moottorin koneistus ja kokoaminen

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
lumiukko
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: La Joulu 25, 2010 11:55

moottorin koneistus ja kokoaminen

Viesti Kirjoittaja lumiukko »

Onko kellään saab-foorumilaisella ohjetta b204E -moottorin kokoamiseen ? Momentit, järjestykset, erityistä muistettavaa jne ?
Moottori on nyt atomeina osat järjestyksessä ja ajatus oli vaihtaa laakereita, tiivisteet jne ja palauttaa eloon entistä ehompana.
Lieneekö mahdollista kotipajakonstein vai tarvitaanko torx-holkkien ja momenttiavaimen lisäksi jotain muuta erityistietoa? Siis että mitä ilman ei kannata edes yrittää :-o

:saab:
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: moottorin koneistus ja kokoaminen

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Jos olet saanut purettua moottorin (ehjänä), taitaa sinulta löytyä kasaamista varten tarvittavat työkalut :-)

Momenttiavaimelle on luonnollisesti käyttöä ja mäntien asennusta helpottaa männänrenkaanpuristin.

Kiristysmomentit löytyvät helpoiten WIS-korjaamotietojärjestelmästä (etsi-toiminnolla löytyy tietoa asennuksesta tietokoneelle).

Jos WIS:ä ei ole saatavilla, on esim. tällä sivulla suuri osa kiristysmomenteista kerrottuna työohjeiden lomassa, joskin "jenkki-arvoina": http://photo.platonoff.com/Auto/2006070 ... _Assembly/
Saabiton Saabisti
lumiukko
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: La Joulu 25, 2010 11:55

Re: moottorin koneistus ja kokoaminen

Viesti Kirjoittaja lumiukko »

Tuo näyttää ihan hyvältä ohjeelta. Pientä epävarmutta luo kuitenkin se, onko hyvään lopputulokseen pääseminen tosiaan noin helppoa ? Kaikki laakerit uusiksi ja sitten vaan osat päinvastaisessa järjestyksessä oikeaan kireyteen ja siinekö se sitten on 8O ??
nojoo, sen verran valmistauduin, että oikeat avaimet hankin purkuhommaan ja löysäsin kannen pultit ohjeen järjestyksessä mutta perusasiat kuten käytetäänkö kierrelukitteita tai vaihdetaanko kannenpultitkin niin ne on vielä kysymysmerkeillä.
Kaikki (hyvät) kommentit tervetulleita :o .
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: moottorin koneistus ja kokoaminen

Viesti Kirjoittaja Keme »

lumiukko kirjoitti:Moottori on nyt atomeina
Venttiilien tiiveyden tarkistus/läppäys voisi olla ihan ok juttu ja periaatteessahan venttiilivarrenkumitkin vaihtuisivat samalla. Sen tarpeellisuus lienee tapauskohtaista. Kannenpulteissa ei käytetä kierrelukitetta.
jeeeeeee!
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7568
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: moottorin koneistus ja kokoaminen

Viesti Kirjoittaja mestari »

oliko po mallissa kampiakselin päittäis levyjen asenuksessa mitään huomioimista
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: moottorin koneistus ja kokoaminen

Viesti Kirjoittaja nugge »

Laita ne oikein päin.

Yks huomioitava juttu.
Tossa tp ketjunkiristimes pitää pyörittää kiristintappia 180ast -> sisään -> 180ast. Muuten ei ole räikkä päällä ja työntää takas sisään.

Mutta eihän kukaan tp-rojuja käytä, vai mitä TommyW?
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: moottorin koneistus ja kokoaminen

Viesti Kirjoittaja TommyW »

nugge kirjoitti:Mutta eihän kukaan tp-rojuja käytä, vai mitä TommyW?
Epähuomiossa tuli laitettua huoltosarja jako- & tp-rojuihin, joten taitaa ne omassa koneessa mukana pyöriä... :mrgreen:
Saabiton Saabisti
Vastaa Viestiin