Veikeän lisämausteen tapaukseen tuo se, että en ole koskaan itse ollut paikalla, kun autoa on startilla käynnistetty viimeisen kerran ennen kuin ei taas ole lähtenyt kuin työntämällä käytniin ennen seuraavan startin vaihtoa. Itsellä ei siis ole varmaa tietoa siitä, _miten_ autoa on silloin viimeise kerran startattu. Kahdella ensimmäisellä kerralla vika ilmaantui autopesulassa, josta käsin pesty auto palautettiin ajamalla minulle. Jututin autopesulan pitäjää ja he eivät olleet huomanneet mitään poikkeavaa ja suoraan kysyttäessä startti ei kuulemma ollut jäänyt päälle.
Kolmannella kerralla auto oli lainassa tuttavallani, jolle kyllä selitin selkeästi miten autoa pitää käyttää ja että on varottava startin päälle jäämistä. Auto kuitenkin jäi hänellä ajosta parkkihalliin ja oire oli sama kuin ennenkin: edes startin solenoidi ei naksahda ja konehuoneessa on "kärähtäneen sähkön" haju. Startti ei kuulemma ollut jäänyt päälle ainakaan siten, että sitä olisi kuullut.
Epäilen nyt syypääksi tuota virtalukon pohjaa ja sitä, että startti olisi kuitenkin jäänyt kehälle epäiltyjen hajottajien vastalausesita huolimatta. Eihän sitä välttämättä huomaa. Kysymys kuitenkin kuuluu; voiko esim jokin virtapiikki aiheuttaa startin rikkoutumisen? Jos voi, mikä sen voisi aiheuttaa ja voiko sitä jotenkin turvallisesti yleismittarilla mitata ja miten? Toisekseen, jos starttimoottori kärähtäisi, eikö solenoidin pitöisi kuitenkin herätevirrasta vetää?
Huomionarvoinen seikka muuten on, että autolla on näiden kolmen alle vuoden sisällä vaihdettujen starttien välillä kuitenkin ajettu aina useita tuhansia kilometrejä.
![Saab :saab:](./images/smilies/icon_saab.gif)
Kiitos taas jälleen kerran jos osaatte ammentaa viisauttanne ja kokemustanne!
Ps. ostin jo speedpartilta 1400 sek virtalukon pohjan. Olisiko saanut jostain halvemmalla?