9-3 moottorin ja vaihdelaatikon vaihto?
9-3 moottorin ja vaihdelaatikon vaihto?
saab on 9-3 2.3l (150hv) vm-98 manuaali,olisi tarkoitus muuttaa automaatiksi,onko kova homma?käykö 900,9000 tai 9-5 samankokoinen kone+vaihdelaatikko suoraan,vai joutuuko tekemään muutoksia?
Re: 9-3 moottorin ja vaihdelaatikon vaihto?
Eihän tuossa konetta tarvii vaihtaa, mutta ainakin vaihteisto, kytkinpoljin poisto/polkimien vaihto, ehkä vetarit, vaihdevivusto/keppi, tarvittavat ohjelmoinnit moottorinohjainlaitteelle yms., Johtosarjojen vedot jne jne. Ja lopuksi vielä muutoskatsastus. Niin paljon työmaata että miettisin kahteen kertaan ennen kuin alkaisin tekemään muutosta. Suht halvalla kuitenkin löytää varmasti hyviä turbolla varustettuja automaattisaabeja.
Saab 9-3 SC TTID vector man MY 08
ex:Saab 9-3 SC TTID vector aut MY 08
ex:Saab 9-5 2.3t Vector Wagon MY 02
ex:Saab 900 2.0T MY 94
ex:Saab 9-3 2.0t SE MY 01
Re: 9-3 moottorin ja vaihdelaatikon vaihto?
niin..tarkoitus oli että ostaisin koko auton esim 9-5 2.3l automaatin ja vaihtaisin kerralla koneen+vaihdelaatikon..kysymys oli lähinnä että meneekö moottorin +vaihdelaatikon kiinnikeet suoraan?miksi pitäisi moottorinohjainlaite ohjelmoida uusiksi,entä miksi muutoskatsastus?joku..joskus...väitti että pitäisi olla valmiina jo johdostus automaattia varten,en tiedä sitten onko?
Re: 9-3 moottorin ja vaihdelaatikon vaihto?
niin selvityksen alla olisi ensin faciliteetit eli sitä ei ihan huonossa tallissa pysty tekeen ja itse asiassa eroja on niin paljon että ei taida onnata ihan helpolla mutta tekeehän ruotsissakin pojat koneenvaihtoja aika erikoisiakin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: 9-3 moottorin ja vaihdelaatikon vaihto?
mikäli en nyt väärin ymmärtänyt tässä on jo yksi pieni tai iso pulma : auto motronic? ja tekniikka olisi t7 ohjauksella eli joutuu jtn ns ranettaa
muutoskatsastus kannattaa oikeasti varmistaa, tämän ikäinen ei välttis tarvi tai saa katsastettua , mutta 2000 jtn aikakausi/tuoreempi ei saisi edes tehdä tai ois vaikeeta ihan siitä syystä kun päästöt muuttuu.
helpointa etsiä koko auto tai vastaavan ikäinen sama korinen vapari automaatti jos haluaa itse muutostyön tehdä tai t5 tai uudempi t7 automaatti tbo jolloin saat johtosarjan ja mittariston yms jolloin ei kai tarvi niin paljon ranettaa...
nää on mutuiluja , joku oikeesti tietävä tarkentaa/oikoo
muutoskatsastus kannattaa oikeasti varmistaa, tämän ikäinen ei välttis tarvi tai saa katsastettua , mutta 2000 jtn aikakausi/tuoreempi ei saisi edes tehdä tai ois vaikeeta ihan siitä syystä kun päästöt muuttuu.
helpointa etsiä koko auto tai vastaavan ikäinen sama korinen vapari automaatti jos haluaa itse muutostyön tehdä tai t5 tai uudempi t7 automaatti tbo jolloin saat johtosarjan ja mittariston yms jolloin ei kai tarvi niin paljon ranettaa...
nää on mutuiluja , joku oikeesti tietävä tarkentaa/oikoo
Re: 9-3 moottorin ja vaihdelaatikon vaihto?
Kannakkeet on erilaiset 9-5 vs 9-3. Moottorin kannakkeethan saa vanhasta moottorista mutta vaihdelaatikon kannakkeet täytyy hankkia oikeanlaiset. Jos lain kirjaimen mukaan mennään niin vaihteiston vaihto on ehdottomasti muutoskatsastettava. Tietty jos muutoksen tekee täysin alkuperäisen näköiseksi niin voi olla ettei leimasetä huomaa jos ei vilkaise papereihin. Moottorien ja vaihteistojen ohjaus on naimisissa keskenään. Ohjainlaitteet vaihtavat tietoja keskenään esim kuormituksesta kierrosluvuista jne ja toimivat tämän mukaan yhteistyössä. Joka tapauksessa kun kyseisiä osia vaihdellaan, on ne myös koodattava autoon sopivaksi jotta ajonesto ei aktivoidu. Manuaali ja automaatti autojen ohjelmistoissa on myös eroja moottorin ohjainlaitteen suhteen. Nykyään autossasi on Motronic ohjaus ja kaikissa femmoissa on t7 ohjaus. Tämä tulee huomioida jos femmasta tekniikan ottaa.segeto kirjoitti:niin..tarkoitus oli että ostaisin koko auton esim 9-5 2.3l automaatin ja vaihtaisin kerralla koneen+vaihdelaatikon..kysymys oli lähinnä että meneekö moottorin +vaihdelaatikon kiinnikeet suoraan?miksi pitäisi moottorinohjainlaite ohjelmoida uusiksi,entä miksi muutoskatsastus?joku..joskus...väitti että pitäisi olla valmiina jo johdostus automaattia varten,en tiedä sitten onko?
Saab 9-3 SC TTID vector man MY 08
ex:Saab 9-3 SC TTID vector aut MY 08
ex:Saab 9-5 2.3t Vector Wagon MY 02
ex:Saab 900 2.0T MY 94
ex:Saab 9-3 2.0t SE MY 01
Re: 9-3 moottorin ja vaihdelaatikon vaihto?
ok,kiitos.tuo jo selvensi asiaa,taidanpa jättää vaihto homman väliin..
Re: 9-3 moottorin ja vaihdelaatikon vaihto?
Sinun autosi on t5 moottorilla joita oli vielä osassa ysikolmosia vm.2000 asti. Osassa 2000 ja siitä eteenä päin og93 on t7 koneella kuten kaikki 95 mallit. Sähköt niissä on ihan erimaailmoista. Tonnarissa on t5, mutta en tiedä miten se automaattiloota sopii 93:seen. On t5 koneella 9-3 auttomaatina alunperinki olemassa joten ei kai se nyt mahdottomuus ole purkuautosta osat ottaa ja laittaa manuaalin tilalle.
Saab 93 S, vm. 2000, stage3, t5 moottori t7 mv
Re: 9-3 moottorin ja vaihdelaatikon vaihto?
kuinkahan on noissa uudemmissa 900,t5 vai joku muu..?
Re: 9-3 moottorin ja vaihdelaatikon vaihto?
Onko autossa sytytyskasetti vai erillinen virranjakaja jne? Sytytyskasetti = t5segeto kirjoitti:kuinkahan on noissa uudemmissa 900,t5 vai joku muu..?
Erillisellä virranjakajalla = Motronic
Tietääkseni 9-3 vapareissa pitäisi löytyä Motronic.
Saab 9-3 SC TTID vector man MY 08
ex:Saab 9-3 SC TTID vector aut MY 08
ex:Saab 9-5 2.3t Vector Wagon MY 02
ex:Saab 900 2.0T MY 94
ex:Saab 9-3 2.0t SE MY 01
Re: 9-3 moottorin ja vaihdelaatikon vaihto?
erillinen virranjakaja on..eli eikö olekaan sama kuin 9000?
Re: 9-3 moottorin ja vaihdelaatikon vaihto?
Ei ole, tonnareista löytyy tosiaan vapareistakin t5 ohjausta tietystä vuosimallista eteenpäin, mutta kolkeissa vaparit taitaa järjestään olla boschin motronic -ohjauksella.segeto kirjoitti:erillinen virranjakaja on..eli eikö olekaan sama kuin 9000?
Koneet varmaan on mekaanisesti suht samaa kauraa kuitenkin pl. Virranjakaja ja tietyt tunnistimet.
Saab 9-3 SC TTID vector man MY 08
ex:Saab 9-3 SC TTID vector aut MY 08
ex:Saab 9-5 2.3t Vector Wagon MY 02
ex:Saab 900 2.0T MY 94
ex:Saab 9-3 2.0t SE MY 01
Re: 9-3 moottorin ja vaihdelaatikon vaihto?
ok,kuinkahan on tuo 900?
Re: 9-3 moottorin ja vaihdelaatikon vaihto?
Sama juttu. Vaparisatkuissa on motronic ja turbollisissa Trionic 5.segeto kirjoitti:ok,kuinkahan on tuo 900?
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: 9-3 moottorin ja vaihdelaatikon vaihto?
Unohda. Ei ole vaivan eikä rahan arvoista.
Vaparin hinta on tonni ja joudut laittaa sen verran työtä tohon että huhu.
Ja ei, et voi ottaa 9-5sen turbo konetta ja lyödä sitä vapariin.
Vaparin hinta on tonni ja joudut laittaa sen verran työtä tohon että huhu.
Ja ei, et voi ottaa 9-5sen turbo konetta ja lyödä sitä vapariin.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ