Käsijarruvaijerit, jarrut, Aero myyntikuntoon

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

ng900aero kirjoitti:Oletan että menee bensapumpulle, ja sinne pääsee jostain peräpoksin luukusta??
Ei taida olla huoltoluukkua kuten tonnarissa, ellet itse tee.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 7021#77021
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 0980#90980
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kiitokset veljet taas neuvoista :D Nyt on jo paikollaan ja pitää, en lähtenyt laskemaan tankkia alas vaan lyhensin putkesta pätkän ja lämmitin sen metallisen liitoskappaleen kuumailmapuhaltimella ja työnsin sen varovasti takaisin putkeen, ja sitten äkkiä tuo vesilasiin, jottei putki pala reunoilta puhki, ja tuli hyvä, meni syvemmälle kuin alunperin oli. Putki oli näköjään taittunut ennenkin, oli senverran kärsineen näköinen siitä liitoskappaleen suuaukon kohdalta joten ei ihme että rupesi vuotamaan kun vähän taittui-> yksi riskikohta eliminoitu :D . Huh, säikähdyksellä selvittiin :D
Kyllä tuolla saisi huoltoluukku tosiaankin olla, kiva jos pumppu sippaa kesken matkanteon eikä pääse edes sitä koputtelemaankaan muutenkuin tankki irrottamalla :?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Joopajoo, piti kunnes alkoi vuotamaan, siis lyhyen koeajon jälkeen alkoi tiputtaa hiljalleen :evil: palaa hiat kun koko viikonlopun tuota ruuvannut ja viimeinen ja helpoin homma meni v.ksi. Paljonkohan ottavat pikahuollossa tuon vaihdosta, ei riitä enää mielenkiinto tuohon? Tai sitten myyn tuollaisenaan ja katsastamattomana pois "hyppii tasajalkaa".
Edit: voihan peeveli :evil: :( :? :) :D ja ei kun takaisin tuon kimppuun :!:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

ng900aero kirjoitti:Joopajoo, piti kunnes alkoi vuotamaan, siis lyhyen koeajon jälkeen alkoi tiputtaa hiljalleen
Käsittääkseni nuo liitokset pitäisi tehdä kylmänä, hyvin tuettuna ja voimalla. Ainoa mihiin tarvitaan lämpöä on vanhan liitoksen avaaminen putki sulattamalla, jotta ei naarmuteta nipan pintaa.

Tarvitaan putkenpätkä, jonka sisähalkaisija on sama kuin bensaputken ulkohalkaisija. Tuetaan putkea niin, että nippa voidaan painaa 2 mm sisään, sitten siirretään tuki 2 mm kauemmas, painetaan taas, jne.

Näin tein omat liitokseni, on pitänyt hyvin. Letku tosin ei ollut valmiiksi taiteltu. Käytin ruuvipenkkiä, halkaistua kupariputkea ja tiivistelevynsuikaletta putken ympärillä. Jos se onnistui 99:n konehuonesssa, niin voisi se onnistua aeron allakin, jos letkussa vielä mitta riittää.

Tässä ohjeessa lyödään kerralla sisään, mutta putken taittumisvaara on suurempi:

http://saabpics.org:3000/gallery/album1 ... ine?full=1

Tuossa käytetään erikoistyökaluna pihtejä, johon on juotettu kiinni halkaistun venttiilinohjurin puolikkaat.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Tuota pumppua pääsee herättämään,mikäli ajossa sammuu, kun lyö harjan varrella tai pesis mailalla(joka löytyy joka pojalta) tankin pohjaan .Og 900 lähti käyntiin ainakin noin..

Edit:
Olen nähnyt laitettavan myös klemmarin siihen bensaputkeen vielä varmistuksesksi mikäli on auki sulateltu.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

jus kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Joopajoo, piti kunnes alkoi vuotamaan, siis lyhyen koeajon jälkeen alkoi tiputtaa hiljalleen
Käsittääkseni nuo liitokset pitäisi tehdä kylmänä, hyvin tuettuna ja voimalla. Ainoa mihiin tarvitaan lämpöä on vanhan liitoksen avaaminen putki sulattamalla, jotta ei naarmuteta nipan pintaa.

Tarvitaan putkenpätkä, jonka sisähalkaisija on sama kuin bensaputken ulkohalkaisija. Tuetaan putkea niin, että nippa voidaan painaa 2 mm sisään, sitten siirretään tuki 2 mm kauemmas, painetaan taas, jne.

Näin tein omat liitokseni, on pitänyt hyvin. Letku tosin ei ollut valmiiksi taiteltu. Käytin ruuvipenkkiä, halkaistua kupariputkea ja tiivistelevynsuikaletta putken ympärillä. Jos se onnistui 99:n konehuonesssa, niin voisi se onnistua aeron allakin, jos letkussa vielä mitta riittää.

Tässä ohjeessa lyödään kerralla sisään, mutta putken taittumisvaara on suurempi:

http://saabpics.org:3000/gallery/album1 ... ine?full=1

Tuossa käytetään erikoistyökaluna pihtejä, johon on juotettu kiinni halkaistun venttiilinohjurin puolikkaat.
Ainakin tonnarin pumpulta lähevä liitos piti vaikka sitä lämmitinkin (myös sitä nippaa, tapahtui joskus kauan sitten).
Äsköisen epäonnistumisen syy selvisi, putki oli sulanut toiselta sivultaan, lämmitin sen nipan liian kuumaksi, en nähnyt tuota kohtaa koska oli takanapäin.. nyt lämmitin vain hieman, sen verran että meni kohtalaisella voimalla sisään, tuo kylmänä laitto ei onnistu tuossa paikassa, ei saa tuettua kunnolla eikä autokaan ole kuin 20cm normaalia ylempänä.
Pian näkee kuinka kävi, nyt ei ainakaan ollut niin lämmin että muovi sulaisi. Tuon pitävyydestä en sano enää mitään, jos pitää hetken aikaa niin sitten pitää lopun auton käyttöiän, näin olen huomannut muista vastaavista hommista.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Loppu hyvin kaikki hyvin, tällä kerralla liitos onnistui täydellisesti, epäuskoisena tuijottelin sitä moneen otteeseen eikä alkanut vuotamaan.. piti vielä kertaalleen ottaa suodatin kuitenkin pois koska nuo motonetin kupariprikat näyttävät oleva kertakäyttöiset, onneksi tallista löytyi tonnarini vanhat ja kunnolliset suodattimen tiivisteet joissa on se kumiosuus, ei tarvitse vääntää niin helvatan lujaan ja pitää ongelmitta. Ei vuoda, ehkä nyt uskalta jo huokaista helpotuksesta :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Peeveli :oops: vuosikatsastushan olikin vasta 10.8. mennessä, olen lukenut tuota rekisteriotetta silmät kiinni, väärinpäin tai nähnyt unta :oops: No tulipahan joka tapauksessa korjattua :D Ei huolinut tyttö tuota katsastettavaksi vaikka yritin tyrkyttää :lol:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Heh, kävit sitten konttorilla asti! :D No, tulipahan ainakin yritettyä.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

:oops: tuli sopiva tauko keskellä päivää, no mukavahan Aeroa oli käydä ulkoiluttamassa :D Sen maahantuontikatsastus oli tehty maaliskuussa. Äsh, turhaan pelännyt poliiseja sunnuntaista asti, nyt uskaltaa taas painaa pedaalin pohjaan :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

poliisithan on meidän ystäviä, ne pitää meistä huolta.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

En viitsi/kehtaa joka vaiheessa aloittaa uutta topiccia niin kysäistään nyt täältä:
ng900T:n pakosarjasta on näköjään tipahtanut yksi pultti irti, puuttuu oikeasta päädystä, ei ylin.
Minkälainen pultti siellä kestäisi, tuo ei vielä säksätä mutta kerran pitkän seisomisen jälkeen siinä näkyi kiehuvan tippa jotain kondenssivettä tai sitten palamatonta bensiiniä tms, joten olisi hyvä saada pultti paikalleen.
Ja tuo ei vuoda mistään kannenvälistä tms, eli ei ollut glykolia tai öljyä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Tarkastahan ensin onko se tippunut vai katkennut. Tuskin tippunut on, mutta toivotaan ainakin :D

Jos ei ole tippunut niin tarvii varmaan porata veke se. Ettei vaan olis kannen noston paikka...ellei konetta sitten nosta kokonaan.

Tää on ihan vaan mutua.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Joo pitääpä katsoa, en tosiaan tutkinut oliko poikki vaiko tippunut :D Mun nähäkseni sinne pääsisi poraamaankin ihan kivasti, pakosarjaa irrottamatta. Jos on poikki niin toivottavasti on senverran syvällä että lähtee vastakierretapilla poies.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin