Kylmänä rikkaalla , Lämpinä toimii?
Kylmänä rikkaalla , Lämpinä toimii?
Apuja kaivattas
Otsikko päivitetty 17.5 alempana kylmäkäynti vikaa selvennettynä
WIS läppärillä = läppäri ei aukea.
Ongelmana on lambda vetää välillä itsensä 0 tiedoille ja antaa FCOD 308 , lambda herää akun miinuskaapelin irrotuksella?
Luonnollisesti tehot häviää kun pukkaa vikakoodia.
Akun irroituksen jälkeen lambdan tiedot tyhjäkäynnillä & tasakaasulla -300 - +500 , vedoilla -1500 -> 1500.
J16 splice korjauksesta lueskellut ympäriinsä.
Pinni 58 pitäisi lähteä musta piuha joka yhdistyy "sukan" alla sin + harmaaksi piuhaksi.
Ongelmana tässä: pinni 58 lähtee harmaa piuha joka yhdistyy vihreän kanssa paksuksi mustaksi piuhaksi "sukan" alla.
Paksun mustan piuhan kupeesta lähtee ohkainen musta joka yhdistyy isompaan läjään josta lähtee pelkkiä mustia ympäriinsä.
Eli värit ei mätsää yhtään, tässä kun ei sähköistä ymmärrä juuri mitään niin ei osaa lähteä mitään tinailemaankaan nyt uusiksi.
Saabashan on B235 -99 kolkki JC:n bipoweri softalla.
Otsikko päivitetty 17.5 alempana kylmäkäynti vikaa selvennettynä
WIS läppärillä = läppäri ei aukea.
Ongelmana on lambda vetää välillä itsensä 0 tiedoille ja antaa FCOD 308 , lambda herää akun miinuskaapelin irrotuksella?
Luonnollisesti tehot häviää kun pukkaa vikakoodia.
Akun irroituksen jälkeen lambdan tiedot tyhjäkäynnillä & tasakaasulla -300 - +500 , vedoilla -1500 -> 1500.
J16 splice korjauksesta lueskellut ympäriinsä.
Pinni 58 pitäisi lähteä musta piuha joka yhdistyy "sukan" alla sin + harmaaksi piuhaksi.
Ongelmana tässä: pinni 58 lähtee harmaa piuha joka yhdistyy vihreän kanssa paksuksi mustaksi piuhaksi "sukan" alla.
Paksun mustan piuhan kupeesta lähtee ohkainen musta joka yhdistyy isompaan läjään josta lähtee pelkkiä mustia ympäriinsä.
Eli värit ei mätsää yhtään, tässä kun ei sähköistä ymmärrä juuri mitään niin ei osaa lähteä mitään tinailemaankaan nyt uusiksi.
Saabashan on B235 -99 kolkki JC:n bipoweri softalla.
Viimeksi muokannut massse., Ke Touko 17, 2017 22:55. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
ex. Viggen harraste
#7409 TH
#7409 TH
Re: Lambda 0 - fcod 308 , j16 splice apuja?
OG 9-3:n Trionic 7 -kytkentäkaavan lambdan/lambdojen signaalimaadoitus menee navasta 58 harmaana johtona J36:n läpi. Vihreät johdot ovat lambdasignaalia, joka tulee suojavaippajohdossa, ja vaippa on yhdistetty mustien maadoitusjohtojen haaraan J31.
Jos ryhdyt ropaamaan liitoksia, älä kytke yhteen mitään sellaista, mikä ei ennestään ole kytkettynä yhteen, äläkä myöskään jätä aiemmin kytkettynä olleita kytkemättä.
Jos ryhdyt ropaamaan liitoksia, älä kytke yhteen mitään sellaista, mikä ei ennestään ole kytkettynä yhteen, äläkä myöskään jätä aiemmin kytkettynä olleita kytkemättä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Lambda 0 - fcod 308 , j16 splice apuja?
Coltin kanssa käytiinkin läpi asiaa tuossa , pitäisi olla nyt jokseenkin selko tästä
Katsotaan miten käy WIS avustuksella löytyi tiedot jotka vastasi auton sähköjä , jenkkiohjeet sotki oman pään
Ei nämä sähköt ole oma vahvuus.. ensimmäinen kaaviokin oli vielä kahdella lambdalla , tässähän siis yksi.
Mutta kiitokset vielä! jus
Katsotaan miten käy WIS avustuksella löytyi tiedot jotka vastasi auton sähköjä , jenkkiohjeet sotki oman pään
Ei nämä sähköt ole oma vahvuus.. ensimmäinen kaaviokin oli vielä kahdella lambdalla , tässähän siis yksi.
Mutta kiitokset vielä! jus
ex. Viggen harraste
#7409 TH
#7409 TH
Re: Lambda 0 - fcod 308 , j16 splice apuja?
Juu ei tuu kesää
Johtoja pyöritelty läpite eikä tunnu olevan kyllä häikkää , 3 eri lambdalla nyt koitettu.
Kaikilla arvot juoksee -1500 - +1500 väliä , ideoita otetaan vastaan.
Tässä vielä yhteenveto.
Vihreä piuha pinniltä 34 menee suojavaippajohdon sisään -> lambdalle
Harmaa piuha pinniltä 58 menee suojavaippajohdon sisään-> lambdalle
Musta piuha tulee muualta ja menee suojavaippa johdon sisään eikä yhdisty minnekkään , menee vain koko matkan suojavaippa johdon sisällä lambdalle asti.(kuorittuna kokomatkan suojavaippa johdon sisällä)
Eli kaikki piuhat menee ominaan eivätkä yhdisty toisiinsa?
Musta maadoittaa vain suojavaipan?
Johtoja pyöritelty läpite eikä tunnu olevan kyllä häikkää , 3 eri lambdalla nyt koitettu.
Kaikilla arvot juoksee -1500 - +1500 väliä , ideoita otetaan vastaan.
Tässä vielä yhteenveto.
Vihreä piuha pinniltä 34 menee suojavaippajohdon sisään -> lambdalle
Harmaa piuha pinniltä 58 menee suojavaippajohdon sisään-> lambdalle
Musta piuha tulee muualta ja menee suojavaippa johdon sisään eikä yhdisty minnekkään , menee vain koko matkan suojavaippa johdon sisällä lambdalle asti.(kuorittuna kokomatkan suojavaippa johdon sisällä)
Eli kaikki piuhat menee ominaan eivätkä yhdisty toisiinsa?
Musta maadoittaa vain suojavaipan?
ex. Viggen harraste
#7409 TH
#7409 TH
Re: Kylmänä rikkaalla , Lämpinä toimii?
Otsikkoa muutettu (ent. lambda 0 , fcod 308 j16 splice)
Mahottoman rasittava vika.
Kylmänä esim. aamulla käynnistäessä käy rikkaalla , savuttaa & haisee bensa. Lambda parhaillaan -2000
Teng noustessa yli 39 autolla pystyy jo ajamaan , mutta lambdan korjausarvo juoksee vielä -1200 kieppeiltä +800 väliä
Teng alle 39 Jos antaa kierroksia koneelle ja höllää kaasua sen jälkeen -> kierrokset laskee liian alas ja auto meinaa tukehtua. Tasakaasulla kylmänä pätkii ajoittain.
Vika ilmeni osa päivitysten jälkeen.
Talvella päivitettyä:
-Suuttimet BOSCH ev14
-1.osa imusarja
-pumppu AEM 310lph
-pa-suodin oem
-IMM oem
-JC biopower softa ko.osille + muulle tekniikalle.
Vian jälkeen tehtyä & vaihdettua:
-J16 splice vikaa etsitty = ei löytynyt koko kohtaa?
-Imuvuotoja 2kpl korjattu turbo & tehostimen lähtö. (puhaltamalla ei imuvuotoja)
-Läppäkotelon o-renkaat uusittu & läppäkotelo vaihdettu putsattuun.
-Lambda uusi BOSCH
-Tulpat uusittu NGK bcpr7es11 (edelliset 3tkm)
-Bensapaineet tarkistettu OK
Kerran tehnyt FCOD 768 , töiden jälkeen vikakoodi oli hävinnyt joten Pkoodia en ehtinyt ottaa selville.
Lämpimänä ja aiemmin +6-> keleillä vikaa ei ilmennyt. Nyt jatkuvaan kylmänä ulkolämpötilasta riippumatta.
Lämpimänä:
Lambda -350/+400 välillä satunnaisesta höllätessä kaasua ~+700
Lämpimänä vedot hyvin tallella ja Pinl , Mair & mreq seurattu. Mair 1250-1300 Pinl 2150-2200
Ja moottori rakennettu viimekesänä , sisäänajettu vakiona ja nyt talvella uudet osat päivitetty softan kera.
EVAP letkuja poistettu ja Bypass modi.
Auto tällähetkellä maalarilla +viikon , tarkoitus oli saada auto näytille kesäpäiville ja mielellään ehjänä.
Sais vian kuntoon ennen kesäpäiviä niin olisi hyvä
Mahottoman rasittava vika.
Kylmänä esim. aamulla käynnistäessä käy rikkaalla , savuttaa & haisee bensa. Lambda parhaillaan -2000
Teng noustessa yli 39 autolla pystyy jo ajamaan , mutta lambdan korjausarvo juoksee vielä -1200 kieppeiltä +800 väliä
Teng alle 39 Jos antaa kierroksia koneelle ja höllää kaasua sen jälkeen -> kierrokset laskee liian alas ja auto meinaa tukehtua. Tasakaasulla kylmänä pätkii ajoittain.
Vika ilmeni osa päivitysten jälkeen.
Talvella päivitettyä:
-Suuttimet BOSCH ev14
-1.osa imusarja
-pumppu AEM 310lph
-pa-suodin oem
-IMM oem
-JC biopower softa ko.osille + muulle tekniikalle.
Vian jälkeen tehtyä & vaihdettua:
-J16 splice vikaa etsitty = ei löytynyt koko kohtaa?
-Imuvuotoja 2kpl korjattu turbo & tehostimen lähtö. (puhaltamalla ei imuvuotoja)
-Läppäkotelon o-renkaat uusittu & läppäkotelo vaihdettu putsattuun.
-Lambda uusi BOSCH
-Tulpat uusittu NGK bcpr7es11 (edelliset 3tkm)
-Bensapaineet tarkistettu OK
Kerran tehnyt FCOD 768 , töiden jälkeen vikakoodi oli hävinnyt joten Pkoodia en ehtinyt ottaa selville.
Lämpimänä ja aiemmin +6-> keleillä vikaa ei ilmennyt. Nyt jatkuvaan kylmänä ulkolämpötilasta riippumatta.
Lämpimänä:
Lambda -350/+400 välillä satunnaisesta höllätessä kaasua ~+700
Lämpimänä vedot hyvin tallella ja Pinl , Mair & mreq seurattu. Mair 1250-1300 Pinl 2150-2200
Ja moottori rakennettu viimekesänä , sisäänajettu vakiona ja nyt talvella uudet osat päivitetty softan kera.
EVAP letkuja poistettu ja Bypass modi.
Auto tällähetkellä maalarilla +viikon , tarkoitus oli saada auto näytille kesäpäiville ja mielellään ehjänä.
Sais vian kuntoon ennen kesäpäiviä niin olisi hyvä
ex. Viggen harraste
#7409 TH
#7409 TH
Re: Kylmänä rikkaalla , Lämpinä toimii?
Moi
Selvisikö tämä, itsellä samaa ongelmaa, Teng alle 45 niin sammuu tai meinaa sammua kierrasten laskiessa kovin alas kaasun painamisen jälkeen, tyhjäkäyntiä käy muuten kylmänäkin hyvin ja käynnistyy hienosti.
Vaihdettu sytkäkasetti, uusi ja alkuperäinen, tulpat, bypass ja bcv, alipaineletkuja ja ”J16” liitos, tosin on tuo J39 näissä, jokainen on auttanut vähän parempaan, ostin auton viallisena pelastettavaksi liikkeestä ja historiasta en oikein tiedä, ilmeisesti vikaa koitettu korjata ennenkin, kansiremontista kuitti ja turbo kiiltää uutuuttaan mutta ihan täydellinen ei vielä ole. Joku jälkiasenteinen softa on sisällä koska open sid toimii mutta turbo ainakin vakio ulospäin
Selvisikö tämä, itsellä samaa ongelmaa, Teng alle 45 niin sammuu tai meinaa sammua kierrasten laskiessa kovin alas kaasun painamisen jälkeen, tyhjäkäyntiä käy muuten kylmänäkin hyvin ja käynnistyy hienosti.
Vaihdettu sytkäkasetti, uusi ja alkuperäinen, tulpat, bypass ja bcv, alipaineletkuja ja ”J16” liitos, tosin on tuo J39 näissä, jokainen on auttanut vähän parempaan, ostin auton viallisena pelastettavaksi liikkeestä ja historiasta en oikein tiedä, ilmeisesti vikaa koitettu korjata ennenkin, kansiremontista kuitti ja turbo kiiltää uutuuttaan mutta ihan täydellinen ei vielä ole. Joku jälkiasenteinen softa on sisällä koska open sid toimii mutta turbo ainakin vakio ulospäin
9000CS 2.0t -96
9-3 TurboJubileum 2.0t -02
9-5 Vector 2.3t BioPower -08
Ex: 9-3SS Linear 2.0t -04, 900 -87, 90 5sp -85, 99L 1.85 -74
9-3 TurboJubileum 2.0t -02
9-5 Vector 2.3t BioPower -08
Ex: 9-3SS Linear 2.0t -04, 900 -87, 90 5sp -85, 99L 1.85 -74
Re: Kylmänä rikkaalla , Lämpinä toimii?
Selviskö vikaa?spade kirjoitti: ↑Ma Syys 27, 2021 09:29Moi
Selvisikö tämä, itsellä samaa ongelmaa, Teng alle 45 niin sammuu tai meinaa sammua kierrasten laskiessa kovin alas kaasun painamisen jälkeen, tyhjäkäyntiä käy muuten kylmänäkin hyvin ja käynnistyy hienosti.
Vaihdettu sytkäkasetti, uusi ja alkuperäinen, tulpat, bypass ja bcv, alipaineletkuja ja ”J16” liitos, tosin on tuo J39 näissä, jokainen on auttanut vähän parempaan, ostin auton viallisena pelastettavaksi liikkeestä ja historiasta en oikein tiedä, ilmeisesti vikaa koitettu korjata ennenkin, kansiremontista kuitti ja turbo kiiltää uutuuttaan mutta ihan täydellinen ei vielä ole. Joku jälkiasenteinen softa on sisällä koska open sid toimii mutta turbo ainakin vakio ulospäin
Re: Kylmänä rikkaalla , Lämpinä toimii?
Moi
Ei ole vielä selvinnyt, nyt olen keskittynyt enemmän alustan korjaamiseen, mutta ajattelin seuraavaksi vaihtaa bensapumpun jos siellä olisi jotain asennettu väärin tai pumppu olisi väsähtänyt etanolista, selkeästi sitä on tutkittu koska penkin alle on sahattu aukko, tässä yksilössä tuntuu olevan sellainen historia että jos osaa on korjattu aiemmin niin on hyvä katsoa kerran vielä menikö oikein
Ei ole vielä selvinnyt, nyt olen keskittynyt enemmän alustan korjaamiseen, mutta ajattelin seuraavaksi vaihtaa bensapumpun jos siellä olisi jotain asennettu väärin tai pumppu olisi väsähtänyt etanolista, selkeästi sitä on tutkittu koska penkin alle on sahattu aukko, tässä yksilössä tuntuu olevan sellainen historia että jos osaa on korjattu aiemmin niin on hyvä katsoa kerran vielä menikö oikein
9000CS 2.0t -96
9-3 TurboJubileum 2.0t -02
9-5 Vector 2.3t BioPower -08
Ex: 9-3SS Linear 2.0t -04, 900 -87, 90 5sp -85, 99L 1.85 -74
9-3 TurboJubileum 2.0t -02
9-5 Vector 2.3t BioPower -08
Ex: 9-3SS Linear 2.0t -04, 900 -87, 90 5sp -85, 99L 1.85 -74
Re: Kylmänä rikkaalla , Lämpinä toimii?
Pientä päivitystä tilanteeseen, alustaan meni eteen uudet tukivarret, kaikki jouset ja iskarit oheisromuineen, raidetangonpäät ja kallistusvakaajan päät. Mutta sitten käyntihäiriöihin niin vaihdoin bensapumpun ja suodattimen ja tilanne parani, nyt käy hyvin jo Teng=38c mutta ei vieläkään ihan kylmänä, bensanpaine parani selkeästi, raju paineen heilunta loppui kokonaan eli taisi olla aika vaihtaa, vieläkun löytäisi vähän parannusta niin riittäisi hyvin, ajattelin seuraavaksi päivittää huohottimen ja tarkistaa vielä kerran alipaineletkut
9000CS 2.0t -96
9-3 TurboJubileum 2.0t -02
9-5 Vector 2.3t BioPower -08
Ex: 9-3SS Linear 2.0t -04, 900 -87, 90 5sp -85, 99L 1.85 -74
9-3 TurboJubileum 2.0t -02
9-5 Vector 2.3t BioPower -08
Ex: 9-3SS Linear 2.0t -04, 900 -87, 90 5sp -85, 99L 1.85 -74
Re: Kylmänä rikkaalla , Lämpinä toimii?
Meni katsastuksesta läpi ilman huomautuksia joten nyt taas aikaa hienosäätää. Sellaista huomasin että open sidissä diff on 200 niin kauan kuin käyntiongelma on päällä vaikka mreq ja mair seuraavat hyvin toisiaan ja kun kone saavuttaa tuon maagisen noin 40c lämpötilan muuttuu diff arvo alle kymmeneen mikä tuntuu olevan pyynnin ja annon erokin kaiken aikaa, myös ilman lämpötila on yllättävän alhainen ja nykäsee viisitoista astetta ylöspäin kun ongelma poistuu, mitä mieltä olette olisiko vika ehkä turbolta tulevassa muoviputkessa olevassa paine ja lämpötila anturissa. Napen stage1 ja muuten vakio, kansi, jakopää, runkolaakerit ja turbo tehty edellisen omistajan toimesta
9000CS 2.0t -96
9-3 TurboJubileum 2.0t -02
9-5 Vector 2.3t BioPower -08
Ex: 9-3SS Linear 2.0t -04, 900 -87, 90 5sp -85, 99L 1.85 -74
9-3 TurboJubileum 2.0t -02
9-5 Vector 2.3t BioPower -08
Ex: 9-3SS Linear 2.0t -04, 900 -87, 90 5sp -85, 99L 1.85 -74
Re: Kylmänä rikkaalla , Lämpinä toimii?
Autossa on myös ulkolämpömittari. Tieto anturilta näyttöön tulee päätietokoneen kautta mutta osallistuuko se seoksen säätöön.
-Arska-
-Arska-
Re: Kylmänä rikkaalla , Lämpinä toimii?
Aika tarkkaan kolme vuotta siinä meni mutta nyt taisi kylmäkäyntiongelma selvitä. Syyllinen oli väärä imusarjan tiiviste, tiiviste meni pahasti suuttimien päälle ja kun sen vaihtoi niin toimii hyvin myös kylmänä.
9000CS 2.0t -96
9-3 TurboJubileum 2.0t -02
9-5 Vector 2.3t BioPower -08
Ex: 9-3SS Linear 2.0t -04, 900 -87, 90 5sp -85, 99L 1.85 -74
9-3 TurboJubileum 2.0t -02
9-5 Vector 2.3t BioPower -08
Ex: 9-3SS Linear 2.0t -04, 900 -87, 90 5sp -85, 99L 1.85 -74