ng 900 pudottelee ahtoja
ng 900 pudottelee ahtoja
tuli hommattua tommonen 1995 vuoden saab ng900 2.0 turbo, mutta se ei ahda mielestäni kunnolla.. ahdot käyvät keltaisen ja punaisen rajalla mutta putoavat puoleen väliin keltaista?
onko normaalia ja jos ei niin missä mahtaa olla vika
ps.tulpat uusittu äskettäin
onko normaalia ja jos ei niin missä mahtaa olla vika
ps.tulpat uusittu äskettäin
Skoda Octavia -10 , Porsche 911 -72
Kiinnostaisi itseänikin tuon vian poisto. Omassa mobiilissani ng900 -95 oli/on tuo samainen ongelma. Sitä on muutama viisaampikin pähkäillyt, mutta mitään vikaa ei ole keksitty. Vakiona auto toimasi muistaakseni ihan hyvin. Sitten laitoin SP:n steg2 boxin autoon muiden osien pysyessä lähes vakiona. Jonkin ajan kuluttua tuo vaiva ilmeni ja se oli melkoisen häiritsevä, koska kiihtyvyys "puutui" kolmentonnin jälkeen melkoisesti, eli juuri silloin kun lähti esmes satkusta ohittamaan. Kävin penkissä auton kanssa ja siellä selvisi, että vääntökäyrä teki kuopan juuri siinä kolmentonnin jälkeen.
Seuraavaksi autoon vaihdettiin ahdin ja cooleri, jotka eivät tähän vikaan vaikuttaneet. Eniten vaivaan auttoi ohivirtausventtiilin vaihto, jolloin auto alkoi toimimaan huomattavasti paremmin. Hetken päästä sama vaiva ilmeni taas. Ahdot nousivat siis täyskaasukiihdytyksessä normaaliin muutamaksi sekunniksi ja putosivat siitä melko pian. Omituisinta vaivassa oli se, että pikkuhiljaa kaasua painaen auto kiihtyi normaalisti ja ahdot pysyivät korkealla, mutta täyskaasulla tapahtui tuo puutuminen. Jos esmes ysikympissä heitti vitoselta kolmoselle ja survasi kaasun pohjaan, niin meno puutui täysin, ahdot jäi alkup. mittarin keltaisen puoleenväliin eivätkä siitä nousseet vaiks piti kaasun pohjassa rajoittimeen saakka.
Nyttemmin on vaiva helpottanut, kun ruuvasin ahtoja isommalle. Asensin myös erillisen ahtomittarin ja nyt auto toimii lähes aina normaalisti ja ahdot pysyy 1,2 pinnassa. Edelleen silloin tällöin ahdot käy tuolla 1,2:ssa ja putoaa sitten 0,7:aan.
Eikös moottorinohjausyksikkö ohjaa tuota paineenrajoitusventtiiliä, jonka pitäisi vakiona rajoittaa ahdot 0,7:aan? Käsittääkseni tuon SP:n boxin pitäisi sallia suuremmatkin ahdot, vai rajoitetaanko paine mekaanisesti? Ainakaan 1-2 vaihteella ei vakio 0,5 rajoitus toimi, koska ahdot nousee kaikilla vaihteilla yhtä suureksi.
Voisikos vaivaan olla syynä tuo ohjausyksikkö/paineenrajoitusventtiili ja onko sillä alkup. venttiilillä mitään käyttöä jos yksikkö salli kuitenkin suuremmat ahdot? Eikös niitä ole korvattu vaan mekaanisesti säädettävillä venttiileillä? Onkos joku tällaisen toimenpiteen tehnyt?
Seuraavaksi autoon vaihdettiin ahdin ja cooleri, jotka eivät tähän vikaan vaikuttaneet. Eniten vaivaan auttoi ohivirtausventtiilin vaihto, jolloin auto alkoi toimimaan huomattavasti paremmin. Hetken päästä sama vaiva ilmeni taas. Ahdot nousivat siis täyskaasukiihdytyksessä normaaliin muutamaksi sekunniksi ja putosivat siitä melko pian. Omituisinta vaivassa oli se, että pikkuhiljaa kaasua painaen auto kiihtyi normaalisti ja ahdot pysyivät korkealla, mutta täyskaasulla tapahtui tuo puutuminen. Jos esmes ysikympissä heitti vitoselta kolmoselle ja survasi kaasun pohjaan, niin meno puutui täysin, ahdot jäi alkup. mittarin keltaisen puoleenväliin eivätkä siitä nousseet vaiks piti kaasun pohjassa rajoittimeen saakka.
Nyttemmin on vaiva helpottanut, kun ruuvasin ahtoja isommalle. Asensin myös erillisen ahtomittarin ja nyt auto toimii lähes aina normaalisti ja ahdot pysyy 1,2 pinnassa. Edelleen silloin tällöin ahdot käy tuolla 1,2:ssa ja putoaa sitten 0,7:aan.
Eikös moottorinohjausyksikkö ohjaa tuota paineenrajoitusventtiiliä, jonka pitäisi vakiona rajoittaa ahdot 0,7:aan? Käsittääkseni tuon SP:n boxin pitäisi sallia suuremmatkin ahdot, vai rajoitetaanko paine mekaanisesti? Ainakaan 1-2 vaihteella ei vakio 0,5 rajoitus toimi, koska ahdot nousee kaikilla vaihteilla yhtä suureksi.
Voisikos vaivaan olla syynä tuo ohjausyksikkö/paineenrajoitusventtiili ja onko sillä alkup. venttiilillä mitään käyttöä jos yksikkö salli kuitenkin suuremmat ahdot? Eikös niitä ole korvattu vaan mekaanisesti säädettävillä venttiileillä? Onkos joku tällaisen toimenpiteen tehnyt?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: ng 900 pudottelee ahtoja
Kannattaisi tsekata magneettiventtiilin toimivuus ja magneettiventtiilille tulevien letkujen kunto. Lisäksi kannattaa tsekata, että bypass -ventiili toimii moitteetta. Näistä lähtisin ekaksi liikkeelle. Sen jälkeen tsekkaisin sytytyskasetin ja hukkaportin toiminnan.turbox kirjoitti:tuli hommattua tommonen 1995 vuoden saab ng900 2.0 turbo, mutta se ei ahda mielestäni kunnolla.. ahdot käyvät keltaisen ja punaisen rajalla mutta putoavat puoleen väliin keltaista?
onko normaalia ja jos ei niin missä mahtaa olla vika
ps.tulpat uusittu äskettäin
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Itselläni 9-3 2.0t alkoi patkiä ahtoja 5000-6000 välillä niin paljon, ettei kone edes vetänyt täyskaasulla rajoittimelle asti. Mutta vaihde vapaalla kone pyräytti rajoittimelle asti.
Vika löytyi rikkinäisestä pakoputkesta. Vian etsiminen maksoi merkkiliikkeessä aika mukavasti. Kolme kertaa joutui käyttämän korjaamolla ja ne sano ettei siinä mitään vikaa oo. Sanoin niille joka kerta, että jokin on tukossa kun pätkii ahtoja.
Sitten kun vika löyty ja tuli korjattua, tehoa tuli ainakin 50 hv lisää ja 0-100 kiihoittelut taas onnistuivat moitteettomasti!![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Pistäkää tämäkin vikamahdollisuus muistiinne. Tässä tapauksessa vika oli takapöntössä! Saabillanin on ajettu vasta 73 tkm ja putkin vaihdettu jo kertaalleen.
Mikä saabin putkessa on vikana?
Edellinen autoni BMW ei osoittanut mitään tälläisiä kummallisia vikoja!
Täytysköhän siirtyä takaisin laadun pariin, sillä oli huomattavasti edullisempi ajaa, verratessa korjaamo kuluja!
Nyt saabas odottelee taas huomista korjaamo aikaa!
Takarenkaat tuppasivat kulua, nyt ne renkaat sulavat edestä! ;(
Vika löytyi rikkinäisestä pakoputkesta. Vian etsiminen maksoi merkkiliikkeessä aika mukavasti. Kolme kertaa joutui käyttämän korjaamolla ja ne sano ettei siinä mitään vikaa oo. Sanoin niille joka kerta, että jokin on tukossa kun pätkii ahtoja.
Sitten kun vika löyty ja tuli korjattua, tehoa tuli ainakin 50 hv lisää ja 0-100 kiihoittelut taas onnistuivat moitteettomasti!
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Pistäkää tämäkin vikamahdollisuus muistiinne. Tässä tapauksessa vika oli takapöntössä! Saabillanin on ajettu vasta 73 tkm ja putkin vaihdettu jo kertaalleen.
Mikä saabin putkessa on vikana?
Edellinen autoni BMW ei osoittanut mitään tälläisiä kummallisia vikoja!
Täytysköhän siirtyä takaisin laadun pariin, sillä oli huomattavasti edullisempi ajaa, verratessa korjaamo kuluja!
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Nyt saabas odottelee taas huomista korjaamo aikaa!
Takarenkaat tuppasivat kulua, nyt ne renkaat sulavat edestä! ;(