Rättikaton ykköspuomi ottaa kiinni tonneau coveriin
Re: Rättikaton ykköspuomi ottaa kiinni tonneau coveriin
Sain kaasujousen vaihdettua mutta tonneau cover ei edelleenkään aukea tarpeeksi. Pitänee seuraavaksi tarkistaa tuo nivel ja sen murtotapit. Tarviiko tuohon niveleen käsiksi päästäkseen irroittaa muuta kuin ne muovitulpat vai pitääkö tuo pultti, joka on kiinnityslenkin yläpuolella irroittaa myös?
Testausyritykset aiheuttivat myös sen, että kiinni laitettaessa tonneau cover ei kytke vänkärin puolen mikrokytkintä ja katon sulkeminen keskeytyy. Siihen kyllä auttaa, kun painaa coveria oikeasta kohtaa. Saako tuota lukkoa säädettyä?
Testausyritykset aiheuttivat myös sen, että kiinni laitettaessa tonneau cover ei kytke vänkärin puolen mikrokytkintä ja katon sulkeminen keskeytyy. Siihen kyllä auttaa, kun painaa coveria oikeasta kohtaa. Saako tuota lukkoa säädettyä?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Rättikaton ykköspuomi ottaa kiinni tonneau coveriin
Jaha, vika taisi löytyä. U-nivelen nivelosan toinen tappi on mennyt poikki eli ilmeisesti menee koko nivel sitten vaihtoon. Murtotappi vaikutti ehjältä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Rättikaton ykköspuomi ottaa kiinni tonneau coveriin
Eikun uutta tilalle. Ei tainnut olla kuin kolmisensataa orkkis.
Re: Rättikaton ykköspuomi ottaa kiinni tonneau coveriin
Näinhän se on. Pitää katsoa, kuinka paljon menee Skandixin 220 € hinnasta yli marmorin hinta.
Oliko nyt niin, että irroituttaa koko sen mekanismin sieltä paksin laidalta, jotta tuon nivelen saa irti?
Oliko nyt niin, että irroituttaa koko sen mekanismin sieltä paksin laidalta, jotta tuon nivelen saa irti?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Rättikaton ykköspuomi ottaa kiinni tonneau coveriin
Muistaakseni täällä oli vuonna miekka ja kirves juttua, et tohon sopii suoraan ihan normaali hylsysarjois käytetty nivel. Tai ainaki pienellä ranella sais. Vai saisko sellasesta sopivat tapit tms. En oo siis koskaan purkanu tai koittanu, ainoastaan on jäänyt vahva mielikuva...
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Rättikaton ykköspuomi ottaa kiinni tonneau coveriin
Marmorilla oli nelisenkymppiä kalliimpi tuo nivel verrattuna Skandixin hintaan ennen toimituskuluja. Jenkeistä olisi käytettyjä saanut viidellä kympillä mutta ne on herran haltuun.
250€ jäi marmorin hinnaksi plus murtotapin hinta.
250€ jäi marmorin hinnaksi plus murtotapin hinta.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Rättikaton ykköspuomi ottaa kiinni tonneau coveriin
Mulla wurthin zebra-nivel
Re: Rättikaton ykköspuomi ottaa kiinni tonneau coveriin
Juu, tuohonhan istuu toiseen päähän 1/2 tuuman nivel.
Hollannista jonkin sortin tarvikeosana 120 eur.
https://www.jendvandenbosch.nl/kruiskop ... 62728.html
Ja Neobros:lta ebaystä tilattuna about 140 eur postikuluineen. Tuohon tosin taitaa nykyään tulla jotain tullia päälle..
https://www.ebay.co.uk/itm/232045528140 ... SwSJhdaSYs
Itelläni kaasujousen vaihto auttoi, enää ei jää ykköskaari makaamaan coverin päälle, mutta hipaisee edelleen. Eli varmaan pitää vielä noita niveliä tarkastella tarkemmin. Kaasujousen sain paikalleen puristinvirityksellä. Tuo kuormaliinaratkaisu on jo aika pro!
Hollannista jonkin sortin tarvikeosana 120 eur.
https://www.jendvandenbosch.nl/kruiskop ... 62728.html
Ja Neobros:lta ebaystä tilattuna about 140 eur postikuluineen. Tuohon tosin taitaa nykyään tulla jotain tullia päälle..
https://www.ebay.co.uk/itm/232045528140 ... SwSJhdaSYs
Itelläni kaasujousen vaihto auttoi, enää ei jää ykköskaari makaamaan coverin päälle, mutta hipaisee edelleen. Eli varmaan pitää vielä noita niveliä tarkastella tarkemmin. Kaasujousen sain paikalleen puristinvirityksellä. Tuo kuormaliinaratkaisu on jo aika pro!
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Re: Rättikaton ykköspuomi ottaa kiinni tonneau coveriin
WISin ohjeet ovat hieman hämmentävät. WIS kehottaa jättämään tonneau coverin pystyasentoon nivelen irroituksessa. Katsoin vaan, että eihän takapaksi millään mahdu aukeamaan, kun tonneau cover on pystyasennossa.
Olihan tuo marmorin hinta hieman hapokas. Åströmin myyjäkin sitä hintaa ihmetteli. Totesin, että kuulostaa ihan oikealta. No, keskiviikkona tuo pitäisi saada.
Olihan tuo marmorin hinta hieman hapokas. Åströmin myyjäkin sitä hintaa ihmetteli. Totesin, että kuulostaa ihan oikealta. No, keskiviikkona tuo pitäisi saada.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Rättikaton ykköspuomi ottaa kiinni tonneau coveriin
Jos nivelessä ei ole muuta vikaa kuin tappi poikki, niin eikös siihen saa laitettua uuden tapin?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Rättikaton ykköspuomi ottaa kiinni tonneau coveriin
^Kai sen saa, mutta irti joutuu käyttämään kuitenkin, mikäli yhtään ristinivelen anatomiasta ymmärrän.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Rättikaton ykköspuomi ottaa kiinni tonneau coveriin
Paska se on, tapin reiät on holot etteivät pysy paikallaan. Lievää väkivaltaa käyttäen irtoaa muuta purkamatta
Re: Rättikaton ykköspuomi ottaa kiinni tonneau coveriin
Juu, samaa ihmettelin. Ja mulla ei ees takaluukku suostu aukeamaan, jos katto on puolitiessään.WISin ohjeet ovat hieman hämmentävät. WIS kehottaa jättämään tonneau coverin pystyasentoon nivelen irroituksessa. Katsoin vaan, että eihän takapaksi millään mahdu aukeamaan, kun tonneau cover on pystyasennossa.
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Re: Rättikaton ykköspuomi ottaa kiinni tonneau coveriin
Tähän viimeisimpään viestiin liittyen; minulla ei aukea takaluukku kuskin oven napista silloin, kun katto on alhaalla. Kaukosäätimen napista suostuu aukeamaan. Olen pohtinut, onko tuo normaalia vai antaako joku rajakytkin väärää tietoa.
Toki ymmärrän että katto alhaalla ei satunnaisen ohikulkijan (esim. parkkiksella) kuulu saada takaluukkua napista auki, mutta eikö ovien lukitseminen disabloi tuota oven avausnappulaa? Jotenkin tuntuu hankalalta, että tuohon takaluukunkäyttö "logiikkaan", joka Saabilla valitettavasti kopsattiin -90-luvun alussa ilmeisesti Toyotalta, yhdistyy Cabessa vielä se, että katto auki-asennossa joutuu auton sammuttamaan, avaimen poistamaan virtalukosta ja luukun avaamaan kaukosäätimellä, jos haluaa luukun avata.
Näin on tilanne minun M2000:ssa, en tosin ole belgian-käännöksen ohjekirjasta juuri yrittänytkään saada listätietoa. Ja onhan tuo voinut olla tavoitteenakin, kun takaluukun toiminta piti muutenkin viimeisten 20 vuoden eri malleissa tehdä mahdollisimman hankalaksi. (Varhaisemmassa päässä 92A:ssa käyttö oli ehkä kaikkein simppeleintä... )
Rajakytkimien puutteellisesta toiminnasta kielii myös se, että kattoa sulkiessa sivuikkunat nousevat ilman eri komentoa ylös vain pari kertaa kesässä. Toki tässä on varmaan eri kytkimet kyseessä (tuulilasin karmissa?).
Toki ymmärrän että katto alhaalla ei satunnaisen ohikulkijan (esim. parkkiksella) kuulu saada takaluukkua napista auki, mutta eikö ovien lukitseminen disabloi tuota oven avausnappulaa? Jotenkin tuntuu hankalalta, että tuohon takaluukunkäyttö "logiikkaan", joka Saabilla valitettavasti kopsattiin -90-luvun alussa ilmeisesti Toyotalta, yhdistyy Cabessa vielä se, että katto auki-asennossa joutuu auton sammuttamaan, avaimen poistamaan virtalukosta ja luukun avaamaan kaukosäätimellä, jos haluaa luukun avata.
Näin on tilanne minun M2000:ssa, en tosin ole belgian-käännöksen ohjekirjasta juuri yrittänytkään saada listätietoa. Ja onhan tuo voinut olla tavoitteenakin, kun takaluukun toiminta piti muutenkin viimeisten 20 vuoden eri malleissa tehdä mahdollisimman hankalaksi. (Varhaisemmassa päässä 92A:ssa käyttö oli ehkä kaikkein simppeleintä... )
Rajakytkimien puutteellisesta toiminnasta kielii myös se, että kattoa sulkiessa sivuikkunat nousevat ilman eri komentoa ylös vain pari kertaa kesässä. Toki tässä on varmaan eri kytkimet kyseessä (tuulilasin karmissa?).
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: Rättikaton ykköspuomi ottaa kiinni tonneau coveriin
Minulla ei tuo takaluukku aukea oven napista ollekaan, jos auto on seissyt jonkin aikaa. Oli katto auki tai kiinni. Kakessta aukeaa ja jos avaimet käyttää virtalukossa tai ovet lukkoon/auki, niin taas hetken aukeaa oven napista. Ja siis kummastakaan ei aukea, jos katto puolitiessään.
Ikkunat eivät aukea/mene kiinni ollenkaan kattoa käyttäessä. Edellisessä tällaisessa kaikki ikkunat laskeutuivat ensin 5 cm, kun kattoa alkoi laskemaan alas ja avonaiset ikkunat menivät kaikki kiinni, jos piti kattonappia pohjassa vielä katon nostamisen jälkeen.
Eli kaipa noissa erilaisia asetuksia löytyy.
Ikkunat eivät aukea/mene kiinni ollenkaan kattoa käyttäessä. Edellisessä tällaisessa kaikki ikkunat laskeutuivat ensin 5 cm, kun kattoa alkoi laskemaan alas ja avonaiset ikkunat menivät kaikki kiinni, jos piti kattonappia pohjassa vielä katon nostamisen jälkeen.
Eli kaipa noissa erilaisia asetuksia löytyy.
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.