No nyt sitten tapahtui... 9-3 nykii ja tietoa kaivataan.

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
TimoA
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 11:30
Paikkakunta: Laihia

No nyt sitten tapahtui... 9-3 nykii ja tietoa kaivataan.

Viesti Kirjoittaja TimoA »

Nyt se sitten tapahtui mitä juuri minulle ei pitänyt sattua eli 9-3sport vm.00 nykii kiihdytyksessä. Nykiminen on todella "terävää" eli viitannee kai sytyspuolen ongelmiin. Tarkoitus vaihtaa ensin tulpat ja sitten kokeilla uutta sytysyksikköä. Mutta:

- Mitä tulppia suosittelette? Saabilla "Saab" tulpat 78eur satsi. Tulpan merkistä/mallista ei siis siellä ollut tietoa.

- Mikä on tulppien oikea kiristysmomentti?
--------------------
TimoA
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Re: No nyt sitten tapahtui... 9-3 nykii ja tietoa kaivataan.

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Oma pikkuinen nypytys loppui kun bensansuodatin meni vaihtoon.

Laita tulpiksi ne mitä ohjekirja suosittelee ellei autossasi ole viriboxia. Viriboxi vaatii eri tulpat. Merkkinä NGK vai miten ne kirjaimet meni, muilla tulee kuulemma ongelmia. Itse kiristin ihan käsivarsituntumalla.


EDIT: halusanaksi nyki* , pitäisi löytyä keskustelua
TimoA
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 11:30
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja TimoA »

Löytyihän aiheesta (yllättäen...) aikaisempaa keskustelua. Piti vain tosiaan lyhennellä hakusanoja sopivasti. Suosittu tulppa näytti olevan NGK BCPR7ES11 jotka paikallisessa varaosaputkassa maksoi inhimilliset 15 eur satsi. Pitää vielä varmuuden välttämiseksi katsoa myös sitä ohjekirjaa vaikka ohjeiden lukeminen on vähän luonnon vastaista :-)

Polttainesuodatinkin pitää lisätä näiden perustarkistusten listalle jos ei sytkäpuolen testit tuota tulosta. Tässä tapauksessa ei tosin ollut kysymyksessä pienestä nypytyksestä johon on tottunut ilmamäärävikaisten saksalaisten autojen kanssa vaan totaalisesta vedon loppumisesta lyhyeksi ajaksi vrt. sytysvirran katkaisu kierroksilla.
---------------
TimoA
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tulpat on ihan oikeat, varmaankin meinasivat myydä merkkiliikkeessä Aeron platinatulpat. Nuo perustulpat olen itse vaihtanut joka huollossa eli 20K välein, sytytyskasetti kun ei tykkää huonoista tulpista. Toistaiseksi ei ole tarvinnut sytkäkasettia vaihtaa, nyt 136K mittarissa, kop kop. No, varakasetti on kontissa aina ;-)

Mistä päästäänkin vakioaiheeseen, eli tässäkin tapauksessa kannattaa lähteä liikkeelle sytkäkasetista. Merkkilliikkeestä pitäisi löytyä testikasetti, jolla asian voi kokeilla. Autosi on 2000 mallia, joten se voi olla joko Trionic5 tai Trionic7. Seiskassa on ilmamäärämittari, mutta vitosessa ei, joten jos on 7, niin sittenhän tuo nykiminen voisi johtua myös imm:stä.

Eski
TimoA
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 11:30
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja TimoA »

No niin, taas pelittää. Homma meni seuraavasti:

- Tulppien vaihto NGK BCPR7ES11 (jotka ovat oikeat ohjekirjankin mukaan). Tulos: ei vaikutusta. Huom. Saabin huollossa vakoiltu "kiristiysmomentti": ensin sormitiukkuuteen ja sitten 1/2 - 3/4 kierrosta.

- Käynti Opelilla ja omatoiminen sytysyksikön vaihto ja koeajo. Tulos: toimii. Hintaa yksiköllä 175eur. Vanha jäi peräkonttiin koska toimii edes jotenkin ja on varalla jos uusi pimenee totaalisesti. Huom. sellaista legendaa kuulin, että Saab olisi vaihtanut sytysyksikön laatuongelmien takia alihankkijaa vuonna 2002. Näistä on tietysti vielä lyhytaikaiset käyttökokemukset joten vaikea sanoa onko mennyt parempaan suuntaan.


Mitä episodista jäi käteen:

1. Autoa kannattaa välillä "polkaista" niin huomaa oireilun ennen lopullista sammumista.

2. Merkkiliikkeellä on ryöstöhinnoittelu: tulpat 78eur, kun "tavallisesta" liikkeestä 15eur. Tulppa on sama, mutta merkkiliikkeessä sinisessä paketissa. Onko tämä edes laillista?

3. Huoltohenkilökunnan tiedot hieman puutteellisia: tiedustelin onko sytysyksikkö varmasti oikea ja onkos tässä autossa Trionic5 vai 7 niin vastaus oli "Näitä me on aina laitettu. En minä tuollaisista nimistä mitään tiedä." Sama kommentti myös maksutiskillä ja viimein kun aikansa EPC:tä tms. oli selailtu rungonnumeron avustuksella, tuli toteamus, että "tuon on se oikea yksikkö, mutta en tiedä/näe onko autossa mikä Trionic".

4. Miksi valmistaja ei ole tunnustanut tätä valmistusviaksi? Opelin liikkeen mukaan näitä yksikköjä menee silloin tällöin ja käyttäjien kokemukset ovat samat (kun kerran varayksikkö kuuluu jokaisella olla peräkontissa). Silloinhan nämä korjaukset menisivät jatketun takuun piiriin. Siitä koituisi tietenkin "turhia" kuluja valmistajalle. Näin kyllä toimivat esimerkiksi vähänkään tunnetut kulutuselektroniikan valmistajat ja sillä puolella laitteiden oletettu elinikä on sentään aika lyhyt. Vai onko se vain niin, että kuluttajat opetetaan sietämään valmistusvikoja ikäänkuin ominaisuuksina (vrt. tietokoneohjelmat).

5. Ei tarvitse mennä Saabin huoltoon jos haluaa lukea vikatiedot järjestelmästä. Monilla vähän paremmin varustetuilla ns. tavallisilla huoltamoilla on nykyään laitteet sitä varten. Kannattaa kysyä.

----------------
TimoA
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Mä voin kertoa onko sulla trionic5 vai 7
-Olikos autossa ennen vaihtoa punainen(5) vai musta (7)kasetti? PUnasen tilalle saattavat tuputtaa mustaa.
- Tsekkaa ilmanputsarikotelosta heti turbolle päin menevää paksua tuubia. Onko siinä mitään rinkulaa josta lähtee jotain johtoa? (Ilmamassamittari = T7 ). Trionic 5:ssä ei ilmansuodattimen ja turbon välisessä haitariletkussa ole muuta kuin paluuletku by-passilta.
-magneettiventtiili

Tossa T5. Ton alumiini-imuputken paikalla voi olla musta muovinen varsinkin kotimaan malleissa.
Kuva

Tossa T7, vähän pieni kuva, mutta ilmamassamittari löytyy helposti moottorin edestä. Keltainen öljykorkkikin on eri paikassa. Ilmanputsarin kotelo on pinempi kuin T5:ssä
Kuva

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
TimoA
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 11:30
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja TimoA »

Kuva kertoo enemmän kuin n sanaa. Eli Trionic 5. Kasetti oli aatteen punainen ennen vaihtoa ja myös sen jälkeen. T5 kuvan konetila täsmälleen omani kaltainen, akku vain on eri...

------------------
TimoA
TimoA
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 11:30
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja TimoA »

No niin, DI-kasetti kesti kokonaista 2000km ja taas sama oire. Takaisin merkkihuoltoon, uusi kasetti ja taas toimii. Näitähän saa alkaa vaihtelemaan ihan harrastuksekseen.

Kumma muuten, kun aina aikovat laittaa sen mustan kasetin punaisen tilalle. Pitää oikeen erikseen pyytää, että saisiko sen mikä alunperin autoon kuuluu. Tässä tapauksessa on kovin vaikea uskoa, että väärä kasetti tulisi laitettua epähuomiossa. Tiedä onko DI-kasetin värillä käytännössä mikä merkitys, mutta noin periaatteesta...

Tämä episodi meni onneksi varaosatakuun piikkiin eli siitä pisteet Saabille. Harmi vain kun huoltoon matkatessa kehittämäni potutus ja kommenttiryöppy meni hukkaan, kun lupasivat vaihtaa osan välittömästi ilman sen kummempaa valitusliturgiaa.

TimoA
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: No nyt sitten tapahtui... 9-3 nykii ja tietoa kaivataan.

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

TimoA kirjoitti: - Mitä tulppia suosittelette? Saabilla "Saab" tulpat 78eur satsi. Tulpan merkistä/mallista ei siis siellä ollut tietoa.
Juu eli siis 78€ satsi
TimoA kirjoitti:Suosittu tulppa näytti olevan NGK BCPR7ES11 jotka paikallisessa varaosaputkassa maksoi inhimilliset 15 eur satsi.
Eli siis 15€ sama setti (NGK:ta on Saabinkin paketissa).

Kuka enää ihmettelee miksi eivät "tiedä" merkkihuollossa minkä merkkiset tulpat sieltä myydään :roll:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

TimoA kirjoitti:No niin, DI-kasetti kesti kokonaista 2000km ja taas sama oire.....

Tämä episodi meni onneksi varaosatakuun piikkiin eli siitä pisteet Saabille.

TimoA
DI-kasetilla on kolmen vuoden takuu Saabilta ostettuna, muilla orkkisosilla pääsääntöisesti takuu on 2v.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin