Kytkin kuin sirkkeli.
Kytkin kuin sirkkeli.
No nyt kävi niin että, NG900 vm 97 Kytkimestä alkoi poljinta painaessa,
kuulua ensin pieni hiljainen ulina.Laitoin tämän ensin pakkasen piikkiin,
koska vaihtamisessa ei ollut ongelmia eikä kytkin "luistanut".
No ,seuraavana päivänä noin 10km kaupunki ajon jälkeen ääni rupesi voimistumaan ollen lopulta kuin sirkkeli.
Enää erona on vain se että poljinta painaessa ääni kuuluu varmasti
vapaalla satunnaisesti ???
Vaihtaminen sujuu vieläkin ongelmitta ,mutta palanut levy haisee painamisen jälkeen.Paketin vaihtaminen on varmasti edessä heti.
Mutta mikä voi aiheutaa moisen äänen ? Painelaakeriko ?
Autolla ajettu 130tkm.
kuulua ensin pieni hiljainen ulina.Laitoin tämän ensin pakkasen piikkiin,
koska vaihtamisessa ei ollut ongelmia eikä kytkin "luistanut".
No ,seuraavana päivänä noin 10km kaupunki ajon jälkeen ääni rupesi voimistumaan ollen lopulta kuin sirkkeli.
Enää erona on vain se että poljinta painaessa ääni kuuluu varmasti
vapaalla satunnaisesti ???
Vaihtaminen sujuu vieläkin ongelmitta ,mutta palanut levy haisee painamisen jälkeen.Paketin vaihtaminen on varmasti edessä heti.
Mutta mikä voi aiheutaa moisen äänen ? Painelaakeriko ?
Autolla ajettu 130tkm.
vaihtaisinko itse?
Olisiko muuten jossain joku urhoollinen joka olisi vaihtanut kytkimen itse ?
vinkkejä ja neuvoja otetaan vastaan mielellään !!!
vinkkejä ja neuvoja otetaan vastaan mielellään !!!
En ole niin tarkasti katsonut Saban vaihdelaatikkoa, mutta se näyttää hyvin samantyyppiseltä kuin Opelin. Jos siellä näkyy kytkinkopassa semmoinen peltinen luukku lähellä öljypohjaa niin homma on aika lailla "pala kakkua". Ei muuta kuin luukku auki. Laatikon päästä luukku auki. Akselin päässä ruuvi joka pois ja toinen ruuvi tilalle ja ulosvetäjällä akseli ulospäin (ts. kytkimen läpi". 3 kpl lukituspaloja että paineasetelma pysyy kasassa ja ruuvit auki siitä. Ei muuta kuin levy vaihtoon ja homma päinvastoin. Aikaa ei pitäisi mennä yli tuntia.
Meidän aeroon vaihdettiin kytkinpaketti ja kilometrejä oli silloin abot 145t, katselin vierestä kun vaihtoivat, meni aika kivuttomasti, vetarit pyörännanvoista irti, laatikon ja koneen kiinnikkeet irti, konetta kaikki mahdolinen (about tuuma) toiseen päätyyn, laatikkoa niin paljon kuskinpuolelle kuin menee, ja sieltä moottorin ja laatikon välistä saivat juuri ja juuri vaihdettua. Olisko mennyt jotain 3 tuntia.
Laita Sachsin paketti, on kaiketi paras vakiokytkimistä.
Laita Sachsin paketti, on kaiketi paras vakiokytkimistä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
vaihdoin itse. oli jonkinmoinen urakka vaihtaa... kyllä se onnistuu kun on hyvät hermot ja haluaa nähdä vaivaa... itellä on 900 -94. siinä ei tarvinnut ottaaa moottorin korvakoita irti. rengas pois, sisälokasuoja ja muut irti, jäähdytin letkuja irti, alapallonivel, ym. pultit on aika hankalassa paikassa joten ei kannata alkaa irrottamaan jos ei ole kunnon nosturia.
MItäs sit joskus tulevaisuudessa kun virittelee 9-3 niin kannattaako mun ostaa siihen esim viggenin kytkimet vai voiko tehdä sellasen halvemman ratkaisun et vaihtaa niitä jousia jäykemmäksi vai oliko se niitä painelaakereita tai vastaavaa...jotenkin tuollee mulle selitettii et vois jopa tehä..mut ei kait se kamalan kallis ole viggenin kytkinkään...mut se on tulevaisuuden asia...
ja tuota just ajattelin kans joskus kysyy miten helppo homma se olisi ite mennä räpläämään...vai kannattaako luottaa ammattimiehii
ja tuota just ajattelin kans joskus kysyy miten helppo homma se olisi ite mennä räpläämään...vai kannattaako luottaa ammattimiehii
"Itsensä täydellinen tunteminen on kuolemista"
Saab 9-3 2.0 SE matalapaineturbo -99
Saab 9-3 2.0 SE matalapaineturbo -99
Kun olen näitä kytkimenvaihto keskuteluita seurannut, olen saanut käsityksen että ainekin ng satkusta voi vaihtaa levyn irroittamatta kokonaan laatikkoa. Muissa kytkin rempoissa jossa laatikko on ollut koneen jatkeena, olen aina irroittanut koko helahoidon (saapahan putsattua paljon piilossa olevia paikkoja). Leikkö onnistuu koko paketin vaihto (asetelma, laakeri ja levyn) og9-3:ssa niin että laatikkoa ei tiputa kokonaan pois?
Osa virittäneistähän on vaihtanut juuri sen viggen kytkimen paremman pidon vuoksi, paljonkohan on tullut maksamaan?
Itsellä painelaakeri hieman narahtaa liikkeellelähdössä, akseli on kuulemma vain kuiva. Huoleen kuulemma ei Olarin LA:n mukaan ole.
Osa virittäneistähän on vaihtanut juuri sen viggen kytkimen paremman pidon vuoksi, paljonkohan on tullut maksamaan?
Itsellä painelaakeri hieman narahtaa liikkeellelähdössä, akseli on kuulemma vain kuiva. Huoleen kuulemma ei Olarin LA:n mukaan ole.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
No niin,kytkin on vaihdettu ja toimii kuin unelma.Painelaakeri oli "leikannut" kiinni. koska oli jäänyt jumiin,ei ollut liukunut tarpeeksi
hyvin. Paineasenelma oli jo sinistynyt ja jouset keskellä oli käyneet tosi
kuumana.No nyt ainakin toimii ja aikaa meni korjaamolla n6 h!!!
Syynä on varmaankin palamiseen ollut että edellinen omistaja oli ajanut
jalka kytkimellä.
Kovin on isotöinen toi vaihto ja menee just noin kuin saraan02 kertoi.
Ja tulihan vetarin stefa vaihdettua samalla (18,5€) jsekä uudet laatikko
öljyt 14,5€ /l
hyvin. Paineasenelma oli jo sinistynyt ja jouset keskellä oli käyneet tosi
kuumana.No nyt ainakin toimii ja aikaa meni korjaamolla n6 h!!!
Syynä on varmaankin palamiseen ollut että edellinen omistaja oli ajanut
jalka kytkimellä.
Kovin on isotöinen toi vaihto ja menee just noin kuin saraan02 kertoi.
Ja tulihan vetarin stefa vaihdettua samalla (18,5€) jsekä uudet laatikko
öljyt 14,5€ /l
Joo suuritöiseksi ne minunkin autossani moittivat, parina päivänä sitä väänsivät paikoilleen, näin sopivasti vain helpoimmat kohdat asennuksesta Mullakin oli asetelma sinertynyt ja levy loppu, ja ne levyn jouset olivat lähes irti
Näyttävät vain tällä forumilla kaikki korjaukset ja parannukset yksinomaan laskevan auton arvoa jos niistä menee kertoilemaan samaan aikaan kun on myymässä autoaan
Näyttävät vain tällä forumilla kaikki korjaukset ja parannukset yksinomaan laskevan auton arvoa jos niistä menee kertoilemaan samaan aikaan kun on myymässä autoaan
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Seurasin tänään oman kytkimen vaihto-operaatiota 6h vierestä. Työ sujui ilman suurempia ongelmia lukuunottamatta hiilikuitulevyn splines-liitoksen viilausta. On se kumma ettei ko. levyn liitosta saa tehtyä niin että se sopisi suoraan akselille. Kysessä kuitenkin standardin mukainen liitos, joka pitäisi tehdä ko. standardin määrämällä "karahkalla". Toki jos karahka on kulunut niin tulos on juuri tämä. Sama tilanne on ollut myös muilla ko. levyn ostaneilla, eli mistään yksittäistapauksesta ei ole kyse.
Voi nakata pari kuvaa asennuksesta, niistä näkee aika hyvin mitä on purettu. Lyhykäisyydessään lista kattaa apurungon, vetarit, putkiston, vaihdelaatikon.
Ylimääräiseksi jäi ajamaton viggen orkkis levy ja 100k ajettu viggen asetelma jos jotain kiinnostaa. Yhteystiedot sun muut löytyy myynti-palstalta.
Voi nakata pari kuvaa asennuksesta, niistä näkee aika hyvin mitä on purettu. Lyhykäisyydessään lista kattaa apurungon, vetarit, putkiston, vaihdelaatikon.
Ylimääräiseksi jäi ajamaton viggen orkkis levy ja 100k ajettu viggen asetelma jos jotain kiinnostaa. Yhteystiedot sun muut löytyy myynti-palstalta.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
No tuo kuvahan homman teki harvinaisen selväksi, eikun auto kunnon pöllien päälle edestä ylös ja laatikko polvien päälle syliin. Sorry Vigge, taidan laittaa ajamattoman paketin, kestääpähän kauempaa. SP:llä viggen levy ja asetelma kustantaa 2800 skr:ää, pitää soitella Seijarille millä paketti irtoaisi (onhan tässä muutakin osteltavaa). Käsitinkö oikein että paketista puuttuu painelaakeri?
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -