PA-suodattimen vaihto

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 578
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

PA-suodattimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

Kuten tiedetään, satkun polttoainesuodatin on aika lailla säiden armoilla auton pohjassa, ja pohjoisen oloissa Aina Ruosteessa. Pitäisi tuohon omaan kyseinen vaihtaa ja on kyllä niin julmetun huonossa kunnossa ettei varmasti ole koskaan vaihdettu (~313tkm.)

Laitoin jo pari päivää etukäteen ensimmäiset suhaukset WD40:ä banjoihin, ja nyt tuossa ryhdyin avaamaan. Kumpikaan puoli ei oikein kovin helposti halua aueta, eikä uskalla vääntää lujaa ettei väänny väärästä paikasta.

Toinen ilmeisesti jotenkin kääntyi sen verran, että ihan tilkka viinaa valui norona välistä ulos, mutta pultti on silti yhä sootanan tiukka. Eli onko näissä nyt niitä pultteja, jotka venyy ja paukkuu kun vähän koskee, vai niitä jotka vaan tuntuu niin jäykältä että hirvittää ja sitten lopulta kuitenkin aukeaa?

Ulkomaalaisten ohjeet perinteiseen tapaan "unscrew and remove" ja siinä se oli meni 2 minuuttia eikä kädetkään likaannu :wink:

Ei huvittaisi rikkoa tuota polttoaineputkistoa tai välttämättä pulttejakaan jos ei ole pakko, kun sitten taas harmittaa ja tulee turhia ruumiita :)

Jos on jotain parhaita niksejä?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: PA-suodattimen vaihto

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Pidä letkun banjosilmukasta pihdeillä tms kiinni ettei letkut ala kiertyä mukana sen jälkeen kun banjopultin olet saanut inahtamaan auki. Suodattimen rungossahan on muodot isohkoille kita-avaimille millä voi pitää vastaan loppukiristyksessä. Kyllä ne ihan normaalisti aukeaa ja ovat uudelleenkäytettäviä banjopultteja.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 578
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: PA-suodattimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

Lähtihän se sitten kun kehtasi vääntää, tiivisteprikoissa oleva kumi oli sen verran napannut kiinni noihin banjoihin, että siitä tuli sama käsituntuma vääntäessä kuin pultin venymisestä sekunti ennen poikkimenoa. :lol:
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 578
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: PA-suodattimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

Millähän tuon saisi kerralla tiiviiksi? Tarkoituksena oli käyttää uusia USIT-tiivisteitä, mutta toisen puolen tiivisteet olivat liian leveät suodattimessa olevaan syvennykseen. Joten sille puolelle laitoin sitten normaalit kuparitiivisteet, saman kokoiset kuin alkuperäiset.

Varsinaisesti ei vuoda silminnähtävästi, mutta tuntuu olevan kuitenkin bensalinjassa vuotoa koska heitti heti suodattimen vaihdon jälkeen parikin vikakoodia laihasta seoksesta (P0171 ja P1171) ja auto käynnistyy varsinkin kylmiltään vaivalloisesti. 100km moottoritieajon jälkeen Check Engine-valo sammui itsestään eli koodi/vika kai poistui, mutta tuli taas matalilla kierroksilla takaisin.

Pohjassa myös oli tuon ajon jäljiltä tumma läikkä suodattimen takana.

Ei huvittaisi tapella niin millä tuon saisi varmasti tiiviiksi?
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: PA-suodattimen vaihto

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Joskus ollut bosch merkkisissä suodattimissa kiero se tiivistys pinta joten ei kupari / usit pitänyt.
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 578
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: PA-suodattimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

Tää tuli Maptunilta huoltopaketin mukana, tarrassa ei lue muuta merkkiä. Mutta otin sen nyt pois niin jooh, vuotopuolella (isompi banjo) on jotain stanan pieniä valujälkiä (möykkyjä) tuossa tiivistepinnassa.
Avatar
O.K.
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 14:36
Paikkakunta: Espoo

Re: PA-suodattimen vaihto

Viesti Kirjoittaja O.K. »

Tilauksessa on uudet banjot, tiivisteet ja suodatin. Mutta suodattimen kiinnityspantaa (osanro 7526650) ei saa enää ja nykyinen näyttää sen verran ruosteiselta, että taitaa tulla pois useammassa osassa, kun siihen koskee. Tai ainakaan en viitsi koskea, ennen kuin tiedän mitä tarvittaessa laittaa tilalle.

Ihan hirveän "patenttiin" en haluaisi lähteä. Millä olette tuon pannan korvanneet, jos se on ollut käyttökelvoton?
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 578
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: PA-suodattimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

O.K. kirjoitti:Tilauksessa on uudet banjot, tiivisteet ja suodatin. Mutta suodattimen kiinnityspantaa (osanro 7526650) ei saa enää ja nykyinen näyttää sen verran ruosteiselta, että taitaa tulla pois useammassa osassa, kun siihen koskee. Tai ainakaan en viitsi koskea, ennen kuin tiedän mitä tarvittaessa laittaa tilalle.

Ihan hirveän "patenttiin" en haluaisi lähteä. Millä olette tuon pannan korvanneet, jos se on ollut käyttökelvoton?
Omaan ei ollut tarvetta vaihtaa, mutta isäni teki femmaan 1mm alumiinista uuden. Jos ulkonäön kanssa ei ole niin nuukaa niin varmaan perinteinen reikä/patenttivanne pitää ihan yhtä hyvin kun sen taivuttaa muotoon suodattimen ympärille.
Avatar
O.K.
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 14:36
Paikkakunta: Espoo

Re: PA-suodattimen vaihto

Viesti Kirjoittaja O.K. »

Länsiautossa tarjosivat suodattimen mukana tiivisteitä, joissa ulkolaita metallia ja sisällä kumia. Jätin ostamatta, kun oli tulossa jo setti, jossa banjopultit ja tiivisteet. Setin tiivisteet ovat kuitenkin vain kuparitiivisteet. Saako niillä riittävän tiiviiksi vai kannattaako hakea tuollaiset hienommat orggistiivisteet?
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 985
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: PA-suodattimen vaihto

Viesti Kirjoittaja duuduu »

^Eli USIT-tiivistettä. Laita vain suosiolla sellaiset, niin ei ainakaan jälkeenpäin tarvitse tapella. En tiedä paljonko sinulta olisivat pyytäneet, mutta ainakaan hydrauliikkaliikkeissä eivät niistä montaa euroa pyydä, kunhan vain mallin kanssa menee paikalle. Henkilökohtaista kokemusta löytyy sen verran, että allekirjoituksen OG900S:n suutintukin tiivisteet eivät pitäneet kuparisena. Niitä USIT:teja käytetään ihan oikeasti kovan paineen alla olevissa hydrauliikkaliitoksissa, joten jossain bensalinjassa pitää varmasti, kunhan tiivistepinnat ovat suorat.
NG9-3 Aero MY05
Vastaa Viestiin