Saab 9-3 ovikaiuttimien asennus

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
kharon
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2005 14:31
Paikkakunta: Turku

Saab 9-3 ovikaiuttimien asennus

Viesti Kirjoittaja kharon »

Hei!

Olen tuore saabisti ja tuore myös tällä foorumilla. Ostin pari viikkoa sitten Saab 9-3 vuosimallia 1999. Nyt olisi tarkoitus asentaa etuoviin kaiuttimet. Muutama kysymys kuitenkin heräsi, ennen kuin alan repimään paikkoja auki.

1. Etuovissa ilmeisesti on johdotus valmiina, mutta mihin toinen pää johdoista tulee?

2. Missä olisi paras paikka erilliselle vahvistimelle? Itse ajattelin laittaa vahvistimen peräluukkuun. Onnistuuko johtojen veto esim. kynnyslistojen alta helposti? Entä läpiviennit konehuoneeseen?

3. Radiossani on ilmeisesti jotain vikaa kun en saa RDS toimintoja päälle vaikka olen toiminut ohjekirjan ohjeiden mukaan. Onko muilla ollut vastaavanlaisia ongelmia?

Kiitos jo etukäteen vastauksista.
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

MtSound
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2004 19:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9-3 ovikaiuttimien asennus

Viesti Kirjoittaja MtSound »

kharon kirjoitti:Radiossani on ilmeisesti jotain vikaa kun en saa RDS toimintoja päälle vaikka olen toiminut ohjekirjan ohjeiden mukaan. Onko muilla ollut vastaavanlaisia ongelmia?
Oletko aivan varma, että radiossasi on rds? Niitä on nimittäin valmistettu myös ilman sitä.
jussi
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
kharon
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2005 14:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kharon »

RDS toiminnot oli päällä kun ajoin auton liikkeestä pihalle. Kotona aloin räpläilemään radiota hieman enemmän ja sen jälkeen en ole RDSää takaisin päälle saanut. :oops:

Radion etupaneeli tuntuu myös lämpeävän aika kuumaksi. Onko tämä "normaalia"? Mitähän uusi soitin maksaisi?
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Joo kyllä se näyttö lämpenee ihan mukavasti. Tuohon RDS-ongelmaan löytyy yksinkertainen, mutta kovin vaivalloinen ratkaisu: Kaiva se käyttäjän manuska ja lueskele siitä. :)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
uukka
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 17:37
Paikkakunta: Kokemäki

Viesti Kirjoittaja uukka »

Takaloota on ihan hyvä paikka vahvistimelle, tosin johtoja tarvii vedellä kohtuullisesti. Vaihtoehtona voisi olla keskikonsolin hanttarin puoleinen reuna, jossa ainakin ng900:ssa on tilaa. Myös hanttarin jalkatilaa voi halutessaan uhrata vahvistimella, tai penkin alustaa. Riippuu tietenkin vahvistimen koosta ja asennustaidoista ja -haluista. Etuasennuksissa täytyy lisäksi muistaa hoitaa vahvistimen jäähdytys hyvin.

Läpivienti konehuoneeseen on ainakin ng900:ssa hanskalokeron takana melko helposti käsillä. Johdot kulkee hyvin kynnyslistojen alla ja sinne mahtuu isompaakin kaapelia. Kannattaa vetää heti alkuun kohtuullisen kokoista johtoa, jotta laitteistolla on jatkossa kasvuvaraa. Vahvistimen maadoituspaikaksi sopii esim. tavaratilan etureunan pohja. Ainakaan itselläni ei ole ollut häiriöongelmia sen pisteen kanssa.
kharon
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2005 14:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kharon »

peinu kirjoitti:Joo kyllä se näyttö lämpenee ihan mukavasti. Tuohon RDS-ongelmaan löytyy yksinkertainen, mutta kovin vaivalloinen ratkaisu: Kaiva se käyttäjän manuska ja lueskele siitä. :)
Juu, manuaaliin minä ensimmäisenä turvauduinkin, mutta niillä ohjeilla ei RDS toimintoja saanut palautettua. Muistaakseni siellä sanottiin että pitäisi pitää jotain näppäintä niin kauan pohjassa että kuuluu piippaus. Mutta ainoa nappi josta saan mankan piippaamaan on AS. Eli ilmeisesti soittimessa on jotain häikkää. Saako sen muuten jotenkin "resetoitua"?

Sitten vielä, että mistä ne etuovikaiuttimien johtojen vahvistimelle tulevat päät löytää? Olen yrittänyt lukea aikaisempia juttuja, mutta en nähnyt missään niistä sen tarkemmin mainittaneen.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

uukka kirjoitti:Läpivienti konehuoneeseen on ainakin ng900:ssa hanskalokeron takana melko helposti käsillä. Johdot kulkee hyvin kynnyslistojen alla ja sinne mahtuu isompaakin kaapelia. Kannattaa vetää heti alkuun kohtuullisen kokoista johtoa, jotta laitteistolla on jatkossa kasvuvaraa. Vahvistimen maadoituspaikaksi sopii esim. tavaratilan etureunan pohja. Ainakaan itselläni ei ole ollut häiriöongelmia sen pisteen kanssa.
Joo siellä se menee sitten ECU:n vierestä, joten mitään älyttömän kovia amppeereita ei varmaan kannata ECU:n päältä johdottaa. Perussettiä voi varmaan vetää ihan huoletta, mutta järeämmissä systeemeissä... En tiiä onko hätävarjelun liiottelua, mutta suurissa virroissa on suuret magneettikentät häiritsemässä ECU:a, joten itse vetäsin varman päälle virtakaapelin vasenta auton puoltam sieltä sulake/relelaatikon takana olevasta läpiviennistä. (järjestelmässä 100A sulake) Jännitteet on pienet mutta virtaahan vahvistimet tykkää syödä ämpärikaupalla.

Joku insinööri varmaan osaa derivoida neliöjuurta onko lähemmäks sadan ämpärin virtajärjestelmän virtakaapelissa (jos kaapeli menee aivan ECU:n vierestä) vaara aiheuttaa ECU:n toiminnassa häiriöitä...
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Vastaa Viestiin