Pakki ja 5-vaihde -ongelma

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Lancer 225 2d
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Pakki ja 5-vaihde -ongelma

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Kolmas päivä saabistina, ja pientä ongelmaa pukkaa. Kyseessä '95 2,3se ysisatanen. Eipä toi vaihteenvalitsin ennenkään mikään niin hirveän täsmällinen ollut, mutta nyt tuli todellinen ongelma. Yhtäkkiä pakki rupesi menemään huonosti päälle. Seuraavaksi huomasin, että vitonen ei mene lainkaan päälle, tämäkin toimi aikaisemmin päivällä ihan normaalisti.

Pysähdyin bussipysäkille ja rupesin tutkimaan tuota hämmennintä. Huomasin, että pakkirenkaasta nostaessa viitosen sai päälle! Mutta pakkia ei millään! Avaimen sai pois, kun laittoi nelosen päälle ja "renkutti" keppiä. Ja päällä oli tosiaan nelonen, ihan eteenpäin oli kytkintä nostettaessa menossa...

Nostin kepin suojapussin pois. Pakkirengasta nostettaessa siellä kepin juuressahan liikkuu se musta muovinen uloke. Kun vitosta yrittää laittaa silmään, törmää se musta muoviuloke siihen valkoiseen osaan, joka ilmeisesti toimii pakkilukkona! kun renkaasta nostaa, nousee uloke valkoisen osan päälle, ja vitonen menee päälle. Mutta pakki ei millään.

Mikä avuksi? Koitin haulla, mutta en löytänyt ihan tyhjentävää vastausta. Mun mielestä toi musta uloke ei saisi törmätä tuohon valkoiseen osaan vitosta laitettaessa päälle? Onko siellä kepin päässä jotain rikki, vai eikö siellä konehuoneen puolellakin ole joku kuminivel, joka voi rikkoontua? Vai pitääkö koittaa tehdä se säätöjuttu, jossa vivut lukitaan molemmista päistä tapeilla ja löysätään konehuoneen puolelta se 13mm mutteri?
Saab 900 '95 2,3
BMW 325D M-sport E91 '07
BMW 320d E46 '04
Alfa Romeo 75 1,6 '89
Ford Thunderbird 3,8 '91
Mitsubishi Colt 1,2 '86
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Pakki ja 5-vaihde -ongelma

Viesti Kirjoittaja kostape »

Nupin juuresta nostaessa keppi menee lisää oikealle eli se musta sen valkoisen estolevyn päälle. Se että pakki ei mene päälle voi johtua siitä, että liike sinne oikealle ei ole riittävä. Mutta miksi olisi muuttunut jos se 13 mm mutteri siellä moottorin takana on kiristetty. Olen juuri säätänyt vastaavaa omassani ja tilanteessasi lukitsisin vaihdelaatikon 4-vaihteelle ja löysäisin sitä 13-millistä ja vääntäisin vaihdekeppiä oikealle ja pakkiasentoon.
Lancer 225 2d
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: Pakki ja 5-vaihde -ongelma

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Eli mulla se musta uloke törmää nyt suoraan sivuttaissuunnassa siihen estolevyyn, kun yrittää laittaa vitosta päälle. Ulokkeen yläreuna on silloin samalla tasolla estolevyn yläreunan kanssa. Nupin juuresta nostettaessa uloke menee estolevyn päälle, ja vitonen menee päälle. Ja pakkia päälle yritettäessä kepin varsi kolahtaa myös siihen estolevyyn estäen sitä liikkumasta tarpeeksi oikealle? Täytyy varmaan aloittaa tuosta säädöstä. Olisiko se mutteri sitten voinut löystyä...
Saab 900 '95 2,3
BMW 325D M-sport E91 '07
BMW 320d E46 '04
Alfa Romeo 75 1,6 '89
Ford Thunderbird 3,8 '91
Mitsubishi Colt 1,2 '86
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Pakki ja 5-vaihde -ongelma

Viesti Kirjoittaja kostape »

En ihan tarkkaan muista, mutta... musta tuntuu, että jostakin syystä se pakki voi vaatia vielä enemmän siirtymistä oikealle, mutta isosta ei liene kysymys. Se puristusliitos siirtotankoon siellä moottorin takana vaikutti niin karhealta, että tuskin sinne väljää on syntynyt. Mutta avata pitää reilusti, että kiertyy.
Virtalukon pohjalla ei ole tekemistä pakin päälle menemisen kanssa. Pakin päälle menoa estää kotelossa alimmaisena oleva isohko haittalevy, joka väistyy niin, että vaihdetankomekanismi pääsee pakkiasentoon. Haittalevyn peruskorkeutta säädetään pienemmän levyn ja säätöruuvin avulla. Eihän sen asennon tietenkään pitäisi itsestään ajon aikana muuttua? Toinen syy voi olla huonosti kiertyvä lukon patruuna, liikaa likaa ja lukon haitat eivät toimi hyvin. Käännettäessä lukkopatruuna allaoleva välikansi liikuttaa haittalevyä niin, että pakki kytkeytyy ja avain voidaan poistaa.
Lancer 225 2d
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: Pakki ja 5-vaihde -ongelma

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Kokeilin tehdä tuon perussädön netistä löytämäni ohjeen mukaan, mutta vika ei korjaantunut. Eli näin:

- Nelonen päälle
- Laatikosta se kumitulppa irti, tappi tähän reikään. Koeilin, että vaihteita ei pysty vaihtamaan.
- Se 13mm mutteri reilusti auki
- Sitten siinä nelosella olevaa keppiä hiukan heilutellen löytyi se reikä vaihteensiirtimen tangosta, siihen myös lukitustappi.
- 13mm mutterin kiristys, tapit pois lukituksista ja kumitulppa paikalleen.

Menikö tässä jokin pieleen, vai onko vika muualla? Toistin operaation 3 kertaa, mutta ei vaikutusta.

Edelleenkin kepissä oleva musta uloke ottaa suoraan sivusuunnassa siihen haittalevyyn rajoittaen liikettä niin, että vitonen menee päälle vain, jos pakkilukon rengasta nostaa. Pakki ei mene millään ilveellä päälle, vaikka kuinka renkuttaisi...tässä kuva:

Kuva
Saab 900 '95 2,3
BMW 325D M-sport E91 '07
BMW 320d E46 '04
Alfa Romeo 75 1,6 '89
Ford Thunderbird 3,8 '91
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Lancer 225 2d
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: Pakki ja 5-vaihde -ongelma

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Tuli tuossa mieleen, että voisiko syyllinen olla revennyt moottorin kumityyny? Voisi selittää sen, että peruutus- ja vitosvaihde lakkasivat pelittämästä yhtäkkiä. En ole kyllä huomannut mitään muita merkkejä siitä, että moottori eläisi enemmän...täytyy tutkia, kunhan saan auton pukille. Jäisellä pihalla on vähän haastavaa lykkäillä autoa pukille, kun pakki ei toimi....
Saab 900 '95 2,3
BMW 325D M-sport E91 '07
BMW 320d E46 '04
Alfa Romeo 75 1,6 '89
Ford Thunderbird 3,8 '91
Mitsubishi Colt 1,2 '86
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Pakki ja 5-vaihde -ongelma

Viesti Kirjoittaja kostape »

Kyllä kai on mahdollista, että moottori olisi sivulle kallistunut kumityynyn rikkoutumisen vuoksi. Omassani tosin sortui takatyyny, jolloin moottori kallistui taaksepäin.
Toinen epäilys olisi, että se tappien avulla tapahtunut keskitys ei olisikaan aivan tarkka. Eli olivatko nuo vaihteiston reikään ja vaihdekepin lähelle reikään ujutetut lukitustapit paksuja vai ohuita, jämptejä vai väljiä niihin reikiin. Väljyys saattaa aiheuttaa sen että toiminta ei olekaan tarkasti oikein. Toisaalta niiden väljien lukitustappien avulla voisi tehdä säätöä kääntämällä vaihdetankoa välyksen verran vasemmalle, jolloin systeemi lukittuna liikkuisi hieman enemmän 5-vaihteen suuntaan.
Lancer 225 2d
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: Pakki ja 5-vaihde -ongelma

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Ehdin varmaan tuossa viikonloppuna tarkastaa ensin tuon kumityynyn.

Melko väljiä nuo tapit valitettavasti olivat, ilmeisesti 5 mm olisi ihan jämpti. Kiitokset vinkistä, pitää yrittää myös tuota, että painaisi keppiä vasemmalle samalla, kun kiristää mutterin.
Saab 900 '95 2,3
BMW 325D M-sport E91 '07
BMW 320d E46 '04
Alfa Romeo 75 1,6 '89
Ford Thunderbird 3,8 '91
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Lancer 225 2d
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: Pakki ja 5-vaihde -ongelma

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Moottorin kumit tarkistettu, näyttivät ehjiltä, kun vääntelin moottoria sorkkaraudalla.

Sitten tein tuon säädön, eli laitoin vaihdekepin kanittamaan tuon säädön yhteydessä reilusti vasemmalle. Pakki ja vitonen menivät heittämällä paikalleen tämän jälkeen! Eikun koeajolle, no nyt ei toimi ykkönen...yritin sitten säätä uudelleen, aina vähän vähemmän keppiä kanittaen, kunnes lopulta edes pakki ei mene päälle...kolmonen ja nelonen menevät aina helposti paikoilleen, mutta nuo ääripäät ei.

Vivustohässäkkä konehuoneen puolella tuntuu kyllä melko väljältä. Eikö niihin pysty jonkun puslan vaihtamaan, onko se tuossa kuvassa oleva nro 9, Saabin numero 4387361:

https://www.esaabparts.com/viewparts.ph ... =141864573
Saab 900 '95 2,3
BMW 325D M-sport E91 '07
BMW 320d E46 '04
Alfa Romeo 75 1,6 '89
Ford Thunderbird 3,8 '91
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Lancer 225 2d
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: Pakki ja 5-vaihde -ongelma

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Tuossa se vika oli, holkin kynnet olivat poikki, ja tuo koneen päästä "tukea" ottava akseli pääsi liikkumaan holtittomasti:

Kuva

Otin vivuston muilla akseleilla olevat lukkorenkaat irti, putsasin ja laitoin uuden vaseliinit sisään. Sitten metsästämään uutta holkkia...
Saab 900 '95 2,3
BMW 325D M-sport E91 '07
BMW 320d E46 '04
Alfa Romeo 75 1,6 '89
Ford Thunderbird 3,8 '91
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Vastaa Viestiin