93 se:hen aeron penkit...?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: 93 se:hen aeron penkit...?

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

Apuja kaivataan nahkapenkkien suhteen. Ostin penkit, jotka oli kerran jo sovitettu jonnekin ja johdot ovat sen mukaiset.

Suoraan "seat memory unit"tiin on vedetty johtoja, joita on kytketty ristiin. Kaksi johdoista on mustia ja yksi punainen, mutta toinen mustista alkaa punaisena, joten en enää oikein luota noiden kytkemistä. Lisäksi pari pientä johtoa on napsaistu poikki.

Kaikissa löytämissäni lähteissä puhutaan liittimistä kovasti, mutta nämä penkit eivät kyllä (enää?) muistuta ollenkaan sellaisia.

Olisiko kellään mitään näkemystä, mitähän hittoa tuossa on haettu. En haluaisi tuota muistiyksikköäkään käräyttää. Apparin puolelle on ilmeisesti vain vedetty kaksi johtoa, joista toinen on maa ja toinen +12V, tässä samanväristä johdoista huolimatta rinkulaliitin antaa osviittaa.

Villinä arvauksena vielä se, että onko mahdollista että apparin penkille on ryöstetty kuskin puolelta virta, ja siksi 3 johtoa.
Kuva
Kuva
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: 93 se:hen aeron penkit...?

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Tuo ryöstöliittimien määrä saa oksentamaan :mrgreen:

Kyllähän se "kuuluisa liitinkin" kuvassa näkyy kuvassa ympyröitynä, mutta tässä sinun tapauksessasi on näppärä kaveri tehnyt omat kytkennät:

Kuva

WIS:ssä on täydellinen sähkökaavio "Sähkötoiminen kuljettajan istuin muistilla, LHD": siinä on esitettynä johdotukset sekä penkin harmaalle liittimelle (mihin korin vastaliitin kiinnitetään), että muistiyksikön liittimelle. Sähkökaaviota seuraamalla voit entrata nykyiset kytkennät ennalleen tai voit yrittää ratkoa, mitä nykyiset kytkennät tekevät.
Saabiton Saabisti
RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: 93 se:hen aeron penkit...?

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

TommyW kirjoitti:Tuo ryöstöliittimien määrä saa oksentamaan :mrgreen:

WIS:ssä on täydellinen sähkökaavio "Sähkötoiminen kuljettajan istuin muistilla, LHD"
Kuvissa ei näkynyt abikoilla tehtyjä jatkoja noihin, jotka irvistävät joka paikasta... Josko tässä on viimein se WIS hommattava.
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: 93 se:hen aeron penkit...?

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Suosittelen ehdottomasti WIS:n hankkimista - pelastaa monesta tilanteesta!
Saabiton Saabisti
RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: 93 se:hen aeron penkit...?

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

TommyW kirjoitti: WIS:ssä on täydellinen sähkökaavio "Sähkötoiminen kuljettajan istuin muistilla, LHD":
WIS on nyt asennettu ja puolen tuntia tuota kytkentäkaaviota tuijotin, ja tulin siihen tulokseen että H29-1 on tämä kuvassa oleva liitin, ja siihen virtaa tuodaankin. Jatketaan testeillä. Josko wanhasta 14V akkukoneen akusta saisi riittävästi pöhinää, että pystyisi helposti penkkitestaamaan kytkennät tällä "palikka"-mallin virityksellä.
Viimeksi muokannut RokRoland, Ma Huhti 17, 2017 20:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: 93 se:hen aeron penkit...?

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

RokRoland kirjoitti:
TommyW kirjoitti: WIS:ssä on täydellinen sähkökaavio "Sähkötoiminen kuljettajan istuin muistilla, LHD":
tulin siihen tulokseen että H29-1 on tämä kuvassa oleva liitin
On site tulin päinvastaiseen tulokseen, jos pinnien numerointi liittimessä vastaa WISsiä. Pitänee jatkaa yhä. Jälleen kerran vanha viisaus, jos vaan pitäisi kaiken aina vakiona niin olisipa helpompaa.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: 93 se:hen aeron penkit...?

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Jos aina kaiken tekee vakiotavalla ja parhaas tapaukses viä senki teettää marmorilla, niin mistä saa vastaavaa mielihyvää kuin onnistumisesta?
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 93 se:hen aeron penkit...?

Viesti Kirjoittaja tturku »

mä ainakin onnistuin vetämään ex og9-3 tidiin johdotukset juuri siten kun WIS ne kuvasi, jotta sain sähköpenkit muisteilla toimimaan. Käytin auton liittimiä ja niihin lisäsin ne nastat ja puuttuvat johdot. On paljon kätsempi jos joku alkaa ihmettelemään jälkikäteen kuin joku ranetus *TM, joka vissiin on rokrolandin autossa nyt... Marmorilta sai niitä nastoja jotka menee liittimiin.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: 93 se:hen aeron penkit...?

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

JP_Vette kirjoitti:Jos aina kaiken tekee vakiotavalla ja parhaas tapaukses viä senki teettää marmorilla, niin mistä saa vastaavaa mielihyvää kuin onnistumisesta?
No tämäkin pitää paikkansa, jossain vaiheessa alkaa päähän sattua. Ylläoleva kommenttinikin oli väärä, olin tunnistanut liittimen ihan oikein.

Kuitenkin minulle valkeni hiljalleen tuossa tehty kytkentä. WIS auttoi ja kertoi, että liitokset, joita on tehty, ovat virransyötöt numero +15 ja +30. Tässä vaiheessa ihmetyttää, että näistä en ole nähnyt kenenkään tekevän tuota +15-liitosta, WISsin mukaan sen puuttuessa penkki liikkuisi vain etuoven ollessa auki. Kaikki kirjoittajat puhuvat vain yhdestä vedosta, ja tämäkös hämmentää.

Ihmetytti myös, että miten ihmeessä nuo penkkini ovat saatu toimimaan NG900:ssa, jos TWICEä ei ole ollenkaan. Maailman foorumeilta selvisi, että ilmeisesti liikkumislupa hoidetaan kytkemällä maadoitus tarvittaessa, ja jos maadoituksen kytkee ohitettuna kuten omassa ranetuksessa, ei koko purkilla ole mitään virkaa penkkien kannalta. Muistienkin pitäisi toimia, WISsin mukaan ne tallennetaan NVRAMmiin joka ei tarvitse virtaa säilyttääkseen tilansa.

Huolestuttavana asiana, kun yritin ulkoisella virtalähteellä pyöritellä penkkejä kytkeytyen olemassaoleviin liitoksiin, eloa ei tullut. Täytynee yrittää uudestaan.

Viimeisenä jokerina ihmetyttää, että mikähän liitin tuolla vielä killuu NG900-asennuksen jäljiltä. Kuvassa näkyy myös katkottu red/green ja musta johto. Kenties NG900:n penkinlämmitys kytketään jotenkin noin? Kunhan airbagit eivät tule silmille niin olen jo aika tyytyväinen. Laitetaan silti kuvat, jos vaikka joku NG900-tuntija saisi ahaa-elämyksen.

Kuva
Kuva
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 93 se:hen aeron penkit...?

Viesti Kirjoittaja tturku »

ettei vain se ylimääräinen keltainen liitin ole juuri penkin bagit? Jotenkin muistelen että og9-3:seen tuli penkkien bagit vasta. Eli jos penkit on olleet kiinni ng900:ssa, ne on tuskin olleet kytkettynä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: 93 se:hen aeron penkit...?

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

tturku kirjoitti:ettei vain se ylimääräinen keltainen liitin ole juuri penkin bagit? Jotenkin muistelen että og9-3:seen tuli penkkien bagit vasta. Eli jos penkit on olleet kiinni ng900:ssa, ne on tuskin olleet kytkettynä.
Tuskinpa siihen ylimääräistä liitintä oltaisiin piruuttaan kiinnitetty, kun alkuperäisessä liittimessä ne isoimmat pinnit ovat juurikin airbageille. Noh, tutkinta jatkuu illalla, jos hallitus suo.
RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: 93 se:hen aeron penkit...?

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

Tulipa tämäkin tehtyä. Seuraavat huomiot saattavat auttaa muita asian kanssa taiteilevia:

- WIS:n kuvista ei piisaa sähköpenkit muistilla-kuva, vaan lisää johtoja löytyy SRS airbag-, penkinlämmitin- ja turvavyökuvista
- Omassani oli lopulta penkinlämmitin kytketty outoon lisäliittimeen (NG900), toinen mysteerijohto oli turvavyön liitin
- OBS! Turvavyön kiinnike on mitä ilmeisimmin erilainen kangaspenkeissä ja sähkönahoissa. Sain kangaspenkkien kiinnikkeen sopimaan hieman oikaisemalla viilapenkissä ja asentamalla toisin päin (kääntyy sisäänpäin, eikä ulospäin)
- Sähkönahoissa istuu huomattavasti korkeammalla kuin kangaspenkeissä, sanoisin perstuntumalla että 1-2 korkeussäätimen pumppausta kangaspenkkiin verrattuna ollaan ylempänä, meinaa ratti ottaa reisiin kiinni tietyissä asennoissa mitä ei tosiaankaan tapahtunut aiemmin
- Istuma-asento on toki ryhdikkäämpi sähköpenkissä ja en vaihtaisi takaisin
- Sähkönsyötön laitoin lopulta tupakansytyttimeltä sekä +15 että +30-syöttöihin penkille, kun niissä johdot roikkuivat, ja maan vetäisin penkin kiinnitysruuviin.

Auton purkamisessa sattui yksi haaveri: Johtoja tutkaillessa otin mm. takaoven kohdalla olevan jalkalistan pois, ja en saa pirullakaan sitä takaisin paikalleen, enkä oikeastaan täysin irtikään. Muoviklipsut tuntuvat halkeilevan juuresta ennen kuni lähtisivät ylös. Onko tähän mitään vinkkiä, miten sen saa takaisin kunnolla?
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: 93 se:hen aeron penkit...?

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Helpoimmalla pääset, kun hankit uudet klipsit - löytyy merkkiliikkestä, eikä hinta ylittänyt ainakaan omaa kipukynnystä:

https://portal.orio.com/webapp/wcs/stor ... reId=11901
Saabiton Saabisti
Vastaa Viestiin