No, vuodenpäivät iloa riitti. Taas temppuilee. Varmaan lukkopesän huolto seuraavaksi ja starttinapin tekoa harkitsemaan. Sama konsti auttaa taas startissa, kuin aiemminkin eli vääntelee avainta eestaas pidettynä start-asennossa ja sit vaan yhteys löytyy...Mertmi kirjoitti:Nyt on uusi virtalukon pohja siellä paikallaan. Josko se siitä sitten. Wis oli automaattivaihteisen kohdalla varsin huono apu. Lattiakonsolin ja keskikonsolin irroituksessa homma meni melkein, mutta kepin konsolin irroitusta ei sanottu. Lisäksi ohjeet olisivat purattaneet koko höskän irti vaijereiden irroituksineen. Minä päätin vaan kipata paketin kyljelleen vaijerit kytkettyinä ja vaihdoin pohjan. Kuskin penkki oli irti tuomassa tilaa.
Virtalukon pohjan vaihto ?
Re: Virtalukon pohjan vaihto ?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hirsch"
- Viestit: 739
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
Re: Virtalukon pohjan vaihto ?
Taitaa tuo aseöljy irroittaa lukon sisällä olevaa törkyä ja kun se lika ei pääse sieltä ulos niin jumittaa lukon lopullisesti. Minä taidan alkaa myös virtalukon pohjaa vaihtamaan koska ajovalot jäävät usein päälle kun avaimen ottaa pois virtalukosta.9000CD23T kirjoitti:No jatketaan näillä virtalukon ongelmilla.
Ihmettelin sitä kun avaimen otti virtalukosta pois, niin joskus lukko ei pompsahtanut ylös.
Ajattelin että taitaa olla rasvan puutetta.
No "fiksuna" kaverina otin aseöljypullon käteeni ja öljyä lukkoon.
Tämä oli virhe, nyt se avain ei enää edes kääntynyt koko lukossa, saatikka pompsahtanut ylös.
No mikään muu ei auttanut kuin ronkkia lukkopesä irti ( kun sain sen edes yhden kerran kääntymään )
Tämän jälkeen lukkopesä pääsi jarrucleaneri kylpyyn, aikani huljuteltuani ja avainta edestakaisin ränkätessä lukko rupesi
näyttämään elonmerkkejä.
Koko ajan lukkopesä muuttui yhteistyö haluisemmaksi, kun pesä oli mielestäni puhdas ( lähti muuten melkolailla likaa sieltä irti, ainakin cleanerin
väristä päätellen ) laitoin muutaman tipan aivan tavallista moottoriöljyä pesään.
Nyt lukko toimii hienosti,eli ei tuo aseöljy ihan joka paikkaan taida sopia.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Re: Virtalukon pohjan vaihto ?
Ja tunnistinrengas on todettu ehjäksi?Mertmi kirjoitti:Mertmi kirjoitti:...vääntelee avainta eestaas pidettynä start-asennossa ja sit vaan yhteys löytyy...
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: Virtalukon pohjan vaihto ?
En tosiaan osaa yhtään sanoa mikä tuota riivasi. Se on taas toiminut... Lukkopesän sarjoituksen hinta on kuulemma 55€. Voisiko se tunnistin tehdä häiriön, mutta mitään virheilmoitusta ei anneta esim. Sid:iin?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Virtalukon pohjan vaihto ?
Potilas on vuosimallin 2000 9-3, vaparikoneella (B204i). Voiko luottaa, että tässä on uudempi virtalukon pohja, ts. virtalukon pohja menee puhtaasti vuosimallin mukaan, eikä siihen vaikuta moottorityyppi (B204 vs. B205)?
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Re: Virtalukon pohjan vaihto ?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Virtalukon pohjan vaihto ?
Kyllä vain, 2000 vuosimallin vaparissa on uudempi virtalukon pohja. Tai itseasiassa varsinainen sähkökytkin on molemmissa (uusi ja vanha) samalla osanumerolla (4946307), mutta uudempi sisältää adapterijohdon, jossa on lattaliittimet. Operaatioon meni arviolta 3-4 tuntia kaikkine ihmettelyineen ja potilas tuli kuntoon ilman komplikaatioita.
Auto oireili seuraavasti ennen vaihtoa:
-sytytti satunnaisesti ABS- ja jarruvalon pariksi sekunniksi kesken ajon, myös cruise meni pois päältä
-sammui muutaman kerran ajosta, yleensä pian startin jälkeen. Kaikki mittaristoa ja sidiä myöten meni pimeäksi, kuin virta-avaimesta kääntämällä. Käynnistyi, kun virta-avaimen käytti ensin off-asennossa.
-kadotti virrat hetkeksi ajossa, jolloin tuntui terävä nykäys, mutta toipui itsestään
Oireita ilmeni yleensä sadesäällä ja parin päivän seisomisen jälkeen.
Auto oireili seuraavasti ennen vaihtoa:
-sytytti satunnaisesti ABS- ja jarruvalon pariksi sekunniksi kesken ajon, myös cruise meni pois päältä
-sammui muutaman kerran ajosta, yleensä pian startin jälkeen. Kaikki mittaristoa ja sidiä myöten meni pimeäksi, kuin virta-avaimesta kääntämällä. Käynnistyi, kun virta-avaimen käytti ensin off-asennossa.
-kadotti virrat hetkeksi ajossa, jolloin tuntui terävä nykäys, mutta toipui itsestään
Oireita ilmeni yleensä sadesäällä ja parin päivän seisomisen jälkeen.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Re: Virtalukon pohjan vaihto ?
Täällä kun kerran elämää on ja tuo minunkin pähkäilyni vielä näkyy viesteissä -18 vuodelta, niin voisin kertoa viimeisimmät. Tuo autohan toimi pitkät pätkät hyvin, kunnes 2021 alkoi temppuilut uudelleen ja starttaamattomuus paheni pahenemista. Lopulta se teki tenät omalla pihalla ja siitä suivaantuneena lähdin toisella autolla liikenteeseen. Kotiin palattuani auto taas käynnistyi, kuin mitään vikaa ei olisi koskaan ollutkaan. Ajoin auton talliin ja tein radikaalin toimenpiteen: tuo kun on automaattivaihteinen, niin lueskelin kytkentäkaaviota ja päätin ohittaa useamman kriittisen komponentin. Vaihteen tunnistinkytkimeltä vaihdelaatikon luota ennen sitä virta-avaimesta tuleva johto poikki ja se ohjaamaan suoraan asentamaani lisärelettä. Lisäreleelle suoraan sähköt akun plussalta ja releen kärjeltä syöttö starttimoottorin herätenapaan. Näin siis ohitin useamman liitoksen kojelaudassa, monta metriä johtoa ja sen vaihteentunnistuskytkimen. Auto on toiminut moitteettomasti tuon jälkeen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01