93 vatkaa epäsäännöllisesti kiihdyttäessä RATKAISTU
93 vatkaa epäsäännöllisesti kiihdyttäessä RATKAISTU
Eli ongelma: noin 80-100 kmh vauhdeissa kun alkaa kiihdyttää, alkaa auto tärisemään ja ratti vatkaamaan reilusti, mutta kaasun kun nostaa ylös vatkaus häviää. Vähän samalainen vapina kun alkais käydä vajailla pytyillä. Myöskin välillä tärinä häviää vähäksi aikaa. Alle 80 vauhdeissa ei mitään ongelmia, huomasin että alapallo nivel on täysin väljä, voiko johtua siitä?
Viimeksi muokannut rigu, Ma Syys 19, 2016 21:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 93 vatkaa epäsäännöllisesti kiihdyttäessä
Aivan varmasti voi johtua väljästä pallonivelestä. Onneksi tukivarren (johon pallonivel on integroitu) vaihto on näissä autoissa helppo homma. Vaihda/vaihdata tukivarsi ja sitten näet, loppuuko vatkaaminen. Vapinaa voi aiheuttaa myös kuluneet vetonivelet, väljä vetonivelen holkki vaihdelaatikon kyljessä, väljät raidetangonpäät ja väsähtäneet iskarit.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: 93 vatkaa epäsäännöllisesti kiihdyttäessä
Uusi tukivarsi onkin jo melkein paikallaa, pitää kokeilla auttaako, ajattelin vaan että jos olis joku ihan selvä syy tommoselle oireilulle ni vaihtais samalla
Re: 93 vatkaa epäsäännöllisesti kiihdyttäessä
Kuluneet nivelet on se ilmeinen syy -harmi vain, että niveliä, puslia ja iskareita on "keula täynnä". Omassa autossa vatkaaminen jatkuu edelleen, vaikka on uusittu vetareita, vetarin holkki, raidetangonpäät ja palloniveliä. Usein ongelmana on, että jokin rikkonainen paikka rikkoo ympäriltään muitakin osia, kun vapina tärisyttää koko keulaa.
Jos ei vaihda kerralla kaikkia osia, on mahdollista, että ongelma vaeltaa pitkin keulaa, kun 15 vuotta vanhat osat antautuvat yksi toisensa jälkeen. Pahimmassa tapauksessa uudetkin osat rikkoutuvat ennen kuin varsinainen ongelman aiheuttaja löytyy.
Jos ei vaihda kerralla kaikkia osia, on mahdollista, että ongelma vaeltaa pitkin keulaa, kun 15 vuotta vanhat osat antautuvat yksi toisensa jälkeen. Pahimmassa tapauksessa uudetkin osat rikkoutuvat ennen kuin varsinainen ongelman aiheuttaja löytyy.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: 93 vatkaa epäsäännöllisesti kiihdyttäessä
Lisäksi apurungon pultit voi löystyä jos joutunu aukomaan eikä vedä tarpeeksi tiukalle kiinnilaitossa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: 93 vatkaa epäsäännöllisesti kiihdyttäessä
Eli ihan päivitystä muillekin saman ongelman kanssa painiville, ongelma jatkuu tukivarren vaihdosta huolimatta. Sitten varmaa holkkia tutkimaan...
Re: 93 vatkaa epäsäännöllisesti kiihdyttäessä
Mun auton tapauksessa myöskään holkin vaihto ei auttanut. Vetari heilui reippaasti laatikon kupeessa ja olin ihan varma, että sen täytyy aiheuttaa keulan vatkaus. No, eipä muuttunut mikään holkin vaihdolla. Holkkiremppa kannattaa varmaankin teettää jossain paikassa, missä se osataan tehdä. Itsehän toki tein homman omin päin ja oli kyllä harvinaisen p*skamainen remppa.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: 93 vatkaa epäsäännöllisesti kiihdyttäessä
Sama homma, tosin vetarin vaihtamalla katosi vaikka siinä mitään vikaa tuntunut olevan..
Re: 93 vatkaa epäsäännöllisesti kiihdyttäessä
Kyllä kait vetarissakin voi olla pientä epätasapainoa, joka tuntuu tietyissä tilanteissa kun muutenkin tuennassa ja tukikumeissa ajan tuomaa väljyyttä.
Kyllä tuossa cabbessakin tietyissä tilanteissa tuntuu pientä värinää ratissa mutta kivirekialustan ja 17 tuumaisten kanssa se on minusta aika pieni kiusa.
Kyllä tuossa cabbessakin tietyissä tilanteissa tuntuu pientä värinää ratissa mutta kivirekialustan ja 17 tuumaisten kanssa se on minusta aika pieni kiusa.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: 93 vatkaa epäsäännöllisesti kiihdyttäessä
Vika selvisi, tasapainotin renkaat ja sillä katosi vapinat eli vaikka saabista onkin kysymys, niin pitäis aina lähteä ihan perusasioista liikkeelle enneku purkaa koko auton
Re: 93 vatkaa epäsäännöllisesti kiihdyttäessä
Onko siis niin, ettei palloniveltä voi vaihtaa erikseen, vai joutuuko koko tukivarren vaihtaa?Lahti411 kirjoitti:Aivan varmasti voi johtua väljästä pallonivelestä. Onneksi tukivarren (johon pallonivel on integroitu) vaihto on näissä autoissa helppo homma. Vaihda/vaihdata tukivarsi ja sitten näet, loppuuko vatkaaminen.
Edit: Näemmä ei. Aika kallista touhua, mistä noita löytyisi halvimmalla?