OG 9-3 flekti ei sammu / sekoilee
OG 9-3 flekti ei sammu / sekoilee
Nyt on käynyt pari kertaa niin, että muutaman päivän seisomisen jälkeen auto ei lähde käyntiin koska akku on loppu. Tapauksilla on välissä ehkä kuukausi ja auto on ollut ajamatta pidempiäkin aikoja ilman käynnistysongelmia. Kaara on -00 (-01 kaiketi oikeasti) 9-3 2.0t.
Tänään kun akku oli loppu, hain pienen buusterin avuksi. En saanut autoa silläkään käyntiin mutta kun buusteri oli "ladannut" auton akkua, alkoi kuulua melkoinen releralli konehuoneesta ja se jatkui katkaistuani virrat avaimesta. Paikansin naputuksen flektin releeseen, ja kun kytkin buusterin kiinni, virtaa oli saatavilla sen verran enemmän, että rele sai kytkettyä puhaltimen päälle. En usko, että flektin kuuluisi tuossa tilanteessa pyöriä, autohan on pari päivää ajamattomana ollessaan täysin kylmä.
Flektin toki sain hiljaiseksi irrottamalla releen. Osaako joku sanoa jatkosta - onko tällaisia vikoja ilmaantunut ennen (googlasin, ilmeisesti on, mutta vian aiheuttajaa ei oltu kirjattu)? Helpoin ja ensimmäisenä mieleen tuleva asia on tietenkin lämpötila-anturin sekoilu. Tietääkö joku varmuudella, mitataanko autossani lämpötilaa mittarille/moottorinohjaukselle eri anturilla kuin millä kytketään flekti päälle? Tuleeko tämän selostuksen perusteella jokin muu vianaiheuttaja mieleen? Varmuudella en siis myöskään tiedä, johtuuko akun tyhjentyminen tästä ongelmasta vai onko se täysin erillinen juttu.
Tänään kun akku oli loppu, hain pienen buusterin avuksi. En saanut autoa silläkään käyntiin mutta kun buusteri oli "ladannut" auton akkua, alkoi kuulua melkoinen releralli konehuoneesta ja se jatkui katkaistuani virrat avaimesta. Paikansin naputuksen flektin releeseen, ja kun kytkin buusterin kiinni, virtaa oli saatavilla sen verran enemmän, että rele sai kytkettyä puhaltimen päälle. En usko, että flektin kuuluisi tuossa tilanteessa pyöriä, autohan on pari päivää ajamattomana ollessaan täysin kylmä.
Flektin toki sain hiljaiseksi irrottamalla releen. Osaako joku sanoa jatkosta - onko tällaisia vikoja ilmaantunut ennen (googlasin, ilmeisesti on, mutta vian aiheuttajaa ei oltu kirjattu)? Helpoin ja ensimmäisenä mieleen tuleva asia on tietenkin lämpötila-anturin sekoilu. Tietääkö joku varmuudella, mitataanko autossani lämpötilaa mittarille/moottorinohjaukselle eri anturilla kuin millä kytketään flekti päälle? Tuleeko tämän selostuksen perusteella jokin muu vianaiheuttaja mieleen? Varmuudella en siis myöskään tiedä, johtuuko akun tyhjentyminen tästä ongelmasta vai onko se täysin erillinen juttu.
Viimeksi muokannut lolrboi, Su Loka 06, 2019 08:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: OG 9-3 flekti ei sammu / sekoilee
Saabeista en vielä tiedä mutta uudemmissa Hondissa ainakin flekti lähtee päälle heti kun laittaa avaimesta virrat päälle MIKÄLI ilmastointi on laitettu päälle.
9-3TA SE -00/01 käyttöautoksi tarkoitettu...
9-5 Aerowagon -03.
9-5 Aerowagon -03.
Re: OG 9-3 flekti ei sammu / sekoilee
Flektin pyörimiseen vaikuttaa muistaakseni ainakin jäähdytysnesteen lämpötila-anturi.
Re: OG 9-3 flekti ei sammu / sekoilee
Hyvä huomio, voihan se olla noin tässäkin. Silti tuntuu oudolta käytökseltä että flekti jatkaa huutamista tässä kyseisessä tilanteessa vaikka virrat katkaistaan.
Re: OG 9-3 flekti ei sammu / sekoilee
Trionic 7 ohjaa sitä flektiä ja jos käyttöjännitteet eculla notkuu niin flektin saa pyörimään. Saman tekee jos ecun irrottaa kokonaan liittimestään virrat kytkettynä.
Nyt kun säät on kylmenneet niin huonokuntoiset akut alkaa paljastua eli tutkaile akun varauskykyä ensimmäisenä. Jos muutoin kaikki virtaa kuluttavat on kytketty pois päältä ja virtalukon keskiosakin nousee kunnolla ylös saakka nimittäin.
Nyt kun säät on kylmenneet niin huonokuntoiset akut alkaa paljastua eli tutkaile akun varauskykyä ensimmäisenä. Jos muutoin kaikki virtaa kuluttavat on kytketty pois päältä ja virtalukon keskiosakin nousee kunnolla ylös saakka nimittäin.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: OG 9-3 flekti ei sammu / sekoilee
Ainaki t5 oli muistaakseni yksi kun flekti ei koskaan sammunu, korjaantu vaihdolla
Re: OG 9-3 flekti ei sammu / sekoilee
Ok! Mutta tuleeko lämpötilatieto vain tuon yhden anturin kautta? Sen arvo näyttää ainakin OBD-lukijalla kalastellun tiedon pohjalta ihan loogiselta.vesa67 kirjoitti: ↑Su Loka 06, 2019 09:05Trionic 7 ohjaa sitä flektiä ja jos käyttöjännitteet eculla notkuu niin flektin saa pyörimään. Saman tekee jos ecun irrottaa kokonaan liittimestään virrat kytkettynä.
Nyt kun säät on kylmenneet niin huonokuntoiset akut alkaa paljastua eli tutkaile akun varauskykyä ensimmäisenä. Jos muutoin kaikki virtaa kuluttavat on kytketty pois päältä ja virtalukon keskiosakin nousee kunnolla ylös saakka nimittäin.
Akku vaikuttaa tuoreehkolta mutta toki on hyvin mahdollista että sillä onkin jo useampi vuosi pohjilla, täytyy seurailla. Nämä tyhjenemiset ovat olleet tosiaan verrattain äkillisiä, auto on välillä seissyt pidempiäkin pätkiä ja startatessa ei ole ollut aistittavissa mitään hankaluutta. Nämä pari kertaa ovat olleet sitä luokkaa, että akun lepojännite on ollut 8 voltin luokkaa ja kojetaulun merkkivalojen syttyminenkin on ollut vähän siinä ja täsä.
OBD-mokkulasta tulikin mieleen - pääseekö se Saabissa syömään virtaa mikäli on kytkettynä auton ollessa sammutettuna?
Re: OG 9-3 flekti ei sammu / sekoilee
Obd mokkulalle menee jatkuva virta jos on kiinni pistokkeessa myös auto sammuksissakin. Tuos v-gaten led valollisessa näkee hyvin kun valo palaa avaimet poissakin virtalukosta.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: OG 9-3 flekti ei sammu / sekoilee
T7 on vain yksi lämpöanturi koneessa jonka mittausarvoa käyttää sekä moottorinohjaus että mittaristo.
Toistan vielä tuon virtalukon patruunan ponnahdustarkistuksen. Jos se jähmeentyneenä jää alas niin virtoja jää päälle. Asian voi todeta yrittämällä kakella ovia lukkoon, ne ei mene lukkoon jos virtalukko ei ole täysin off asennossa
Toistan vielä tuon virtalukon patruunan ponnahdustarkistuksen. Jos se jähmeentyneenä jää alas niin virtoja jää päälle. Asian voi todeta yrittämällä kakella ovia lukkoon, ne ei mene lukkoon jos virtalukko ei ole täysin off asennossa
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: OG 9-3 flekti ei sammu / sekoilee
Kiitos tästä, erittäin hyvä tietää. Kakella tulee naksuteltua ovet lukkoon aina ja en muista että olisi jäänyt menemättä. Tarkistan virtalukon kun menen autolle.vesa67 kirjoitti: ↑Su Loka 06, 2019 14:17T7 on vain yksi lämpöanturi koneessa jonka mittausarvoa käyttää sekä moottorinohjaus että mittaristo.
Toistan vielä tuon virtalukon patruunan ponnahdustarkistuksen. Jos se jähmeentyneenä jää alas niin virtoja jää päälle. Asian voi todeta yrittämällä kakella ovia lukkoon, ne ei mene lukkoon jos virtalukko ei ole täysin off asennossa