Jäähdytysnesteen tyyppi ja väheneminen, '01 2.0 turbo
Jäähdytysnesteen tyyppi ja väheneminen, '01 2.0 turbo
Otsikon auto, ostin toukokuussa. Ajanut sen jälkeen noin 12000 kilsaa tuolla, toisen kerran nyt tuli "FILL COOLANT FLUID". Eli noin 6000 kilsan välein saa täyttää siitä hälytysrajalta siihen paisarin "COOL"-rajalle. Vuotoja, tai mitään mutta hälyttävää ei näy. Ei öljyissä, eikä pakokaasuissa. Onko syytä huoleen, vai kovaa ajoa vaan?
Ja sitten se nesteen tyyppi. Tuossa oli ostaessa aika kirkkaankin näköistä vihreää nestettä. Yleensä oon suosinut punaista nykykoneissa, ja sitä mulla on asuntovaununkin patteriverkostossa, ja sen takia muutenkin varastossa. Olisko viisaampaa vaihtaa nesteet samantien, vai onko sillä oikeasti niin isoa merkitystä. Ja miten kattavan huuhtelun vaatii, ettei tule ongelmaa nesteiden sekoittumisesta?
Ja sitten se nesteen tyyppi. Tuossa oli ostaessa aika kirkkaankin näköistä vihreää nestettä. Yleensä oon suosinut punaista nykykoneissa, ja sitä mulla on asuntovaununkin patteriverkostossa, ja sen takia muutenkin varastossa. Olisko viisaampaa vaihtaa nesteet samantien, vai onko sillä oikeasti niin isoa merkitystä. Ja miten kattavan huuhtelun vaatii, ettei tule ongelmaa nesteiden sekoittumisesta?
'01 9-3 2.0 turbo
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Jäähdytysnesteen tyyppi ja väheneminen, '01 2.0 turbo
Veikkaan vesipumppua tai syyläriä
Pysy vaan vihreässä
Pysy vaan vihreässä
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
- sabatti 96
- "Hölösuu"
- Viestit: 1092
- Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
- Paikkakunta: Knummi
Re: Jäähdytysnesteen tyyppi ja väheneminen, '01 2.0 turbo
Yks voi olla myös että kansi on löystyny....
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
Re: Jäähdytysnesteen tyyppi ja väheneminen, '01 2.0 turbo
Tuostahan mä kyllä oon kans lukenu. Mutta öljyt vaihdoin just, ei mitään merkkiä niissä, eikä kyllä jäähdytinnesteissäkään. Eikä pölläyttele vaikka miten polkee. Eihän tuo määrä toki todellakaan ole suuri mitä häviää, muttei kyllä mitään merkkiäkään anna siitä.
'01 9-3 2.0 turbo
Re: Jäähdytysnesteen tyyppi ja väheneminen, '01 2.0 turbo
Jos autossa on lohkolämmitin niin hyvä katsoa myös vastuksen o-renkaan tiiviys. Neste haihtuu hyvin kun moottori lämmin, vuodon havaitsee kun moottoria lämmittää lämppärillä.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Jäähdytysnesteen tyyppi ja väheneminen, '01 2.0 turbo
Tänään tuossa pari tuntia roikassa lämmittelin, ei näkyvää havaintoa. Tuo ensimmäinen kerta ilmeni kun suht pitkää reissua olin asuntovaunun kanssa tehnyt ... noin lievää haihtumista en sinänsä ihmetellyt, tuo ero hälytysrajalle ei kuitenkaan ole kovin iso, eli joistakin desilitroista puhutaan. Varsinkin kun tuossa on ilmeisen hyvä termari, toki mittareissakin voi olla eroja, mutta tuo mun vapari ei koskaan lämpiä yli sen, että mittari on tasan klo 9:ssä vaakasuorassa. Tässä on aina noussut lämmöt hyvin, ja nousee just tuon vaakatason yläpuolelle. Jos ajatellaan kellotaulua, niin pitkässä ajossa lämpömittarin neula on tasaisesti siinä noin 47 minuutin kohdalla, siihen nousee kylmälläkin koneella nopeasti ja siinä pysyy.
'01 9-3 2.0 turbo
Re: Jäähdytysnesteen tyyppi ja väheneminen, '01 2.0 turbo
Mun käsitykseni mukaan T7-koneisissa lämpömittarin neula liikkuu pykälittäin, eli neula on ja pysyy keskellä kun lämmöt ovat sopivalla alueella.
Ainakin tällaiseen johtopäätökseen tulin itse seuratessani TENG-arvoa ja mittaria...
Ainakin tällaiseen johtopäätökseen tulin itse seuratessani TENG-arvoa ja mittaria...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: Jäähdytysnesteen tyyppi ja väheneminen, '01 2.0 turbo
... ja WISissä on siitä toimintaselostus.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Jäähdytysnesteen tyyppi ja väheneminen, '01 2.0 turbo
Lämppärikennon o-rengastiivisteet on näissä melko yleinen vuotopaikka. Tulipellissä on kaksi vedenpoistokärsää: ylempi akvaariolle ja alempi lämppärikennon kaukalolle. Alempi on hieman vaikeampi nähdä yläkautta, mutta kyllä se sieltä löytyy kun etsii. Sen alle jos virittelee jonkun pikku kipon päiväksi tai pariksi niin saa ainakin varmuuden vuotaako sieltä.
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: Jäähdytysnesteen tyyppi ja väheneminen, '01 2.0 turbo
Sais ehkä olla pidempään kuin päivän kaks, kun hävikki on joitakin deselitroja 5000 kilometrillä. Ellei se sitten tästä pahene. Nyt oli 500 kilsan reissu, eikä sitä edes huomaa paisarissa.
Seurailin tuossa matkalla livedataa noista lämmöistä, viisari on tosiaan tuossa, sanoisinko 46 minuutin kohdalla. Neulan yläreuna on jotakuinkin vaakasuorassa, jolloin alareuna toki osoittaa ylöspäin. Lämpötilan ääripäät mitä satuin lukemaan oli 85 ja 91 astetta, joten tuo ilmeisesti toimii juuri kuten on edellä kuvattu. Kesällä asuntovaunun kanssa ja ilmastointi päällä ym oli siellä ehkä 47 minuutin kohdalla.
Seurailin tuossa matkalla livedataa noista lämmöistä, viisari on tosiaan tuossa, sanoisinko 46 minuutin kohdalla. Neulan yläreuna on jotakuinkin vaakasuorassa, jolloin alareuna toki osoittaa ylöspäin. Lämpötilan ääripäät mitä satuin lukemaan oli 85 ja 91 astetta, joten tuo ilmeisesti toimii juuri kuten on edellä kuvattu. Kesällä asuntovaunun kanssa ja ilmastointi päällä ym oli siellä ehkä 47 minuutin kohdalla.
'01 9-3 2.0 turbo
Re: Jäähdytysnesteen tyyppi ja väheneminen, '01 2.0 turbo
Noniin, alkaa viisastua. Nyt ekaa kertaa näkyi pieni lätäkkö auton alla, ja osasin etsiä suuntaa. Itse vuotopaikkaa en vieläkään näe, mutta rintapellin suunnalta tulee. Apurunko on takaa kostea, kun sieltä koneen takaa katsoo. Nyt siellä on vaan aivan liian kylmä pidempään ihmetellä. No, onneksi se ei ainakaan ole kansipahviSaab-man kirjoitti: ↑Ti Marras 23, 2021 08:29Lämppärikennon o-rengastiivisteet on näissä melko yleinen vuotopaikka. Tulipellissä on kaksi vedenpoistokärsää: ylempi akvaariolle ja alempi lämppärikennon kaukalolle. Alempi on hieman vaikeampi nähdä yläkautta, mutta kyllä se sieltä löytyy kun etsii. Sen alle jos virittelee jonkun pikku kipon päiväksi tai pariksi niin saa ainakin varmuuden vuotaako sieltä.
'01 9-3 2.0 turbo
Re: Jäähdytysnesteen tyyppi ja väheneminen, '01 2.0 turbo
Onkohan tämä se hana vuoto joka rintapellissä, ei itselle tullut vastaan, vaan muistelen jotain stooria ollut foorumila.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Jäähdytysnesteen tyyppi ja väheneminen, '01 2.0 turbo
Kyllä se juuri tämä on, nyt kun tiesi mistä katsella, niin sieltähän se juuri tuosta alemmasta tiputtelee. Kiitokset Saab-manille. Tietysti nyt kun on tuollaiset -18 pakkasta eikä tallia ... no, mennään nesteitä lisäilemällä hetki, parempia kelejän odotellessa. Kun tosiaan tuntuu olevan noin, että ajossa se ei juurikaan vuoda, mutta sitten juurikin nyt kun kylmässä seisoo parkkiksella.shamrock kirjoitti: ↑Su Marras 28, 2021 14:09Noniin, alkaa viisastua. Nyt ekaa kertaa näkyi pieni lätäkkö auton alla, ja osasin etsiä suuntaa. Itse vuotopaikkaa en vieläkään näe, mutta rintapellin suunnalta tulee. Apurunko on takaa kostea, kun sieltä koneen takaa katsoo. Nyt siellä on vaan aivan liian kylmä pidempään ihmetellä. No, onneksi se ei ainakaan ole kansipahviSaab-man kirjoitti: ↑Ti Marras 23, 2021 08:29Lämppärikennon o-rengastiivisteet on näissä melko yleinen vuotopaikka. Tulipellissä on kaksi vedenpoistokärsää: ylempi akvaariolle ja alempi lämppärikennon kaukalolle. Alempi on hieman vaikeampi nähdä yläkautta, mutta kyllä se sieltä löytyy kun etsii. Sen alle jos virittelee jonkun pikku kipon päiväksi tai pariksi niin saa ainakin varmuuden vuotaako sieltä.
'01 9-3 2.0 turbo