Kytkin kuin sirkkeli.

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
m.p.k
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: La Heinä 24, 2004 15:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Kytkin kuin sirkkeli.

Viesti Kirjoittaja m.p.k »

No nyt kävi niin että, NG900 vm 97 Kytkimestä alkoi poljinta painaessa,
kuulua ensin pieni hiljainen ulina.Laitoin tämän ensin pakkasen piikkiin,
koska vaihtamisessa ei ollut ongelmia eikä kytkin "luistanut".
No ,seuraavana päivänä noin 10km kaupunki ajon jälkeen ääni rupesi voimistumaan ollen lopulta kuin sirkkeli. :?
Enää erona on vain se että poljinta painaessa ääni kuuluu varmasti
vapaalla satunnaisesti ???
Vaihtaminen sujuu vieläkin ongelmitta ,mutta palanut levy haisee painamisen jälkeen.Paketin vaihtaminen on varmasti edessä heti.
Mutta mikä voi aiheutaa moisen äänen ? Painelaakeriko ?
Autolla ajettu 130tkm.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ainakin näissä vanhemmissa se on nimenomaan lopussa oleva painelaakeri joka ulisee kytkintä painaessa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
m.p.k
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: La Heinä 24, 2004 15:07
Paikkakunta: Seinäjoki

vaihtaisinko itse?

Viesti Kirjoittaja m.p.k »

Olisiko muuten jossain joku urhoollinen joka olisi vaihtanut kytkimen itse ?
vinkkejä ja neuvoja otetaan vastaan mielellään !!!
jehhe
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 19:49
Paikkakunta: Pedersöre

Viesti Kirjoittaja jehhe »

En ole niin tarkasti katsonut Saban vaihdelaatikkoa, mutta se näyttää hyvin samantyyppiseltä kuin Opelin. Jos siellä näkyy kytkinkopassa semmoinen peltinen luukku lähellä öljypohjaa niin homma on aika lailla "pala kakkua". Ei muuta kuin luukku auki. Laatikon päästä luukku auki. Akselin päässä ruuvi joka pois ja toinen ruuvi tilalle ja ulosvetäjällä akseli ulospäin (ts. kytkimen läpi". 3 kpl lukituspaloja että paineasetelma pysyy kasassa ja ruuvit auki siitä. Ei muuta kuin levy vaihtoon ja homma päinvastoin. Aikaa ei pitäisi mennä yli tuntia. :wink:
m.p.k
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: La Heinä 24, 2004 15:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja m.p.k »

Ei taida olla luukkua,yksi saabisti väitti että saabilla veloittavat 5 tunnin mukaan €€€
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Meidän aeroon vaihdettiin kytkinpaketti ja kilometrejä oli silloin abot 145t, katselin vierestä kun vaihtoivat, meni aika kivuttomasti, vetarit pyörännanvoista irti, laatikon ja koneen kiinnikkeet irti, konetta kaikki mahdolinen (about tuuma) toiseen päätyyn, laatikkoa niin paljon kuskinpuolelle kuin menee, ja sieltä moottorin ja laatikon välistä saivat juuri ja juuri vaihdettua. Olisko mennyt jotain 3 tuntia.
Laita Sachsin paketti, on kaiketi paras vakiokytkimistä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
saraan02
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 20:56

Viesti Kirjoittaja saraan02 »

vaihdoin itse. oli jonkinmoinen urakka vaihtaa... kyllä se onnistuu kun on hyvät hermot ja haluaa nähdä vaivaa... itellä on 900 -94. siinä ei tarvinnut ottaaa moottorin korvakoita irti. rengas pois, sisälokasuoja ja muut irti, jäähdytin letkuja irti, alapallonivel, ym. pultit on aika hankalassa paikassa joten ei kannata alkaa irrottamaan jos ei ole kunnon nosturia.
Cassu
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ke Heinä 14, 2004 07:40
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Cassu »

MItäs sit joskus tulevaisuudessa kun virittelee 9-3 niin kannattaako mun ostaa siihen esim viggenin kytkimet vai voiko tehdä sellasen halvemman ratkaisun et vaihtaa niitä jousia jäykemmäksi vai oliko se niitä painelaakereita tai vastaavaa...jotenkin tuollee mulle selitettii et vois jopa tehä..mut ei kait se kamalan kallis ole viggenin kytkinkään...mut se on tulevaisuuden asia...
ja tuota just ajattelin kans joskus kysyy miten helppo homma se olisi ite mennä räpläämään...vai kannattaako luottaa ammattimiehii
"Itsensä täydellinen tunteminen on kuolemista"
Saab 9-3 2.0 SE matalapaineturbo -99
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Kun olen näitä kytkimenvaihto keskuteluita seurannut, olen saanut käsityksen että ainekin ng satkusta voi vaihtaa levyn irroittamatta kokonaan laatikkoa. Muissa kytkin rempoissa jossa laatikko on ollut koneen jatkeena, olen aina irroittanut koko helahoidon (saapahan putsattua paljon piilossa olevia paikkoja). Leikkö onnistuu koko paketin vaihto (asetelma, laakeri ja levyn) og9-3:ssa niin että laatikkoa ei tiputa kokonaan pois?

Osa virittäneistähän on vaihtanut juuri sen viggen kytkimen paremman pidon vuoksi, paljonkohan on tullut maksamaan?

Itsellä painelaakeri hieman narahtaa liikkeellelähdössä, akseli on kuulemma vain kuiva. Huoleen kuulemma ei Olarin LA:n mukaan ole.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
m.p.k
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: La Heinä 24, 2004 15:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja m.p.k »

No niin,kytkin on vaihdettu ja toimii kuin unelma.Painelaakeri oli "leikannut" kiinni. koska oli jäänyt jumiin,ei ollut liukunut tarpeeksi
hyvin. Paineasenelma oli jo sinistynyt ja jouset keskellä oli käyneet tosi
kuumana.No nyt ainakin toimii ja aikaa meni korjaamolla n6 h!!!
Syynä on varmaankin palamiseen ollut että edellinen omistaja oli ajanut
jalka kytkimellä.
Kovin on isotöinen toi vaihto ja menee just noin kuin saraan02 kertoi.
Ja tulihan vetarin stefa vaihdettua samalla (18,5€) jsekä uudet laatikko
öljyt 14,5€ /l
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Joo suuritöiseksi ne minunkin autossani moittivat, parina päivänä sitä väänsivät paikoilleen, näin sopivasti vain helpoimmat kohdat asennuksesta :) Mullakin oli asetelma sinertynyt ja levy loppu, ja ne levyn jouset olivat lähes irti 8O
Näyttävät vain tällä forumilla kaikki korjaukset ja parannukset yksinomaan laskevan auton arvoa jos niistä menee kertoilemaan samaan aikaan kun on myymässä autoaan :evil:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Seurasin tänään oman kytkimen vaihto-operaatiota 6h vierestä. Työ sujui ilman suurempia ongelmia lukuunottamatta hiilikuitulevyn splines-liitoksen viilausta. On se kumma ettei ko. levyn liitosta saa tehtyä niin että se sopisi suoraan akselille. Kysessä kuitenkin standardin mukainen liitos, joka pitäisi tehdä ko. standardin määrämällä "karahkalla". Toki jos karahka on kulunut niin tulos on juuri tämä. Sama tilanne on ollut myös muilla ko. levyn ostaneilla, eli mistään yksittäistapauksesta ei ole kyse.

Voi nakata pari kuvaa asennuksesta, niistä näkee aika hyvin mitä on purettu. Lyhykäisyydessään lista kattaa apurungon, vetarit, putkiston, vaihdelaatikon.

Ylimääräiseksi jäi ajamaton viggen orkkis levy ja 100k ajettu viggen asetelma jos jotain kiinnostaa. Yhteystiedot sun muut löytyy myynti-palstalta.
#1730
500whp.net member
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Keula purettuna
Kuva
#1730
500whp.net member
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

No tuo kuvahan homman teki harvinaisen selväksi, eikun auto kunnon pöllien päälle edestä ylös ja laatikko polvien päälle syliin. Sorry Vigge, taidan laittaa ajamattoman paketin, kestääpähän kauempaa. SP:llä viggen levy ja asetelma kustantaa 2800 skr:ää, pitää soitella Seijarille millä paketti irtoaisi (onhan tässä muutakin osteltavaa). Käsitinkö oikein että paketista puuttuu painelaakeri?
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
m.p.k
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: La Heinä 24, 2004 15:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja m.p.k »

Hitto vie. Huomasin tuon kytkinrempan jälkeen että 5-vaihde ei mene enää nätisti päälle :evil: pitääkö vaihdevivusto säätää uudelleen rempan
jälkeen ? jos pitää niin miten ? Nyt on hyvät neuvot paikallaan.
Vastaa Viestiin