisku"
- Viestit: 124
- Liittynyt: Ti Touko 26, 2015 06:05
- Paikkakunta: Askola
Re: Uretaanipuslien ostoslista
Eihän tuollanen 20-30tkm huolto puslan osalta ole saabistille mikään rasti Paljon muuta hajoaa autosta ennen puslaa
Re: Uretaanipuslien ostoslista
Niin, en tosiaan voinut salata pettymystäni. Saisi pusla kestää alapallon iän, kun kuitenkin katsastuksessa niitä joka vuosi kolistellaan. Vaikka sen 100-150tkm?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Uretaanipuslien ostoslista
Miten muuten tuo uusien puslien asennus? Itsellä on tuollaiset ollut hyllyssä hetkenaikaa ja muistaakseni noissa ei ollut kaulusta ollenkaan, niin otetaanko edellinen pusla kauluksineen pois vai onko sen vanhan kauluksen tarkoitus jäädä varteen kiinni ja pusla sen sisälle?Mertmi kirjoitti:Simeoni kirjoitti:Tekikös näillä mitä https://www.skruvat.fi/Tukivarren-hela-P21208.aspx ja onko miten hankala irrottaa vanhat kumiset pois? Omassa on aika väljät nuo, ihmettelen jos eivät leimalla mainitse noista, jos en kerkee vaihtaa ennen sitä. Samalla vois tietysti vaihtaa muitakin puslia kun varmaan joutuu irrottamaan tuon tukivarren.tiirikkav2 kirjoitti:Juu ne on hyvät, itellä samat! Vanhojen poisto onnistuu prässillä pienellä varovaisuudella
Edit: eipä mitään, tarpeeksi kuin luki niin selvisikin, eli sahaamalla holkki pois ja uusi pusla tyhjään reikään.
Piinaava Saab -01 9-3se 2.0t/E85 MANUAL.
Re: Uretaanipuslien ostoslista
Nyt on merrassa, kun kahteen vuoteen ja varmaan 35tkm tuli hylsy Skruvatin uretaanipuslasta tukivarressa. Ja molemmin puolin. Totesin jo että pitäkä tunkkinne ja Meyle HD:t Motonetistä kovalla hintaa vailla uretaaneja, nyt tonni menty ja taas etupää purettu kun tuntuu siltä, että löysää on aivan järjetön määrä, mutta kaikki pultit ovat vähintäänkin momenteissa.
Siispä pari kysymystä:
1: Kestävätkö Powerflexit pidempään?
2: Onko koiranluun uretaanitkin jo kuluneet, kun kiristyvät samaan voimaan jengan loppuun asti
3: Mitä momenttia isoon puslaan pitäisi soveltaa, olen nähnyt kahta eri lukemaa Platonoffin remppaohjeissa
4: Mistä muualta löysyyttä lähtisi etsimään, jos ei tällä tokene
Siispä pari kysymystä:
1: Kestävätkö Powerflexit pidempään?
2: Onko koiranluun uretaanitkin jo kuluneet, kun kiristyvät samaan voimaan jengan loppuun asti
3: Mitä momenttia isoon puslaan pitäisi soveltaa, olen nähnyt kahta eri lukemaa Platonoffin remppaohjeissa
4: Mistä muualta löysyyttä lähtisi etsimään, jos ei tällä tokene
Re: Uretaanipuslien ostoslista
Tarkennuksena, uretaanittomat tuntuivat erittäin nopeasti progressiivisesti huonommilta tuon 1000km aikana. Myöskin, osaltani voin sanoa uretaanien kestävyydestä vain toisen puolen osalta, toinen tukivarsi meni vaihtoon käytettyyn kun pallon kumi oli sökönä. Tästäkin tuli puslista hylsy, puslien väri oli tosin punainen eikä Skruvatin sininen.
Re: Uretaanipuslien ostoslista
Talven aikaan tuo minun tekemäni 1mm isompien helojen käyttö PP Sweden - puslissa isoissa etutukivarsissa on toiminut ok. Semmonen budjettikorjaus se oli, mutta ihan varteenotettava jos tuntee sorvarin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Uretaanipuslien ostoslista
Väljiä on etsitty, mutta tämä paikka vielä koskematon on.
Onko tämän vaihtamiseen olemassa mitään erityisiä ohjeita, ja löytyisiköhän tuollaiseen puslaan linkkiä joltakulta?TommyW kirjoitti: Raidetankojen sisäpäät => GenuineSaab (Moog:n tekemät PU-puslat)
Re: Uretaanipuslien ostoslista
Sattuuko kukaan tietämään, että saako noita powerflexin etutukivarren ulompia puslia ostettua yksittäisenä ? Kun yksi löytyisi jo varastosta. Vai tilaanko skruvatilta puslat ? (Taitaa olla halvempi Skruvatilta 2kpl kuin 1kpl powerflexiä) Tekeekö noilla Skruvatin puslilla mitään, vai saako olla heti vaihtamassa uudestaan ?
Edit: Näköjään kun malttoi pari riviä lukea ylemmäs niin löytyi jo Mertmin kommenttia skruvatin tuotoksista
Edit: Näköjään kun malttoi pari riviä lukea ylemmäs niin löytyi jo Mertmin kommenttia skruvatin tuotoksista
EX: OG 9-3 t5 -99, NG 9-3 2.0t-03,
OG 9-3 t5 -00 Nykyinen: OG 9-3 Coupe t5 -98
OG 9-3 t5 -00 Nykyinen: OG 9-3 Coupe t5 -98
Re: Uretaanipuslien ostoslista
Aloinkin jo tekstin alkupuolella miettiä, lukeekohan kukaan ajatuksella mitä täällä kirjoitellaan?
Seurannassa tuo PP Sweden - puslissa tilanne nyt on. Mitä muut on havainneet omissa autoissaan?
Seurannassa tuo PP Sweden - puslissa tilanne nyt on. Mitä muut on havainneet omissa autoissaan?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Uretaanipuslien ostoslista
Etualatukivarsissa sisemmänpuoleiset puslat aivan finaalissa, väljää kummallakin puolella hyvä ettei puolisen senttiä. Tukivarsi liikkuu nosturilla ollessaan ihan sormivoimin edes-takaisin. Aika tarkalleen tasan vuosi sitten tuli vaihdettua kyseiset puslat uusiin Skruvatin pusliin koneremontin yhteydessä. Paksummilla sisämetalliholkeilla saisi nuo vielä käyttökuntoiseksi, mutta ei ole sorvia lähimailla.
Aiemmat samanlaiset puslat eivät mielestäni yhtä nopeasti kuluneet piloille, ne tuli ikäänkuin varmuuden maksimoimiseksi vaihdettua pois, kun uusi sarja oli ylimääräisenä hyllyssä. Ennen kesärenkaiden vaihtoa vaihdettava ja nelipyöräsuuntaukseen mentävä, vaihtuu muitakin puslia uusiksi.
Aiemmat samanlaiset puslat eivät mielestäni yhtä nopeasti kuluneet piloille, ne tuli ikäänkuin varmuuden maksimoimiseksi vaihdettua pois, kun uusi sarja oli ylimääräisenä hyllyssä. Ennen kesärenkaiden vaihtoa vaihdettava ja nelipyöräsuuntaukseen mentävä, vaihtuu muitakin puslia uusiksi.
Saab 9³ SC 1.9TiDS A -08 | Saab 9⁵ 4D 2.0t -99
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
Re: Uretaanipuslien ostoslista
Laitoin ja laitatin joitain vuosia sitten uretaania pusliin. Powerflexiä ja Skruvatia. Hammastangon kiinnityksen tein uusiksi vain apukuskin puolelta.
Viimeisen kymppitonnin olen ihmetellyt tiettyä löysyyttä, joka on palannut. Vaikuttaa siltä, että hammastangon kiinnityksen pusla on jo hieman väsähtänyt. Pohdin, että olisiko tässä ollut hyvä syy laittaa molemmille puolille ne puslat - jospa olisivat kestäneet paremmin.
Kilometrejä puslilla on takana 60tkm Stage 1-tehoilla.
Viimeisen kymppitonnin olen ihmetellyt tiettyä löysyyttä, joka on palannut. Vaikuttaa siltä, että hammastangon kiinnityksen pusla on jo hieman väsähtänyt. Pohdin, että olisiko tässä ollut hyvä syy laittaa molemmille puolille ne puslat - jospa olisivat kestäneet paremmin.
Kilometrejä puslilla on takana 60tkm Stage 1-tehoilla.
Re: Uretaanipuslien ostoslista
Pistetäänpäs nyt omaakin kokemusta kun tuli pari uretaanipuslaa vaihdettua kolkkiin.
Eli kyseessä -01 vuoden aerokolkki. Tällä hetkellä 2.3 T5 vapari/t7 kombokone 15t mitsulla, noin 240-260hp ja 400nm. Vetelyähän luonnollisesti on ollut, toki ei enää oikein talvirenkailla kun pitää sääliä nastoja. Autossa oli ostettaessa skruvatin tms. polyuretaanipuslilla varustetut etutukivarret, taaemman tukivarren/apurungon takimmainen pusla oli powerflexiä. Kyllä noilla varmaan oli jo vähän autettu asiaa, mutta oli silti selvää vetelyä ja ainakin tiukassa slalomissa n. 80-100kmh vauhdissa tuntui tosi hämärältä, kun alkoi taka-akselikin keikkua ja varmaan kaikki antaa myöden.
Aluksi vaihtui hammastangon kuskinpuoleinen pusla powerflexin mustaa. Tällä tosiaan tuntui olevan huikea vaikutus, niinkuin on tainnut muutkin kehua: oma ratti oli aluksi hieman vinossa oikealle, nyt on lähes täysin suorassa/aavistuksen vinossa vasemmalle. Ohjaus tuli huomattavasti napakammaksi. Tuli käytettyä myös nelipyöräsuuntauksessa, muttei tarvinnut mitään säädellä, oli käytännössä toleransseissa. Hiukan camberia/aurausta olisi takana voinut säätää, muttei ollut sopivia shimmejä. Jokatapauksessa, ainakin itselläni oli siis väljä kuskinpuolen pusla jo siirtänyt hammastankoa vähän väärään paikkaan, kun ratti suoristui ja aurauskin muttui oikeisiin arvoihin. Joskus vielä tulee clämppiä laitettua, kun saa sen hommattua.
Nyt vähän sen jälkeen tuli vaihdettua taka-akselin pitkittäispuslat skruvatin sinisiin ja tehtyä tuplavakaaja. Puslat olivat ehjiä, mutta ihan ruuvimeisselillä sai helposti väännettyä koko taka-akselia eri suuntaan. Ei ollut omalla kohdalla hirmuisen huomattavaa eroa vielä, ei tosin ole tullut kovinkaan rallityylillä ajettua. Varmasti ovat vähintäänkin jämäkämmät kuin ne pehmeät alkuperäiset. Mitä porukka niitten irroittamisesta on puhunut, niin itse katottiin että helpoin ottaa koko taka-akseli maahan: jarruputket auki, käsijarruvaijerit pois, abs-anturien piuhat pois, iskarin alapää auki tuettuna kun muuten jousi pamauttaa akselin pois. Sittenpä kun puslien pultit avaa niin sehän jo tippuu maahan. Hyvin helppo porailla sitten niitä vakaajan pultteja pois kun nehän katkeaa kuitenkin, ja puslatkin lähti helpolla kun hakkasi ruuvarilla ja vasaralla sen muovisen ulkokehän poikki kahdesta kohtaa poikki. Voin suositella ainakin tuota tyyliä, jos joku noiden vaihtoa harkitsee.
Eli kyseessä -01 vuoden aerokolkki. Tällä hetkellä 2.3 T5 vapari/t7 kombokone 15t mitsulla, noin 240-260hp ja 400nm. Vetelyähän luonnollisesti on ollut, toki ei enää oikein talvirenkailla kun pitää sääliä nastoja. Autossa oli ostettaessa skruvatin tms. polyuretaanipuslilla varustetut etutukivarret, taaemman tukivarren/apurungon takimmainen pusla oli powerflexiä. Kyllä noilla varmaan oli jo vähän autettu asiaa, mutta oli silti selvää vetelyä ja ainakin tiukassa slalomissa n. 80-100kmh vauhdissa tuntui tosi hämärältä, kun alkoi taka-akselikin keikkua ja varmaan kaikki antaa myöden.
Aluksi vaihtui hammastangon kuskinpuoleinen pusla powerflexin mustaa. Tällä tosiaan tuntui olevan huikea vaikutus, niinkuin on tainnut muutkin kehua: oma ratti oli aluksi hieman vinossa oikealle, nyt on lähes täysin suorassa/aavistuksen vinossa vasemmalle. Ohjaus tuli huomattavasti napakammaksi. Tuli käytettyä myös nelipyöräsuuntauksessa, muttei tarvinnut mitään säädellä, oli käytännössä toleransseissa. Hiukan camberia/aurausta olisi takana voinut säätää, muttei ollut sopivia shimmejä. Jokatapauksessa, ainakin itselläni oli siis väljä kuskinpuolen pusla jo siirtänyt hammastankoa vähän väärään paikkaan, kun ratti suoristui ja aurauskin muttui oikeisiin arvoihin. Joskus vielä tulee clämppiä laitettua, kun saa sen hommattua.
Nyt vähän sen jälkeen tuli vaihdettua taka-akselin pitkittäispuslat skruvatin sinisiin ja tehtyä tuplavakaaja. Puslat olivat ehjiä, mutta ihan ruuvimeisselillä sai helposti väännettyä koko taka-akselia eri suuntaan. Ei ollut omalla kohdalla hirmuisen huomattavaa eroa vielä, ei tosin ole tullut kovinkaan rallityylillä ajettua. Varmasti ovat vähintäänkin jämäkämmät kuin ne pehmeät alkuperäiset. Mitä porukka niitten irroittamisesta on puhunut, niin itse katottiin että helpoin ottaa koko taka-akseli maahan: jarruputket auki, käsijarruvaijerit pois, abs-anturien piuhat pois, iskarin alapää auki tuettuna kun muuten jousi pamauttaa akselin pois. Sittenpä kun puslien pultit avaa niin sehän jo tippuu maahan. Hyvin helppo porailla sitten niitä vakaajan pultteja pois kun nehän katkeaa kuitenkin, ja puslatkin lähti helpolla kun hakkasi ruuvarilla ja vasaralla sen muovisen ulkokehän poikki kahdesta kohtaa poikki. Voin suositella ainakin tuota tyyliä, jos joku noiden vaihtoa harkitsee.