saab 9-3 tid: kertokaapa mielipiteenne

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
topi
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2004 00:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja topi »

Grendel kirjoitti:Mistä tietää että ilmamassamittari on viallinen? Ilmoittako ECC siitä vai huomaako sen ajossa tms?
Miksi mersun mittari? onko parempi?
Missä sijaitsee ja onko helppo vaihtaa itse?
Siitä kun puhtia puuttuu. Mittautin omani boksin asennuksen jälkeen, koska tiesin miten auton "pitäisi" liikkua noilla luvatuilla 140-145 hp tehoilla. Käyrat olivat p*****stä ja hepoja löytyi noin 100. Kävin valittamassa asiasta merkkihuollossa. Tech ei kertonut viallisesta mittarista. Tech näytti kyllä ettei kone saa ilmaa pyytöjen mukaan (muistaakseni 800/1200 ), mutta syytä siihen ei löytynyt. Vaihtoivat mm. vaihtoautosta mittarin ja kävivat koeajolla. Sama homma, koska vaihtoautossakin oli sökö mittari (-01, ajettu noin 125 000).

Ostin Mesen mittarin ihan hinnan perusteella. Ja näiltä sivuilta saatujen suositusten vuoksi. Alkuperäinenkin Bosh varmasti ihan hyvä mutta kolme kertaa kalliimpi.

Kokeile kaverin autoa tai käytä dynossa jos epäilet omaasi.
topi
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

No itse kokeilin 9-3 tid SAABia, no minua kummastutti tämä kun lähdin liikennevaloista niin melko reippaasti sai antaa monoa että se yleensä
lähti.
Toinen asia mikä härnäsi oli se kun meno alkoi maistumaan, eli kun antoi
monoa ja auto rupesi kiihtymään niin yhtäkkiä tuli seinä vastaan
( tämä on diisseleiden ominaisuus, luulen ) no nopeasti vaan kepittämään
isompaa pykälään.
Eniten häiritsi tuo vedon loppuminen.
Ja tämä TID jäi ostamatta.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
topi
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2004 00:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vääntö

Viesti Kirjoittaja topi »

9-3Tid kirjoitti:
saab9-3 kirjoitti:positiivista :lol: ja tuskin johtuu tuosta erilaisesta ilmamassamittarista vai voiko?
En usko, että johtuu mittarista. Kunhan ecun pyyntiarvo ylittyy kone saanee tarvitsemansa määrän ainetta ( täyskaasulla 1200mg tai jotain näytti Tech pyynniksi ja mersun mittari antoi mulla 1250mg ).
Edelleen kuulostaa kovalta nuo väännöt...Karala lupaili lastulla ( parempi lopputulos )vanhaan tidiin just jotain 340nm-350 arvoja. Tuolle Tuning boxille lupaavat 330nm. Tietty dynoissa voi olla eroja. Mites onko savutus lisääntynyt kun polkasee? :twisted:
En peilistä ainakaan savuja ole nähnyt. Enkä ole ajanut oman autoni perässäkään. AMW:n kalusto ja ammattitaito on käsittääkseni vertailun kestävää. (Kävijöitä mm. pääkaupunkiseudulta jonkin verran vaikka lähempääkin löytyisi paikkoja). Vauhdin Maailmassa tai jossain muussa vauhtilehdessä testasivat dynoja, mutta en ole juttua lukenut. Liekö ollut millaisia eroja?
topi
Grendel
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2005 15:35

Viesti Kirjoittaja Grendel »

rr kirjoitti:Porasin kokeeksi reiän MAFiin ja meno muuttui todella paljon.
Mihin tuo reijän poraaminen vaikuttaa? Pitäisikö se uusi reijittää heti kättelyssä vai kokeilenko tuon vanhan poraamista ensin?
-Jänniä juttuja täällä! Hemmetti!
"Tant Lybia" 9-3 TiD SE -00
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Älä nyt hyvä mies uutta mittaria rei'itä tehon toivossa! 8O
Jos haluat kokeilla niin poraa Ø5-6mm terällä anturin takapuolelle reikä eli mistä ilma tulee "piirilevylle" niin heti siihen takaseinään että ilma pääsee virtaamaan suoraan "levyn" läpi. Kannattaa vetää varovasti, ettei terä haukkaa viime metreillä ja pisti koko anturia sököksi! ;)

Kuten sanoin vanhan mittarin voi saada toimimaan hieman paremmin, uuden poraamisessa ei ole mitään hyötyä.

edit: jos tehoja halajat ja sulla on irrallinen ecu niin vaihda putki katittomaan. Vaihda turbo ja suuttimet isompaan nakkaat boksin mäkeen ja teetät Karalalla lastun...niin alkaa vehkeet liikkumaan.
Grendel
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2005 15:35

Viesti Kirjoittaja Grendel »

edit: jos tehoja halajat ja sulla on irrallinen ecu niin vaihda putki katittomaan. Vaihda turbo ja suuttimet isompaan nakkaat boksin mäkeen ja teetät Karalalla lastun...niin alkaa vehkeet liikkumaan.[/quote]

No miks ei... - En tosin tiedä millaisen turbon tai suuttimet laittaisin tai missä ne asennuttaisin (itse en osaa).
Lysti maksaa varmaan enemmän kuin mitä 270tkm ajettuun vakioalustaiseen Tid:iin viitsii sijoittaa. Ohituksiin kun riittäis liikettä niin hyvä olis. Pirun tyytyväinen nykyiseen alle 6 litran kulutukseen.
"Tant Lybia" 9-3 TiD SE -00
Grendel
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2005 15:35

Viesti Kirjoittaja Grendel »

On se vaan kumma miten jää huomaamatta tuollainen tehon asteittainen väheneminen. Vaimo sen ensimmäisenä huomasi. Hain perjantaina motonetista sen mersun MAF:in. - Johan muuttui auto!
"Tant Lybia" 9-3 TiD SE -00
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Grendel kirjoitti:On se vaan kumma miten jää huomaamatta tuollainen tehon asteittainen väheneminen. Vaimo sen ensimmäisenä huomasi. Hain perjantaina motonetista sen mersun MAF:in. - Johan muuttui auto!
Vaihdoin teidän innoittamana kokeilumielessä omaani Motonetin MAF:n...tuloksena Stegvalo kojetauluun...kokeilin liitintä kumminkin päin tuloksetta.
Piti hieman lyhentää MAF:a jotta sai liittimen menemään pohjaan. Eli kyseessä tuote 28-3262 MB/VW-TD/TDi...onko sama mittari mikä teidän vehkeissä? Joko mittari paskana tai väärä tai sitten ei toimi tässä 125hp versiossa??
saab9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 14:49

Ilmamassamittarista

Viesti Kirjoittaja saab9-3 »

Pienenä välikommenttina, että ei kannata koittaa 2.2 -01:n opelin tdin ilmamassamittaria -99 tidiin. Hajoitin tutun ilmamassamittarin tällä kokeilulla. Ilmeisesti syöttöjännite on näissä erisuuri (vähän matkaa ajoa ja tämän jälkeen steg valo ilmeistyi). Seurauksena 182 € meni kankkulan kaivoon.
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Öljyn kulutus Tidissä

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Paljonkos Teillä TiDimiehet auto sieppaa öljyä sillä 15TKm vaihtovälillä?

Itellä semmosen 7TKm ajon jälkeen vajaat puolilitraa on menny. Öljyn tarkistuksen huomautusteksti palaa SIDissä kokoajan. Ei sammu öljyä lisäämällä. Vissiin anturi jumahtanu tai vastaavaa... :/

Mutta: Paljonko noin menee?
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Öljyn kulutus Tidissä

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

snuggles kirjoitti:Paljonkos Teillä TiDimiehet auto sieppaa öljyä sillä 15TKm vaihtovälillä?

Itellä semmosen 7TKm ajon jälkeen vajaat puolilitraa on menny. Öljyn tarkistuksen huomautusteksti palaa SIDissä kokoajan. Ei sammu öljyä lisäämällä. Vissiin anturi jumahtanu tai vastaavaa... :/

Mutta: Paljonko noin menee?
SID ilmoittaa TiD:ssä öljyen tarkistuksesta 5000km välein vaikka öljynpinta normaali ( varotoimenpide ). Se pitää kuitata clear näppäimellä.

Ei vie paljoa öljyä, tosin riippuu paljon ajotavasta. Itsellä vaihtoväli 20.000km, täyssynteettisillä, kulutus normaalisti n. 0.5l-1.0l / 10.000km
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Hmm, pitääpä koittaa kuitata. Ainoastaan ruottinkielinen manuska mulla, vissiin en oo kaikkea tajunnu :)

SIDillä on kyllä kummia vinkeitä ollu muutenkin, nyt ei nollauta tuota kulutuslukemaa millään, eikä keskinopeuksia tai muitakaan. Eikä muista, montako päivää missäkin kuukaudessa on.

Tuo radio on kans melkosen Dementoitunut, kun ei kanavia muista kahen käynnistyksen väliä, vaikka kuin tallentaa sinne ne.

Tai sitte en osaa käyttää enää niitäkään :D
Vastaa Viestiin