Ahto ongelmia!!!

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
miksaaja
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 06:20
Paikkakunta: Virolahti

Ahto ongelmia!!!

Viesti Kirjoittaja miksaaja »

Kyseessä 9-3 2,0t t5 hieman piristetty ahtaa n.1,2-1,3bar.
Kiihdyttäessä millä vaihteella tahansa paitsi ykkösellä tuntuu auto todella tukkoiselta ja hieman pätkivältä.Auton oma ahtomittarin viisari menee lähes punaisen loppuun ja kuulostaa siltä että nyt mennään vaikka ei mennäkkään kunnes kierroksia on n. neljä tonnia tuntee hyvin kuinka lähtee vetämään kunnolla. Ennen siis heräsi jo n.2500rpm paikkeilla.
Vaihdoin vapaavirtaussuodattimen muutama päivä sitten jos siitä tiedosta apua.
Hukkaportin kellon jousi luultavasti tullut tiensä päähän jo aikoja sitten, mutta senkin huomaa vain kovemmissa vauhdeissa kiihdyttäessä, onko nyt mennyt lopullisesti?
kiitos vastauksista.
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 573
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Ahto ongelmia!!!

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

No ensinnäkin, jos "hieman piristetty" tarkoittaa about vakiota tekniikkaa jossa on softa, niin aivan turha vakio-Garrett T25:ssä pitää yli 1bar ahtopainetta, isommilla paineilla ei tapahdu muuta kuin ahtimen hyötysuhde laskee ja pakopaineet vaan kipuaa, rasittaa konetta, kansipahvia ja ahdinta ihan turhan päiten. Eli jos haluaa isommat essonbar :lol: lukemat niin isompaa hyrrää kylkeen.

Jos sulla on joku TD04-ahdin tms. siellä niin, ei sitten mitään. Jatkakaa... Eikä siitä vapaavirtaussuodattimestakaan kyllä sulle mitään iloa ole paitsi ääni.
miksaaja
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 06:20
Paikkakunta: Virolahti

Re: Ahto ongelmia!!!

Viesti Kirjoittaja miksaaja »

Edellisen omistajan asennuksia ja hyvin toiminut jo pari vuotta.
Ja löytyy vielä 3" dp + 2,5" catback, isompi välijäähy sekä T7 mankkumodi.
Autogaugen mittarilla sen 1,2-1,3barin luokkaa näytti, tiedä sitä sitten.
Auto tuntui vielä eilen hyvin pirteältä verrattuna tähän päivään. Kovin tukkosta on 4000rpm saakka. Tulpat vitivalkoset.
Tuntuu että menohaluja on mutta jokin jarruttaa ja kovasti?
ps. saab harrastus vasta alkurintamalla, joten apua kaivattaisiin mistä lähtä vikaa etsimään.
saabi90
"Aero"
Viestit: 346
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2011 19:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Ahto ongelmia!!!

Viesti Kirjoittaja saabi90 »

kyllähän nyt t25 voi sen 1.4bar ottaa? Eikös se ole ihan perus stage3 pyynöt
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Ahto ongelmia!!!

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Onko siihen bensapumppua vaihdettu koskaan..tuo taitaa olla jo stage3 softalla jos ahtaa tuon verran ja jäähy,dp,catback vaihdettu. Voipi olla et tuotto alkaa hiipua. Toki voit mitata p-paineet ja tuotonkin pumpulta. 1.8l/min on vakio pumpun tuotto. Periaatteessa kassukin voi aiheuttaa tuota tehon puutetta vaikka ahtaa normaalisti. Tekee eris kummallisia oireita väsyessään..fuelcuttia,vajailla käyntiä,missfireä jne..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
miksaaja
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 06:20
Paikkakunta: Virolahti

Re: Ahto ongelmia!!!

Viesti Kirjoittaja miksaaja »

Pumppu huoltokirjan mukaan vaihdettu n.50tkm sitten ja kassu myös.
Käynti on hyvä ja ei mitään ongelmaa kun rauhallisesti ajelee.
Kuulin että pöntöstä liikkeelle lähteneet villat yms. voisi tehdä myös tuon tapaista?
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Ahto ongelmia!!!

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Mahdollista sekin..eihän se paha kokeilla..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Ahto ongelmia!!!

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Jos pöntöstä lähteny villat niin hyytyy kaasu pohjassa kuin seinään eikä kiertäny mulla autoissa joissa noin käynyt sen 4000rpm jälkeenkään kyllä mihinkään.
Vaihda muuten varmuudeksi tulpat jos ne ngk 7es ja jo yli 10tkm ajetut, ei kaadu talous kun 3,90e kpl motonetistä.
Pa-suodatinkin tukossa pitäs hyytyä ihan rpm:mät ylös asti.
Dp ja lambda kiinni kunnolla ettei hori välistä?
Immu tai iat kumpi siinä nyt onkaan on puhdas ja liitin ok?
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 573
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Ahto ongelmia!!!

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

saabi90 kirjoitti:kyllähän nyt t25 voi sen 1.4bar ottaa? Eikös se ole ihan perus stage3 pyynöt
Mainittujen isomman IC:n ja 3" DP:n kanssa voikin jo ilman niin suurta hajoamisen riskiä, meinasin että "hieman piristetty" olisi vaan perus softaviri.

Tosin virtauskarttoja katellessa yli 1.3bar hyötysuhde on jo pudonnut ainakin 10%, eli ahtimen rajoilla mennään :lol:

Mutta vähän oli offtopic tähän ongelmaan liittyen, joten ei siitäkään sen enempää.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Ahto ongelmia!!!

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Ps. onko softa muuten tehty nuo dp, putkisto ja ic muutokset huomioiden vai tyrkätty joku perus stage3 softa? 3" dp, 3" alkuputkisto-osat ja isompi ic ei perus 3 stageen muistaakseni vielä kuulu. Kuuma ilmakin voi tehdä tepposia jos rauta/softa ei ihan täsmää.
Omassa tonnarissa on edessä softaus koska muuttujia on liikaa vakio stagesoftaan nähden.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
miksaaja
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 06:20
Paikkakunta: Virolahti

Re: Ahto ongelmia!!!

Viesti Kirjoittaja miksaaja »

paha sanoa kun edellisen omistajan tekosia. Tulppia motonetistä juuri hakemassa motarilla kiihdytin vitosella puolella kaasulla 100->120km/h noin puoli kilsaa ahdot nousi punasen tappiin mutta nopeus nousi n. 5km/h eli ei oikeastaan yhtään ja avoimesta ikkunasta kuuli putkesta kun pätkäsi muutaman kerran.
Eli hyvin hitaasti piti kiihdyttää että sai 120 mittariin.
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Ahto ongelmia!!!

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Onko kassu aito SEM? Jos mahdollista kokeile toisella varmasti toimivalla. Ehkä mittaisin bensanpaineet jos mittaria löytyy,onko sinne millainen pumppu laitettu? Uusi,käytetty..katso kaikki ap-letkut että on ehjät,myös mapilta.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
miksaaja
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 06:20
Paikkakunta: Virolahti

Re: Ahto ongelmia!!!

Viesti Kirjoittaja miksaaja »

Tulpat vaihettu ilman mitään vaikutusta, dp ja lambdan kiinnityskset katottu. Nopeasti katsottuna letkut näytti ehjiltä ja puhalsin ilmanputsarin torveen eikä vuotanut mistään, mutta huomenna enempi aikaa tutkia.
Kasetti aito pitää etsiä jos jostakin saisi lainattua varmasti ehjää. p pumpusta ei sen enempää tietoa muuta kun että uusi vaihdettu n.50tkm sitten
bensanpaine mittarit ei varmaan hirveästi maksa?
Vastaa Viestiin