B204i tehon kasvatus
B204i tehon kasvatus
Moikka vaan taas kerran, en ole löytänyt aiheesta missään oikeen mitään tietoa, joten kysytään täältä.
Kyseessä B204i og9-3, Mitä tolle voimapesälle voisi tehdä, että saisi enemmän iloa irti? Tiedän, turbokoneet ei paljoa kalliimpia olisi ja niissä paljon enemmän potentiaalia, mutta haluaisin nyt juuri tästä omasta vähän lisää irti. Lieneekö kellään edes minkäänlaista kokemusta tästä aiheesta? Kiitoksia etukäteen avuista!
Kyseessä B204i og9-3, Mitä tolle voimapesälle voisi tehdä, että saisi enemmän iloa irti? Tiedän, turbokoneet ei paljoa kalliimpia olisi ja niissä paljon enemmän potentiaalia, mutta haluaisin nyt juuri tästä omasta vähän lisää irti. Lieneekö kellään edes minkäänlaista kokemusta tästä aiheesta? Kiitoksia etukäteen avuista!
Saab 9-3 2.0i SE 1999
Re: B204i tehon kasvatus
Kuten kaikissa otto-moottoreissa, niin ilman saanti on ns. avain asemassa. Helpoiten vapaasti hengittävään moottoriin lisää tehoa voi hankkia vähentämällä imupuolen virtausvastuksia. Imuputkistosta täytyy tehdä mahdollisimman tilava, mutta mahdollisimman lyhyt ja iso kaasuläppä. Vaikka vapaavirtaussuodatin ei itsessään lisää tehoa, mutta kartiosuodatin on helppo laittaa muutettuun imuputkistoon.
Peltipakosarjalla saadaan hyötyä myös kaasujen poistoon ja race-katalysaattorilla pakopuolen virtausvastusta pienemmäksi. Putkikokoa on tarpeetonta kasvattaa, etenkään loppupäästä, koska kaasut eivät tarvitse niin paljoa tilaa, koska ovat matkalla jo jäähtyneet.
Venttiilikannen avaamalla voidaan nokka-akseleita päivittää/muuttaa ja säädettävillä nokkapyörillä saada lisätehoa säätöjen kautta. Mutta yleensä joudutaan tekemään kompromissi. Joko kierrosalueen yläpäässä on tehoa, mutta alhaisilla kierroksilla on vähemmän vääntöä tai päin vastoin, eli alakierroksilla on vääntöä, mutta ylhäällä ei niin paljon tehoa, kuin voisi olla. Eli mitä haetaan? Huipputehoa vai arkiajoon vääntöä.
Vaikka usein kuulee puhuttavan, että vaparin lastutuksesta ei niin hyötyä ole, mutta sekin on tehtävä ennen pitkää, kun muuta kokoonpanoa on päivitetty. Lastutuksella/ohjelmamuutoksella saatava hyöty neljäsylinterisessä vaparissa pyörii omien kokemusten mukaan kokoonpanon muista muutoksista riippuen 6-12hv:n välillä.
Itse nostin 1,8 litraisesta Ford Zetec-E moottorista tehoa ja vääntöä muutoksilla imuputkisto+vv-suodatin, kaasuläppäkotelo(halkaisia 44mm->56mm), racecat, ja bensalastu. Vakioteho 115hv/160nm ja muutosten jälkeen 149hv/187nm. Muutokset todettu tehodynamometrissä, myös lastun vaikutus todettiin 11hv:n suuruiseksi ko. kokoonpanossa.
Vaikeaahan tai oikeastaan kallista ja työlästä vaparin virittäminen on, mutta toki mahdollista.
Peltipakosarjalla saadaan hyötyä myös kaasujen poistoon ja race-katalysaattorilla pakopuolen virtausvastusta pienemmäksi. Putkikokoa on tarpeetonta kasvattaa, etenkään loppupäästä, koska kaasut eivät tarvitse niin paljoa tilaa, koska ovat matkalla jo jäähtyneet.
Venttiilikannen avaamalla voidaan nokka-akseleita päivittää/muuttaa ja säädettävillä nokkapyörillä saada lisätehoa säätöjen kautta. Mutta yleensä joudutaan tekemään kompromissi. Joko kierrosalueen yläpäässä on tehoa, mutta alhaisilla kierroksilla on vähemmän vääntöä tai päin vastoin, eli alakierroksilla on vääntöä, mutta ylhäällä ei niin paljon tehoa, kuin voisi olla. Eli mitä haetaan? Huipputehoa vai arkiajoon vääntöä.
Vaikka usein kuulee puhuttavan, että vaparin lastutuksesta ei niin hyötyä ole, mutta sekin on tehtävä ennen pitkää, kun muuta kokoonpanoa on päivitetty. Lastutuksella/ohjelmamuutoksella saatava hyöty neljäsylinterisessä vaparissa pyörii omien kokemusten mukaan kokoonpanon muista muutoksista riippuen 6-12hv:n välillä.
Itse nostin 1,8 litraisesta Ford Zetec-E moottorista tehoa ja vääntöä muutoksilla imuputkisto+vv-suodatin, kaasuläppäkotelo(halkaisia 44mm->56mm), racecat, ja bensalastu. Vakioteho 115hv/160nm ja muutosten jälkeen 149hv/187nm. Muutokset todettu tehodynamometrissä, myös lastun vaikutus todettiin 11hv:n suuruiseksi ko. kokoonpanossa.
Vaikeaahan tai oikeastaan kallista ja työlästä vaparin virittäminen on, mutta toki mahdollista.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: B204i tehon kasvatus
Mullakin tuollainen pihalla on, ja ennenkuin tuon turbon löysin, oli hyvin yksinkertainen suunnitelma lisätä siihen tehoa: Etsiä sinne nokalle 2.3 vapari Ei inssi tuollaista vaihtoa edes huomaa ...
'01 9-3 2.0 turbo
Re: B204i tehon kasvatus
Heitän päästäni, miten tuohon voi saada +15% eli 20hv lisää tehoa
Ilmanotto +4hv
Kaasuläpän päällä oleva muovinen imuäänenvaimennin ahdistaa. Siihen askartelee käyrän tilalle. Ilmanputsarikopalle tuleva putki on suuremmaksi.
-imuäänet voimistuu
Pakosarja ja pakoputki +4hv
B204i / B234i katalysaattori on sijoitettu öljypohjan alle, jotta katti saadaan nopeasti lämpimäksi ja autoon sopii sama väliputki kuin turbomallissa. Tämän takia 1+4 ja 2+3 sylintereiden putket on yhdistetty noin 40cm päässä pakoventtiileistä.
Jos pakopulssit halutaan ajoittaa niin, että ne avittavat toisiaan ejektori-periaatteella jossain 4000rpm paikkeilla, tulisi yhdistyksen olla jossain 80-90cm kohdalla. Näin on tehty monissa vapaastihengittävässä moottorissa jo vakiona.
Ruotsissa myydään peltipakosarjoja B234i moottorille mm kl racing, kyrkmotorsport jne.
B234i koneeseen luvataan roimasti lisää tehoja tuonne 4400rpm kohdalle, mutta huipputeho ei niinkään nouse. Näissä putkikoko voi olla liian suurta 2.0 koneeseen.
http://www.kyrkmotorsport.se/gallery_20.html
Pakoputken keskiosa on 60mm rööriä, eli passeli 200hv tehoille asti. Katin voi vaihtaa 100cel tai 200cel mailliin ja takapöntön voi vaihtaa läpivirtaavaan malliin.
-pakoäänet voimistuu, lisää päästöjä
Nokat +6hv
B204i nokka-akselit on samat kuin turbossa, vapaastihengittävässä ne kuristaa tehoa aika lailla. B234i nokissa on vähän pitempi aukiolo. B202 turbon nokissa on vielä pitempi aukiolo, mutta nokkapyörän kolo on eri kohdassa. Ne vaatii siis nokkien ajoituksen uusiksi vaikkapa säädettävillä nokkapyörillä.
-alavääntö heikkenee, lisää päästöjä
Moottorinohjain +6hv
Ilmamassamittari pois imuputkesta ja tilalle MAP ohjattu moottorinohjain, vaikkapa turbomallista trionic 5 tai joku aftermarket ecu, 98 tai e85 tankkiin ja karttojen hierominen penkissä vastaamaan viritysosia.
Ilmanotto +4hv
Kaasuläpän päällä oleva muovinen imuäänenvaimennin ahdistaa. Siihen askartelee käyrän tilalle. Ilmanputsarikopalle tuleva putki on suuremmaksi.
-imuäänet voimistuu
Pakosarja ja pakoputki +4hv
B204i / B234i katalysaattori on sijoitettu öljypohjan alle, jotta katti saadaan nopeasti lämpimäksi ja autoon sopii sama väliputki kuin turbomallissa. Tämän takia 1+4 ja 2+3 sylintereiden putket on yhdistetty noin 40cm päässä pakoventtiileistä.
Jos pakopulssit halutaan ajoittaa niin, että ne avittavat toisiaan ejektori-periaatteella jossain 4000rpm paikkeilla, tulisi yhdistyksen olla jossain 80-90cm kohdalla. Näin on tehty monissa vapaastihengittävässä moottorissa jo vakiona.
Ruotsissa myydään peltipakosarjoja B234i moottorille mm kl racing, kyrkmotorsport jne.
B234i koneeseen luvataan roimasti lisää tehoja tuonne 4400rpm kohdalle, mutta huipputeho ei niinkään nouse. Näissä putkikoko voi olla liian suurta 2.0 koneeseen.
http://www.kyrkmotorsport.se/gallery_20.html
Pakoputken keskiosa on 60mm rööriä, eli passeli 200hv tehoille asti. Katin voi vaihtaa 100cel tai 200cel mailliin ja takapöntön voi vaihtaa läpivirtaavaan malliin.
-pakoäänet voimistuu, lisää päästöjä
Nokat +6hv
B204i nokka-akselit on samat kuin turbossa, vapaastihengittävässä ne kuristaa tehoa aika lailla. B234i nokissa on vähän pitempi aukiolo. B202 turbon nokissa on vielä pitempi aukiolo, mutta nokkapyörän kolo on eri kohdassa. Ne vaatii siis nokkien ajoituksen uusiksi vaikkapa säädettävillä nokkapyörillä.
-alavääntö heikkenee, lisää päästöjä
Moottorinohjain +6hv
Ilmamassamittari pois imuputkesta ja tilalle MAP ohjattu moottorinohjain, vaikkapa turbomallista trionic 5 tai joku aftermarket ecu, 98 tai e85 tankkiin ja karttojen hierominen penkissä vastaamaan viritysosia.
Viimeksi muokannut A_K_O, Ke Tammi 12, 2022 16:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
Re: B204i tehon kasvatus
Tasapainoakselien jättäminen pois käytöstä, ainakin B206i oli pari hevosvoimaa tehokkaampi kuin B204i...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Re: B204i tehon kasvatus
Mielenkiintoisia ajatuksia, vaikkakin kaikki melko työläitä ja kalliita. Pitänee ruveta miettimään kesäksi jos alkaisi toteuttamaan jotain näistä
Saab 9-3 2.0i SE 1999
Re: B204i tehon kasvatus
Usko ihan hyvällä ettei kannata, ainakaan tehonlisäyksen puolesta. Pidä toi pappamallina ja hommaa turbollinen saab. Niissä on viripotentiaalia edukkaasti tarjolla.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Re: B204i tehon kasvatus
Mikäänhän ei kannata, kuin korkeintaan teoriassa sellainen viritys millä saa kulutuksen pienemmäksi
Minäkin etsisin 2,3 l moottorin. Sehän olisi jo sellaisenaan 2,0 vaparin laatikolla äreempi kuin alkuperäinen kakskolmonen.
Minäkin etsisin 2,3 l moottorin. Sehän olisi jo sellaisenaan 2,0 vaparin laatikolla äreempi kuin alkuperäinen kakskolmonen.
Re: B204i tehon kasvatus
Enhän luvannut alkamaan tekemäänkään mitään Joo, enpä nyt olekkaan mikään urheiluauto ihminen niin tämä nykyinenkin saa kelvata, katsotaan uudelleen sitten kun tuo kone joskus ehkä räjähtää niin laitetaan isompaa sisään. Itsellä ei turboja vastaan ole mitään mutta kun tässä omassa sitä nyt ei ole niin ei voi mitään. Näitä vapareitahan ei voinut turbottaa mitenkään yli helposti? Muistelen lukeeni että kaikenlaista saisi vaihtaa niin varmasti vähemmän kivuliasta laittaa vaan tuo 2.3 sisään.
Saab 9-3 2.0i SE 1999
Re: B204i tehon kasvatus
Itse koneissa taitaa olla suurinmpana erona männät. Toki, kun Trionicciin mennään niin kyllähän aika paljon vaihtuu. Tietysti, sulla on tuo B204i joka on helvetin hyvä kone turbottamiseen. Eli jos se ei ole sun ainoa auto, ja sitä on aikaa laittaa, niin onhan yksi optio sekin, että ostat jonkun tiensä päässä olevn T7-koneen, ja teet B204:stä, uusista männistä ja sen moottorinohjauksesta sen oikeasti hyvän koneen. Noita saa paljon ajettuina halvalla.
'01 9-3 2.0 turbo
Re: B204i tehon kasvatus
Jää nähtäväksi, oletettavasti en varmaan tee mitään, ja kaikista näistä se 2.3:een vaihto kuulostaa omaan korvaan parhaalta vaihtoehdolta. Jos tuo pata nyt jotenkin räjähtää niin voi sitten miettiä, jos lähtee vaikka vaihtamaan. Ehkäpä ensimmäisenä kohteena kumminkin olisi tuo kori, niin ei katoaisi koko auto ruskeaksi pölyksi muutamassa vuodessa
Saab 9-3 2.0i SE 1999
- vilhosyvis
- "Viggen"
- Viestit: 680
- Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
- Paikkakunta: Tapiola, Espoo
- Viesti:
Re: B204i tehon kasvatus
Itselläkin tuo B204i ja toki aina lisäteho maistuisi ja sitä myötä turbo. Pienempi kulutus kuitenkin etenkin nykyisillä bensan hinnoilla eniten kutkuttelee...
Mutta voipi olla fiksumpaa vaihtaa koko auto turboversioon suosiolla.
Mutta voipi olla fiksumpaa vaihtaa koko auto turboversioon suosiolla.
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Re: B204i tehon kasvatus
kysytään täällä kun samasta asiasta puhutaan, niin onko kellään oikeata kokemusta missä vaiheessa b204i männät antaa periksi? ja mitenkä se toimii jos pistän hajonneen turbo koneen tilalle vapari myllyn ? meneekö naku tunnistus sekasin? kaikki tieto kokemus kiinnostaa
Re: B204i tehon kasvatus
Jos ymmärsin oikein, niin ihan sellaisenaan meinasit B204i:n kylkeen laittaa turbon? Liikaa puristuksiahan siinä on, ei tule toimimaan. Sitä ei pysty oikein milään ahdoilla käyttämään turvallisesti, ja vaparin männät muutenkin kestää huonommin. Joten ratkaisu on aika käyttökelvoton, kyllä se tarttee ne turbon männät.Sierra kirjoitti: ↑Ke Huhti 13, 2022 19:09kysytään täällä kun samasta asiasta puhutaan, niin onko kellään oikeata kokemusta missä vaiheessa b204i männät antaa periksi? ja mitenkä se toimii jos pistän hajonneen turbo koneen tilalle vapari myllyn ? meneekö naku tunnistus sekasin? kaikki tieto kokemus kiinnostaa
https://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic.php?f=2&t=52578
'01 9-3 2.0 turbo
Re: B204i tehon kasvatus
Vaparikoneeseen voi laittaa öljysumut, niille löytyy valmiit paikat. Näissä vapaastihengittävän männät ovat kyllä lujaa tekoa. Puristusten takia vakiosoftalla voi ajaa bensalla peruspaineilla. Suotavaa olisi ilmeisesti tehdä softa E85:lle, jolloin voisi ajaa ihan kunnollisilla ahdoillakin. Vesa67 voisi tästä kertoa lisää. Kaveri vasta teki vaparikoneesta turbollisen, ja Vesa oli siinä softateknisenä apuna. Viinalle muutos toistaiseksi vielä tekemättä.