NG-900 ylikuumeni

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

NG-900 ylikuumeni

Viesti Kirjoittaja kostape »

Auto on vm -96 NG-900 ilman turboa. Ajoin perävaunun kanssa liki 90 km lämpimässä kevätsäässä ja pihaan päästyä pölläytti sankasti höyryä. Ennen ei ole ollut mitään ylikuumenemiskokemuksia. Tosin moottorin lämpömittari ei ole ole mitään näyttänyt eli ei kai toiminut.

Olen tutkinut ja verrannut Haynesin korjauskirjan selostuksiin. Kummallista löytyi konepellin alta rele ja sulakekokoelmasta. Ei ole sulaketta jäähdytyspuhaltimelle. Erikseen on isompia Maxi-sulakkeita omassa rasiassa, siellä on vain yksi 30A, isokokoinen ja ehjännäköinen, joka kirjan mukaan on matalatehoista tuulettimen pyöritystä varten, mutta on paikassa 3 eikä paikassa 1 kuten ohjekirjan kaavio ja rasian kannen piirroskin kertoo. Kannen kaavio ilmoittaa että paikassa 2 on iso ABS-sulake 50A, mutta se on tyhjä ilman koskettimia kuten viereinenkin.

Jäähdyttimen tuulettimelle on sitten vieressä kaksi relepaikkaa, matala ja korkea nopeus, mutta eivät taida saada virtaa.

Nyt sitten yritän selvittää mikä jäähdytystuulettimen toimintaa ohjaa, ja missä on vika kun lämpömittarikaan ei ole toiminut. Hyvät neuvot olisivat tarpeen. Onko vika jäähdytysnesteen lämpöanturissa, jossakin piileksivässä ohjausboxissa vai sulakkeissa ja releissä???
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: NG-900 ylikuumeni

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Oman kolkin rasioita kun joskus tutkin, siellä on kyllä ylimääräisiä paikkoja kun noita kahta nopeutta flektille ei kaikissa taida edes olla. Toinen kysymys on se, että kuumeniko se oikeasti, eli mistä se höyry tuli? Onko nestettä vähentynyt?

Joskus nimittäin itsekin huolestuin pihalla, kun auton sammutettuani kuulin sihinää ja pikkasen höyryä tuli. Ne poistoputket sekä tuulilasin edestä että lämppärin kennolta/ilmastoinnin kondessivedelle on nimittäin suoraan pakoputken päällä. Oli kanssa just tuollainen tilanne kuin sulla, että tuli pitkästä aikaa ajettua se pakoputki kunnolla kuumaksi :D
'01 9-3 2.0 turbo
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: NG-900 ylikuumeni

Viesti Kirjoittaja kostape »

Se ylikuumentuminen ilmeni kotipihassa kun kuormattua peräkärryä siirtelin saadakseni oikeaan paikkaan. Höyryä tuli ulos konepellin alta tuulilasin edestä, eli niinkuin mainitsit. Paisuntasäiliö tyhjeni ja enemmänkin höyrystyi. Laittelin lisää nestetää eikä ainakaan pihalle ole vuotanut mitään. Ja moottori käy normaalisti.

Huolen aiheena on siis ainakin miksi lämpömittari ei liikahda, on kuin ei saisi mitään tietoa lämpötilasta.
Olen ajatellut kokeilla fläktin pyörimistä korjausoppaan ohjeen mukaan. Ja sitten jää vielä kysymykset lämpömittarin anturin toiminnasta, ja yleisemmin johtoliitosten löystymisestä ym.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: NG-900 ylikuumeni

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Eli onko niin, että sulla ei ole lämpömittari tuossa ennenkään toiminut ollenkaan? Mulle jäi epäselväksi, että näyttikö se normaalia, eikä mitään poikkeavaa, vaiko ylipäänsä mitään?

Mun eka kolkki oli tuolla Motronic- ruiskulla. Siihen löytyy tämänkin foorumin kautta ilmaiseksi se Motronic-suite joka Saabille tuunattu. Toimii ainakin VAG-KKL kaapelilla, sillä näkee livedataa koneesta. Myös nuo lämmöt. En tiedä montako anturia näissä on, mikä ohjaa mitäkin, mutta tuolla saa ainakin helposti selvitettyä näkeekö ecu lämmöt. Väyläähän lienee jo satkussakin, joten ohjaukset voi mennä sen kautta.
'01 9-3 2.0 turbo
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1464
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: NG-900 ylikuumeni

Viesti Kirjoittaja ippe »

Veikkaan että lämpötila-anturi on rikki, tai sen johdotuksessa on kontaktivika.

Jos moottorinohjaus ei tiedä että moottori on kuuma, niin ei se välttämättä osaa käynnistää flektiäkään.

En tiedä ihan tarkkaan miten Motronic-moottorinohjauksen kanssa on antureita ja miten flekti käynnistyy, mutta paras konsti olisi katsoa ensin eri antureiden sijainnit konehuoneessa ja sitten auto kiinni testeriin (Tech2) ja tutkimaan millaisia arvoja antureista tulee ohjaukselle.

Varaosakuvastosta voit etsiä antureita räjäytyskuvista, samalla näet myös niiden varaosanumerot:
https://webautocats.com/epc/saab/
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2169
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: NG-900 ylikuumeni

Viesti Kirjoittaja anv »

Minulla tuli reikä siihen lämppärille menevään letkuun. Höyryn määrä oli valtaisa asian huomatessa. Ajon aikana siis sen huomasi "coolant low" -ilmoituksesta. Kone ei kuitenkaan ylikuumentunut ja korjauskaan ei ollut kotipihassa mitenkään kovin vaativa operaatio.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: NG-900 ylikuumeni

Viesti Kirjoittaja kostape »

Tarkastin tuulettimen jäähdyttimessä, se pyöri normaalisti sähköä saadessaan hyppylangan avulla. Nyt epäilen viallista relettä ja sylinterin kanteen kiinnitettyä lämpöanturia, koska lämpömittari ei ole toiminut. Suunnittelen anturin irroitusta ja vastusarvon mittausta ohjekirjan mukaan tai keittämistä kattilassa.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: NG-900 ylikuumeni

Viesti Kirjoittaja kostape »

Lämpötila-anturi on nyt vaihdettu, tuntuu toimivan normaalisti niin lämpömittari kuin jäähdytystuuletinkin. Ja moottorin häiriövalo ei pala. Vielä on kokeilematta kuormatun perävaunun kanssa.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Vastaa Viestiin