2001 9-3 aeroon 2.3 litrainen moottori neuvoja
2001 9-3 aeroon 2.3 litrainen moottori neuvoja
Täältä on olen lyötänyt jotain viesti ketjuja aiheesta, mutta siellä informaatio on ollut aika laihaa kokemattomalle. Päätin siis aloittaa kokonaan uuden keskustelun.
Elikkäs b205r lohko sanoi itsensä kukkaruukku kuntoiseksi ja nyt olisi halua saada tilalle 2.3litrainen kone. Nyt tarvitsen neuvoja ja mielipiteitä. Olen miettinyt paria vaihtoehtoa ja haluaisin tietää onko ne edes mahdollista toteuttaa.
VAIHTOEHTO:
A. B235R suoraan tilalle ja softaamaan?
B. Joku muu B235 lohko ja B205R kansi päälle ja softaukseen. + jakopään kunnostus
C. Joku B234 t5 lohko ja B205R kansi päälle ja softaus +jakopää kunnostus
D. ehdotuksia?
Kysymykset ammattilaisille (ehkä tyhmiä):
1. Sopiiko nuo suoraan moottori tilaan ja moottori kiinntityksineen sun muineen ilman patentointia?
2. Täytyykö voimansiirron puolelle tehdä jotain (autossa viggenin kytkin)?
3. Johdot, letkut, hihnat, anturit sun muut hilppeet meenee suoraan ilman muokkauksia?
4. Onko autommaatti ja manuaali moottoreissa eroa ?
5. Mistä kannattaa ja mistä ei kannata lähteä etsimään moottoreita?
6. Jotain muuta mikä pitäisi ottaa erityisesti huomioon rojektissa?
7. Ketään saabforum softaaja gurua Kymenlaakson alueelta?
8. Summa summarum käykö noi moottorit nyt yhteen auton kanssa ilman mitään muuttujia ?
Ps. Ehkä vähän sekava kirjoitus mutta voin tarkentaa, jos jossain on epäselvää. Kiitos
Edit. "Joku B234 t5 lohko ja B205R kansi päälle" onko kannen pulttien kiristys momentti silti sama vaikka lohko olisi eri?
Elikkäs b205r lohko sanoi itsensä kukkaruukku kuntoiseksi ja nyt olisi halua saada tilalle 2.3litrainen kone. Nyt tarvitsen neuvoja ja mielipiteitä. Olen miettinyt paria vaihtoehtoa ja haluaisin tietää onko ne edes mahdollista toteuttaa.
VAIHTOEHTO:
A. B235R suoraan tilalle ja softaamaan?
B. Joku muu B235 lohko ja B205R kansi päälle ja softaukseen. + jakopään kunnostus
C. Joku B234 t5 lohko ja B205R kansi päälle ja softaus +jakopää kunnostus
D. ehdotuksia?
Kysymykset ammattilaisille (ehkä tyhmiä):
1. Sopiiko nuo suoraan moottori tilaan ja moottori kiinntityksineen sun muineen ilman patentointia?
2. Täytyykö voimansiirron puolelle tehdä jotain (autossa viggenin kytkin)?
3. Johdot, letkut, hihnat, anturit sun muut hilppeet meenee suoraan ilman muokkauksia?
4. Onko autommaatti ja manuaali moottoreissa eroa ?
5. Mistä kannattaa ja mistä ei kannata lähteä etsimään moottoreita?
6. Jotain muuta mikä pitäisi ottaa erityisesti huomioon rojektissa?
7. Ketään saabforum softaaja gurua Kymenlaakson alueelta?
8. Summa summarum käykö noi moottorit nyt yhteen auton kanssa ilman mitään muuttujia ?
Ps. Ehkä vähän sekava kirjoitus mutta voin tarkentaa, jos jossain on epäselvää. Kiitos
Edit. "Joku B234 t5 lohko ja B205R kansi päälle" onko kannen pulttien kiristys momentti silti sama vaikka lohko olisi eri?
-01 9-3 aero
Re: 2001 9-3 aeroon 2.3 litrainen moottori neuvoja
Varmaan virivirin kannalta paras olisi b206i-lohko ja jakoonpäänkoppa ja sen sisälle B234R kampiakseli, kanget ja männät.
B205R ja B235R kannet ovat käsittääkseni samat.
Helpoin tapa on B235R-kone sellaisenaan.
B2X5R koneiden pakoventtiilit ovat melko arvokkaita, joten kansirempan kanssa pitää miettiä vaihtaako ne, vai käyttääkö vanhoja.
Aika hyvin noita koneita voi risteyttää. Apulaitteet yms. menevät aikalailla vaivatta yli. Toki pitää huomioida B2*5-sarjan huohotinpäivitykset ja jossain vaiheessa lohkoon lisättiin reikä huohotuksen parantamiseksi.
Isommat polttoainesuuttimet ovat virittäessä tarpeen aika nopeasti, kysy softantekijöiltä mitkä kannattaa ostaa.
B205R ja B235R kannet ovat käsittääkseni samat.
Helpoin tapa on B235R-kone sellaisenaan.
B2X5R koneiden pakoventtiilit ovat melko arvokkaita, joten kansirempan kanssa pitää miettiä vaihtaako ne, vai käyttääkö vanhoja.
Aika hyvin noita koneita voi risteyttää. Apulaitteet yms. menevät aikalailla vaivatta yli. Toki pitää huomioida B2*5-sarjan huohotinpäivitykset ja jossain vaiheessa lohkoon lisättiin reikä huohotuksen parantamiseksi.
Isommat polttoainesuuttimet ovat virittäessä tarpeen aika nopeasti, kysy softantekijöiltä mitkä kannattaa ostaa.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: 2001 9-3 aeroon 2.3 litrainen moottori neuvoja
Ihan viriviriä en ole hakemassa vielä tavoitteena saada ensin liikkuva E85 käyttis saab nykyisellä tekniikalla ja sitten vasta suutin, bensapumppu, pakoputki, välijäähy päivityksiä jotta irtoaisi noin 400nm. Silloin jaksaisi vetää peräkärryäkin. Miten huohotin päivitykset pitää ottaa huomioon\eroaa vanhoista? Ajattelin että 2.3l 9-5 koneet olisivat samoja 2000-2005 asti . Tarkoittaako se, että 2001 autoon ei mene yhtä mutkattomasti 2003 kone kuin 2001.ippe kirjoitti: ↑Ma Heinä 19, 2021 13:07Varmaan virivirin kannalta paras olisi b206i-lohko ja jakoonpäänkoppa ja sen sisälle B234R kampiakseli, kanget ja männät.
B205R ja B235R kannet ovat käsittääkseni samat.
Helpoin tapa on B235R-kone sellaisenaan.
B2X5R koneiden pakoventtiilit ovat melko arvokkaita, joten kansirempan kanssa pitää miettiä vaihtaako ne, vai käyttääkö vanhoja.
Aika hyvin noita koneita voi risteyttää. Apulaitteet yms. menevät aikalailla vaivatta yli. Toki pitää huomioida B2*5-sarjan huohotinpäivitykset ja jossain vaiheessa lohkoon lisättiin reikä huohotuksen parantamiseksi.
Isommat polttoainesuuttimet ovat virittäessä tarpeen aika nopeasti, kysy softantekijöiltä mitkä kannattaa ostaa.
-01 9-3 aero
Re: 2001 9-3 aeroon 2.3 litrainen moottori neuvoja
B2*5-moottoreiden huohotinta paranneltiin useamman kerran ja vanhoihin tuli päivityssarjoja.
Kai ne oli tarkoitus asennella huoltojen yhteydessä ihan merkkiliikkeissä. Itse olen vaihtanut pariin kolkkiin sarjan, kun niistä puuttui päivitysosat.
Jossain vaiheessa og93:n valmistuksen loputtua huohotin sai ysivitosissa taas uuden version, jossa lohkossa on yksi reikä imusarjan alla öljynkeruusäiliöm kohdilla. Tällainen kone kyllä sopii sinun autoosi.
Joku noihin huohottimiin paremmin perehtynyt osaa kyllä kertoa versioiden väliset erot.
Kai ne oli tarkoitus asennella huoltojen yhteydessä ihan merkkiliikkeissä. Itse olen vaihtanut pariin kolkkiin sarjan, kun niistä puuttui päivitysosat.
Jossain vaiheessa og93:n valmistuksen loputtua huohotin sai ysivitosissa taas uuden version, jossa lohkossa on yksi reikä imusarjan alla öljynkeruusäiliöm kohdilla. Tällainen kone kyllä sopii sinun autoosi.
Joku noihin huohottimiin paremmin perehtynyt osaa kyllä kertoa versioiden väliset erot.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: 2001 9-3 aeroon 2.3 litrainen moottori neuvoja
Muistelisin että foorumillakin olisi ollut puhetta noista täytynee etsiskellä.ippe kirjoitti: ↑Ma Heinä 19, 2021 14:38B2*5-moottoreiden huohotinta paranneltiin useamman kerran ja vanhoihin tuli päivityssarjoja.
Kai ne oli tarkoitus asennella huoltojen yhteydessä ihan merkkiliikkeissä. Itse olen vaihtanut pariin kolkkiin sarjan, kun niistä puuttui päivitysosat.
Jossain vaiheessa og93:n valmistuksen loputtua huohotin sai ysivitosissa taas uuden version, jossa lohkossa on yksi reikä imusarjan alla öljynkeruusäiliöm kohdilla. Tällainen kone kyllä sopii sinun autoosi.
Joku noihin huohottimiin paremmin perehtynyt osaa kyllä kertoa versioiden väliset erot.
-01 9-3 aero
Re: 2001 9-3 aeroon 2.3 litrainen moottori neuvoja
Huohotinpäivityksistä
https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=155650
https://web.archive.org/web/20160623044 ... _ccv.shtml
https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=155650
https://web.archive.org/web/20160623044 ... _ccv.shtml
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 2001 9-3 aeroon 2.3 litrainen moottori neuvoja
Kiitän isostijus kirjoitti: ↑Ma Heinä 19, 2021 17:22Huohotinpäivityksistä
https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=155650
https://web.archive.org/web/20160623044 ... _ccv.shtml
-01 9-3 aero
Re: 2001 9-3 aeroon 2.3 litrainen moottori neuvoja
Osaisiko joku sanoa mahtuuko OG9-5 Aeron manuaalivaihteisto OG9-3:sen keulalle, siinä olisi kai vasemmalla puolella yksi tukilaakeri enemmän ja vähemmän murhetta heiluvan vetarin suhteen?
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02