väittely on aina tervettä ;D ei haittaa mitään. mut ei siitä kyllä apuakaa ollu :anv kirjoitti:^^ Ajattelin etten enää vasta mitään, mutta threadin aloittajaa ei varmasti auta yhtään mitään jos joku vääntää keskustelun "ketjukoneen moottorijarrutuksesta" "hihnakoneen ryntäytykseen"? Noilla kahdella asialla ei ole kerrassaan mitään tekemistä toistensa kanssa. Kiristysmekanismi on aivan toinen ja moottorijarrutus tarkoittaa mielestäni esimerkiksi sitä että alamäessä löysätään kaasu, jolloin nopeus ei muutu mihinkään, eikä myöskään mottorin tai nokkien kierrokset.
Mertmiltä hyvä vastaus. Toivottavasti Vewiä auttaa enemmän kuin tämä väittely
Edit: Omalta osaltani pahoittelen tätä väittelyä
og 9-3 2001 moottorijarru. rohina
Re: og 9-3 2001 moottorijarru. rohina
Re: og 9-3 2001 moottorijarru. rohina
Moottorijarrutuksella hidastetaan auton vauhtia käyttämällä hyväksi auton moottorin tuottamaa vastusta ja samalla tietysti kierrokset laskevat! Voit vaikka käydä lukemassa vaikka wikipediasta englanniksi kun suomeksi ei löydy.
Jakopään perusrakenne on sama oli ketju- tai hihnakone, kiristimet toimivia samalla lailla, mutta välittävät momenttinsa joko rullaan tai laahaimeen, toki rattaat ovat erilaiset. Itse kiristimen paikka on sama eli aina ketjun/hihnan löysällä puolella kampiakselin jälkeen, ja ketju ja hihna käyttäytyvät samalla lailla kiihdytettäessä ja hidastattessa kierroslukua oli menetelmä mikä tahansa. Jos hihna tai ketju on löysällä alkaa se "lepattamaan" pyörimisnopeutta pienennettäessä sivulta jossa ei ole kiristintä. Ketju tai hihna voi osua kannen tai lohkon rakenteisiin aiheuttaen ääntä.
Jakopään perusrakenne on sama oli ketju- tai hihnakone, kiristimet toimivia samalla lailla, mutta välittävät momenttinsa joko rullaan tai laahaimeen, toki rattaat ovat erilaiset. Itse kiristimen paikka on sama eli aina ketjun/hihnan löysällä puolella kampiakselin jälkeen, ja ketju ja hihna käyttäytyvät samalla lailla kiihdytettäessä ja hidastattessa kierroslukua oli menetelmä mikä tahansa. Jos hihna tai ketju on löysällä alkaa se "lepattamaan" pyörimisnopeutta pienennettäessä sivulta jossa ei ole kiristintä. Ketju tai hihna voi osua kannen tai lohkon rakenteisiin aiheuttaen ääntä.
Saab 96 Draken vm.-79
SaaB 95 postivaunu vm.-74
Saab 96 Tunnan vm.-79
Saab 9-3 Hirsch cabriolet vm.-02
SaaB 95 postivaunu vm.-74
Saab 96 Tunnan vm.-79
Saab 9-3 Hirsch cabriolet vm.-02
Re: og 9-3 2001 moottorijarru. rohina
Paitsi näin ei muuten sitten ole. Ketjujakopäässä kiristys toimii poikkeuksetta öljypaineella, ja näissä on vielä "räikkä", joka estää kiristimen sisään painumisen kun se kerran on tullut ulos. Tästä on tietysti poikkeuksena surullisen kuuluisa VAG:n TSI-kone, jossa tuota räikkää ei ole.Huuska kirjoitti: Jakopään perusrakenne on sama oli ketju- tai hihnakone, kiristimet toimivia samalla lailla
Hihnavetoisissa hihna kiristetään asennusvaiheessa oikeaan kireyteen. Tietääkseni ainoa poikkeus hihnavetoisissa on mitsu, joissa on esikiristys kiristinpyörällä ja on erillinen hydraulivaimennettu, jousikuormitteinen lisäkiristin.
Elikäs, jos ketjuvetoinen jakopää ääntää, se tapahtuu käynnistyksen yhteydessä ennenkuin öljynpaineet on noussut. Hihnavetoinen taas ei anna mitään merkkejä ennen hajoamista. Tossa videossakin sanotaan, että asennusvirheestähän siinä on kysymys. Hihnan kireys ei ole kohdillaan. Ketjukoneessa noin ei voi käydä.
Tämä muutaman tojotan, mitsun ja fordin hihnajakopään vaihtaneena ja yhden (omani) saabin ketjujakopään.
Lepattakkoot mun puolestani
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: og 9-3 2001 moottorijarru. rohina
Kiristimet toimivat samalla tavalla eli poistavat löysän oli kyseessä ketju tai hihna kone. Se ovatko ne hydraulisia, mekaanisia tai jotain siltä väliltä on sitten aivan eri asia. Ketjukoneissa on myös mekaanisa kiristimiä ja hihna koneissa hydraulisia eli variaatioita löytyy. Esim. Volvo 850 hydrulikiristin hihna koneessa tai vaikka Lada 1200 mekaniinen kiristin ketjukoneessa ym. ym.
Kyllä ketjukone ääntää käydessäänkin kun ketju venynyt ja kiristin tapissa. Kun kiristimen säätövara loppuu alkaa ketju lepattamaan kierrosten laskiessa koska kiristin ei pysty poistamaan löysää.
Kyllä ketjukone ääntää käydessäänkin kun ketju venynyt ja kiristin tapissa. Kun kiristimen säätövara loppuu alkaa ketju lepattamaan kierrosten laskiessa koska kiristin ei pysty poistamaan löysää.
Saab 96 Draken vm.-79
SaaB 95 postivaunu vm.-74
Saab 96 Tunnan vm.-79
Saab 9-3 Hirsch cabriolet vm.-02
SaaB 95 postivaunu vm.-74
Saab 96 Tunnan vm.-79
Saab 9-3 Hirsch cabriolet vm.-02
Re: og 9-3 2001 moottorijarru. rohina
Mitä on venyneistä ketjuista kokemusta, ei se moottorijarrutuksella mitenkään erityisesti rohissut. Kylmänä meteli oli melkoinen, kun tasapainoakselien ketju rahisi omassa 9-3:ssa. Toisaalta taasen loppuunsa asti venynyt 99 vm -78:n tuplariviketju piti haustaa rallatusta ihan satunnaisesti. Sitä kiristettiin tylysti "viimeisen kerran" avaamalla ketjun ohjuri ja kääntämällä kaikki löysät ohjurista sorkkaraudan avulla kireämmälle. Lopuksi viimeistely kiristämällä ohjurin kiinnitysruuvi takaisin kireälle. (Myöhemmin vesipumppuvaurion myötä tilalle tuli H-turbotekniikka.)
Edelleenkin mie yllytäisin hutkimaan sitä pakoputken suuntaa. Tuossa saabistitoveri epäili jo vaikka mitä vikaa tulleen autoonsa, kun kuului epämääräistä kilinää 9-5 automaatista. Vaikea oli paikallistaa ääntä, kun vapaalla ääni ei kuulunut. Onneksi apua löytyi vian hakuun ja siellä oli juurikin pakoputki päässyt ottamaan kontaktia lämpökilpeen.
Edelleenkin mie yllytäisin hutkimaan sitä pakoputken suuntaa. Tuossa saabistitoveri epäili jo vaikka mitä vikaa tulleen autoonsa, kun kuului epämääräistä kilinää 9-5 automaatista. Vaikea oli paikallistaa ääntä, kun vapaalla ääni ei kuulunut. Onneksi apua löytyi vian hakuun ja siellä oli juurikin pakoputki päässyt ottamaan kontaktia lämpökilpeen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: og 9-3 2001 moottorijarru. rohina
nojoo sehän sieltä ol mennyt.Mertmi kirjoitti:Pakoputken yläpuolella oleva lämpökilpi makaa putken päällä? Niistä alumiinisista kilvistä pettää kiinnitykset iän myötä...vewi kirjoitti:Mikähän mahtas suapissa olla ku päästää moottorijarrulle niin kuuluu vaimea mutta erotettavissa oleva rohina.