OG 9-3 paukahtelee ajaessa sekä käsijarru ei toimi

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Soukka
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: To Loka 11, 2018 15:55

OG 9-3 paukahtelee ajaessa sekä käsijarru ei toimi

ViestiKirjoittaja Soukka » To Loka 11, 2018 16:24

Minulla on tuommoinen otsikon auto mikä alkoi pari kuukautta sitten pitämään kovan paukahduksen vasemmalta edestä.

Vika alkoi niin että ensin kovaa jarruttaessa kuului tämä paukahdus, sitten se paheni niin että myös jos kovaa kiihdyttää paikaltaan esim rivakampi mäkilähtö. Nyt sitä kuuluu välillä töyssyissäkin. Vika on siitä outo että jos hidastan risteykseen ja jarrutan jolloin ääni kuuluu, uudelleen jarruttaessa ei kuulu. Kun lähden liikkeelle ja pamahtaa taas niin ääntä ei kuulu uudestaan ennenkuin jarruttaa ja ääni kuuluu jarruttaessa.

Tämän tuntee myös ratissa sekä vasemmassa jalassa. Käytin auton katsastuksessa ja katsurikaan ei löytänyt mistään mitään väljää.

Nämä osat on vaihdettu, iskari, joustinjalka, pyöränlaakeri, napa, alatukivarren taaempi pusla, koiranluut. Lisäksi olen vaihtanut vaihdelaatikkoon sen tukilaakerin/holkin vetarin sisäpäähän.

Toinen vika mikä tuossa on ja jäi leimasta kiinni johtuu käsijarrusta. Käsijarru ei toiminut ja korjailin sitä vähän mutta en saa toista puolta pitämään. Uutta osaa siellä on vaijerit, kengät, kenkien asennussarja, levyt. Herkistelin kaikki osat kun tein tuota ja säädin sen saab centralin ohjeilla. Vasen puoli pitää mutta oikealla ei pidä ollenkaan. Vaijeria kun katsoo siitä kohtaa missä se kiinnittyy keppiin näkee selvästi että vasemman puolen vaijeri liikkuu enemmän kuin oikean puolen. Taka-akselissa olevat vaijerin ohjaimet ei anna periksi.

Avatar
ValPe
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: Ti Loka 16, 2012 11:02
Paikkakunta: Mikkeli

Re: OG 9-3 paukahtelee ajaessa sekä käsijarru ei toimi

ViestiKirjoittaja ValPe » To Loka 11, 2018 20:07

Paukahtelu voisi kuulua apurungosta, tarkemmin sanottuna löysällä olevista apurungon pulteista. Sopivasti kiihdyttäessä tai jarruttaessa apurunko pääsee hieman elämään, josta ääni kuuluu. Itselleni on kerran käynyt näin ja oireet olivat hyvin samanlaiset mitä kuvailit.
Kuva
Tuossa kuva, josta näkyy selvästi pulttien paikat. Edessä 16mm kanta, keskellä 18mm ja takana myös 16mm kanta.


Käsijarruun liittyen: herkistelitkö kummaltakin puolelta ns. joutsenkaulat? Se on juurikin se osa, johon vaijeri kiinnittyy rummun takapuolella. Muutamassa autossa ovat olleet kirjaimellisesti jumiinruostuneet ja estävät vaijerin liikkumisen ja samalla koko jarrun toimimisen kunnolla.
Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Mitsubishi Pajero 3.0V6 GLS A -91
Ex - Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173

Soukka
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: To Loka 11, 2018 15:55

Re: OG 9-3 paukahtelee ajaessa sekä käsijarru ei toimi

ViestiKirjoittaja Soukka » To Loka 11, 2018 20:18

Apurunko oli irti kun vaihdoin runko- ja kiertokangen laakerit. Vedin sen kyllä metrin varrella kiinni mutta täytyy kiristää uudestaan. Vika tuli 2-3 viikkoa sen jälkeen kun vaihdoin nuo laakerit.

Herkistelin kaikki osat jarrusta eli sen palojen levittimen ja sen säätimen, laitoin kuparirasvaa niihin. Se kyllä liikkuu takaata kun kokeilee mutta jos vähän jumittaisi.

Pakari
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 3814
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: OG 9-3 paukahtelee ajaessa sekä käsijarru ei toimi

ViestiKirjoittaja Pakari » Pe Loka 12, 2018 05:56

Olisiko kyseessä sama ongelma kuin tässä ketjussa? Eli reaktiotangon (pitkittäisen etutukivarren) takimmainen pultti ei ole tarpeeksi tiukalla?
viewtopic.php?f=13&t=183561
#4752 & TeamYlläpito 8/14 eteenpäin..
9-5 Aero -04 19T#7
9-3 2,2TiD -01 & 9000 CSE 2,0T Jubilee -97
ex: NG900 2,0T -96, NG900s 2,3i -95, 9-3SS 1.8t Vector, 900c, Ford Escort 1,8 GT...

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 1498
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: OG 9-3 paukahtelee ajaessa sekä käsijarru ei toimi

ViestiKirjoittaja Cona » Pe Loka 12, 2018 17:30

Kyllä ne varmaan on ne apurungon pultit. Saa kirrata ihan tosissaan.

Käsijarrua et saa hyväksi, jos vaijereista on muovikuori rikki, ne jumittaa. Osta suosiolla uudet vaijerit. Itse hain mekonomenilta uudet sopuhintaan. Ja uusin viimeksi myös ne palikat, mihin vaijeri tulee rummussa kiinni. Olivat aika ruosteessa. Maksaa joitain euroja esim. Skruvatilla.
9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja NG 900 2.0t Cabriolet -95 ex: 9-5 Aero Wagon -04 ja 9-3 Sport Business 2.0t -00