Saabin ohjelmointia, viritystä, säätämistä...
-
- "Kaasari"
- Viestit: 6
- Liittynyt: Pe Loka 07, 2016 13:25
Saabin ohjelmointia, viritystä, säätämistä...
Uusi Saabisti ilmoittautuu ja heti alkuun, jos kysymyksiini löytyy valmis osio, tai aiempia vastauksia niin ohjaatteko tietämättömän tiedon äärelle.
Eli ostin tuossa jo "hiukan" hiplatun Saab 9-3 Turbon vm.-98 ja haluaisin tietää missä kaikkialla Saabin ohjelmointi, säätötyöt ym. viritykset onnistuvat vaikka nyt näin Keski-Suomesta katsottuna.
Ymmärtääkö esim. Motest kuinka hyvin Saabin päälle?
Minulle on annettu myös ymmärtää, että jostain Kangasalan suunnalta pitäis löytyä joku Saab-guru, kuka osaa tehdä Saabeille vaikka mitä, mutta en ole ainakaan vielä löytänyt varmuudella tietoa kenestä, tai kenties korjaamosta/huollosta on kyse.
Eli ostin tuossa jo "hiukan" hiplatun Saab 9-3 Turbon vm.-98 ja haluaisin tietää missä kaikkialla Saabin ohjelmointi, säätötyöt ym. viritykset onnistuvat vaikka nyt näin Keski-Suomesta katsottuna.
Ymmärtääkö esim. Motest kuinka hyvin Saabin päälle?
Minulle on annettu myös ymmärtää, että jostain Kangasalan suunnalta pitäis löytyä joku Saab-guru, kuka osaa tehdä Saabeille vaikka mitä, mutta en ole ainakaan vielä löytänyt varmuudella tietoa kenestä, tai kenties korjaamosta/huollosta on kyse.
Re: Saabin ohjelmointia, viritystä, säätämistä...
Moi
Kangasalassa vesa67, hämeenlinnassa karg, kouvolassa suorsa ja heidän softia on mun autoissa ollut ja vieläkin on kiinnikin.
jcarlson tekee kokopäivähommana jonka tekemiä ohjelmia iisalmessa, vaasassa ja tampereella myös asennetaan http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=60&t=165983
Tonnariin tehty juuri loppukesästä customsofta vesan toimesta rullilla, hänen yhteistyöllä w-dyno hattula oli rullat käytössä. Vaasassa jcarlsonilla myös asennus- ja dynopaikan kanssa yhteistyötä, muista mulla ei tietoa onko vastaava mahdollisuus.
Kangasalassa vesa67, hämeenlinnassa karg, kouvolassa suorsa ja heidän softia on mun autoissa ollut ja vieläkin on kiinnikin.
jcarlson tekee kokopäivähommana jonka tekemiä ohjelmia iisalmessa, vaasassa ja tampereella myös asennetaan http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=60&t=165983
Tonnariin tehty juuri loppukesästä customsofta vesan toimesta rullilla, hänen yhteistyöllä w-dyno hattula oli rullat käytössä. Vaasassa jcarlsonilla myös asennus- ja dynopaikan kanssa yhteistyötä, muista mulla ei tietoa onko vastaava mahdollisuus.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
-
- "Kaasari"
- Viestit: 6
- Liittynyt: Pe Loka 07, 2016 13:25
Re: Saabin ohjelmointia, viritystä, säätämistä...
Kiitos ja varmaan juurikin tuosta Vesa67:sta minulle vihjaistiin ja jäi kaupanteon yhteydessä vähän auki, että onko tuo ostokseni saattanut ehkä käydäkin Vesalla, mutta varmuutta asiasta ei ole.
Myyntipuheiden mukaan tuossa pitäis olla tehua 350hv tienoille, mutta penkkipapereita ei ainakaan vielä ole ja tekis mieli päästä jossain vaiheessa toteamaan paljonko sitä löylyä nyt oikeasti on ja toki olisi myös hyvä saada varmuus, että onko kaikki säädöt varmasti reilassa.
Tekniikalla olis ilmeisesti ajettu jo n.30tkm, joten ei se nyt ihan persiillään voi olla.
Neljän tonnin jälkeen pääsee kyllä sellainen piru irti, että persdynolla vois arvella, että ei ainakaan kaukana oltais noista lukemista.
Voisin kuvitella, että tältä foorumilta löytyy varmasti joku kuka tietää/tunnistaa tuon ostokseni ja tiedä vaikka itse rakentaja olis myös foorumilainen.
Myyntipuheiden mukaan tuossa pitäis olla tehua 350hv tienoille, mutta penkkipapereita ei ainakaan vielä ole ja tekis mieli päästä jossain vaiheessa toteamaan paljonko sitä löylyä nyt oikeasti on ja toki olisi myös hyvä saada varmuus, että onko kaikki säädöt varmasti reilassa.
Tekniikalla olis ilmeisesti ajettu jo n.30tkm, joten ei se nyt ihan persiillään voi olla.
Neljän tonnin jälkeen pääsee kyllä sellainen piru irti, että persdynolla vois arvella, että ei ainakaan kaukana oltais noista lukemista.
Voisin kuvitella, että tältä foorumilta löytyy varmasti joku kuka tietää/tunnistaa tuon ostokseni ja tiedä vaikka itse rakentaja olis myös foorumilainen.
Re: Saabin ohjelmointia, viritystä, säätämistä...
Jos toimii normiajossa ja vedossa yhtään temppuilematta niin silloinhan asiat kohdilllaan.
Isoilla vaihteilla ei sitten kannata alhaalta pienistä nopeuksista väännättää, tekee aikasen herkkää laatikolle.
Omassa tonnarissa huomasin selvän eron valmiin maptun stagen ja vesan rullilla tehdyn customsoftan välillä. Tuli verrokkia heti pitkällä matkalla imatra- hattula maptunin steg2 250hv/420Nm 1.34bar ja hattula-imatra vesan custom 261hv/422Nm 1.35bar softalla.
Vesan softalla voimaa riittää loppuunkin löytyen vielä 253hv/323Nm lukemat rajoittimen ottaessa, maptunin oli alussa ahtimen (mitsu aero) herätessä laihalla ja lopussa taas tukehtui liikaan soppaan ja alkoi käyrät jyrkästi hyytymään jo 5000rpm jälkeen.
Isoilla vaihteilla ei sitten kannata alhaalta pienistä nopeuksista väännättää, tekee aikasen herkkää laatikolle.
Omassa tonnarissa huomasin selvän eron valmiin maptun stagen ja vesan rullilla tehdyn customsoftan välillä. Tuli verrokkia heti pitkällä matkalla imatra- hattula maptunin steg2 250hv/420Nm 1.34bar ja hattula-imatra vesan custom 261hv/422Nm 1.35bar softalla.
Vesan softalla voimaa riittää loppuunkin löytyen vielä 253hv/323Nm lukemat rajoittimen ottaessa, maptunin oli alussa ahtimen (mitsu aero) herätessä laihalla ja lopussa taas tukehtui liikaan soppaan ja alkoi käyrät jyrkästi hyytymään jo 5000rpm jälkeen.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Re: Saabin ohjelmointia, viritystä, säätämistä...
Kovin montaa 350hp T5 og9-3:sta en ole tappiin saakka säätänyt mutta muutamia pohjasoftia kyllä on tullut tehtyä joita omistajat sitten on saattaneet käydä mittauttamassa rullilla tai vertailemalla mailivetojen tuloksissa tunnettuihin teholukemiin ja siihen perustavat arvionsa.
Ideana on ollut että projektin saa liikenteeseen ja kun innostus riittää niin hienosäädöllä otetaan sitten loput irti, mutta kovin harvoiksi ovat jääneet loppusäätöprojektit. Ilmeisesti riittävän hyvin toimineita pohjasoftia sitten...
Toisaalta kaikkia tapauksia vuosien varrelta en muista ulkoa.
Ideana on ollut että projektin saa liikenteeseen ja kun innostus riittää niin hienosäädöllä otetaan sitten loput irti, mutta kovin harvoiksi ovat jääneet loppusäätöprojektit. Ilmeisesti riittävän hyvin toimineita pohjasoftia sitten...
Toisaalta kaikkia tapauksia vuosien varrelta en muista ulkoa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
-
- "Kaasari"
- Viestit: 6
- Liittynyt: Pe Loka 07, 2016 13:25
Re: Saabin ohjelmointia, viritystä, säätämistä...
Auto on tuotu suomeen -08 ja sen jälkeen rakennettu ilmeisesti Lappeenrannan suunnilla.
Rekisterinumero on XUL-503, jos joku tunnistaa rekisterinumeron perusteella ja kokoonpanon "pitäisi" olla alla näkyvän listan mukainen.
-Garrett 3071 #86 pakopesällä
-käärmeenpesä peltipakosarja
-Alt avgas 3 kokoputkisto
-Iso cooleri
-Bosch 044 polttoainepumppu
-630cc Siemens deka suuttimet
-3bar mappi
-Specsin 6-lapainen sintterikytkin
-T7-magneettiventtiili
-Rajoitinta nostettu
-laajakaista-lambda seosmittarilla
-pakolämpö ja ahtomittarit STRI
Hyvin kyllä rokkaa siitä neljän tonnin nurkilta rajoittimelle asti.
Pakolämpömittarin anturi on ilmeisesti kaput kun näyttää 400 astetta, vaikka auto ei ole edes käynnissä ja seissyt useamman päivän
, tyhjäkäynnillä ollaan mukamas jo 7-800 asteessa ja ihan perusajossa varoitusvalo vilkkuu, joten eiköhän toi olis jo porsinu, jos asteet olis oikein.
Rekisterinumero on XUL-503, jos joku tunnistaa rekisterinumeron perusteella ja kokoonpanon "pitäisi" olla alla näkyvän listan mukainen.
-Garrett 3071 #86 pakopesällä
-käärmeenpesä peltipakosarja
-Alt avgas 3 kokoputkisto
-Iso cooleri
-Bosch 044 polttoainepumppu
-630cc Siemens deka suuttimet
-3bar mappi
-Specsin 6-lapainen sintterikytkin
-T7-magneettiventtiili
-Rajoitinta nostettu
-laajakaista-lambda seosmittarilla
-pakolämpö ja ahtomittarit STRI
Hyvin kyllä rokkaa siitä neljän tonnin nurkilta rajoittimelle asti.
Pakolämpömittarin anturi on ilmeisesti kaput kun näyttää 400 astetta, vaikka auto ei ole edes käynnissä ja seissyt useamman päivän

Re: Saabin ohjelmointia, viritystä, säätämistä...
Ei mulle ainakaan tuttu vehje. Lappeenrannassa maptunin toimipiste niin voi olla jotain noista sielläkin rustattu.
Ei ainakaan matkasta penkkiin ole ollut tehomittaus kiinni kun Lappeenrannassahan on rullat amw-worksilla jossa olen -08 tienoilla yhden ng900 penkittämässä.
Ei ainakaan matkasta penkkiin ole ollut tehomittaus kiinni kun Lappeenrannassahan on rullat amw-worksilla jossa olen -08 tienoilla yhden ng900 penkittämässä.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
-
- "Kaasari"
- Viestit: 6
- Liittynyt: Pe Loka 07, 2016 13:25
Re: Saabin ohjelmointia, viritystä, säätämistä...
Oli vähän haaveena että, jos sitä sais aikaiseksi vaihtaa vielä isommat suuttimet ja sen jälkeen uudelleen säädättämisen kautta pääsis käyttämään E85:sta, kun kyseinen tankkausmahdollisuus löytyy paikkakunnalta ja ja tulishan siinä samalla muutama extra hevosvoimakin
vaikka tuntuis nuo nykyisetkin riittävän liikuttamaan tuota koria ihan ripeesti.
Mutta niinkuin niin monessa yhteydessä on mainittu niin eihän niitä koskaan tarpeeksi ole.

Mutta niinkuin niin monessa yhteydessä on mainittu niin eihän niitä koskaan tarpeeksi ole.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 6
- Liittynyt: Pe Loka 07, 2016 13:25
Re: Saabin ohjelmointia, viritystä, säätämistä...
Saisinko sen lopullisen varmistuksen, että ainakin nuo alkupään 9-3:issa käytetyt 5-vaihteiset vaihdelaatikot ovat tyypiltään F35 ja poikkeuksia ei ole?
Näin olen ainakin näistä foorumikeskusteluista ja mitä nyt nettikirjoituksia löysin niin näistä ymmärtänyt.
Näin olen ainakin näistä foorumikeskusteluista ja mitä nyt nettikirjoituksia löysin niin näistä ymmärtänyt.