Nykii, sammuu, ei käynnisty
Nykii, sammuu, ei käynnisty
Elikkä tälläinen on siis ongelma (93 2001)
Jo pitkään sitten alko oireilu niin että vika viittasi bensapumppuun. Ensin alkoi meno hyytyä hetkeksi, sitten kävi normaalisti motonetin pihassa ja antoi ajaa kotiin. Vaihdoin tietenkin kampiakselin anturin joka yleensä on syynä jokaiseen saabin vikaan mikäli porukan kommentteihin on uskominen
No, auto toimi jonkin aikaa normisti, luulin jo että oli anturi, onhan niitä mennyt. Pian kuitenkin auto jätti (samoilla hyytymisoireilla kehä III).
Hinattiin länsiautoon, jossa pellet ei löydä mitään vikakoodia, eikä mitään hajua asiasta "vikaselvittelyn" jälkeen. Kuulemma oli siellä käynyt tyhjäkäynnillä normaalisti. No ajoin kotiin ja päätin että nyt vaihdetaan bensapumppu(RXP 340 LPH etanolille). Irroitin pumpun ämpärineen ja laitoin paikalleen alkuperäisillä kumisovitteilla. Niitä tietty joutui vähän laajentamaan. Pumppu meni kuitenkin ok paikalleen. Ämpärissä kaikki letkuliitännät ok. No, laitoin paketin paikalleen ja kaikki toimi ok, auto käynnistyi ja kävi normaalisti tyhjäkäynnillä. Tarkennus että vanhalla pumpulla ei siis enää käynnistynyt lopulta pihalla ollenkaa, joten sen täytyi olla paska. Myös bensafiltteri vaihdettiin.
No ajoin kaikki kunnossa katsastukseen joka meni läpi, myös päästöt. Tyytyväisenä lähdin n 2km päähän jossa sain auton juurikin ajettua parkkipaikalle, jossa taas hröh...... ja sammuu.. eikä käynnisty enää.
No nyt sitten tuli valopäinen idea mieleen että oiskohan pitkän seisonnan takia tankissa vettä... no, tyhhjensin tankin pumpulla ja laitoin n 20l uutta. Avot! käynnistyy ja antaa taas ajaa kotiin. Nyt sitten jo tästä viisastuneena tyhjäkäytän autoa pihalla, ensin käy normaalisti, sitten sammuu.
Tekki lainaksi ja katsomaan koodit. Mitään ei löydy.
Kuitenkin käy ilmi että misfirejä on runsaasti. Tekissä näkyy kyllä että Airmass Deviation on -20%
Auto suostuu kuitenkin käymään ja antaa ajaa rauhallisesti pikkutietä, mutta kun vähänkin painaa 2 kaasua niin rykii pahasti, enempää ei viitsinyt kokeilla.
Nyt vika on muuttunut niin että ei enää käynnisty, starttaa siis mutta ei käynnisty.
Kokeiltu:
Naapurin toimivalla kasetilla, ei ole
uudet NKGBQPR7ES-11, ei auta
Ilmamassamittari, ei auta
Uusi lambdda, ei auta
Havaintoja:
Läppäkotelon ja imuputken välinen tiiviste täysin kovettunut ja littana( ilmavuotoa läppäkoteloon, ilma-arvot sekaisin, misfirejä)?
Auto on kyllä kuluttanut öljyä jonkin verran, näkyy vuotaneen mm turbosta(Garret gt 17), öljymäistä tervaa myös imuputken sisällä. Toisaalta mittatikusta katsottuna täysin mustaa öljyä, ei merkkejä jäähdytysnestevuodosta)
Jakoketjunkiristimestä en tiedä muuta kuin sen, että ei kuulu mun mielestä mitään metallista kilkatusta.
Kuuntelin kaikki suuttimet ja tuntuu tikittävän kaikki samalla lailla(tuben ohjeen mukaan).
Bensanpainetta en saanut mitattua kun Fixukselta hankittu mittari(100+e) ei mene kunnolla bensatukin liittimeen pohjaan. Kuitenkin bensanpaine kokeiltaessa meisselillä neulaventtiiliä painamalla antaa vaan pienen lirauksen( siis vaan virrat päällä) mutta samalla lailla myös naapurin auto
Mikäköhän nyt on ongelma? EVAP, venttiili jumissa auki? ylimääräistä ilmaa sitä kautta jan käynti laiha/misfirejä?
Voisko kuitenkin olla bensapumpun lähtölinjan takaiskuventtiili? Että päästää bensaa takaisin niin että ei kerry painetta? Pikkumeisselillä kokeiltaessa venttiilin sisällä oleva pikku pallo ym liikkuu kyllä.
Bensanpaineen säädin on kokeiltu- alipaineletku on irroitettu ja kokeiltu- säätimestä ei tule bensaa( siis hetkenn odottelunkaan jälkeen)
MIKÄ on nyt vikana? Alkaa vähitellen mennä saabiin luotto...
Jo pitkään sitten alko oireilu niin että vika viittasi bensapumppuun. Ensin alkoi meno hyytyä hetkeksi, sitten kävi normaalisti motonetin pihassa ja antoi ajaa kotiin. Vaihdoin tietenkin kampiakselin anturin joka yleensä on syynä jokaiseen saabin vikaan mikäli porukan kommentteihin on uskominen
No, auto toimi jonkin aikaa normisti, luulin jo että oli anturi, onhan niitä mennyt. Pian kuitenkin auto jätti (samoilla hyytymisoireilla kehä III).
Hinattiin länsiautoon, jossa pellet ei löydä mitään vikakoodia, eikä mitään hajua asiasta "vikaselvittelyn" jälkeen. Kuulemma oli siellä käynyt tyhjäkäynnillä normaalisti. No ajoin kotiin ja päätin että nyt vaihdetaan bensapumppu(RXP 340 LPH etanolille). Irroitin pumpun ämpärineen ja laitoin paikalleen alkuperäisillä kumisovitteilla. Niitä tietty joutui vähän laajentamaan. Pumppu meni kuitenkin ok paikalleen. Ämpärissä kaikki letkuliitännät ok. No, laitoin paketin paikalleen ja kaikki toimi ok, auto käynnistyi ja kävi normaalisti tyhjäkäynnillä. Tarkennus että vanhalla pumpulla ei siis enää käynnistynyt lopulta pihalla ollenkaa, joten sen täytyi olla paska. Myös bensafiltteri vaihdettiin.
No ajoin kaikki kunnossa katsastukseen joka meni läpi, myös päästöt. Tyytyväisenä lähdin n 2km päähän jossa sain auton juurikin ajettua parkkipaikalle, jossa taas hröh...... ja sammuu.. eikä käynnisty enää.
No nyt sitten tuli valopäinen idea mieleen että oiskohan pitkän seisonnan takia tankissa vettä... no, tyhhjensin tankin pumpulla ja laitoin n 20l uutta. Avot! käynnistyy ja antaa taas ajaa kotiin. Nyt sitten jo tästä viisastuneena tyhjäkäytän autoa pihalla, ensin käy normaalisti, sitten sammuu.
Tekki lainaksi ja katsomaan koodit. Mitään ei löydy.
Kuitenkin käy ilmi että misfirejä on runsaasti. Tekissä näkyy kyllä että Airmass Deviation on -20%
Auto suostuu kuitenkin käymään ja antaa ajaa rauhallisesti pikkutietä, mutta kun vähänkin painaa 2 kaasua niin rykii pahasti, enempää ei viitsinyt kokeilla.
Nyt vika on muuttunut niin että ei enää käynnisty, starttaa siis mutta ei käynnisty.
Kokeiltu:
Naapurin toimivalla kasetilla, ei ole
uudet NKGBQPR7ES-11, ei auta
Ilmamassamittari, ei auta
Uusi lambdda, ei auta
Havaintoja:
Läppäkotelon ja imuputken välinen tiiviste täysin kovettunut ja littana( ilmavuotoa läppäkoteloon, ilma-arvot sekaisin, misfirejä)?
Auto on kyllä kuluttanut öljyä jonkin verran, näkyy vuotaneen mm turbosta(Garret gt 17), öljymäistä tervaa myös imuputken sisällä. Toisaalta mittatikusta katsottuna täysin mustaa öljyä, ei merkkejä jäähdytysnestevuodosta)
Jakoketjunkiristimestä en tiedä muuta kuin sen, että ei kuulu mun mielestä mitään metallista kilkatusta.
Kuuntelin kaikki suuttimet ja tuntuu tikittävän kaikki samalla lailla(tuben ohjeen mukaan).
Bensanpainetta en saanut mitattua kun Fixukselta hankittu mittari(100+e) ei mene kunnolla bensatukin liittimeen pohjaan. Kuitenkin bensanpaine kokeiltaessa meisselillä neulaventtiiliä painamalla antaa vaan pienen lirauksen( siis vaan virrat päällä) mutta samalla lailla myös naapurin auto
Mikäköhän nyt on ongelma? EVAP, venttiili jumissa auki? ylimääräistä ilmaa sitä kautta jan käynti laiha/misfirejä?
Voisko kuitenkin olla bensapumpun lähtölinjan takaiskuventtiili? Että päästää bensaa takaisin niin että ei kerry painetta? Pikkumeisselillä kokeiltaessa venttiilin sisällä oleva pikku pallo ym liikkuu kyllä.
Bensanpaineen säädin on kokeiltu- alipaineletku on irroitettu ja kokeiltu- säätimestä ei tule bensaa( siis hetkenn odottelunkaan jälkeen)
MIKÄ on nyt vikana? Alkaa vähitellen mennä saabiin luotto...
Re: Nykii, sammuu, ei käynnisty
Jos otat irti immun sähköjohdon niin mitä tapahtuu ?
# 1869
9-5 1,9 TiD A Sedan Vector -09 (KA)
9-5 2,0 t A Wagon Linear -07 BP (KA)
900i A Sedan -87 (MR)
9-3 1,8 t Linear Turbo Pilot SportCombi A
9-5 1,9 TiD A Sedan Vector -09 (KA)
9-5 2,0 t A Wagon Linear -07 BP (KA)
900i A Sedan -87 (MR)
9-3 1,8 t Linear Turbo Pilot SportCombi A
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Nykii, sammuu, ei käynnisty
Saako bensiinitankki korvausilmaa..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Nykii, sammuu, ei käynnisty
Terve ja kiitos kommenteista!
Katsotaan ehkä vielä tänä iltana, en ole kokeillut tosiaan käynnistää siis mittarin liitin irti, mutta kokeilin siis toisella ilmamassamittarilla ilman tulosta.
Pumpun ämpäri oli tosiaan ottanut bensaa(puolillaan) kun sen otin uudelleen irti autosta. Ämpäriasetelmassa on kaikki letkut ok, eli ei oo mitään reikiä ym löysiä liitoksia.
Myös mitään alipainevuotoja ei varmana pitäs olla, koska auton okeastaan kaikki letkut on vaihdettu sekä jäähdytysnesteen että ilman suhteen uusiin do88 silikonisiin. PCV venttiili on ok, Letkut voi tietty vielä tarkistaa.
En ole kokeillut vielä käynnistää ilman bensatankin korkkia, josko siis olisi kyse tankin huohotuksesta. Mutta mitenkä toi huohotus siis toimii kun se toimii normaalisti? Siis ymmärrän kyllä että tankki imee korvausilmaa kun pumppu pyörii mutta siis mistä se sen normaalisti imee?? jos on siitä kiinni niin mitä ois tehtävissä?
Ihmeellisintä tosiaan että vika muuttunut niin että aiemmin kävi, ryki kaasulla, misfireä, sammjui, nyt ei lähde enää käyntiin ollenkaan...
Niin ja läppäkotelo on käytännössä uusi
Katsotaan ehkä vielä tänä iltana, en ole kokeillut tosiaan käynnistää siis mittarin liitin irti, mutta kokeilin siis toisella ilmamassamittarilla ilman tulosta.
Pumpun ämpäri oli tosiaan ottanut bensaa(puolillaan) kun sen otin uudelleen irti autosta. Ämpäriasetelmassa on kaikki letkut ok, eli ei oo mitään reikiä ym löysiä liitoksia.
Myös mitään alipainevuotoja ei varmana pitäs olla, koska auton okeastaan kaikki letkut on vaihdettu sekä jäähdytysnesteen että ilman suhteen uusiin do88 silikonisiin. PCV venttiili on ok, Letkut voi tietty vielä tarkistaa.
En ole kokeillut vielä käynnistää ilman bensatankin korkkia, josko siis olisi kyse tankin huohotuksesta. Mutta mitenkä toi huohotus siis toimii kun se toimii normaalisti? Siis ymmärrän kyllä että tankki imee korvausilmaa kun pumppu pyörii mutta siis mistä se sen normaalisti imee?? jos on siitä kiinni niin mitä ois tehtävissä?
Ihmeellisintä tosiaan että vika muuttunut niin että aiemmin kävi, ryki kaasulla, misfireä, sammjui, nyt ei lähde enää käyntiin ollenkaan...
Niin ja läppäkotelo on käytännössä uusi
Re: Nykii, sammuu, ei käynnisty
Terve kaikille, sen verran päivitystä että auto käy nyt pihalla taas normaalisti sen jälkeen kun bensapumppu on tarkastettu, kuten yllä mainitsin ja turbon imuputken ja läppäkotelon välinen tiiviste on vaihdettu. Ilmamassamittarin litin on siis kiinni ja tankin korkki kiinni, tuskin on siis tankin huohotuksesta johtuvaa.
Joten siis bensaa saa, mutta voiko vielä olla että ei saa TARPEEKS kun painaa kaasua, en oo testannu vielä.
Tossa käynnistäessä kävi ensin tosi kolkon oloisesti, ravistelua- mutta hetken päästä ihan normaalisti ja annoin käydä käyntilämpötilaan asti
Joten siis bensaa saa, mutta voiko vielä olla että ei saa TARPEEKS kun painaa kaasua, en oo testannu vielä.
Tossa käynnistäessä kävi ensin tosi kolkon oloisesti, ravistelua- mutta hetken päästä ihan normaalisti ja annoin käydä käyntilämpötilaan asti
Re: Nykii, sammuu, ei käynnisty
Siis, mullahan oli ihan yhtä mystinen juttu ja tuolla E85 osastolla on ollut juttuakin tankin likautumisesta. Eli se imusihti vissiin tukkeutuu tai joku osa siinä ämpäriä täyttävässä systeemissä. Mie ostin 5L varakannun autoon, kun tuo simahteli aina, jos tankki oli vajaa. Kaikkein hämärintä tässä nyt on kuitenkin se, että vika on mystisesti myös loppunut. Eli en tehnyt vialle mitään vaan huolehdin jonkin aikaa, että polttoaine ei pääse vajumaan liikaa. Tässä yksi tuskailuistani. viewtopic.php?f=13&t=122172&hilit=Bensa ... 0#p1175234
Tässä se imusihti juttu viewtopic.php?f=59&t=188551
Tässä se imusihti juttu viewtopic.php?f=59&t=188551
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Nykii, sammuu, ei käynnisty
Jep, tuntuu lyhyen koeajon jälkeen toimivan normaalisti, ei nuolasta vielä, huomenna pidempi koeajo.
Tämä siis sen jälkeen kun turbon imuputken ja läppäkotelon välinen tiiviste on vaaihdettu ja bensapumpun umusihti putsattu alkuun suihkuttamalla viinaa aerosolipullosta. Ja laittamalla vielä kerran puhdasta bensaa.
Pitäiskohän toi suutintukki vielä irroittaa ja putsata suuttimet?
Tämä siis sen jälkeen kun turbon imuputken ja läppäkotelon välinen tiiviste on vaaihdettu ja bensapumpun umusihti putsattu alkuun suihkuttamalla viinaa aerosolipullosta. Ja laittamalla vielä kerran puhdasta bensaa.
Pitäiskohän toi suutintukki vielä irroittaa ja putsata suuttimet?
Re: Nykii, sammuu, ei käynnisty
Etanolin kanssa en ole pelannut, mutta tasan samanlaisia ongelmia mullakin oli kolkin kanssa. Tankin kun pumppain tyhjiin, siellä oli perkeleesti vettä pohjalla, ja kaikenlaista sakkaa sen seassa. Tosin tuota vesinongelmaa ei kai pitäs etanolin kanssa olla? Kuitenkin, tankki täysin tyhjäksi, siitä pumpun aukosta bräkleeniin kostutetulla rätillä pyyhin niin pitkään että oisin tohtinu lounaan siitä tankista syödä. Ämpärin osat samalla meiningillä, eikä ole ongelmat toistuneet. Ennen tätä oli jo neljännestankilla vaikiaa saada käyntiin.
'01 9-3 2.0 turbo
Re: Nykii, sammuu, ei käynnisty
OK, tästä lienee kyse, nyt näyttää toimivan ok.
Täytynee sitten pitää tankki koht täynnä ja putsta jossain vaiheessa viimeisen päälle kunnolla.
Kyllä tässä hieman alkaa olla kärsivällisyys koetuksella, kun vikaa jota ei periaatteessa ole olemassa haetaan koko syksyn ajan.
Väkisin alkaa mietityttää onko saabeissa jotain perustavan laatuista ongelmaa osien laadussa tai onko mahdollista että nää viritykset(siis stage 1,2 jne) ei oikeasti toimi vaikka niiden luullaanb toimivan ok?
Perusteluna mm se, että naapurin normi softalla oleva 93 2001 tuntuu pelittävän ongelmitta vuodesta toiseen. Mulla on nyt autossa menny 2 kertaa läppäkotelo(tosin käytetty) ja tais mennä 2kpl bypass venttiilejä.
Kerran ajaessa kehällä kävi kanssa mysteeri:
kuuluu ikäänkuin johonkin sähkölaitteeseen yhdistettävissä oleva ääni (whiiuuuu) ja sen jälkeen ihankuin sekunniksi hyytys ja sitten moottorivalo välähtää... Että mikäköhän sekin mahto olla...vanha juttu eikä yhdistettävissä mihinkään sen jälkeen mutta ei omiaan lisäämään ajonautintoa.
Sitten tässä kun tätä vikaa etsittiin ja autoa starttailtiin niin kävi niin, että ei lähtenyt käyntiin, käännettiin virta pois päältä, koitettiin kääntää virta uudelleen päälle uutta starttia varten niin auto täysin pimee virrat päällä asennossa...
Akkukaapelit kiinni kunnolla ja virtaa pitäs olla vielä jäljellä. Koskakohan menee virtalukon pohja?
Täytynee sitten pitää tankki koht täynnä ja putsta jossain vaiheessa viimeisen päälle kunnolla.
Kyllä tässä hieman alkaa olla kärsivällisyys koetuksella, kun vikaa jota ei periaatteessa ole olemassa haetaan koko syksyn ajan.
Väkisin alkaa mietityttää onko saabeissa jotain perustavan laatuista ongelmaa osien laadussa tai onko mahdollista että nää viritykset(siis stage 1,2 jne) ei oikeasti toimi vaikka niiden luullaanb toimivan ok?
Perusteluna mm se, että naapurin normi softalla oleva 93 2001 tuntuu pelittävän ongelmitta vuodesta toiseen. Mulla on nyt autossa menny 2 kertaa läppäkotelo(tosin käytetty) ja tais mennä 2kpl bypass venttiilejä.
Kerran ajaessa kehällä kävi kanssa mysteeri:
kuuluu ikäänkuin johonkin sähkölaitteeseen yhdistettävissä oleva ääni (whiiuuuu) ja sen jälkeen ihankuin sekunniksi hyytys ja sitten moottorivalo välähtää... Että mikäköhän sekin mahto olla...vanha juttu eikä yhdistettävissä mihinkään sen jälkeen mutta ei omiaan lisäämään ajonautintoa.
Sitten tässä kun tätä vikaa etsittiin ja autoa starttailtiin niin kävi niin, että ei lähtenyt käyntiin, käännettiin virta pois päältä, koitettiin kääntää virta uudelleen päälle uutta starttia varten niin auto täysin pimee virrat päällä asennossa...
Akkukaapelit kiinni kunnolla ja virtaa pitäs olla vielä jäljellä. Koskakohan menee virtalukon pohja?