Saab 9-3 ovikaiuttimien asennus
Saab 9-3 ovikaiuttimien asennus
Hei!
Olen tuore saabisti ja tuore myös tällä foorumilla. Ostin pari viikkoa sitten Saab 9-3 vuosimallia 1999. Nyt olisi tarkoitus asentaa etuoviin kaiuttimet. Muutama kysymys kuitenkin heräsi, ennen kuin alan repimään paikkoja auki.
1. Etuovissa ilmeisesti on johdotus valmiina, mutta mihin toinen pää johdoista tulee?
2. Missä olisi paras paikka erilliselle vahvistimelle? Itse ajattelin laittaa vahvistimen peräluukkuun. Onnistuuko johtojen veto esim. kynnyslistojen alta helposti? Entä läpiviennit konehuoneeseen?
3. Radiossani on ilmeisesti jotain vikaa kun en saa RDS toimintoja päälle vaikka olen toiminut ohjekirjan ohjeiden mukaan. Onko muilla ollut vastaavanlaisia ongelmia?
Kiitos jo etukäteen vastauksista.
Olen tuore saabisti ja tuore myös tällä foorumilla. Ostin pari viikkoa sitten Saab 9-3 vuosimallia 1999. Nyt olisi tarkoitus asentaa etuoviin kaiuttimet. Muutama kysymys kuitenkin heräsi, ennen kuin alan repimään paikkoja auki.
1. Etuovissa ilmeisesti on johdotus valmiina, mutta mihin toinen pää johdoista tulee?
2. Missä olisi paras paikka erilliselle vahvistimelle? Itse ajattelin laittaa vahvistimen peräluukkuun. Onnistuuko johtojen veto esim. kynnyslistojen alta helposti? Entä läpiviennit konehuoneeseen?
3. Radiossani on ilmeisesti jotain vikaa kun en saa RDS toimintoja päälle vaikka olen toiminut ohjekirjan ohjeiden mukaan. Onko muilla ollut vastaavanlaisia ongelmia?
Kiitos jo etukäteen vastauksista.
Re: Saab 9-3 ovikaiuttimien asennus
Oletko aivan varma, että radiossasi on rds? Niitä on nimittäin valmistettu myös ilman sitä.kharon kirjoitti:Radiossani on ilmeisesti jotain vikaa kun en saa RDS toimintoja päälle vaikka olen toiminut ohjekirjan ohjeiden mukaan. Onko muilla ollut vastaavanlaisia ongelmia?
jussi
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
Joo kyllä se näyttö lämpenee ihan mukavasti. Tuohon RDS-ongelmaan löytyy yksinkertainen, mutta kovin vaivalloinen ratkaisu: Kaiva se käyttäjän manuska ja lueskele siitä.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Takaloota on ihan hyvä paikka vahvistimelle, tosin johtoja tarvii vedellä kohtuullisesti. Vaihtoehtona voisi olla keskikonsolin hanttarin puoleinen reuna, jossa ainakin ng900:ssa on tilaa. Myös hanttarin jalkatilaa voi halutessaan uhrata vahvistimella, tai penkin alustaa. Riippuu tietenkin vahvistimen koosta ja asennustaidoista ja -haluista. Etuasennuksissa täytyy lisäksi muistaa hoitaa vahvistimen jäähdytys hyvin.
Läpivienti konehuoneeseen on ainakin ng900:ssa hanskalokeron takana melko helposti käsillä. Johdot kulkee hyvin kynnyslistojen alla ja sinne mahtuu isompaakin kaapelia. Kannattaa vetää heti alkuun kohtuullisen kokoista johtoa, jotta laitteistolla on jatkossa kasvuvaraa. Vahvistimen maadoituspaikaksi sopii esim. tavaratilan etureunan pohja. Ainakaan itselläni ei ole ollut häiriöongelmia sen pisteen kanssa.
Läpivienti konehuoneeseen on ainakin ng900:ssa hanskalokeron takana melko helposti käsillä. Johdot kulkee hyvin kynnyslistojen alla ja sinne mahtuu isompaakin kaapelia. Kannattaa vetää heti alkuun kohtuullisen kokoista johtoa, jotta laitteistolla on jatkossa kasvuvaraa. Vahvistimen maadoituspaikaksi sopii esim. tavaratilan etureunan pohja. Ainakaan itselläni ei ole ollut häiriöongelmia sen pisteen kanssa.
Juu, manuaaliin minä ensimmäisenä turvauduinkin, mutta niillä ohjeilla ei RDS toimintoja saanut palautettua. Muistaakseni siellä sanottiin että pitäisi pitää jotain näppäintä niin kauan pohjassa että kuuluu piippaus. Mutta ainoa nappi josta saan mankan piippaamaan on AS. Eli ilmeisesti soittimessa on jotain häikkää. Saako sen muuten jotenkin "resetoitua"?peinu kirjoitti:Joo kyllä se näyttö lämpenee ihan mukavasti. Tuohon RDS-ongelmaan löytyy yksinkertainen, mutta kovin vaivalloinen ratkaisu: Kaiva se käyttäjän manuska ja lueskele siitä.
Sitten vielä, että mistä ne etuovikaiuttimien johtojen vahvistimelle tulevat päät löytää? Olen yrittänyt lukea aikaisempia juttuja, mutta en nähnyt missään niistä sen tarkemmin mainittaneen.
Joo siellä se menee sitten ECU:n vierestä, joten mitään älyttömän kovia amppeereita ei varmaan kannata ECU:n päältä johdottaa. Perussettiä voi varmaan vetää ihan huoletta, mutta järeämmissä systeemeissä... En tiiä onko hätävarjelun liiottelua, mutta suurissa virroissa on suuret magneettikentät häiritsemässä ECU:a, joten itse vetäsin varman päälle virtakaapelin vasenta auton puoltam sieltä sulake/relelaatikon takana olevasta läpiviennistä. (järjestelmässä 100A sulake) Jännitteet on pienet mutta virtaahan vahvistimet tykkää syödä ämpärikaupalla.uukka kirjoitti:Läpivienti konehuoneeseen on ainakin ng900:ssa hanskalokeron takana melko helposti käsillä. Johdot kulkee hyvin kynnyslistojen alla ja sinne mahtuu isompaakin kaapelia. Kannattaa vetää heti alkuun kohtuullisen kokoista johtoa, jotta laitteistolla on jatkossa kasvuvaraa. Vahvistimen maadoituspaikaksi sopii esim. tavaratilan etureunan pohja. Ainakaan itselläni ei ole ollut häiriöongelmia sen pisteen kanssa.
Joku insinööri varmaan osaa derivoida neliöjuurta onko lähemmäks sadan ämpärin virtajärjestelmän virtakaapelissa (jos kaapeli menee aivan ECU:n vierestä) vaara aiheuttaa ECU:n toiminnassa häiriöitä...
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429