Termostaatin vaihto
Termostaatin vaihto
Vaihdatin termostaatin motonetin tarvikekappaleeseen josta varoteltiin, noh, en uskonut ettei se kestä reilua viikkoa pidempään joten pitänee tilaa Saabilta orkkis tilalle, mutta ei huvittais kyllä mennä enää liikkeeseen vaihdattaa joten oisko jollain tyhmälle selvät ohjeet vaihtoa varten?
Re: Termostaatin vaihto
Termostaatin löydät kun seuraat ylävesiletkua jäähdyttimeltä moottorille. Mihin letku loppuu niin siinä on termostaattikotelo jonka sisällä itse termostaatti on.
Ahtoputki on siinä hiukan tiellä yläpuolella. Se kannattaa irrottaa niin saa paremmin tilaa ja myös näkee termostaattikotelon paremmin.
Jäähdytysnestettä kannattaa päästää pois vaikkapa pesuvatiin muutama litra ettei mene hukkaan. Ja muista että kuumassa moottorissa on yhtä kuumaa jäähdytysnestettä! Älä polta itseäsi.
Termostaattikotelo on muistaakseni kolmella ruuvilla kiinni. Ne ovat eri mittaisia, joten pane merkille mikä oli mistäkin.
Ruuvit auki ja tarvittaessa pikku kopautus termostaattikoteloon jos on tiivisteeseen hiukan jäänyt kiinni. Sieltä alta löytyy se termostaatti.
Katso miten päin se on ja asenna uusi samoin. Ja huomioi että uudessa termostaatissa oleva pieni reikä missä on "helmi" tulee ylöspäin. Silloin järjestelmästä tulee ilmat varmennin pois.
Sitten osat päinvastaisessa järjestyksessä paikoilleen ja jäähdytysnesteen lisäys. Auto käyntiin ja paisuntasäiliön korkki auki. Anna käydä lämpöiseksi ja lisäile jäähdytysnestettä aina välillä. Paisuntasäiliön korkki kiinni, koeajo ja jäähdytysnesteen määrän tarkistus ja lisäys tarvittaessa.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... tin+vaihto
Ahtoputki on siinä hiukan tiellä yläpuolella. Se kannattaa irrottaa niin saa paremmin tilaa ja myös näkee termostaattikotelon paremmin.
Jäähdytysnestettä kannattaa päästää pois vaikkapa pesuvatiin muutama litra ettei mene hukkaan. Ja muista että kuumassa moottorissa on yhtä kuumaa jäähdytysnestettä! Älä polta itseäsi.
Termostaattikotelo on muistaakseni kolmella ruuvilla kiinni. Ne ovat eri mittaisia, joten pane merkille mikä oli mistäkin.
Ruuvit auki ja tarvittaessa pikku kopautus termostaattikoteloon jos on tiivisteeseen hiukan jäänyt kiinni. Sieltä alta löytyy se termostaatti.
Katso miten päin se on ja asenna uusi samoin. Ja huomioi että uudessa termostaatissa oleva pieni reikä missä on "helmi" tulee ylöspäin. Silloin järjestelmästä tulee ilmat varmennin pois.
Sitten osat päinvastaisessa järjestyksessä paikoilleen ja jäähdytysnesteen lisäys. Auto käyntiin ja paisuntasäiliön korkki auki. Anna käydä lämpöiseksi ja lisäile jäähdytysnestettä aina välillä. Paisuntasäiliön korkki kiinni, koeajo ja jäähdytysnesteen määrän tarkistus ja lisäys tarvittaessa.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... tin+vaihto
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
Re: Termostaatin vaihto
Orkkis termari ei kyllä omien kokemusteni mukaan pelaa yhtään sen paremmin.. Orkkistermari näyttää kestävän n. 6-12kk ja toimii todella huonosti muutenkin. Lämmöt sahaavat uudella termarilla jatkuvasti 78-92c välillä, ei niinkuin mitään ideaa sen orkkistermarin toiminnassa. Se näyttää toimivan niin että pistää kierron kiinni ja nappaa kokonaan auki kerralla kunnes taas jäähtyy alle 80c ja sitten se menee taas kiinni. 3 orkkistermaria piti koittaa ennenkuin uskoin ettei niistä ole mihinkään. Orkkistermareissa lukee Motorad joten itse ainakin vältän orkkistermareita em. syistä johtuen. Itellä tuo orkkistermari hajoaa aina niin että tuo vaihteluväli kasvaa jopa 70-100c..
Nyt on "tarviketermari" joka pitää lämmöt 87c:ssä nätisti - sahaamatta. Kestänyt jo 2 vuotta.
Ostamallasi termostaatilla on varmasti takuu voimassa, joten minä kävisin vaihtamassa sen takuuseen. Millä tavoin termostaatti oireilee?
Nyt on "tarviketermari" joka pitää lämmöt 87c:ssä nätisti - sahaamatta. Kestänyt jo 2 vuotta.
Ostamallasi termostaatilla on varmasti takuu voimassa, joten minä kävisin vaihtamassa sen takuuseen. Millä tavoin termostaatti oireilee?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Termostaatin vaihto
Menee joo takuuseen, mutta ei viittis paskaa tilalle laittaa ellei ollu sitte maanantaikappale, mutta taas kaikkialla aina varotellaan tarvikeosista. Lämmöt jää noin 1/4, vanhalla jäi 1/3. Vaihdon jälkeen meni nätisti puoleen väliin, mutta tosiaan levis viikon jälkeen..Pakari kirjoitti:Orkkis termari ei kyllä omien kokemusteni mukaan pelaa yhtään sen paremmin.. Orkkistermari näyttää kestävän n. 6-12kk ja toimii todella huonosti muutenkin. Lämmöt sahaavat uudella termarilla jatkuvasti 78-92c välillä, ei niinkuin mitään ideaa sen orkkistermarin toiminnassa. Se näyttää toimivan niin että pistää kierron kiinni ja nappaa kokonaan auki kerralla kunnes taas jäähtyy alle 80c ja sitten se menee taas kiinni. 3 orkkistermaria piti koittaa ennenkuin uskoin ettei niistä ole mihinkään. Orkkistermareissa lukee Motorad joten itse ainakin vältän orkkistermareita em. syistä johtuen. Itellä tuo orkkistermari hajoaa aina niin että tuo vaihteluväli kasvaa jopa 70-100c..
Nyt on "tarviketermari" joka pitää lämmöt 87c:ssä nätisti - sahaamatta. Kestänyt jo 2 vuotta.
Ostamallasi termostaatilla on varmasti takuu voimassa, joten minä kävisin vaihtamassa sen takuuseen. Millä tavoin termostaatti oireilee?
Re: Termostaatin vaihto
Itellä ei myöskään motonetin tarviketermari toiminut. Lämmöt pyöri 70 asteessa ja ehkä tunnin ajon jälkeen saattoi nousta 80 asteeseen. Orkkis on nyt toiminut hyvin.
Re: Termostaatin vaihto
Orkkis on ok ja se normaalisti käyttäytyy tuollain oskilloiden.
Vaihdossa päästä tosiaan pari litraa nesteitä ensin pois, alaproppu on syylärin alanurkassa akun puoleisesssa päädyssä. Älä kiristä liikaa, muoviproppu !
Vaparissa ahtoputkea ei tarvi siirtää ja muutenkin itse saa päättää tekeekö kunnolla työtilaa vai ähertääkö välistä. Termarikotelon kansi on kahdella 13mm kantaisella pultilla kiinni kannessa ja kotelon kannessa on 1-2 kymppimillisellä kannalla olevaa pulttia kannattelemassa vesiputkea tai maadoituspiste, ne kannattaa irrottaa ensin.
Sitten kampeat kannen auki ja vaihdat uuden termarin paikalleen ilmaushelmi ylöspäin ja paikat nippuun.
Vaihdossa päästä tosiaan pari litraa nesteitä ensin pois, alaproppu on syylärin alanurkassa akun puoleisesssa päädyssä. Älä kiristä liikaa, muoviproppu !
Vaparissa ahtoputkea ei tarvi siirtää ja muutenkin itse saa päättää tekeekö kunnolla työtilaa vai ähertääkö välistä. Termarikotelon kansi on kahdella 13mm kantaisella pultilla kiinni kannessa ja kotelon kannessa on 1-2 kymppimillisellä kannalla olevaa pulttia kannattelemassa vesiputkea tai maadoituspiste, ne kannattaa irrottaa ensin.
Sitten kampeat kannen auki ja vaihdat uuden termarin paikalleen ilmaushelmi ylöspäin ja paikat nippuun.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Termostaatin vaihto
En sitten tiiä pystyiskö ton mätänetin osan elvyttää jollain tavalla vai paska mikä paska? En nyt ihan olettanu, että 1.5 viikossa vai viikossa sanoo sopimuksensa irti. Noh pitänee soittaa tonne huomenna ja kysyä, että saisko ees nesteet takuun lisäksi kun joutuu taas vaihtaa.
Re: Termostaatin vaihto
Jos se "tarvike" termostaatti oli esimerkiksi Gatesin pakkauksessa, niin sama Motorad:in termari siellä on kuin on orkkispaketissakin. Voithan kysyä että onko Gatesia hyllyssä tai saako sellaista tilaamalla takuisiin.
Paremmin tuo minulla femmassa oleva "tarvike" on pelannut kuin yksikään orkkistermari. Mielestäni lämpöjen ei kuulu sahata edestakaisin useita kymmeniä asteita - tai minä en hyväksy sellaista.
Mitähän termostaatin suunnittelija on ajatellut kun se tuollaisen systeemin on kehittänyt? En äkkisältään keksi mitään perustetta tuolle toimintalogiikalle että lämmöt sahaavat 70-100c välillä kun ne saa oikeanlaisella termarilla pysymään tasaisena.vesa67 kirjoitti:se normaalisti käyttäytyy tuollain oskilloiden.
Paremmin tuo minulla femmassa oleva "tarvike" on pelannut kuin yksikään orkkistermari. Mielestäni lämpöjen ei kuulu sahata edestakaisin useita kymmeniä asteita - tai minä en hyväksy sellaista.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Termostaatin vaihto
Se on viallinen jos 30 astetta sahaa. Ehjä pysyy hyvin kymmenen asteen ikkunassa.
Onko lambda-anturikin viallinen kun sen signaali heiluu laidasta laitaan ?
Onko lambda-anturikin viallinen kun sen signaali heiluu laidasta laitaan ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Termostaatin vaihto
Toki riippuu ulkolämpötilasta ja siitä onko seurannassa ns. ensimmäinen avaussykli vai vasta kun on kone ja jäähdytysjärjestelmä kokonaan lämmin, mutta itselläni heilui T7:n orggistermarin kanssa lämmöt yleensä talvikeleillä välillä 80-88. Eli toimi ihan ok, ei sillä koneen toiminnan kannalta ole väliä heiluuko lämpötila tuollaista väliä vai pysyykö nätimmin esim tasolla 83-84 astetta, niin kuin tuo nykyinen dieselkone tekee uudella termarilla.
Häiritseehän se ehkä jotakuta open sidin näytöllä kun lämmöt vaihtuu koko ajan, mutta siitä häiritsemisestä pääsee eroon kyttäämällä jotain muuta kuin koneen lämpöä siitä ruudulta
Sinänsä ei ihme että termarit porsii näissä melko tiuhaan, kun se ilmeisesti tekee siellä jatkuvaa työtä, toisin kuin ehkä tasaisemman lämmön pitävä termari. Se on nyt ainoa huono asia mitä moisesta ominaisuudesta tulee mieleen.
Häiritseehän se ehkä jotakuta open sidin näytöllä kun lämmöt vaihtuu koko ajan, mutta siitä häiritsemisestä pääsee eroon kyttäämällä jotain muuta kuin koneen lämpöä siitä ruudulta
Sinänsä ei ihme että termarit porsii näissä melko tiuhaan, kun se ilmeisesti tekee siellä jatkuvaa työtä, toisin kuin ehkä tasaisemman lämmön pitävä termari. Se on nyt ainoa huono asia mitä moisesta ominaisuudesta tulee mieleen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Termostaatin vaihto
Taitaa itselläkin Femmassa heilua lämmöt välillä 85-92. Mitään käytännön merkitystä en ole seikalla huomannut olleen.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Termostaatin vaihto
Jos vaihtais termarin ng900. Tuleeko tuohon kotelon ja moottorin väliin vielä joku tiiviste? Vai istuuko se termarin mukana tullut O-rengas suoraan siihen pintaa vasten?
Jotain punasta massaa näyttää nyt siinä liitospinnassa olevan. Kyselen ennen kuin termari lihoina ja sitten ei saakaan nippuun
Jotain punasta massaa näyttää nyt siinä liitospinnassa olevan. Kyselen ennen kuin termari lihoina ja sitten ei saakaan nippuun
Re: Termostaatin vaihto
Ei tule muuta tiivistettä. Se termostaatin lautasen ympärille tuleva o-rengas riittää.
Re: Termostaatin vaihto
ok tattis - alan ropaamaan
Re: Termostaatin vaihto
Katso onko termarinkopan taso suora, jos on niin o- kumi riittää. Joskus yleensä kierouden takia termarinkoppia tiivistetään.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01