Saab 900s 2.0 -94 (gm) Lämpöanturi vika??

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
moskwits
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2005 09:58
Paikkakunta: Pori

Saab 900s 2.0 -94 (gm) Lämpöanturi vika??

Viesti Kirjoittaja moskwits »

Mulla on seuraavanlainen ongelma. Lämmöt pompsahtaa aina joskus punaiselle, mutta auto ei käy oikeasti kuumana sitten vielä kaiken lisäksi auto pyörittelee leftiään keskellä yötäkin n. 5min välein ja tyhjentää akkunsa. Ostin Motonetista lämpömittarin anturin, mutta en ole löytänyt sille paikkaa mistään...Missä se voisi olla? Kuljettajan puolelta katsottuna kannen päässä on anturi josta lähtee kaksi johtoa, mutta uusi anturini on aivan erilainen, vaikka sen pitäisi olla kyseiseen autoon...
moskwits
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2005 09:58
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja moskwits »

Eikö kukaan tiedä lämpöanturin paikkaa?
cc
"Viggen"
Viestit: 542
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Viesti Kirjoittaja cc »

Lämpöantureita on kaksii. Toinen, lämpömittarin anturi, on se sylinterikannen päässä oleva jonka illmeisesti löysit. Toinen lämpöanturi antaa tiedon moottorinohjaukselle ja on imusarjassa, alapuolella, olikohan toisen ja kolmannen sylinterin välissä. Ilmeisesti tämän anturin tiedoilla tuo leftikin pelaa.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Moottorin veden lämpöä mittaa vain ja ainoastaan yksi anturi, josta tulee tieto myös flektin ohjaukseen ICE:n kautta. Anturi sijaitsee kannen kuskin päädyssä, josta lähtee 2 johtoa (noin 15cm) ja liitin päässä joka peltilevyssä noin suunnilleen termostaattikopan päällä.

Antureissa (/johdonpätkässä) on kuulemma ollut varsin paljon vikoja vanhetessaan, kuten itselläkin välillä lämmöt ei "noussut" klo 8 pidemmälle.. ja sitten jossain kohtaa toimi normaalisti taas. Vaihdoin jo kertaalleen turhaan termostaatin varmuuden vuoksi, kunnes uusin anturin vajaa kk sitten.

Anturia on sitten myynnissä laakkosella NG900:seen 2 eri kierteellä (tuumainen ja millinen) noin 30 eur hintaan joten kannattaa mitata halkaisija tai verrata kierteen leveyttä ostaessa. Kierrettä näkyy anturissa 2-3mm paikallaan ollessa, joten esim. työntötulkilla voi mitata irroittamatta.

ps. Ainakin Turbossa Imuilman anturi imusarjassa (muovikannen alla) vaikuttaa ahtoihin&seoksiin, eikä ole mitään tekemistä jäähdytyksen/moottorin lämpötilan kanssa.

pps. Motonetin anturit näyttivät kivoilta ja edullisilta, mutta kolmessa tiskillä tutkimassamani mallissa ei ollut saabin omaa johdon pätkää mukana sekä ovat 1 napaisia ja poikkeavat alkuperäisestä muodoiltaan ja kierteiltään.... Joten päädyin originaaliin laakkoselta. Huomautin tästä motonetissä tiskillä vajaa kk sitten, mutta ilmeisesti vielä myyvät "hyväuskoisille"... :cry:

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Vastaa Viestiin