Moro,
Olen nyt vuoden verran tolla saabilla ajellu, kovasti tykkään vaikka kaikennäköistä pikkuremppaa siinä on ollu, ja varmaan tulee aina olemaankin kyse on 2001 saab 93 2.0t automaatti, ja oon vähä miettiny että mitäs pitäs ottaa huomioon jos vaihtaa automaatin tilalle manuaalin. Eli kaikki mekaaniset asiat kyllä on apaut tiedossa (vauhtipyörää, kytkintä, polkimien vaihtoa sun muuta) mut enempi mietin tota moottorinohjaus puolta. Autossa on mitsun turbo ja jcarlssonin re85 softa. Sellanen vielä tosta mekaanisesta puolesta että passaako nuo automaatin vetarit manuaalin kanssa? Kiitoksia etukäteen vastauksista.
Varmaan ratkaisuja/kepulikonsteja on monia joita voit valmistautua kokeilemaan. Manuaalin mittaristo ja johtosarjojen kytkentäkavioiden selvitys tai sitten vaan kokeilee ottaa check gearbox lampun pois eikä välitä niistä vaihteen asennon merkeistä mittaristossa.
Kannattaa hankkia kokonainen manuaalikolkki purettavaksi että tarvittaessa on kaikki osat johtosarjoja myöten. Voimia projektiin ja laita tänne päivitys kun on valmista
Joo varmaankin paras olisi tuo manuaalikolkin hankinta pihaan. Laitan kyllä jos tämä homma tästä etenee, viimeistään sitte jos automaatti antautuu nyt vielä ainaki toimii mallikkaasti, mutta vähä olisi tota manuaali hinkua, tuntuu heti tehokkaammalta manuaalin kanssa
Ihan moottorinohjauksen softapäivityksellä se hoituu. Tuohonkin saa ilman osien vaihtoa 220hp/340Nm bensalla ja etanolilla vielä enemmän. Sillä se lähtee risteyksistä tarvittaessa jo aika reippaasti, vaihdot on vaan niin jouhevia ja sutjakoita.
Menneisyydessä meillä oli kaverin kanssa samantehoiset ng900/og93 T5 stg3 autot ja ei sillä manuaalilla kertakaan sataseen lähtöä voittanut. Omasta löytyy historiallisia kiihdytyslogeja alle 6sek 0-100 stg3 tasolla.
Joo tossa viime syksynä laitoin spostia carlsonin kanssa ja kyselin mitähän tossa mahtais tehoa olla ja sanoi että noita tehoja niistä yleensä otetaan bensalla ja re85. 220-240 hp. Ja mukavastihan tuo kyllä liikkuukin. On muutaman kerran tullu yllätettyä jokunenki bemarikuski
Ainoa mikä tossa automaatissa häirittee on se että joissakin tilanteissa esim 80km/h vauhdista ku haluaa kiihdyttää vähä nätimmin, tulee kickdown heti peliin mukaan, ja sitte taas paikalta lähtö kaasupohjassa vaihtaa vähän turhan aikasin 2 ja 3 vaihteen.
Omassa muinaisessa OG-kolkki-automaatissa isoimman eron manuaaliin huomasi kaupunkinopeuksissa ja paikaltaan lähtiessä. Pääsyy oli todennäköisesti automaattivaihteisen vääntörajoissa alimmilla vaihteilla, eli täyden voiman sai ulos vasta kolmosvaihteella. Ja kun ollaan tehoalueella kolmosvaihteella, ollaan jo maantienopeuksissa.
Softallahan ne rajat saa sieltä muutettua, joten kaupunkikäytökseen saa kyllä halutessaan puhtia. Laatikon kestävyydestä rajojen poiston jälkeen en osaa sanoa mitään.
Maantiellä ja kaupunkinopeuksissa saa kiusaamistehokkuutta lisättyä W(inter) asennolla - ei vaihda niin helposti alas. Valolähdöissäkin voittaa kun muut hakee isompaa ja itsellä veto on katkeamatonta (siis jos kisa alkaa vasta liikkeellepääsyn jälkeen).
Valoista lähtö on automaatilla nopsempaa ja sisältää sen yllätysefektin paremmin. Ei tarvitse hakea kytkimellä ottokohtaa ja nytkytellä autoa eteenpäin. Se jos mikä provosoi "vihulaisen" Talla pohjaan vaan kun keltainen on sen 0.3sek palanut ja kun tbo alkaa sykkiä niin vastustaja vasta luistattaa kytkintä Näin ainakin omassa 9-5:ssa. Jossa sidin lukemien perusteella oli 240-250/400 . Jos 9-3:ssa on sama 4-vaihteinen loota niin se kyllä pelasi kuin unelma ollakseen vanhaa tekniikkaa. Pienemmälle vaihtoi sujuvan nopsasti kun kiihtyvyyttä kaipasi enemmän eikä jäänyt ihmettelemään että mitäs nyt pitäisi tehdä. Sport-napilla vielä joutuisammin mutta sepä taisi johtua siitä että kaasuläppä reagoi nopsemmin ja avautuen enemmän lyhyemmällä pedaalin painalluksella.