Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9180
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE

Viesti Kirjoittaja Mertmi » Ti Joulu 12, 2017 17:31

Hyvin on Walbron kera menty. Eli orggis ämpärissä on jokin vialla siinä ämpärin imupuolella ejektorissa?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9180
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE

Viesti Kirjoittaja Mertmi » La Elo 04, 2018 18:35

Tämä vika on tullut takaisin. Just kirjoitin 9-5 puolen E85 - pumppu topickiin asiasta. Joku tossa mättää, kun mutkitellen ajaen pääsin tankkaamaan ja vain 48litraa meni bensaa sinne. Bensamittari näytti 1/4.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 6765
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T » La Elo 04, 2018 19:54

Jos tarvitaan jatkoliittimiä, unohtakaa nuo pistoliittimet. Ainoa oikea on
https://www.teca.fi/tuotteet/paineilma- ... atkoliitin
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01
(*=ex) #2060#

Avatar
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1512
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE

Viesti Kirjoittaja jmaatta » Ke Elo 08, 2018 07:02

Isot hatunnostot ja kiitokset TommyW:lle tämän ketjun alkuviestistä. Viimeiset viisi vuotta ollu tuo sapluuna takapenkin alla odottamassa "hyvää hetkeä" tehdä siihen se huoltoluukku vaan eipä sitä tullut tehtyä ennenkuin oli pakko. 235290km kesti alkuperäinen pumppu omassa 9-3:ssa, viimeiset reilut viisi vuotta / 55tkm on menty RE85:lla niin ei tuo minusta huono suoritus alkuperäiselle pumpulle ole. Kuoli lopulta pojan päiväkodin pihaan mistä Falck ystävällisesti illemmalla roudasi Saabin omalle pihalle.

Varaämpärin Henkon 275 pumpulla rakensin valmiiksi jo lokakuussa 2013, myöhemmin kylläkin vaihdoin vielä tuon letkun Cohlineen:
Kuva

Hommahan lähti liikkeelle siitä että sapluunan kanssa ensin ääriviivat:
Kuva

Sitten reikä Bilteman paineilma nakertajalla, niitä manuaalikäyttöisiä ei ainakaan Kempeleen Biltemasta enää löytyny. Tuota bitumia joutui kaivamaan ääriviivoja myöten pois koska pelti+bitumi ei nakertajan "hampaiden" väliin mahdu mutta muuten kyllä mainio laite:
Kuva

Letkut ja sähköliitin irti:
Kuva

Lukituskannen sain pyöritettyä irti tämän tyylisellä työkalulla, tilasin sen eBaystä vuosi-pari sitten:
Kuva

Kuva

Tämän jälkee unohtuikin sitten kuvien ottaminen, käytännössä suojasin tuon penkin aluksen jätesäkillä, nostin vanhan ämpärin pois ja pudotin uuden paikoilleen päinvastaisessa järjestyksessä. Seuraava dilemma iski kun auton sähköliitin (se ruskea siis) ei passannu tuon varaämpärin mukana tulleeseen. Aikani ihmettelin ja irrotin sitten siitä alkuperäisen ämpärin kannesta sen johdon pätkän ja vaihdoin tuohon paikoilleen laitettuun. Noissakin näemmä on eroja. Seuraava kuva löytyykin valmiista:
Kuva

Tuon kannen kiinnitys jäi vielä tälle päivää. Sikaflexillä olisi tarkoitus se tuohon taikoinoida kiinni. Akku oli onneksi startattu tyhjäksi niin eipä heti päässyt kokeilemaan, laturi paikoilleen ja parin tunnin päästä :saab: hörähtikin taasen käyntiin. 8)

TSuni
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Maalis 27, 2013 19:36

Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE

Viesti Kirjoittaja TSuni » Pe Elo 10, 2018 09:38

Itse kiersin tuon irti leikatun lätkän auton ovitiivisteellä ja painoin kiinni, sillä tuli siistin näköinen asennus. Jossain ohjeessa taisi olla näin.

stara
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE

Viesti Kirjoittaja stara » Pe Elo 10, 2018 10:35

Mulla tuli tehtyä sen verran epämääräinen reikä, jotta taidan vetää ohutta rosterikalvoa sikamassalla aukon tukkeeksi ..samalla tukkoon se viereinen kansireikäkin...jotta ei vahingossa pääse ruiskimaan sisätiloihin. Kaverilla femmasta katkesi sellainen keltainen lukituskynsi omia aikojaan ??..ja liitos avautui itsekseen...bensaa tulvi onneksi vain auton alle..koska femmassa on kunnon luukku. Saabilla muuten myyvät sopivaa ruuvilla kiinnitettävää varmistusklemmaria ko.tarkoitukseen.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9180
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE

Viesti Kirjoittaja Mertmi » Pe Elo 10, 2018 18:54

Omassa kiinni ilmastointiteipillä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 1678
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE

Viesti Kirjoittaja pjv » Pe Marras 02, 2018 15:07

Onko toi pikkureikä sellainen, että pääsee piuhoista mittaamaan tuleeko pumpulle sähköt? Näyttäisi että pumpulta tulee johtoa pätkä ja sitten on jatkoliitin - pääseekö tähän jatkoon käsiksi?
Petteri #507 | Klubin puhis 1.1.2018 - | IT- ja tiedotusvastaava 1.1.2016 -
9-3 Griffin TTID '12 | 9-3 Aero '01 | 900 i16 '91 | 99 EMS '73

Avatar
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1512
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Bensapumpun vaihto yläkautta - OHJE

Viesti Kirjoittaja jmaatta » Pe Marras 02, 2018 16:03

Pääsee.

Vastaa Viestiin