Paluu Saabistiksi

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Bolichero
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ke Marras 24, 2021 22:35

Paluu Saabistiksi

Viesti Kirjoittaja Bolichero »

Morjensta,
Olen omistanut aiemmassa elämässä muutaman OG ysi-kolmosen, mutta taukoa Saabismista on jo useampi vuosi.
Muutaman vuoden olen kytännyt Nettiauton ilmoituksia, josko eka Saabini tulisi myyntiin, mutta eipä ole tullut.

Nyt kuitenkin Saabikuume on sen verran korkealla, että joku OG 9-3 täytyy hankkia.

Eräs vuoden 2002 9-3 Aero Cabrio on herättänyt mielenkiintoni. Auto vaikuttaa olevan varsin hyvässä ryhdissä niin teknisesti, kuin kosmeettisesti. Hintapyyntökin vaikuttaa varsin sopivalta kaikki asiat huomioon ottaen.

Autolla on mittarin mukaan ajettu vain ~100tkm, mutta totuus lienee jotain aivan muuta.
Ratin, polkimien, vaihdekepin ja kuljettajan penkin kulumisesta päätellen arvioisin että todelliset kilsat ovat noin 200-250tkm.
Auto on ollut rekisteröitynä parissa eri maassa, eikä huoltohistoriasta ole minkäänlaista tietoa.
Myyjäkin (jobbari) myöntää ettei usko mittarilukeman olevan todellinen, vaan auto myydään "siinä kunnossa kuin se on, ilman takuuta".

Uskallanko ostaa? Minulla pysyy kyllä räikkä kädessä, mutta saako näihin enää varaosia?
Minkälaisia riskejä näette tällaisen "arpa-auton" hankinnassa?
Mikäli otan riskin ja ostan kyseisen auton, niin olisiko antaa vinkkejä siitä, että mitä huoltotoimenpiteitä olisi syytä tehdä ennen auton käyttöönottoa?

Kiitos ja kumarrus vastanneille :D .
Avatar
shamrock
"Turbo"
Viestit: 234
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Paluu Saabistiksi

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Osien suhteen Trollparts on toistaiseks pelastanut kaiken vaikeammin saatavissa olevan suhteen. T7;lle kannattaa heti alussa tehdä ne muutamat perushuollot, joista löytyy täällä kyllä paljon asiaa. Mullekin tämä yli 300tjm ajettu turbo oli elämäni ensimmäinen turbo, ja toki myös ensimmäinen T7, mutta kyllä sen kanssa toimeen on tullut :)
'98 9-3 2.0 vapari
'01 9-3 2.0 turbo
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7193
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Paluu Saabistiksi

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

OG kolkki 2001.
Vaihdettu mm.
Huohotin päivitys
Ohjaustehostajan putkisto.
Kampiakselin stefa etu/taka.
Alatukivarret.
Iskunvaimentajat/kääntölaakerit.
Jarruletkut/palat/levyt/käsijarruvaijeri/jarru kengät.
Kytkinlevy/paineasetelma/painelaakeri.
Pari turboahdinta.
Öljypohjan puhdistus.
Bypass.
Ilmastoinnin täyttö.
Pakoputki/keski ja takapätkä.
Pari akkua.
Apulaitehihna/kiristin.
Puhaltimen säätöyksikkö.
Acc käyttö yksikkö.
Termostaatti.
Ajovalojen lasit/pyyhkimet.
Ajovalo pesin.
Takaluukun kaasujouset.
Etu/ovi/taka kaiuttimet.
Takaoven ikkunan nosto/lasku mekaniikka.
Kallistuksenvakaajan kumit.
Ohjausvaihteen takimmainen kumipusla.
Ilmamäärämittari.
Kaikki alipaineletkut.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1354
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 97

Re: Paluu Saabistiksi

Viesti Kirjoittaja ippe »

T7 koneelle jonka huoltohistoria on hieman epämääräinen on hyvä tehdä pari juttua:

-Öljypohjan auki käyttäminen ja öljyn imusihdin puhdistus
-Ahtimen välyksen tarkastaminen
-Huohotinjärjestelmän tarkastaminen (Uusin versio huohotinpäivityksestä ja kaikki kunnossa)
-Tulpat, suodattimet öljyt vaihtoon
-Stage1 Biopower -softa
-Ohuet alipaineletkut, By-(pass ohjaus ja bensanpaineen säätimen letku)
-Ilmamäärämittari ja sytytyskasetti ovat myös sellaisia, että niiden vaihtamiseen on hyvä varautua

Jos kone kovin pölläyttelee, niin sitten voi olla tarvetta kansirempalle tai uudelle ahtimelle. Omasta mielestäni B2x5-moottorin kansi on aika helppo huoltaa, toki siihen menee itse tehtynäkin muutama satanen.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Avatar
torque
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo/Espoo

Re: Paluu Saabistiksi

Viesti Kirjoittaja torque »

^^Ulkomuistista oman OG 9-3 vm ´01, 14v. ajalta, aiemman listan lisäksi pari pointtia lisää
Huohotin päivitys
Ohjaustehostajan putkisto.
Öljypohjan puhdistus.
Bypass.
Ilmastoinnin täyttö.
Pakoputki/keski ja takapätkä.
taka kaiuttimet.
Pari akkua.
Pakosarjassa pultin vaihto.
Sähköantenni.
SID näytön korjaus (UK).
Vaihteiston tukipusla, Aut.
Tuulilasi.
1kpl sumuvalo(lasi halki).
Ilmastoinnin kompressori.
Automaatin asentoanturi.
Keulan alla suojamuovi, jäälohkare rikkonut.
Viimeksi muokannut torque, Ti Marras 30, 2021 21:36. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1354
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 97

Re: Paluu Saabistiksi

Viesti Kirjoittaja ippe »

Vaikka tässä nyt heti saatiin pitkät listat huoltokohteita, niin omasta mielestäni OG9-3 on aika vaivaton auto. Toki olen niihin kaikenlaista joutunut tekemään, mutta on niillä ajettukin sitten aika paljon.

Jos vain kohdalle sattuu Aero tai sopivasta rakennettu yksilö, niin onhan niissä aika kivasta tehoa ja varusteita.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1194
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Paluu Saabistiksi

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Minusta OG9-3 on vielä jossain määrin ”tee se itse miehen” auto ja monin paikoin aika helposti kunnossa pidettävä. Moottorin huohotusvaivat loppupuolen autoissa on pilanneet koko automallin maineen. Itsellä on 02 mallinen, edelleen alkuperäinen ja avaamaton kone. Jakopää ei ääntele, turbo uusittu. Takana reilu 270 tkm. Näillä näkymin tämä nyt jo harrasteauto jäänee maanantaista alkaen ainoaksi ja viimeiseksi Saabikseni.
Avatar
shamrock
"Turbo"
Viestit: 234
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Paluu Saabistiksi

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Mulla varmaan oman kanssa kävi vähän tuuriakin. No tonnilla mä ostin tuon '01 matalapaineturbon. Tai luulin ostaneeni :) Ilmoituksessa sitä ei mitenkään mainostettu, mutta olihan siellä Konin sportit alla, Mitsun ahdin, ja ilmeisesti stg1 koska ahtaa tuonne 1 barin nurkille. Ilmamassamittarin vaihdoin varuiksi, ja bypassin ohjausventtiilin kun sitä oli jo ennenkin liimailtu. Mutta tuohon autoon oli jo vaihdettu todella paljon osaa, oli toki kilsojakin 325 tuhatta. Tiedossa oli myös että ainakin alatukivarret ja bensapumppu oli vaihdettu just. Softasta en vielä tiedä, oisko etanoli myös, se pitäs käydä jossakin selvittämässä. Kesärenkaatkin sattui olemaan 16" Super Aeroilla ja talvirenkaatkin 15" orkkisaluilla. Ilmastoinnin magneettikytkin oli paskana, sen vaihdoin ja täytätin, lähti toimimaan. Eihän tuollaisella summalla mitään muuta yhtä hyvä autoa saa.
'98 9-3 2.0 vapari
'01 9-3 2.0 turbo
Avatar
O.K.
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 14:36
Paikkakunta: Espoo

Re: Paluu Saabistiksi

Viesti Kirjoittaja O.K. »

Mulla 2001 Aero avo. Toistaiseksi kaikki huollot menneet helposti osien puolesta

Toistaiseksi ainoa mallikohtainen osa, jote ei enää ole saanut, on omalla kohdalla ollut bensansuodattimen kiinnityspanta. Käytin sitten omani happokylkyvssä ja maalasin uudelleen. Samoin joitakin ruuveja tms pientarvikkeita ei myöskään ole enää ollut valmistuksessa, mutta noihin löytyy aina jotakin tilalle, jos ihan pakko saada kiiltävä osa pintaruosteisen tilalle :D

Mutta kaiken kaikkiaan osien saatavuus ollut hyvää ja en näkisi tuolta puolta mitenkään auton hankintaa estävänä tekijänä.
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99

- maaoravia -
Avatar
shamrock
"Turbo"
Viestit: 234
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Paluu Saabistiksi

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Nyt kun tässä on ollu juttua näistä, mitä kannattaa T7 ostajan tarkistan, niin tuli tuota omaakin katseltua. Öljyntäyttöputkesta lähtee pieni liitin kohti rintapelti, siitä letku tekee mutkan kohti oikeaa etukulmaa, ilmeisesti takaiskuventtiiliä kohti, siitä t-haaraan jne. Ilmeisesti tässä on siis ainakin joku päivitys. Onko jotain muita osia, paikkoja, joista vois tulkita, mikä noista päivityksistä tuossa on?
'98 9-3 2.0 vapari
'01 9-3 2.0 turbo
Avatar
torque
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo/Espoo

Re: Paluu Saabistiksi

Viesti Kirjoittaja torque »

Jos huohotinpäivitys tehty vir. huollossa(takasinkutsu tms) niin päivityksen "versio" on kuulunut laittaa konekilpeen leima.
Toki ei voi olla varma onko leimaa vaivauduttu laittaa.
Tämä oli jossain foorumissa kuvattu mikä merkintä.
Softasta en vielä tiedä, oisko etanoli myös, se pitäs käydä jossakin selvittämässä.
@shamrock, jos Opensid näkyy niin versio esille, voi sitä tänne foorumille postailla, jos joku tietäisi meneekö RE85.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01
Avatar
shamrock
"Turbo"
Viestit: 234
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Paluu Saabistiksi

Viesti Kirjoittaja shamrock »

torque kirjoitti:
Ti Marras 30, 2021 20:52
Jos huohotinpäivitys tehty vir. huollossa(takasinkutsu tms) niin päivityksen "versio" on kuulunut laittaa konekilpeen leima.
Toki ei voi olla varma onko leimaa vaivauduttu laittaa.
Tämä oli jossain foorumissa kuvattu mikä merkintä.

@shamrock, jos Opensid näkyy niin versio esille, voi sitä tänne foorumille postailla, jos joku tietäisi meneekö RE85.
Opensidiä tuossa ei ole, se on kokeiltu. Stg1 ilmeisesti on, koska ahtaa ainakin 0.8 asti, en mä tuota nyt rääkännyt ole että maksimeja olisin hakenut. Toisaalta hassua, jos joku sen stg1:n olis tehny ilman etanolipäivitystä. Ja Mitsun ahtimenkin laittanu. Konekilpeä en ole katsonut, mutta mielenkiintoinen tieto.
'98 9-3 2.0 vapari
'01 9-3 2.0 turbo
Vastaa Viestiin