Tuulilasin pyyhkimen tippakytkin
Tuulilasin pyyhkimen tippakytkin
Minulla on 9-3 (vm. -01). Siinä on kolimiportainen nopeussäätö tuulilasin pyyhkimen tippakytkimelle. Tuosta säätimestä on nyt hävinnyt kaksi nopeutta, jättäen hitaimman jäljelle - ärsyttävää.
Onko muilla vastaavia kokemuksia? Onko mahdollista korjata omatoimisesti?
-S-
Onko muilla vastaavia kokemuksia? Onko mahdollista korjata omatoimisesti?
-S-
-
- "Turbo"
- Viestit: 203
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 19:55
- Paikkakunta: Loppi
- Viesti:
Ei ole vastaavaa kokemusta, mutta omasta autosta löytyy samanlainen kolmiportainen säätö. Katsoin hieman WIS:iä, ja sen perusteella portaattomassa säädössä kytkimen vastus muuttuu 0 ohm...1 kohm. Voisi siis kuvitella, että viiksen sisällä säätönupin kohdalla on kolme erikokoista vastusta tai potentiometri, jonka saa mekaanisesti vain kolmeen asentoon. Tihku toimi nopeammin mitä pienemmän vastuksen säätönuppi antaa, joten kenties siellä on jotain likaa kertynyt niin, että vastusarvo on kokoajan "tapissaan".samivirta kirjoitti:Minulla on 9-3 (vm. -01). Siinä on kolimiportainen nopeussäätö tuulilasin pyyhkimen tippakytkimelle. Tuosta säätimestä on nyt hävinnyt kaksi nopeutta, jättäen hitaimman jäljelle - ärsyttävää.
Onko muilla vastaavia kokemuksia? Onko mahdollista korjata omatoimisesti?
Eli voi olla mahdollista korjata omatoimisesti, mutta kellään ei näytä olevan kokemusta asiasta. Jos siis avaat viiksen ja tutkit sitä, muista pistää tänne selostusta ja kuvat ois kiva
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
9-5T tai Mimmi, mihinkäs hintaan noita saa, kun kerran mainostatte? Ja voiko sitä sadetunnistinta säätää, kun ainakin omat kokemukset on, että tommonen sadetunnistin pyyhkii aivan liian usein omaan makuun. edit: löytyikin jo asiasta juttua.. http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=14624.Mimmi kirjoitti:Miksette hanki tilalle sadetunnistinta![]()
9-5T myy noita (maksettu mainos).
Tontussa on sadetunnistin, enkä parempaa tihkua tiedä.
Saab 9-5 2.0 Aero BP XWD -11
#2055
#2055
-
- "Viggen"
- Viestit: 529
- Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
- Paikkakunta: Tampere
Hankin tuon Hellan sadetunnistimen mutta en saanut kesällä sitä oikein kytkettyä ja nyt asia on päässyt unohtumaan mielestä...Mimmi kirjoitti:Miksette hanki tilalle sadetunnistinta :?:
9-5T myy noita (maksettu mainos :lol: ).
Tontussa on sadetunnistin, enkä parempaa tihkua tiedä.
9000:seen rele on helppo heittää mutta NG900/9-3:seen homma vaatii hieman johtojen yhdistelemistä.
Onko kelläään selkeää ohjetta sadetunnistimen kytkennästä NG900:seen?
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
-
- "Viggen"
- Viestit: 529
- Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
- Paikkakunta: Tampere
Sadetunnistin erilliseen kantaan? Ajanee saman asian kun laitoin johdot liitimillä suoraan releen kantaan.Mimmi kirjoitti:Kurkkasin tuossa ng:n kytkäriä ja se kertoi seuraavaa:
Tihkurele pois. Sadetunnistin erilliseen kantaan.
Relekannasta liittimestä 87A ruskea 1,5mm2 johto (paksumpi kahdesta) poikkastaan ja relekannasta johto sadetunnistimen liittimeen 53M.
Moottorille menevä johto sadetunnistimen liittimeen 53S.
Sadetunnistimen liitin 31 maadoitetaan.
Relekannan liittimeltä 87 rus/mus johto sadetunnistimen liittimeen 15.
Sadetunnistimen liittimeltä 15 johto välikytkimen kautta sadetunnistimen liittimeen I.
Välikytkin on sadetunnistimen on/off kytkin.
Johtojen numerot ovat tuttuja ja kytkennän ainoa ongelma oli muistaakseni siinä miten tunnistaa pyyhkijän viiksien johtoja. Tämä taas johtunee siitä että olen sähköhommissa aikas alkeissa.
Esim moottorille menevää johtoa yritin mittailla mutta viiksessä tuntui olevan aika monta piuhaa josta meni virtaa moottorilla tai sitten mittasin väärin…
Tuollaista erillistä välikytkintä mulla ei ollut. Muistaakseni ohjeen mukaan normaali tihkukytkin asentoa oli tarkoitus käyttää on/off kytkimenä.
Onko kukaan saanut tuota toimimaan NG900/9-3:ssa? Voisin käydä apinoimassa kytkennät.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Laiskana massimiehenä
asennutin vioittuneen kytkimen tilalle uuden Saabi pikahuollossa 150 Euroa.
Uteliaisuus kuitenkin voitti ja eilen illalla katsoin vioittuneen kytkimen sisuksiin ja ongelma paljastui varsin yksinkertaiseksi: tihkukytkimestä tuleva johto oli siististi poikki.
Viiksen juuressa, viiksen päästä tulevat johdot joutuvat mekaaniselle rasitukselle viikseä liikuteltaessa. Koska johtoja ei ole mitenkään suojattu, voivat yksitellen hankautua poikki. Tässä viiksessä päällimmäisenä sattui olemaan tihkukytkimen johto.
Hitain nopeus oli tod.näk. päällä kun johto meni poikki ja näin ollen jäikin päälle.
-S-
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Uteliaisuus kuitenkin voitti ja eilen illalla katsoin vioittuneen kytkimen sisuksiin ja ongelma paljastui varsin yksinkertaiseksi: tihkukytkimestä tuleva johto oli siististi poikki.
Viiksen juuressa, viiksen päästä tulevat johdot joutuvat mekaaniselle rasitukselle viikseä liikuteltaessa. Koska johtoja ei ole mitenkään suojattu, voivat yksitellen hankautua poikki. Tässä viiksessä päällimmäisenä sattui olemaan tihkukytkimen johto.
Hitain nopeus oli tod.näk. päällä kun johto meni poikki ja näin ollen jäikin päälle.
-S-
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2715
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Mulla oli vm.2002 ja siinä oli kyllä aivan selvästi vain noi kolme tasoa. Ei saanut niiden välille jätettyä, vaan aina luiskahti johonkin noista kolmesta asennostapjv kirjoitti:Niin, onko se nyt sitten portaaton vai ei. Kyllähän säätövipu liikkuu portaattomasti,
mutta minusta nopeudessa on ihan selkeästi vain kolme tasoa = porrasta. (MuTu, en
ole kellon kanssa katsonut.)
- Petteri #507
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
köyhänä massimiehenä
otin oikean viiksen irti (ei tarvinnut irroittaa ohjauspyörää saati airbagia) ja samalla lailla oli viiksen juuresta johto poikki (se joka tulee potikalta). Kolvi käteen ja pätkä johtoa lisää siihen katkenneitten väliin ja taas pelaa. Säästöä tuli siis 150 ekua. BTW, tuntuu että viikseen oli laitettu vähän liian lyhyet johdot, sillä jos sen potikalta tulevan johdon pituus olisi ollut luokkaa puolisenttiä lisää, niin mekaaninen rasitus viiksikytkimen juuressa olisi ollut huomattavasti pienempi.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Kyllä mulla on kans se portaaton, tosin pienet pykäläthän siinä tuntuu.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Minulla ohjekirja myös mainitsee 3-portaista tihkua, mutta ainakaan siinä säätimessä ei ole minkäänlaista porrastusta, vaan liikkuu pehmeästi koko alueella. Ja mielestäni se todellakin on portaaton.
Ja kyseessä 9-3TA -99 käyttöönotettu syksyllä -98.
Ja kyseessä 9-3TA -99 käyttöönotettu syksyllä -98.
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower