Kävi tuossa joku aika sitten seuraavaa:
Tuttu käytti Saabinsa määräaikaishuollossa (9-3 TiD -99). Huoltokuitissa luki sitten vaihdetuksi vaihteistoöljy ja 2,5 litraa sitä. Litrahinta "riittävän iso".
Kotona sitten ohjekirjaa lukiessa ilmeni että sitä öljyä pitäisi mennä vain 1,8 litraa!!!
Seuraavan kerran huollossa käydessä kysäisi tätä asiaa, ja väitettiin että 2,5 litraa sinne on mennyt. Tarkemmin kun katsoivat asiaa, niin totesivat että se 1,8 litraa on todettu liian pieneksi ja 2litraa sinne menee.MUTTA: Tietokoneen huolto-ohjelmaan on merkitty oletukseksi 2,5 litraa öljyä ja sen se kone merkkaa laskutettavaksi jos ei sitä manuaalisesti muuteta. Kaiken huipuksi tuo tuttu oli vielä seurannut tuota edellistä huoltoa hallissa ja muistaa vieläkin että kaksi purkkia vaihteistoöljyä sinne laitettiin.
Pikku asiahan tuo on, mutta ihmeellistä "irtorahan kalastelun" makua siinä kieltämättä on. Onko joku muu törmännyt tuollaiseen ihmeellisyyteen?
Vaihteistoöljyn määrä huoltokuitissa!?!
Tyypillistä rahastusta on Saab-tuulilasinesteen veloitus 4litraa á 4e vaikka pissapojan rakko olisi piripinnassa huoltoon vietäessä. Vai mitä Laakkonen JKL?
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1140
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Pirtuako ne siinä käyttää jäänestona vai mistä tuollainen hinta on repäisty?peinu kirjoitti:Tyypillistä rahastusta on Saab-tuulilasinesteen veloitus 4litraa á 4e vaikka pissapojan rakko olisi piripinnassa huoltoon vietäessä. Vai mitä Laakkonen JKL?
Mutta tuosta vaihteistoöljystä: Minusta on pöyristyttävän röyhkeää edes laittaa oletukseksi niin suuri litramäärä ettei sitä edes teoriassa saa sinne tungettua!!!
Muistaakseni virallisissa ohjeissa on, että vaihteisto pitää huuhdella kerran uuden kaltaisilla öljyilllä:meverkko kirjoitti: Mutta tuosta vaihteistoöljystä: Minusta on pöyristyttävän röyhkeää edes laittaa oletukseksi niin suuri litramäärä ettei sitä edes teoriassa saa sinne tungettua!!!
http://www.genuinesaab.com/psi/files/93-95man-oil.htm
Tuon mukaan sinne askiin olisi kuitenkin pitänyt mennä 4.5 litraa eli eiköhän kyse ole todellakin rahastuksesta.
Kyse on tosin jenkkilän ohjeistuksesta vaan eiköhän se päde täälläkin, ainankin pääpiirteittäin.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1140
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
No niin!!! Siinäpä se vasta olikin ohje. 4,5 litraa. Ja litrahinta vaatimaton 14 dollaria /litra. Ja myydään vain litran kannuissa?koistha kirjoitti:Muistaakseni virallisissa ohjeissa on, että vaihteisto pitää huuhdella kerran uuden kaltaisilla öljyilllä:meverkko kirjoitti: Mutta tuosta vaihteistoöljystä: Minusta on pöyristyttävän röyhkeää edes laittaa oletukseksi niin suuri litramäärä ettei sitä edes teoriassa saa sinne tungettua!!!
http://www.genuinesaab.com/psi/files/93-95man-oil.htm
Tuon mukaan sinne askiin olisi kuitenkin pitänyt mennä 4.5 litraa eli eiköhän kyse ole todellakin rahastuksesta.
Kyse on tosin jenkkilän ohjeistuksesta vaan eiköhän se päde täälläkin, ainankin pääpiirteittäin.
Niin, tuossa ohjeessahan on, että huuhdellaan kahteen kertaan. Tuon mukaan laatikon vetoisuus olisi 1,5 litraa.
1. Completely drain oil from gearbox
2. Fit drain plug and add 1.5 liter of new MTF 0063 fluid
3. With front wheels off the ground, start the engine, engage first gear and run for approx. 20 seconds.
4. Repeat steps 1-3.
5. Drain and refill with 1.5 liters of MTF 0063 fluid
6. Total fluid used for this process, including final fill is 4 ½ liters.
EDIT: Tarkemmin kun lukee, niin tuolla sivullahan kerrotaan kuinka laatikossa olevat vanhan tyyppiset öljyt voidaan korvata uusilla MTF 0063 öljyillä joita ei saa sekoittaa vanhojen kanssa.
"The new fluid will improve shift quality. It can be used to address shift complaints on previous 9-3 and 9-5 models, if the following procedure is used."