Motronic-kommunikaatio nyt mahdollista kotikonstein
Re: Motronic-kommunikaatio nyt mahdollista kotikonstein
Tulipa ostettua kiinalainen bluetooth ELM327-mokkula ja sain sen toimimaan Motronicin kanssa. Käytettävä OBD-softa vain vaatii tuen, että voidaan vaihtaa yhteyden baudrate (9600) ja ECU:n osoite (0x13). Android-sovellus Torque Pro (ei Lite) ainakin lähti toimimaan. Motronic Suiteen en taida ainakaan näillä näkymin tehdä ELM327-tukea, sillä Torque on näppärämpi.
Torque Pro ohjeet Android-puhelimelle:
1. Osta ja asenna Torque Pro
2. Luo uusi profiili "Vehicle Profile"
3. Profiilia luodessa aseta vaihtoehdot:
"Preferred OBD2 Protocol": ISO 9141-2 (5b init, 10.4k baud)
"Very Advanced - ELM327 custom configuration string": atib96\natiia13
Viimeinen asetus vaihtaa juurikin baudraten ja ECU:n osoitteen oikeaksi.
Huom. mikäli Torque ei silti saa ecuun yhteyttä, ongelma johtuu siitä, että ELM327-laitteissa pinni 6 on CAN-väylä. NG-satkuissa taas OBD-liittimen pinniin 6 on kytketty ECU:n L-johto. Jos L-johto maadoitetaan, yhteyttä ei pystytä muodostamaan. Ongelman pystyy "korjaamaan" esimerkiksi siten, että avaa ELM327-mokkulan ja kolvaa sen OBD-liittimestä pinnin 6 johdon irti.
Torque Pro ohjeet Android-puhelimelle:
1. Osta ja asenna Torque Pro
2. Luo uusi profiili "Vehicle Profile"
3. Profiilia luodessa aseta vaihtoehdot:
"Preferred OBD2 Protocol": ISO 9141-2 (5b init, 10.4k baud)
"Very Advanced - ELM327 custom configuration string": atib96\natiia13
Viimeinen asetus vaihtaa juurikin baudraten ja ECU:n osoitteen oikeaksi.
Huom. mikäli Torque ei silti saa ecuun yhteyttä, ongelma johtuu siitä, että ELM327-laitteissa pinni 6 on CAN-väylä. NG-satkuissa taas OBD-liittimen pinniin 6 on kytketty ECU:n L-johto. Jos L-johto maadoitetaan, yhteyttä ei pystytä muodostamaan. Ongelman pystyy "korjaamaan" esimerkiksi siten, että avaa ELM327-mokkulan ja kolvaa sen OBD-liittimestä pinnin 6 johdon irti.
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
Re: Motronic-kommunikaatio nyt mahdollista kotikonstein
onko näin että usb elm327 johdolla ei saa toimimaan vaikka 6 pinnissä ei ole karvaa kiinni? vai onko vain ohjelman asetukset itsellä päin per*että?
Förd transit custom 2013
MB vito 110TD 1996 (Projekti)
Saab 900s At 1994 (2 auto/Projekti)
MB vito 110TD 1996 (Projekti)
Saab 900s At 1994 (2 auto/Projekti)
Re: Motronic-kommunikaatio nyt mahdollista kotikonstein
Ei ainakaan millään minun tuntemallani tavalla tällä hetkellä saa USB ELM327-johdolla mitään irti. Toimivat vaihtoehdot on tässä ketjussa kerrottu: muokattu Motronic Suite + KKL-kaapeli tai Android Torque Pro + ELM327 bluetooth.
ELM327 USB-kaapelin saa toimimaan, jos löytää PC:lle sopivan OBD-softan, johon voi vaihtaa ECU:n vastausosoitteen (0x33 --> 0x13) sekä yhteyden baudraten (10400 --> 9600)... Tämä on mahdollista Android Torque Prossa, minkä vuoksi siis homma onnistuu bluetooth-mokkuloilla. Motronic Suiteen toki voisi myös tuen toteuttaa, mutta se vaatisi työtä. Itselläni ei toistaiseksi ainakaan ole aikaa ja mielenkiintoakaan sitä toteuttaa, koska jo kaksikin toimivaa halpaa ratkaisua on olemassa.
ELM327 USB-kaapelin saa toimimaan, jos löytää PC:lle sopivan OBD-softan, johon voi vaihtaa ECU:n vastausosoitteen (0x33 --> 0x13) sekä yhteyden baudraten (10400 --> 9600)... Tämä on mahdollista Android Torque Prossa, minkä vuoksi siis homma onnistuu bluetooth-mokkuloilla. Motronic Suiteen toki voisi myös tuen toteuttaa, mutta se vaatisi työtä. Itselläni ei toistaiseksi ainakaan ole aikaa ja mielenkiintoakaan sitä toteuttaa, koska jo kaksikin toimivaa halpaa ratkaisua on olemassa.
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
Re: Motronic-kommunikaatio nyt mahdollista kotikonstein
Neuvoja tarvitaan, en vain saa läppäriä ja ECU:a keskustelemaan keskenään. Tuon piuhan kun tyrkkää läppäriin yrittää se asentaa USB 2.0 serial ajuria mutta mistään ei sitä löydä. Kolunnut Googlet mutta ei apua.
Mototronic suite välilehdellä ei anna valita COM porttia, ei ilmeisesti tuon ajurin puutteen takia niitä siis ole, myöskään resurssinhallinnasta ei ko. portteja löydy.
Esim. Tuolta löytyviä ajureita asentelin mutta ei apua. http://www.obd.fi/index.php?option=com_ ... 1&Itemid=2
Missä nyt teen väärin?
Edit: Tuo ajurin puute oli ongelma, tuolta löytyi oikea CH341SER.ZIP: http://www.wch.cn/downloads.php?name=pro&proid=5
Laitehallinnasta muutin baunbirateksi 4800 niin alkoi pelittämään.
Mototronic suite välilehdellä ei anna valita COM porttia, ei ilmeisesti tuon ajurin puutteen takia niitä siis ole, myöskään resurssinhallinnasta ei ko. portteja löydy.
Esim. Tuolta löytyviä ajureita asentelin mutta ei apua. http://www.obd.fi/index.php?option=com_ ... 1&Itemid=2
Missä nyt teen väärin?
Edit: Tuo ajurin puute oli ongelma, tuolta löytyi oikea CH341SER.ZIP: http://www.wch.cn/downloads.php?name=pro&proid=5
Laitehallinnasta muutin baunbirateksi 4800 niin alkoi pelittämään.
"Ei vikaa voi korjata, se vain siirtyy uuteen paikkaan"
-1994 Saab 900s-
-1994 Saab 900s-
Re: Motronic-kommunikaatio nyt mahdollista kotikonstein
Onko normaalien rajojen puitteissa kun TPS-sensori näyttää tyhjäkäynnillä 11% ja täysikaasulla 87%?
"Ei vikaa voi korjata, se vain siirtyy uuteen paikkaan"
-1994 Saab 900s-
-1994 Saab 900s-
Re: Motronic-kommunikaatio nyt mahdollista kotikonstein
Hyvä, että sait toimimaan.
Ovat normaaleja arvoja. Tech 2 näyttää itselläni n. 9% - 73%
Ovat normaaleja arvoja. Tech 2 näyttää itselläni n. 9% - 73%
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
Re: Motronic-kommunikaatio nyt mahdollista kotikonstein
Hei
Elm bt mokkulaa ja torque ohjelmaa yrittänyt kovasti saada toimimaan JohnJocke pari viestiä sitten laittamilla ohjeilla onnistumatta. Torque sanoo palikan olevan V. 1.5. ecuun ei ota yhteyttä.
tonnarin obd liittimeen tulee johdot nastoihin.
4 5 7 8
14 15 16
Elm bt mokkulaa ja torque ohjelmaa yrittänyt kovasti saada toimimaan JohnJocke pari viestiä sitten laittamilla ohjeilla onnistumatta. Torque sanoo palikan olevan V. 1.5. ecuun ei ota yhteyttä.
tonnarin obd liittimeen tulee johdot nastoihin.
4 5 7 8
14 15 16
MY98 9000CSE 2.0T stage1
Re: Motronic-kommunikaatio nyt mahdollista kotikonstein
Tonnarissa ei pidä seurata tämän ketjun ohjeita. Erikoisasetukset täytyy tehdä vain vapari NG-satkuille, joissa on Motronic-moottorinohjaus.
Tonnareissa on Trionic, joissa OBD toimii vakioasetuksilla.
Tonnareissa on Trionic, joissa OBD toimii vakioasetuksilla.
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
Re: Motronic-kommunikaatio nyt mahdollista kotikonstein
jokin tuossa sitten mättää ja pahasti kun ei saa ecuun yhteyksiä. torquesta koitettu automaattista ja vaikka mitä.
MY98 9000CSE 2.0T stage1
Re: Motronic-kommunikaatio nyt mahdollista kotikonstein
Hommasin Elm327 bluetooth mokkulan. Tein vaadittavat muutokset asetuksiin torquessa. Ei yhteyttä ecuun kuitenkaan. Kyseessä vm1999 9-3 2.0 ilman turboa. Onko tässäkin tuo Pin6 "ongelma"?
Re: Motronic-kommunikaatio nyt mahdollista kotikonstein
Jos yhteys ei toimi oikeilla asetuksilla, niin silloin pitää nasta 6:n piuha katkaista mokkulan sisältä. Huom. kannattaa tehdä modaus niin, että sen voi vielä palauttaakin, sillä kyseisen toimenpiteen jälkeen mokkula ei toimi autoissa, joissa OBD toimii CAN-väylän kautta.
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
Re: Motronic-kommunikaatio nyt mahdollista kotikonstein
Mitä jos sen 6 pinnin johtimen ottaa irti auton obd pistokkeesta? Ajattelin laittaa sen piuhan abikolla, että tarvittaessa voi laittaa takaisin.
Re: Motronic-kommunikaatio nyt mahdollista kotikonstein
Kyllä niin voi myös tehdä, jos aivan välttämättä haluaa.
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
Re: Motronic-kommunikaatio nyt mahdollista kotikonstein
Joo nyt säädetty kaikkea mahdollisilla asetuksilla. Ei edellenkään yhteyttä ohjausyksikköön, vaikka 6pinnin piuha irroitettu. Bluetooth mokkula toiminut kyllä kaikkien muiden autojen kanssa, vanhempien ja uusimpien..
Kenelläkään hyvää linkkiä KKL" -kaapeleille? esim. Ebay. Seuraavaksi testiin semmoinen.
Kenelläkään hyvää linkkiä KKL" -kaapeleille? esim. Ebay. Seuraavaksi testiin semmoinen.