OG9-3 2.0t T7 tyhjäkäynti

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Knude
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Su Heinä 03, 2011 22:33

OG9-3 2.0t T7 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Knude »

Talvipakkaset on tuoneet omaan hieman ihmetystä aiheuttavia oireita. Kylmänä kun starttailee niin tuntuu, että alkuun kierrokset ryntää ja pian tippuu alle normikäynnin niin, että sammuu. Muutaman käynnistyskerran jälkeen jää käyntiin mutta tyhjäkäynti ei tipu alle 1400-1500rpm. By-pass äänestä päätellen kuulostais olevan "jumissa" tai ei toimi täysin. Silloin tällöin kone yskäisee kiihdyttäessä.

Alipaineletkut koitettu katsoa hyvin läpi, viime kesänä ne varmuuden vuoksi vaihtelinkin jo. Ahtoputken irroitin läppärungosta ja katsoin ettei siellä ainakaan ollut mainittavasti likaa. Ja tosiaan, nyt näillä vaihtelevilla lämpötiloilla on nämä ominaisuudet tulleet. Onko ideoita mistä lähtisi vikaa etsimään? Vikakoodi on liian korkeasta tyhjäkäynnistä.
Knude
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Su Heinä 03, 2011 22:33

Re: OG9-3 2.0t T7 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Knude »

Vastaampa omaan viestiini kun viat tuli korjattua yksi kerrallaan. Näyttää siltä, että kaikki viat ilmenivät suht samoihin aikoihin mutta eivät liittyneet ainakaan suuremmin toisiinsa. By-pass oli viallinen, uusi marmorilta ja sen suhteen tuli kuntoon. Pienen foorumien tutkinnan jälkeen näyttää siltä, että talvipakkasilla bypassit tykkäävät hajota kun tunnit alkaa olla loppu. Yskäisyt kiihdyttäessä loppui tulppien vaihdolla ja korkea tyhjäkäynti tuli kuntoon kun vaihtoi kaasuläpältä huohotukseen (?) menevän lyhimmän letkun pätkän. Letku näytti aluksi olevan kunnossa alkuun mutta kun käteen otti niin valmista kauraa oli ja tämänhän olin unohtanut kesällä vaihtaa...

No, joskus kannattaa aloittaa perehtyen yhteen vikaan kerralla eikä etsiä yhteistä syytä.
saabsurdi
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Su Kesä 19, 2011 17:03

Re: OG9-3 2.0t T7 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja saabsurdi »

Baas, Saab-porukat!

Talviseisonnan jälkeen ilmaantui kesäsaabiin tuollainen oire: tyhjäkäyntikierrosten ylös (n. 1500rpm) jääminen muutamaksi sekunniksi jonka jälkeen laskee sinne normi tonnin kantturoihin. Eli esim. valoihin pysäytettäessä (manuaali vaih) ilmenee. OG9-3 ja T7 B205R

Oisko tuttu oire ja millähän tuon sais entrattua kuntoon?

Kiitokset vinkeistä etukäteen.

-absu-
Jos auto on kaikin puolin kunnossa, niin elämä tuntuu aika tyhjältä.
Avatar
sabatti 96
"Hölösuu"
Viestit: 1092
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
Paikkakunta: Knummi

Re: OG9-3 2.0t T7 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja sabatti 96 »

Mulla oli vastaavaa vaparissa tosin... Ja kaasua piti välillä polkasta että käynti laskee.
Vika oli polttoaine huohotinventtiili.
Tulppaamalla voi kokeilla onko vika tuossa venttiilissä.
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
saabsurdi
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Su Kesä 19, 2011 17:03

Re: OG9-3 2.0t T7 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja saabsurdi »

Kiitos. Kaikki vaihtoehdot on huomioonotettavia
ja tervetulleita.

Oon testannut vaihtamalla vapaalle reilusti ennen liikennevaloja (punaisia) ja tosiaan n 1500 rpm pysyy aika kauan ennenkuin laskee normaaliin.

-absu-
Jos auto on kaikin puolin kunnossa, niin elämä tuntuu aika tyhjältä.
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 596
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: OG9-3 2.0t T7 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Vaparissa mulla oli sama vika, mutta tuo oire ei siinä ollut niin lineaarinen ... välille se toimi ihan ok, välillä jäi huutamaan ja välillä jopa kiihdytti itsestään :) Mutta oonko ihan väärässä, kun muistelisin että T7:ssa on sekä sähköinen kaasuläppä että backuppina vaijerikin kuitenkin? Voisko liittyä näiden yhteistoimintaan, jos esim vaijeri ei palautakaan kunnolla talviseisonnan jälkeen?

Ja vaparissahan mä muuten ratkaisin tuon niin, että tulppasin sen kaasuläpälle menevän tulon, ja reititin letkun ilmanputsarin kotelon alaosaan, eli ennen suodatinta. Sen jälkeen oli ihan sama mitä sieltä tulee, kun se siirtyi maffin etupuolelle.
'01 9-3 2.0 turbo
saabsurdi
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Su Kesä 19, 2011 17:03

Re: OG9-3 2.0t T7 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja saabsurdi »

Baas taas!

No. Diagnoosi laajene: Aamulla "kylmäkäynnistyksessä" auto käy ilman kaasun antoa ontuvasti n. 500 rpm, kunnes sen verran vähän ryntäyttää että kierrokset nousee normaaliin tyhäkäyntiin.

Edellisen suuntaista oiretta olen kuullut T7 biopower-versioiden nollakelikäynnistyksissä, jos ajaa pelkällä E85:lla. Nyt on lämmin ja E85sta bensan seassa täydessä tankissa on max 10 litraa. Onhan tuo talven ollut tankki täynna mutta niin on aikaisempinakin talvina ollut, enkä usko pilaantuneen viinan olemassaoloon muutenkaan.

Sen verran tässä oivalsin, että ongelma tuli sen jälkeen kun yritin herätellä tyhjää akkua ja yritin startata vaikka virtaa ei ollut tarpeeksi. Sitten toisesta Saabista kaapeleilla käyntiin. Nyt alkaa tuntua, että oon rikkonut jonkun sähköjutun tuossa vähävirtayrityksen yhteydessä. Mikähän ois sellainen, mikä oireilis noin? Täytyykin yrittää katsoa varuiksi vikakoodit vaikka moottorin häiriövalo eikä muukaan valo ole hätyytellyt.

-absu-

Ps. Ei pitäis itse koskea mihinkään. : (
Jos auto on kaikin puolin kunnossa, niin elämä tuntuu aika tyhjältä.
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 596
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: OG9-3 2.0t T7 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja shamrock »

saabsurdi kirjoitti:
Su Kesä 02, 2024 10:34
Baas taas!

No. Diagnoosi laajene: Aamulla "kylmäkäynnistyksessä" auto käy ilman kaasun antoa ontuvasti n. 500 rpm, kunnes sen verran vähän ryntäyttää että kierrokset nousee normaaliin tyhäkäyntiin.

Edellisen suuntaista oiretta olen kuullut T7 biopower-versioiden nollakelikäynnistyksissä, jos ajaa pelkällä E85:lla. Nyt on lämmin ja E85sta bensan seassa täydessä tankissa on max 10 litraa. Onhan tuo talven ollut tankki täynna mutta niin on aikaisempinakin talvina ollut, enkä usko pilaantuneen viinan olemassaoloon muutenkaan.

Sen verran tässä oivalsin, että ongelma tuli sen jälkeen kun yritin herätellä tyhjää akkua ja yritin startata vaikka virtaa ei ollut tarpeeksi. Sitten toisesta Saabista kaapeleilla käyntiin. Nyt alkaa tuntua, että oon rikkonut jonkun sähköjutun tuossa vähävirtayrityksen yhteydessä. Mikähän ois sellainen, mikä oireilis noin? Täytyykin yrittää katsoa varuiksi vikakoodit vaikka moottorin häiriövalo eikä muukaan valo ole hätyytellyt.

-absu-

Ps. Ei pitäis itse koskea mihinkään. : (
Paljonko oot ajanut tai käyttänyt autoa tuon kaapelikäynnistyksen jälkeen? Itse en suoranaista kierrosongelmaa ole havainnut, mutta pelkästään vikakoodien nollauksen jälkeen huomaa että vähään aikaan auto ei ole ihan entisellään, kunnes adaptaatiot taas löytää paikkansa.
'01 9-3 2.0 turbo
saabsurdi
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Su Kesä 19, 2011 17:03

Re: OG9-3 2.0t T7 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja saabsurdi »

Moro!

Kiitti viestistä myös sulle. Totta tuokin ja mulle siitä Saab-tuttu vihjasi kysymällä että onko akku ollut talvella irti. Eli tyhjä akku aja tietty saman asian. : |

Auto kuitenkin toimi jo aiemmin alkukeväästä ihan ok kun talvitallista siirsin sen pihapiiriin, eli pihalla saanu siitepölyä tai jotain.

Tässä oon keskiviikosta ajellut ja joku pari-kolmesataa kilometriä. Muutoin en ole huomannu mitään erityistä. Ilmanpaineita vielä Ilman paineita huoltoasemalla tarkastaessani oikeaa etupyörää täyttäessä moottorin käydessä kuuntelin sellaista loplottavaa ääntä ( joku venttiili?) siitä moottorin hihnapäädystä,mutta ei kuulostanut hihnalta kuitenkaan.

-absu-
Jos auto on kaikin puolin kunnossa, niin elämä tuntuu aika tyhjältä.
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 596
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: OG9-3 2.0t T7 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja shamrock »

saabsurdi kirjoitti:
Su Kesä 02, 2024 12:29
Moro!

Kiitti viestistä myös sulle. Totta tuokin ja mulle siitä Saab-tuttu vihjasi kysymällä että onko akku ollut talvella irti. Eli tyhjä akku aja tietty saman asian. : |

Auto kuitenkin toimi jo aiemmin alkukeväästä ihan ok kun talvitallista siirsin sen pihapiiriin, eli pihalla saanu siitepölyä tai jotain.

Tässä oon keskiviikosta ajellut ja joku pari-kolmesataa kilometriä. Muutoin en ole huomannu mitään erityistä. Ilmanpaineita vielä Ilman paineita huoltoasemalla tarkastaessani oikeaa etupyörää täyttäessä moottorin käydessä kuuntelin sellaista loplottavaa ääntä ( joku venttiili?) siitä moottorin hihnapäädystä,mutta ei kuulostanut hihnalta kuitenkaan.

-absu-
Evappihan on sillä puolella, ja sitä veikkailtiin jo aiemmin. Se samainenhan mulla vaparissa temppuili, ja jollakin aiemminkin tähän kommentoineella. En ole katsonut miten se turbossa menee, kun on toiminut, mutta vaparissahan se meni suoraan kaasuläppäkoteloon. Sai sitä kautta suoraan liikaa ilmaa, ja kaiken lisäksi maffin jälkeen. Testimielessä vois toki evapin letkun ihan vaan tulpata, josko ongelma katoaa sillä. Sen jälkeen voi sitten alkaa ihmetellä, mikä siinä on pielessä.
'01 9-3 2.0 turbo
saabsurdi
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Su Kesä 19, 2011 17:03

Re: OG9-3 2.0t T7 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja saabsurdi »

ok!

kiitos taas. no... terminologia kun ei oo oikein tuttua, niin täytyy tässä kooklailla, mitä nuo on, ja ehkä tukeutua konsultaatioapuun vaikka puhelimitse jonkun saab-tutun kanssa. ...vaan aina kun ei viitsis muita häiritä, mut mä luulen, että näillä neuvoilla pääsen jo alkuun!

kiitokset kaikille vinkkejä antaneille ja antoisaa Saab-kesää.

-absu-

ps. pistän tänne viestiä, miten homma ratkesi sitten kun selviää...
Jos auto on kaikin puolin kunnossa, niin elämä tuntuu aika tyhjältä.
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 596
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: OG9-3 2.0t T7 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja shamrock »

saabsurdi kirjoitti:
Su Kesä 02, 2024 16:15
ok!

kiitos taas. no... terminologia kun ei oo oikein tuttua, niin täytyy tässä kooklailla, mitä nuo on, ja ehkä tukeutua konsultaatioapuun vaikka puhelimitse jonkun saab-tutun kanssa. ...vaan aina kun ei viitsis muita häiritä, mut mä luulen, että näillä neuvoilla pääsen jo alkuun!

kiitokset kaikille vinkkejä antaneille ja antoisaa Saab-kesää.

-absu-

ps. pistän tänne viestiä, miten homma ratkesi sitten kun selviää...
Eli tankin "tuuletusventtiili" on kyseessä. Ympäristösyistä tankin kierto on täysin suljettu, bensahöyryt tuodaan tuo evap-venttiilin kautta koneelle polttoon eikä päästetä ulkoilmaan. Tuon systeemin vikaantuessa, ja vuotaessa, sen kautta tulee liikaa ilmaa, ja sehän taas nostaa kierroksia. Vaparissa se oli ihan siinä vänkärin puolen iskaritolpan kupeessa ... nyt en mee pihalle lunttaamaan tuosta turbosta missä se on, vaan mä meen saunaan :D
'01 9-3 2.0 turbo
saabsurdi
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Su Kesä 19, 2011 17:03

Re: OG9-3 2.0t T7 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja saabsurdi »

Siis nyt kannattaakin mennä saunaan vilvoittelemaan! : D

Joo, tossa jo kuukletin ja tutunnäköinen osa tuo on. Tutkitaan sanoi lääkäri! : )
Jos auto on kaikin puolin kunnossa, niin elämä tuntuu aika tyhjältä.
saabsurdi
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Su Kesä 19, 2011 17:03

Re: OG9-3 2.0t T7 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja saabsurdi »

Baas!

Tyhjäkäynnin tasaamiseksi nyt katsottu varuksi vikakoodit : ei ollut. letlkut on kiinni, ja vaikuttavat hyväkuntoisilta. Tyhjäkäyntikierrokset on ja pysyy 1500 rpm PAITSI kun pysähtyy paikoilleen niin sitten kierrokset taas normaali noin tonni.

Itselle vahvasti tuntuu että kun vika synty käynnistysyritysten yhteydessä, eli olis jotenkin sähkökomponentteihin liittyvä.
Jos auto on kaikin puolin kunnossa, niin elämä tuntuu aika tyhjältä.
Vastaa Viestiin