Jo pitkään sitten alko oireilu niin että vika viittasi bensapumppuun. Ensin alkoi meno hyytyä hetkeksi, sitten kävi normaalisti motonetin pihassa ja antoi ajaa kotiin. Vaihdoin tietenkin kampiakselin anturin joka yleensä on syynä jokaiseen saabin vikaan mikäli porukan kommentteihin on uskominen
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
No, auto toimi jonkin aikaa normisti, luulin jo että oli anturi, onhan niitä mennyt. Pian kuitenkin auto jätti (samoilla hyytymisoireilla kehä III).
Hinattiin länsiautoon, jossa pellet ei löydä mitään vikakoodia, eikä mitään hajua asiasta "vikaselvittelyn" jälkeen. Kuulemma oli siellä käynyt tyhjäkäynnillä normaalisti. No ajoin kotiin ja päätin että nyt vaihdetaan bensapumppu(RXP 340 LPH etanolille). Irroitin pumpun ämpärineen ja laitoin paikalleen alkuperäisillä kumisovitteilla. Niitä tietty joutui vähän laajentamaan. Pumppu meni kuitenkin ok paikalleen. Ämpärissä kaikki letkuliitännät ok. No, laitoin paketin paikalleen ja kaikki toimi ok, auto käynnistyi ja kävi normaalisti tyhjäkäynnillä. Tarkennus että vanhalla pumpulla ei siis enää käynnistynyt lopulta pihalla ollenkaa, joten sen täytyi olla paska. Myös bensafiltteri vaihdettiin.
No ajoin kaikki kunnossa katsastukseen joka meni läpi, myös päästöt. Tyytyväisenä lähdin n 2km päähän jossa sain auton juurikin ajettua parkkipaikalle, jossa taas hröh...... ja sammuu.. eikä käynnisty enää.
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
No nyt sitten tuli valopäinen idea mieleen että oiskohan pitkän seisonnan takia tankissa vettä... no, tyhhjensin tankin pumpulla ja laitoin n 20l uutta. Avot! käynnistyy ja antaa taas ajaa kotiin. Nyt sitten jo tästä viisastuneena tyhjäkäytän autoa pihalla, ensin käy normaalisti, sitten sammuu.
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Tekki lainaksi ja katsomaan koodit. Mitään ei löydy.
Kuitenkin käy ilmi että misfirejä on runsaasti. Tekissä näkyy kyllä että Airmass Deviation on -20%
![Idea :idea:](./images/smilies/icon_idea.gif)
Auto suostuu kuitenkin käymään ja antaa ajaa rauhallisesti pikkutietä, mutta kun vähänkin painaa 2 kaasua niin rykii pahasti, enempää ei viitsinyt kokeilla.
Nyt vika on muuttunut niin että ei enää käynnisty, starttaa siis mutta ei käynnisty.
Kokeiltu:
Naapurin toimivalla kasetilla, ei ole
uudet NKGBQPR7ES-11, ei auta
Ilmamassamittari, ei auta
Uusi lambdda, ei auta
Havaintoja:
Läppäkotelon ja imuputken välinen tiiviste täysin kovettunut ja littana( ilmavuotoa läppäkoteloon, ilma-arvot sekaisin, misfirejä)?
Auto on kyllä kuluttanut öljyä jonkin verran, näkyy vuotaneen mm turbosta(Garret gt 17), öljymäistä tervaa myös imuputken sisällä. Toisaalta mittatikusta katsottuna täysin mustaa öljyä, ei merkkejä jäähdytysnestevuodosta)
Jakoketjunkiristimestä en tiedä muuta kuin sen, että ei kuulu mun mielestä mitään metallista kilkatusta.
Kuuntelin kaikki suuttimet ja tuntuu tikittävän kaikki samalla lailla(tuben ohjeen mukaan).
Bensanpainetta en saanut mitattua kun Fixukselta hankittu mittari(100+e) ei mene kunnolla bensatukin liittimeen pohjaan. Kuitenkin bensanpaine kokeiltaessa meisselillä neulaventtiiliä painamalla antaa vaan pienen lirauksen( siis vaan virrat päällä) mutta samalla lailla myös naapurin auto
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Mikäköhän nyt on ongelma? EVAP, venttiili jumissa auki? ylimääräistä ilmaa sitä kautta jan käynti laiha/misfirejä?
Voisko kuitenkin olla bensapumpun lähtölinjan takaiskuventtiili? Että päästää bensaa takaisin niin että ei kerry painetta? Pikkumeisselillä kokeiltaessa venttiilin sisällä oleva pikku pallo ym liikkuu kyllä.
Bensanpaineen säädin on kokeiltu- alipaineletku on irroitettu ja kokeiltu- säätimestä ei tule bensaa( siis hetkenn odottelunkaan jälkeen)
MIKÄ on nyt vikana? Alkaa vähitellen mennä saabiin luotto...